rupsje

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

tomas torquemada
Geregelde verschijning

Re: rupsje

Bericht door tomas torquemada »

Jagang schreef:
tomas torquemada schreef: Ik wil wetenschappers horen zeggen, "Dát weten we niet!"
"Dat weet ik niet" is de drijfveer achter onderzoek.
Bedoel je niet meer aan te geven dat je van mysterie houdt, en liever hebt dat wetenschappers in mysterie berusten?
Ik worstel met de vraag of ons gewoeker en geploeg op deze aardkloot, omgeven door allerlei eigenbelang nastrevers, absoluut zonder enig doel geweest is wanneer bij mij/ons het zonlicht via ons gezichtsvermogen voorgoed uitgaat. Het niet willen accepteren van die zinloosheid vraagt dan om mysterie, omdat we dat ook een zinvol en vooral een geruststellend antwoord vinden. I.p.v. hierna een wachtende goede vader in een hemels paradijs vol kinderlijke fantasieën.
Of moet ik mij gewoon neerleggen bij het onontkoombare feit dat we een bewustzijn toevalstreffer zijn. Niets meer en niets minder. Waar zouden we ons dan verder nog ooit druk om maken? Want, wat nu nu is, is nu al weer voorbij. En was eenmalig.
Laatst gewijzigd door tomas torquemada op 17 jun 2017 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
tomas torquemada
Geregelde verschijning

@De Encyclopedist
"Hoe die metamorfose precies onderdeel is geworden van de levencyclus van insecten is onbekend."

Zolang de wetenschap nog toegeeft dat iets (heel veel!) 'nog' onbekend is, is er nog hoop op een zinvol (?) vervolg.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: Welkom nieuwe leden.

De ik vorm deed veronderstellen dat je het niet letterlijk over rupsen had, maar dus wel.
Verplaatst vanuit subforum Voorstellen in forumdeel Persoonlijk naar Filosofie.
Graag nogmaals Peters advies als admin/moderator en lees dat topic even door.
De opzet van dit topic en de verdere reacties passen niet in dit subforum.
De meeste leden weten dat ondertussen al wel, mag ik aannemen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
tomas torquemada
Geregelde verschijning

@peter van velzen
De ik vorm deed veronderstellen dat je het niet letterlijk over rupsen had, maar dus wel.
Wat maakt dat nu uit, behalve formeel? Ik voel mij niets meer.
Ik stelde mij hiermee ook voor zonder een verschil te willen aanbrengen.
Wie en wat we/ik als mens zijn/ben zijn slechts de franjes van ons bestaan, waar doorgaans helaas in onze cultuur n.m.m. veel te veel waarde en aandacht aan besteed wordt.
Ieder mens is in wezen een mysterie - en voor mij mogen ze dat ook zo blijven.
Kom je de mens te dicht bij, gaan ze 'stinken'. Ik ben helaas ook een mens.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

tomas torquemada schreef:Ik was eens een rupsje, kwetsbaar, lelijk en onbeduidend.
Het licht ging voor mij langzaam uit. Toen ik dat licht weer zag, was ik een mooie vlinder en kon ik moeiteloos rondfladderen, van de ene bloem naar de andere waar ik altijd welkom was om aan te schuiven.
Deze metafoor zegt jouw blijkbaar heel veel.
Anderen wsl. veel minder, omdat dit een hele periode uit specifiek jouw leven lijkt te moeten aanduiden.
En zoals gewoonlijk bij dit soort uitspraken, de associatieve gedachten je om de oren vliegen, maar meer aansluiting hebbend bij wat de lezer leest dan wat jij dacht te schrijven.
Vanuit een logisch te beredeneren standpunt of inspringend met soortgelijke metaforen.
Heeft iemand vanuit zijn/haar onpeilbare wijsheid hier mogelijk een heldere rationele verklaring voor? Deel die met mij. Mijn dank spreekt vanzelf.
Om hier een antwoord op te geven wat iets meer zal zijn dan die associaties of verdere fantasierijke ontboezemingen, die dan wsl. jou weer niets zeggen, is het toch wel nuttig als je zelf iets duidelijker bent.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat mij op dit moment intrigeert zijn de dingen die je hier als eerste schrijft als introductie, in combinatie met de keuze van je nick.
Op een forum zal dat dan gewoon een naam zijn.
Of een naam van iemand of gevormd door iets waar je persoonlijk iets mee hebt, je jezelf mee vereenzelvigt en waarmee je iets te kennen wil geven over jezelf.
Waarom is jouw keuze op tomas torquemada gevallen?
Korte beschrijving in Wikipedia: Tomas de Torquemada
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

tomas torquemada schreef: Want, wat nu nu is, is nu al weer voorbij. En was eenmalig.
En dan heb geheet nog getroffen want het overgrote deel van de rupsjes in mijn tuin wordt geen vlinder maar is voer voor de vogels en hun jongen.
https://www.youtube.com/watch?v=XYbYEywKLzk" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
tomas torquemada
Geregelde verschijning

Ik ben op zoek naar een basisantwoord. Niet een klankbord waarin ik van alles moet roepen over niet relevante privé zaken. Ik ga er vanuit dat je dit begrijpt. Mijn nick is gewoon mijn nick, en welke diepere betekenis ik daaraan hecht zou uitsluitend mogen blijken uit mijn onderwerp gerelateerde reacties. Bij een gestelde vraag naar wat de reaguurders hier denken over de zin en onzin van ons leven gaat het alleen om die vraag, toch?
Waar leef jij bijvoorbeeld voor en waarom beperk jij jezelf en dwing je jezelf om een goed mens te zijn in een wereld stampvol egoïsme en misdaad wanneer we in de gelegenheid gebracht worden om ook een dief/bedrieger/moordenaar/geweldenaar te zijn? Hoe dun is ons laagje ethiek en zelfdiscipline voor de verleiding ons verzwelgt? Wie kent zichzelf beter dan je denkt anderen te kennen?
tomas torquemada
Geregelde verschijning

doctorwho schreef:
tomas torquemada schreef: Want, wat nu nu is, is nu al weer voorbij. En was eenmalig.
En dan heb geheet nog getroffen want het overgrote deel van de rupsjes in mijn tuin wordt geen vlinder maar is voer voor de vogels en hun jongen.
https://www.youtube.com/watch?v=XYbYEywKLzk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, er zijn ook baby's die niet verder komen dan een wiegendood. Ik gok maar wat u bedoelt met uw "En dan heb geheet nog getroffen".
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Van mij ook welkom Tomas.

