Zelfbeschikking.

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Zelfbeschikking.

Bericht door Giovedico delle Fate »

Ten eerste vraag ik me af waar axxyanus is in dit, door hem gestarte topic.

En verder heb ik hier een anekdote:

Een jaar of 10 geleden was ik met mijn toenmalige stiefgezin in Marokko.
In Marrakesh bezochten wij de 'souks', zéér de moeite waard.
Mijn toenmalige partner heeft al op dag 1 een typisch Marokkaanse 'outfit' gekocht én aangetrokken. In haar geval was dat vanuit een puur besef dat de 'locals' goed weten waar je je in die omgeving het meest prettig in voelt.
Maar mijn stiefdochter van 13 had het moeilijk. Na een klein halfuurtje in de souks was zij alle opdringerige mannelijke aandacht zó zat, dat ze vroeg of ze een hoofddoekje mocht kopen. Ik was daar heel blij mee, want ik was inmiddels wel zo ver dat ik elke man die nog aan mij zou vragen of hij mijn dochter kon kopen een bloedneus wilde stompen.
Het hoofddoekje was snel gekocht en mijn stiefdochter heeft het de hele week tevreden gedragen. En er zijn geen bloedneuzen te betreuren geweest.

Heeft mijn stiefdochter zich aangepast of onderworpen?
En hoe zit dat met mij, die het kopen van een hoofddoek heeft toegejuicht?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 21 mar 2018 20:37
De één zal het vrijwillig doen
Yeah...right! Type burka in google en de vrijwilligheid druipt er vanaf. Zo ook de hoofddoek. Waarom zou je vrijwillig een symbool op je hoofd zetten? Want een symbool is het! De hoofddoek is niet te vergelijken met, zeg maar, de baseball-pet. DIE kun je vrijwillig opzetten (of niet). Maar een hoofddoek???
Maar je zegt het hier al:
en de ander omdat het thuis verplicht was
en weer een ander omdat het sociaal verplicht is.
Degenen die deze redenen niet geven dragen dus ook geen hoofddoek.
Ben benieuwd of zij als echte moslima's erkent worden door de islam.
Eenieder dient te weten dat het gehoorzamen van de Bevelen van Allah en Zijn Boodschapper verplicht is, hoe moeilijk het ook kan zijn, zonder dat hij zich hiervoor schaamt tegenover anderen. Een ware gelovige die oprecht is in zijn geloof draagt dit uit door de Bevelen van Allah na te komen en Zijn Verboden te mijden. Niemand heeft het recht dit uit te stellen of te aarzelen bij het uitvoeren ervan, doch dient men direct over te gaan tot het gehoorzamen van Zijn Bevel. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik krijg nu een bevestiging van wat ik eerder schreef.
Al deze verschillende antwoorden op jouw vragen pik je niet op.
Jij pikt er 2 uit 4 en dat is dan jouw waarheid.
Dat is waar jij op doorgaat.

Je hoeft mij niets uit te leggen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria schreef: 21 mar 2018 21:47 Ik krijg nu een bevestiging van wat ik eerder schreef.
Al deze verschillende antwoorden op jouw vragen pik je niet op.
Jij pikt er 2 uit 4 en dat is dan jouw waarheid.
Dat is waar jij op doorgaat.

Je hoeft mij niets uit te leggen.
Maria, omdat je niets 'quote' is het hier onduidelijk tot wie je je nu richt...
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Fish schreef: 21 mar 2018 20:12 Het enige bezwaar dat ik kan verzinnen tegen de islamitische hoofddoek is dat er waarschijnlijk,voor een deel, druk van uit de familie en culturele achtergrond is. Niet elk meisje in die cultuur zal de hoofddoek uit eigen wil dragen.
Ik kan zelfs geen enkel bezwaar verzinnen tegen een hoofddoek. Druk vanuit familie of cultuur ondervinden wij toch allemaal?
Mijn kinderen zullen vreemd opkijken wanneer ik een jurk aantrek. Misschien zelfs bezwaar maken. Er is ook druk vanuit mode.
Vrouwen hebben die stiletto hakken heus niet zelf bedacht. Waarom dragen zij schoeisel dat uitgesproken slecht is voor hun voeten? Omdat wij ze vertellen dat zoiets leuk staat. Willen vrouwen leuk gevonden worden? Tuurlijk! Zij hebben heel vaak een etuitje in hun handtas, met daarin een spiegeltje. Dat wordt een paar maal per dag geraadpleegd. Heb jij zo'n etuitje?
Heb je een officiële functie waarbij een uniform hoort zoals bij de politie, vind ik het zichtbaar dragen van religieuze kledingstukken of versierselen niet toegestaan.
Daar hoort wat mij betreft ook een typische moslim baard zonder snor bij.
Er is een klein praktisch probleem. Veel moslims hebben zowel een baard als een snor. Veel moslims hebben alleen een snor, en bij een aantal moslims ontbreekt zelfs iedere gezichtsbeharing. Het wordt ingewikkeld wanneer een hoofdcommissaris tegen een agent moet zeggen: "afscheren die baard, of er een snor bij laten groeien"...?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Gershom
Ik vrees potdrie dat je nog gelijk hebt ook, maar hoe komt het dan toch dat die hoofddoek overal zoveel ter sprake komt? Zou het toch misschien net iets meer dan een, al dan niet opgelegd door familiedruk, kledingstuk zijn?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

dikkemick schreef: 21 mar 2018 22:10 @Gershom
Ik vrees potdrie dat je nog gelijk hebt ook, maar hoe komt het dan toch dat die hoofddoek overal zoveel ter sprake komt? Zou het toch misschien net iets meer dan een, al dan niet opgelegd door familiedruk, kledingstuk zijn?
Nog maar relatief kort geleden liep half Nederland (en niet alleen op zondag) om de haverklap met een hoofddoek op. Al was het maar omdat anders hun haar in de war raakte in de Nederlandse westenwind. En kijk eens naar onze sekssymbolen van enkele decennia geleden: de een na de ander droeg op de reclameposters een hoofddoek. En niemand die daar ooit moeilijk over deed.

