Samante schreef:Waarom? schreef:
Ze moeten hun religieuze ideeen als verwardheid aanduiden.....Als het mogelijk is om een wetenschappelijk editie van "Mein Kampf" uit te geven, vol met voetnoten ( en dat is de enigste versie die je nu kunt kopen) ....dan moet zo iets toch ook mogelijk zijn met de Koran en de Bijbel?.....Oh, Wacht........vrijheid van Godsdienst.
Hou me ten goede: ik ben iemand die pal staat voor grondwettelijke vrijheden, alleen is het goed om de ontstaans geschiedenis van deze vrijheden te kennen...en dan is het vaak ontnuchterend anders dan je denkt.
Ik bedoel niet dat je religieuze leiders gaat verplichten om terreurdaden als verwardheid aan te duiden, ze zouden dat op eigen initiatief kunnen doen. Ze zouden zich dan ook duidelijk distantiëren van een terreurpleger door te verkondigen dat het niet een daad is met religieuze grondslag maar een daad van krankzinnigheid. Dàt lijkt me een zeer duidelijke stellingname.
Dag Samante,
Boekentip : Het monotheïstisch dilemma van Paul Cliteur.
Wat maakt het uit als religieuze leiders zich distantiëren van een terreurpleger door te verkondigen dat het niet een daad is met religieuze grondslag maar een daad van krankzinnigheid? Omdat dit niet de ware uiting van het geloof is?....laten gelovigen uiterst goed zijn om daar in te verschillen....

...
Ze zijn NIET krankzinnig deze aanslagplegers. Waarom dacht je dat Mohammed B. levenslang heeft gekregen bij de moord op Theo van Gogh?...GEEN TBS...(wat je zou verwachten bij krankzinnigheid.............)
De aanslagplegers zeggen het te doen in naam van hun religie,....laten we hun uitspraken uiterst serieus nemen......
Afstand nemen van een terreur pleger is zo goedkoop als je GEEN afstand wilt nemen van een religieus idee dat ten grondslag ligt aan deze terreurdaad. Omdat je GEEN afstand wilt nemen van de BRON van je religie waar dezelfde wandaden uitingen zijn van de ware religie..en dat je nu moet vechten tegen de dissonantie om dit nu NIET meer als uitingen van de ware religie te zien.....
Weet je: dan kost het hun EIGEN verbinding van hoofd met romp als ze dat zeggen...., daar zit de crux...of afwijzing van hun eigen geloofsgemeenschap die daar nog NIET aan toe is of wil zijn.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)