Maria schreef:
Waarom is jouw keuze op tomas torquemada gevallen?
Korte beschrijving in Wikipedia: Tomas de Torquemada
Daar ben ik ook benieuwd naar. Als dit tenminste de Torquemada is die je wilt duiden.

Edit, je was me voor.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

tomas torquemada schreef:Ik was eens een rupsje, kwetsbaar, lelijk en onbeduidend.
Het licht ging voor mij langzaam uit. Toen ik dat licht weer zag, was ik een mooie vlinder en kon ik moeiteloos rondfladderen, van de ene bloem naar de andere waar ik altijd welkom was om aan te schuiven. Heeft iemand vanuit zijn/haar onpeilbare wijsheid hier mogelijk een heldere rationele verklaring voor? Deel die met mij. Mijn dank spreekt vanzelf.
Ik proef hier 2 mogelijke gebeurtenissen uit. Enerzijds klinkt het alsof je het eerste deel van jouw leven gebukt ging onder een geloof waar je langzaam van losgekomen bent en dat je mogelijk hebt ingeruild voor een ander geloof dat jou jezelf heeft teruggegeven.

Een andere mogelijkheid, maar het blijft lastig te gissen naar de diepere betekenis achter jouw tekst, is dat je misschien een bijna-dood-ervaring hebt gehad en je daardoor anders in het leven staat.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

tomas torquemada schreef:Ik ben op zoek naar een basisantwoord. Niet een klankbord waarin ik van alles moet roepen over niet relevante privé zaken. Ik ga er vanuit dat je dit begrijpt. Mijn nick is gewoon mijn nick, en welke diepere betekenis ik daaraan hecht zou uitsluitend mogen blijken uit mijn onderwerp gerelateerde reacties. Bij een gestelde vraag naar wat de reaguurders hier denken over de zin en onzin van ons leven gaat het alleen om die vraag, toch?
Waar leef jij bijvoorbeeld voor en waarom beperk jij jezelf en dwing je jezelf om een goed mens te zijn in een wereld stampvol egoïsme en misdaad wanneer we in de gelegenheid gebracht worden om ook een dief/bedrieger/moordenaar/geweldenaar te zijn? Hoe dun is ons laagje ethiek en zelfdiscipline voor de verleiding ons verzwelgt? Wie kent zichzelf beter dan je denkt anderen te kennen?
1 Basisantwoord ga je niet krijgen. In die zoektocht moet ik je op voorhand teleurstellen. Zoveel mensen, zoveel basisantwoorden.
Waar ik voor leef vul ik zelf in. Hoe ik dat invulling geef heeft alles te maken met de omgeving (en tijd) waarin ik ben opgegroeid. Mijn leven zou diametraal anders zijn verlopen als ik in de 15e eeuw had geleefd (of als Eskimo ter wereld was gekomen). Wat betreft stampvol egoïsme en misdaad. Je ziet dit wat ongenuanceerd denk ik. Je zou het niet geloven maar egoïsme en misdaad nemen wereldwijd af. Te langzaam, maar het is een feit (Lees https://www.amazon.de/Better-Angels-Our ... 0670022950)
Dat het laagje ethiek dun is ben ik met je eens. Ik zou door diverse onvoorziene omstandigheden van nette hardwerkende huisvader in 1 jaar tijd zomaar tot beducht crimineel kunnen vervallen.
Is dit een basisantwoord dat je voor ogen had?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

tomas torquemada schreef:
doctorwho schreef:
Ja, er zijn ook baby's die niet verder komen dan een wiegendood. Ik gok maar wat u bedoelt met uw "En dan heb geheet nog getroffen".
Dat is het geheim van mijn ondoorgrondelijke spellingscontrole die ik eigenlijk steevast moet controleren. De bedoeling was "en dan heb je het nog getroffen".
NB er zijn procentueel aanmerkelijk minder rupsjes die vlinder worden dan baby's het tot volwassenheid redden bij rupsjes liggen de schattingen tussen de 1 en 5 %. En vanwege de rupsen van de dagpauwoog laat ik de brandnetels op de erfgrens nog even staan.
Tijd voor tegeltjeswijsheden
Afbeelding
tomas torquemada
Geregelde verschijning

@doctorwho

"het leven heeft geen zin,
maar ik toevallig wel"

Wel een erg grappige tegel is dit.
Doch,
dus jij hebt toevallig zin in geen zin?
Hoe hopeloos sukkelen we op deze manier voort met die gewaarwording.
Kunnen we niet beter leven zonder ons besef van alle ware feiten achter de feiten?
Daarom is het altijd zo mooi om even door de nog onbevangen ogen van kinderen en jonge honden/dieren te kijken.
Maakt mij even blij. Maar heel even!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

tomas torquemada schreef: dus jij hebt toevallig zin in geen zin?
Nee hoor heb gewoon geen moeite met het gegeven dat het geen zin heeft want ben blijmoedig misantroop. En toeval is niets anders dan de som der mogelijkheden die bijeen komen.
Plaats reactie