Rebecca schreef:Hope schreef: Ja maar als je dieper doorgaat houdt die macht wel iets heel anders in. De Heilige Geest is persoonlijk. Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus. Hij maakt ons heilig en veranderd ons. Hij laat ons ook zien wat er nog aan zonde is.
Rebecca schreef:
Wat is er volgens Jou en volgens Hem dan nog aan zonde? (En wie bedoel je hier eigenlijk met ‘Hem’? De Heilige Geest of God? En als je een van beide bedoeld, waarom spreekt men dan over de Drie-eenheid?)
We doen als mens nog steeds dingen die niet goed zijn in Gods ogen, dat kan vanalles zijn. In die zin bedoelde ik met Hem, de Heilige Geest, maar zoals je misschien wel gemerkt hebt lopen die dingen bij mij vaak door elkaar heen, want Wat de Heilige Geest doet, doet God! Drieeenheid idd.
Het gaat Hem niet om zichzelf maar wijst naar Jezus.
Hij wilde dat we zouden zijn, zoals we bedoeld zijn. Hem dienend, een relatie met Hem hebbend en vanuit die liefde van Hem elkaar liefhebbend, zonder zonde..
Rebecca schreef:
Hoe rijm je voorgaande twee uitspraken met elkaar: het gaat Hem niet om zichzelf…maar Hij wil wel gediend worden…?
De Heilige Geest zelf wil niet apart genomen worden, maar het gaat Hem om het wijzen naar Jezus! De Here God (de tweede quote) wil gediend worden en de Here Jezus ook!
Verder vind ik het mooie dat ookal ga je goede werken doen nav Zijn werk in je, dat je niet door goede dingen te doen bij God mag komen, maar alleen door de Here Jezus.
Rebecca schreef:
En om tot die aanname van Jezus te komen lees je de bijbel, sluit je je bij een kerk aan, laat je je de bijbel door de dienstdoende dominee interpreteren en een ‘vrijkaart’ voor de hemel is bijna daar…ongeacht of hij (zij) een kinderverkrachter, seriemoordenaar is of niet. Hmmm. Hoe gemakkelijk lijkt het dan dat ‘slechte’ mensen hun slechte gewoontes aanhouden, anderen daardoor sterven of op een andere manier vreselijk lijden, misschien daardoor niet de kans hebben om zich te bekeren, en de bad-guy krijgt uiteindelijk, spreekwoordelijk vleugels.
Je leest de Bijbel, idd, dat is Gods woord!
De dominee interpreteert de Bijbel niet, maar weet zich door de Heilige Geest geleid, als het goed is, en de mensen moeten wel toetsen of het klopt wat hij zegt
Als mensen zulke daden doen, kan het geen Christen zijn! De Heilige Geest geeft vruchten en die moeten ook te zien zijn. Dat wil overigens niet inhouden dat je als christen perfect moet leven. We zijn niet volmaakt! Maar God vergeeft ons die dingen als we er echt berouw van hebben.
God is echt niet onrechtvaardig en zulke dingen zullen echt uiteindelijk gestraft worden. Ook christenen zullen verantwoording moeten afleggen van hun daden!
De Here God beschrijft in de Bijbel precies hoe Wie Hij is en hoe Hij alles bedoeld heeft. Liefde, gerechtigheid, vrede, goedheid, vriendelijkheid, trouw, hoop, geloof enz enz.......
Dat is volmaakt, in mijn ogen, zoals Hij het bedoeld heeft!!
Rebecca schreef:
Ook zoals het in het O.T. staat?
Ja inderdaad ook!
Jesaja 63:9 In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds.
Jeremia 31:3 De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
Zefanja 3:17 De HEERE uw God, is in het midden van u, een Held, Die verlossen zal; Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn liefde, Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.
Hij heeft alle recht om niet lief te hebben, want mensen lopen steeds bij Hem weg, niet andersom!
Liefs,
Hope