De arrogantie van een religie (soms)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef: Ook werd er aangegeven dat dat in het prot. Christendom ook niet geloofd wordt en ik heb daarmee aangegeven dat ik dus zelf vanuit eigen overtuiging geloof dat wat het Chr. geloof zegt over de schepping en de mens (niet goddelijk) waar is.

Liefs,
Hope
Oké. Maar waarom geloof je dan dat dit waar is?
Ik ontdek het in mijn eigen leven. Dingen die ik verkeerd doe, en dat ik zonder God leef.....tenzij..de Here Jezus mij leidt door Zijn Heilige Geest en ik erop vertrouw dat Hij voor die dingen die ik verkeerd doe de straf gedragen heeft.
Ik vind niet dat de mens het goddelijke in zich moet zoeken, want we zijn niet volmaakt.
Wel kan ik me er iets bij voorstellen, omdat God in Genesis 1 laat lezen dat Hij de mens naar Zijn beeld geschapen heeft. Maar dat is wat anders dan God zelf.
Ik kan trouwens alle kanten op met deze vraag, maar ik hoop dat ik hier iets neer heb gezet waar je wat mee kan..

Liefs,
Hope
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef:
Ik ontdek het in mijn eigen leven. Dingen die ik verkeerd doe, en dat ik zonder God leef.....tenzij..de Here Jezus mij leidt door Zijn Heilige Geest en ik erop vertrouw dat Hij voor die dingen die ik verkeerd doe de straf gedragen heeft.
Ik vind niet dat de mens het goddelijke in zich moet zoeken, want we zijn niet volmaakt.
Wel kan ik me er iets bij voorstellen, omdat God in Genesis 1 laat lezen dat Hij de mens naar Zijn beeld geschapen heeft. Maar dat is wat anders dan God zelf.
Ik kan trouwens alle kanten op met deze vraag, maar ik hoop dat ik hier iets neer heb gezet waar je wat mee kan..
Liefs,
Hope
Het punt is dat er mensen zijn die iets soortgelijks beweren, maar niet christelijk zijn. Moslims, Hare Krishna's, New agers, theosofen; ze beweren allemaal dat ze geleid worden door een hogere macht.

Punt 2; waarom zou het goddelijke volmaakt moeten zijn? Het is maar net wat je definitie is van volmaakt. misschien is de schepping wel volmaakt zoals ze nu is. Als het God's bedoeling was dat de mens zou zondigen, dan is de schepping vanuit God's standpunt geslaagd. De mens denkt daar misschien anders over, want de mens moet in die ellende leven.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

Liefs,
Hope
Je hebt gelijk als je stelt dat de mens niet goddelijk is.
Het ligt echter denk ik aan hoe iemand tegen de schepper/schepping aankijkt en verwoord.
Mijn stelling/filosofie geeft aan dat de mens een onderdeel in het geheel is. En het geheel, dat je kan definieren met Aarde, Water, Lucht en Vuur, kan alleen in harmonie met elkaar omgaan als de mens niet te veel ingrijpt in het geheel.
Lucht: verontreiniging, bomenkappen enz.....
Water: verontreiniging, afval in dumpen.
Aarde: ook verontreiniging. afval in verstoppen.
Vuur: door overbegrazing en verkeerd bodemgebruik groeien de woestijnen. De ozongat is groter dan ooit door Luchtverontreiniging.

Mijn stelling geeft niet aan dat er geen religie mogelijk is. Mijn filosofie is dan ook geen religie maar een realisme.

Het bovenstaande geeft wel aan hoe zwak de schepping wel is als een onderdeel niet fuctioneerd.
By the way er is wel iets goddelijks in ons allen en dat is liefde. :D
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef:
Liefs,
Hope
Devious schreef: Het punt is dat er mensen zijn die iets soortgelijks beweren, maar niet christelijk zijn. Moslims, Hare Krishna's, New agers, theosofen; ze beweren allemaal dat ze geleid worden door een hogere macht.
Ja maar als je dieper doorgaat houdt die macht wel iets heel anders in. De Heilige Geest is persoonlijk. Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus. Hij maakt ons heilig en veranderd ons. Hij laat ons ook zien wat er nog aan zonde is.
Verder vind ik het mooie dat ookal ga je goede werken doen nav Zijn werk in je, dat je niet door goede dingen te doen bij God mag komen, maar alleen door de Here Jezus.
Devious schreef: Punt 2; waarom zou het goddelijke volmaakt moeten zijn? Het is maar net wat je definitie is van volmaakt. misschien is de schepping wel volmaakt zoals ze nu is. Als het God's bedoeling was dat de mens zou zondigen, dan is de schepping vanuit God's standpunt geslaagd. De mens denkt daar misschien anders over, want de mens moet in die ellende leven.
De Here God beschrijft in de Bijbel precies hoe Wie Hij is en hoe Hij alles bedoeld heeft. Liefde, gerechtigheid, vrede, goedheid, vriendelijkheid, trouw, hoop, geloof enz enz.......
Dat is volmaakt, in mijn ogen, zoals Hij het bedoeld heeft!!

Liefs,
Hope
Hope

Bericht door Hope »

Scotfan schreef:
Liefs,
Hope
Je hebt gelijk als je stelt dat de mens niet goddelijk is.
Het ligt echter denk ik aan hoe iemand tegen de schepper/schepping aankijkt en verwoord.
Mijn stelling/filosofie geeft aan dat de mens een onderdeel in het geheel is. En het geheel, dat je kan definieren met Aarde, Water, Lucht en Vuur, kan alleen in harmonie met elkaar omgaan als de mens niet te veel ingrijpt in het geheel.
Lucht: verontreiniging, bomenkappen enz.....
Water: verontreiniging, afval in dumpen.
Aarde: ook verontreiniging. afval in verstoppen.
Vuur: door overbegrazing en verkeerd bodemgebruik groeien de woestijnen. De ozongat is groter dan ooit door Luchtverontreiniging.

Mijn stelling geeft niet aan dat er geen religie mogelijk is. Mijn filosofie is dan ook geen religie maar een realisme.

Het bovenstaande geeft wel aan hoe zwak de schepping wel is als een onderdeel niet fuctioneerd.
By the way er is wel iets goddelijks in ons allen en dat is liefde. :D
Amen, de liefde komt van God!
Verder denk ik trouwens wel dat de positie die de mense heeft wel verder gaat dan wat je boven schrijft. God had wel een speciaal plan met de mens en heeft iets van zichzelf in ons gelegd..(zie boven..Gen. 1).
Hij wilde dat we zouden zijn, zoals we bedoeld zijn. Hem dienend, een relatie met Hem hebbend en vanuit die liefde van Hem elkaar liefhebbend, zonder zonde..
Zoals zijn Zoon de Here Jezus!

Liefs,
Hope
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Hope schreef: Ja maar als je dieper doorgaat houdt die macht wel iets heel anders in. De Heilige Geest is persoonlijk. Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus. Hij maakt ons heilig en veranderd ons. Hij laat ons ook zien wat er nog aan zonde is.
Wat is er volgens Jou en volgens Hem dan nog aan zonde? (En wie bedoel je hier eigenlijk met ‘Hem’? De Heilige Geest of God? En als je een van beide bedoeld, waarom spreekt men dan over de Drie-eenheid?)
Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus.
Hij wilde dat we zouden zijn, zoals we bedoeld zijn. Hem dienend, een relatie met Hem hebbend en vanuit die liefde van Hem elkaar liefhebbend, zonder zonde..
Hoe rijm je voorgaande twee uitspraken met elkaar: het gaat Hem niet om zichzelf…maar Hij wil wel gediend worden…?
Verder vind ik het mooie dat ookal ga je goede werken doen nav Zijn werk in je, dat je niet door goede dingen te doen bij God mag komen, maar alleen door de Here Jezus.
En om tot die aanname van Jezus te komen lees je de bijbel, sluit je je bij een kerk aan, laat je je de bijbel door de dienstdoende dominee interpreteren en een ‘vrijkaart’ voor de hemel is bijna daar…ongeacht of hij (zij) een kinderverkrachter, seriemoordenaar is of niet. Hmmm. Hoe gemakkelijk lijkt het dan dat ‘slechte’ mensen hun slechte gewoontes aanhouden, anderen daardoor sterven of op een andere manier vreselijk lijden, misschien daardoor niet de kans hebben om zich te bekeren, en de bad-guy krijgt uiteindelijk, spreekwoordelijk vleugels.
De Here God beschrijft in de Bijbel precies hoe Wie Hij is en hoe Hij alles bedoeld heeft. Liefde, gerechtigheid, vrede, goedheid, vriendelijkheid, trouw, hoop, geloof enz enz.......
Ook zoals het in het O.T. staat?
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef: Verder vind ik het mooie dat ookal ga je goede werken doen nav Zijn werk in je, dat je niet door goede dingen te doen bij God mag komen, maar alleen door de Here Jezus.
Ik weet niet of ik dit wel zo mooi vind. Een seriemoordenaar die zich bekeerd, vlak voor zijn dood, gaat naar de hemel. Gandhi, een van de meest geweldloze mensen die op aarde heeft geleefd gaat naar de hel, omdat hij hindoe was ipv christen.
Hoe verklaar je trouwens dat er niet-christenen zijn, die toch hele goede mensen zijn? Waar komt die goedheid vandaan? Van de duivel?
De hoogbejaarde Boeddhistische monnik die 35 jaar lang in een chinees concentratiekamp werd gefolterd, met kokend water werd overgooid, maar nog net levend werd gehouden, en na zijn vrijlating zijn chinese folteraars vergaf; hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt. Het kan niet het werk van Jezus zijn, als ik jou goed begrijp. Is het dan de duivel die deze deugden in de Boeddhistische monnik bewerkstelligd?
Ik heb als niet-christen grote problemen met de gruwelijke slachtpartijen in het oude testament. Meestal op commando van God, of op zn minst gesanctioneerd. Ook heb ik problemen met de leugengeesten die God gebruikt. (1koningen 22 vers 19 tm 23) En het feit dat Hij een mensenoffer accepteerd (richteren 11) Ik kan dit niet rijmen met mijn idee van liefde. Ik heb hier moeite mee.
En een discussie die Scotfan in het leven heeft geroepen op dit forum (Is de schepping wel zo perfect?) geeft op een ander vlak aan hoeveel moeite ik hier mee heb.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Hope

Bericht door Hope »

Rebecca schreef:
Hope schreef: Ja maar als je dieper doorgaat houdt die macht wel iets heel anders in. De Heilige Geest is persoonlijk. Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus. Hij maakt ons heilig en veranderd ons. Hij laat ons ook zien wat er nog aan zonde is.
Rebecca schreef: Wat is er volgens Jou en volgens Hem dan nog aan zonde? (En wie bedoel je hier eigenlijk met ‘Hem’? De Heilige Geest of God? En als je een van beide bedoeld, waarom spreekt men dan over de Drie-eenheid?)
We doen als mens nog steeds dingen die niet goed zijn in Gods ogen, dat kan vanalles zijn. In die zin bedoelde ik met Hem, de Heilige Geest, maar zoals je misschien wel gemerkt hebt lopen die dingen bij mij vaak door elkaar heen, want Wat de Heilige Geest doet, doet God! Drieeenheid idd.
Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus.
Rebecca schreef: Hoe rijm je voorgaande twee uitspraken met elkaar: het gaat Hem niet om zichzelf…maar Hij wil wel gediend worden…?
De Heilige Geest zelf wil niet apart genomen worden, maar het gaat Hem om het wijzen naar Jezus! De Here God (de tweede quote) wil gediend worden en de Here Jezus ook!
Rebecca schreef: En om tot die aanname van Jezus te komen lees je de bijbel, sluit je je bij een kerk aan, laat je je de bijbel door de dienstdoende dominee interpreteren en een ‘vrijkaart’ voor de hemel is bijna daar…ongeacht of hij (zij) een kinderverkrachter, seriemoordenaar is of niet. Hmmm. Hoe gemakkelijk lijkt het dan dat ‘slechte’ mensen hun slechte gewoontes aanhouden, anderen daardoor sterven of op een andere manier vreselijk lijden, misschien daardoor niet de kans hebben om zich te bekeren, en de bad-guy krijgt uiteindelijk, spreekwoordelijk vleugels.
Je leest de Bijbel, idd, dat is Gods woord!
De dominee interpreteert de Bijbel niet, maar weet zich door de Heilige Geest geleid, als het goed is, en de mensen moeten wel toetsen of het klopt wat hij zegt
Als mensen zulke daden doen, kan het geen Christen zijn! De Heilige Geest geeft vruchten en die moeten ook te zien zijn. Dat wil overigens niet inhouden dat je als christen perfect moet leven. We zijn niet volmaakt! Maar God vergeeft ons die dingen als we er echt berouw van hebben.
God is echt niet onrechtvaardig en zulke dingen zullen echt uiteindelijk gestraft worden. Ook christenen zullen verantwoording moeten afleggen van hun daden!
Rebecca schreef: Ook zoals het in het O.T. staat?
Ja inderdaad ook!
Jesaja 63:9 In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds.
Jeremia 31:3 De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
Zefanja 3:17 De HEERE uw God, is in het midden van u, een Held, Die verlossen zal; Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn liefde, Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.

Hij heeft alle recht om niet lief te hebben, want mensen lopen steeds bij Hem weg, niet andersom!

Liefs,
Hope
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef: Verder vind ik het mooie dat ookal ga je goede werken doen nav Zijn werk in je, dat je niet door goede dingen te doen bij God mag komen, maar alleen door de Here Jezus
Ik weet niet of ik dit wel zo mooi vind. Een seriemoordenaar die zich bekeerd, vlak voor zijn dood, gaat naar de hemel. Gandhi, een van de meest geweldloze mensen die op aarde heeft geleefd gaat naar de hel, omdat hij hindoe was ipv christen.
Hoe verklaar je trouwens dat er niet-christenen zijn, die toch hele goede mensen zijn? Waar komt die goedheid vandaan? Van de duivel?
De hoogbejaarde Boeddhistische monnik die 35 jaar lang in een chinees concentratiekamp werd gefolterd, met kokend water werd overgooid, maar nog net levend werd gehouden, en na zijn vrijlating zijn chinese folteraars vergaf; hoe is het mogelijk dat een niet-christen dit kan wat bijna geen christen lukt. Het kan niet het werk van Jezus zijn, als ik jou goed begrijp. Is het dan de duivel die deze deugden in de Boeddhistische monnik bewerkstelligd?
Oh, maar zo heb ik het niet bedoeld! Want ik geloof wel degelijk dat het goede van de mens ook van God komt. Dat is het gemaakt zijn naar Gods beeld wat ieder mens ook heeft.
Maar...ik geloof dat ook Ghandi en ook die boeddistische monnik dit van God gekregen heeft...(of was het een plicht??)
Ik heb trouwens een mooi voorbeeld van de christin(!) Corrie ten Boom, die een vergelijkbaar verhaal heeft, dat zij een bewaarder in een concentratiekamp die de dood van haar zus ook op zijn geweten had, later in een dienst weer ziet en toch een hand geeft en Gods liefde door haar heen voelt stromen!
Ik oordeel trouwens niemand hoor. Er zullen mensen zijn die, omdat zij niet beter wisten toch anders beoordeeld zullen worden. Het geweten, wat God ook gegeven heeft, is daarbij ook belangrijk.
Devious schreef:
Hope schreef: De Here God beschrijft in de Bijbel precies hoe Wie Hij is en hoe Hij alles bedoeld heeft. Liefde, gerechtigheid, vrede, goedheid, vriendelijkheid, trouw, hoop, geloof enz enz.......
Ik heb als niet-christen grote problemen met de gruwelijke slachtpartijen in het oude testament. Meestal op commando van God, of op zn minst gesanctioneerd. Ook heb ik problemen met de leugengeesten die God gebruikt. (1koningen 22 vers 19 tm 23) En het feit dat Hij een mensenoffer accepteerd (richteren 11) Ik kan dit niet rijmen met mijn idee van liefde. Ik heb hier moeite mee.
En een discussie die Scotfan in het leven heeft geroepen op dit forum (Is de schepping wel zo perfect?) geeft op een ander vlak aan hoeveel moeite ik hier mee heb.
Hier reageer ik nog op..

Liefs, Hope
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef: We doen als mens nog steeds dingen die niet goed zijn in Gods ogen, dat kan vanalles zijn. In die zin bedoelde ik met Hem, de Heilige Geest, maar zoals je misschien wel gemerkt hebt lopen die dingen bij mij vaak door elkaar heen, want Wat de Heilige Geest doet, doet God! Drieeenheid idd.
Sommige Christenen geloven niet in de drieeenheid, waaronder Jehova getuigen en sommige christelijke Joden. Zij beweren dat de leer van de drieeenheid onbijbels is. Ken jij deze gedachte?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hope schreef: Maar...ik geloof dat ook Ghandi en ook die boeddistische monnik dit van God gekregen heeft...(of was het een plicht??)
Wat bedoel je hier eigenlijk met plicht?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Scotfan schreef:Ik noem me zelf een atheist omdat ik niet een religie aanhang.
Ik hang mijn eigen filosofie aan dat voor mij, wat jullie noemen de schepping, het hele systeem van :
Aarde
de grond waar ik op sta, waarin de groenten verbouwd worden
Lucht
wat ik in adem, wat de dieren, vissen en planten nodig hebben
water
waar ik voor 70% uit besta, wat ik drink om het aantevullen en
Vuur
de zon, zo essentieel voor het gehele leven op aarde;
van dusdanig belang is dat ik er niet zonder kan. Het kan wel overleven zonder mij, ik niet zonder hen. Conclusie: Ik stel me zelf zeker niet centraal. Ik ben zelfs qua waarde een onbeduidende noot, een cel, in deze natuur.
Als atheist geloof ik niet dat het geschapen is door een schepper. Soms filosofeer ik wel dat áls er een god is dat god de schepping zélf is. Op die manier kun je zeggen dat god in je zelf zit omdat je zelf ook een onderdeel van de natuur bent. Maar wel de minst belangrijke en het meest verwoestende, als ik kijk naar de vervuiling op aarde.
De leer die je hier beschrijft lijkt erg veel op de oude heidense religies van Europa. Ik boeken over hekserij kom ik dingen tegen die hier wel wat op lijken. Ook met de boeken van Aleister Crowley en in iets mindere mate Anton La Vey, zie ik enige gelijkenis. Is dit toeval of is er een link? Het is een gedachte die je niet veel tegenkomt bij traditionele atheisten.
Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

Ik weet niet waarom ik dit zo benader. Maar ik heb hier heel veel over gefilosofeerd. Waarschijnlijk hebben ook de Noorse en Zweedse Vikingmetalbands er invloed op.
Misschien heb ik zelf wel een beetje vikingbloed. hahahaha . :D
Greven is Noors voor Graaf. Ik voel me zeker verwant met de noorse cultuur.
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef: We doen als mens nog steeds dingen die niet goed zijn in Gods ogen, dat kan vanalles zijn. In die zin bedoelde ik met Hem, de Heilige Geest, maar zoals je misschien wel gemerkt hebt lopen die dingen bij mij vaak door elkaar heen, want Wat de Heilige Geest doet, doet God! Drieeenheid idd.
Sommige Christenen geloven niet in de drieeenheid, waaronder Jehova getuigen en sommige christelijke Joden. Zij beweren dat de leer van de drieeenheid onbijbels is. Ken jij deze gedachte?
En of ik die ken...Een vriend van mij had een vriendin in een volle Evangeliegemeente. Toen liep hij tegen deze gedachten aan. Hij en ik zijn ons er helemaal in gaan verdiepen.
Hope

Bericht door Hope »

Devious schreef:
Hope schreef: Maar...ik geloof dat ook Ghandi en ook die boeddistische monnik dit van God gekregen heeft...(of was het een plicht??)
Wat bedoel je hier eigenlijk met plicht?
De dingen die hun god dit gebied!
Plaats reactie