Zou het dan tóch zo kunnen zijn dat het hele gezeur helemaal niet over de hoofddoek an sich gaat, maar symbool staat voor onze toenemende islamofobie?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Giovedico delle Fate schreef: 21 mar 2018 21:49 Maria, omdat je niets 'quote' is het hier onduidelijk tot wie je je nu richt...
Lees even het bericht daarvoor dan is het duidelijk dacht ik.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Giovedico delle Fate schreef: 21 mar 2018 22:18
Zou het dan tóch zo kunnen zijn dat het hele gezeur helemaal niet over de hoofddoek an sich gaat, maar symbool staat voor onze toenemende islamofobie?
Vertel het me maar. Je hebt wellicht gelijk. Het mooiste zou zijn: Iedereen vrij! Leven en laten leven. Deze beste man hoeft in ieder geval geen helmpje op!
https://www.gettyimages.co.nz/detail/ne ... d481689295
Einstein/Mick
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria schreef: 21 mar 2018 22:20
Giovedico delle Fate schreef: 21 mar 2018 21:49 Maria, omdat je niets 'quote' is het hier onduidelijk tot wie je je nu richt...
Lees even het bericht daarvoor dan is het duidelijk dacht ik.
Heb ik wel gelezen. Maar het gebeurt hier maar al te vaak dat iemand een poosje later pas reageert. Vandaar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kan niet meer bewerken, maar ik wilde nog posten dat mijn vrouw in dit soort kledij door de Turks/Marokkaanse buurt mag wandelen.
https://www.pinterest.com/pin/516717757241155321/
Einstein/Mick
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

dikkemick schreef: 21 mar 2018 22:10 @Gershom
hoe komt het dan toch dat die hoofddoek overal zoveel ter sprake komt? Zou het toch misschien net iets meer dan een, al dan niet opgelegd door familiedruk, kledingstuk zijn?
De reden dat vrouwen kiezen voor een hoofddoek kunnen uiteenlopen. Net zoals het dragen van een kruisje of Davidsterretje als halssieraad.
(Als Jezus was terechtgesteld op de elektrische stoel, zou men dan een stoeltje om de nek gaan dragen?)
Soms is het bedoeld als statement, soms uit traditie, soms als provocatie, soms uit diep religieus gevoel, en soms omdat het verdraait leuk staat. Ik zie wel eens een fraai gekleurde hoofddoek geraffineerd gedrapeerd, met daaronder een paar ogen die mij 'zelfs op mijn leeftijd' uit m'n slaap houden. (Denk hierbij aan Haya Harareet die Ester speelde in de film Ben Hur, en je weet wat ik bedoel)
Het is niet het effect dat de Islam voor ogen staat, maar het heeft soms wel die uitwerking.
Ik zie wel dat in Iran veel vrouwen de hoofddoek zat zijn, en openlijk protesteren. Ik heb geen idee of die protesten zich beperken tot de grote steden, maar heb wel in mijn achterhoofd dat Iran onder het bewind van Shah Reza Palavi voor vrouwen veel liberaler was dan na de revolutie. Terugverlangen naar vrijheden van weleer kan een sterk motief zijn.

Ik denk dat het voor sommige mensen hier een bedreiging vormt. In mijn omgeving zijn maar weinig traditioneel geklede
vrouwen, en bijna geen mannen in kaftan op een oude enkeling na.
Wel jonge vrouwen met een hoofddoek.
Maar als ik filmopnamen zie uit de binnenstad van den Haag, dan kan ik me het gevoel van bedreiging wel voorstellen.
Veel mensen herkennen hun vertrouwde omgeving niet meer, en dat veroorzaakt een gevoel van onbehagen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Het verplicht stellen van een bepaalde vorm van kleding is in principe niet anders dan het verbieden er van. Als het even mogelijk is dan moet je dat niet doen.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 21 mar 2018 15:06 Ik zal te recht door zee zijn, maar wet is wet.
Dit is uiterst simplistisch. Zonder controle is het echt niet zo moeilijk om wetten aan te nemen die de mensenrechten schenden. Met een houding zoals "wet is wet" zou het onmogelijk zijn voor minderheden om zich tegen dat soort schendingen te verdedigen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 21 mar 2018 15:26 Nog geen moslima die mij exact uit de doeken heeft gedaan waarom ze de hoofddoek draagt, dus wellicht zit ik er helemaal naast.
Dat betwijfel ik ten sterkste. Zoals ik je hier bezig zie heb ik een sterk vermoeden dat hoe vaak moslim vrouwen dat al exact uit de doeken gedaan hebben, dat hun redenen gewoon voor jou niet zwaar genoeg doorwegen. Het heeft dus weinig te maken met hoe vaak moslim vrouwen dat uit de doeken gedaan zouden hebben maar eerder met jouw onvermogen om hun redenen te aanvaarden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie