Multi-cultureel

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Multi-cultureel

Bericht door axxyanus »

Ik vraag me af hoe jij in deze context respect voor cultuur ziet. De laatste tijd vang ik wel eens iets op van protesten omdat iemand uit de ene cultuur, zich laat inspireren door een andere cultuur en dan werken produceert in de stijl van die andere cultuur.

Zoiets kan wordt nogal eens afgedaan als gebrek aan respect voor de oorspronkelijke cultuur.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Natuurlijk gaat het over morele zaken. Bij een multiculturele samenleving denk je toch niet aan verschillende kunstuitingen maar aan verschillende culturen: gewoonten en gebruiken, godsdienst, normen en waarden, bestaanswijze, muziek en voorwerpen, bouwwerken.

Met kunst uit andere culturen hebben we in de westerse cultuur weinig moeite. Andere culturen hebben wel weer moeite met westerse kunst, zoals naakten en afbeeldingen van varkens. Maar dat heeft weinig te maken met hun esthetische normen, maar eerder met hun culturele normen en waarden.

De vraag is of een samenleving verschillende lijnrecht tegenover elkaar staande normen en waarden aan kan.
In Zuid Afrika schijnt het totaal mislukt te zijn. Daar werd de multiculturele samenleving overigens 'apartheid' genoemd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef:Ik vraag me af hoe jij in deze context respect voor cultuur ziet. De laatste tijd vang ik wel eens iets op van protesten omdat iemand uit de ene cultuur, zich laat inspireren door een andere cultuur en dan werken produceert in de stijl van die andere cultuur.

Zoiets kan wordt nogal eens afgedaan als gebrek aan respect voor de oorspronkelijke cultuur.
Goede vraag, ook al betreft dit weer een moreel oordeel. Ik denk dat men te weinig begrip heeft voor elkaar. Zowel de kunstenaar voor de cultuur als de klagenden voor de kunstenaar. Ik ben voor vrije cultuuruiting. Dus ik kan de kritiek wel begrijpen, maar je kunt dat "respect" mijns inziens niet afdwingen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Vilaine schreef: De vraag is of een samenleving verschillende lijnrecht tegenover elkaar staande normen en waarden aan kan.
In Zuid Afrika schijnt het totaal mislukt te zijn. Daar werd de multiculturele samenleving overigens 'apartheid' genoemd.
Nee dat is niet de vraag. Dat kán zij niet. Ze zal moeten kiezen. Naar voor wat de niet morele aspecten van de cultuur betreft, kan dat wel.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
axxyanus schreef:Ik vraag me af hoe jij in deze context respect voor cultuur ziet. De laatste tijd vang ik wel eens iets op van protesten omdat iemand uit de ene cultuur, zich laat inspireren door een andere cultuur en dan werken produceert in de stijl van die andere cultuur.

Goede vraag, ook al betreft dit weer een moreel oordeel. Ik denk dat men te weinig begrip heeft voor elkaar. Zowel de kunstenaar voor de cultuur als de klagenden voor de kunstenaar. Ik ben voor vrije cultuuruiting. Dus ik kan de kritiek wel begrijpen, maar je kunt dat "respect" mijns inziens niet afdwingen.
Ik denk dat de meeste mensen weinig wakker liggen van bepaalde culturele uitingen en dit zelfs wel interessant vinden, TOTDAT het religie betreft. Dan is onze cultuur de enige echte ware cultuur. Ik kan me geen ander aspect van cultuur indenken dat zoveel roet in het eten gooit als religie. Hier in Nederland leeft groen links (+ PVV) ook samen met VVD en de verschillen zijn immens.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

dikkemick schreef: Ik denk dat de meeste mensen weinig wakker liggen van bepaalde culturele uitingen en dit zelfs wel interessant vinden, TOTDAT het religie betreft. Dan is onze cultuur de enige echte ware cultuur. Ik kan me geen ander aspect van cultuur indenken dat zoveel roet in het eten gooit als religie. Hier in Nederland leeft groen links (+ PVV) ook samen met VVD en de verschillen zijn immens.
Dus degenen die Sylvana Simons bedreigden waren religieus evenals iedereen die opkomt voor de "Nederlandse identiteit" en misschien ook Sylvana zelf? Ik denk dat er een minstens zo ernstig aspect is: Het Ingroup/outgroup denken. Iets waarmee de meeste religies trouwens doordrenkt zijn.

Voor mij is religie trouwens ook een interessant cultureel verschijnsel.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Ik zie dat er in het Engels zelfs een term voor is! Cultural appropriation Van mij mag het. Het probleem is niet het leentjebuur spelen, maar de dominantie van de cultuur waarbinnen men dat doet. Maar die los je niet op door dit soort zaken tegen te houden. In tegendeel zou ik zeggen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
dikkemick schreef: Ik denk dat de meeste mensen weinig wakker liggen van bepaalde culturele uitingen en dit zelfs wel interessant vinden, TOTDAT het religie betreft. Dan is onze cultuur de enige echte ware cultuur. Ik kan me geen ander aspect van cultuur indenken dat zoveel roet in het eten gooit als religie. Hier in Nederland leeft groen links (+ PVV) ook samen met VVD en de verschillen zijn immens.
Dus degenen die Sylvana Simons bedreigden waren religieus evenals iedereen die opkomt voor de "Nederlandse identiteit" en misschien ook Sylvana zelf? Ik denk dat er een minstens zo ernstig aspect is: Het Ingroup/outgroup denken. Iets waarmee de meeste religies trouwens doordrenkt zijn.

Voor mij is religie trouwens ook een interessant cultureel verschijnsel.
Tja...indirect natuurlijk wel. Slavernij en religie gingen hand in hand. Maar verder heb je een punt. Ik weet niet wat de diepe achterliggende gedachte van Mw. Simons is om hier zo'n poeha over te maken. Ik zie religie als grootste struikelblok om wereldwijd (multi-culti) te integreren met elkaar.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef:Ik ben voor vrije cultuuruiting.
Cultuur omvat ook normen en waarden daarom ben ik soms wel soms niet voor vrije cultuur uiting. Sissen naar meisjes en uitschelden voor hoer van meisjes met een rokje zijn een uiting van cultuur net als het uitschelden of erger van homo´s.
Uithuwelijken en eerwraak is ook cultuur. Ben ik niet voor dus.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik ben voor vrije cultuuruiting.
Cultuur omvat ook normen en waarden daarom ben ik soms wel soms niet voor vrije cultuur uiting. Sissen naar meisjes en uitschelden voor hoer van meisjes met een rokje zijn een uiting van cultuur net als het uitschelden of erger van homo´s.
Uithuwelijken en eerwraak is ook cultuur. Ben ik niet voor dus.
Wederom, indien ethische waarden en rol spelen ligt het compleet anders. Daarin ben ik het volledig met je eens. Maar als dat niet het geval is, vindt ik in principe alles goed. Niet alleen kunst maar ook kitsch.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie