Geplaatst: 27 mei 2006 12:15
Devious was me voor...damn...
Alleen even dit...
De Sunna is een 'toelichting' op de koran.
De Hadith 'beschrijft' de levenswijze van die geidoliseerde profeet.
De Fiqh is de Islamitsche jurispudentie.
De Shariah is de Islamitische juridische 'regelgeving'.
Een probleem is natuurlijk dat de interpretatie van de Sunna verschilt, zelfs binnen de doctrine van de soenieten!
Hetzelfde geldt voor de hadith!
Een ander probleem is dat 'Islamitische geleerde' aangewezen zijn om de Fiqh uit te spreken.
Het probleem is dat er geen formalisme is voor de status van 'Islamitsch geleerde'.
En van wat ik gezien en gelezen heb van o.a. de, binnen Islamitische kringen zeer gewaardeerde, Al-Azhar universiteit, is dat de Islamitische wetgeving vaak primitief en barbaars is, vaak bij het lachwekkende af!
Om deze en andere redenen verschillend de Shariah ook op details van regio tot regio.
M.a.w. de Shariah is niet alleen achterlijk en barbaars maar ook nog gebouwd op drijfzand.
Een 'vrijzinnige' - lees: gematigd westerse! - Moslim erkent dan ook eigenlijk alleen maar de Koran.
Het is echter mijn ervaring - en verwarring! - dat de meeste Moslims toch het kalifaat met en Shariah wetgeving zien als het ultieme paradijs op aarde.
Dit is één van de vele verwarrende tegenstrijdigheden die je tegenkomt binnen dit geloof!
De reden zal wel zijn dat de meeste Moslims - ook de 'vrijzinnigen' - geconditioneerd zijn door de hersenspoel technieken die én beschreven staan in de Koran én gehanteerd worden in de Madrassa's.
De reden dat ik in voorgaande berichten voorzichtig was in de formulering is omdat er geen centraal geregelde doctrine is!
Ik speelde nog even met de gedachte om te vermelden dat de Islam inderdaad een basis biedt voor het concept van de eerwraak.
En dit ontken ik ook niet!
Overigens hoef je [=Els] niet te vermelden wat er in de Bijbel staat!
Onze maatschappij is immers seculair en de Bijbel, Torah, Koran, of welk 'heilig' geschrift dan ook, is niet de doorslaggevende factor in onze wetgeving.
Sterker nog, ik beweer dat onze tegenwoordige wetgeving puur gebaseerd is op humanistische grondslagen!
Immers, onze wetgeving is ondergeschikt aan de internationale rechten van de mens.
En deze internationale rechten zijn wel degelijk puur humanistisch opgesteld!
MvG, Wim.
Alleen even dit...
De Sunna is een 'toelichting' op de koran.
De Hadith 'beschrijft' de levenswijze van die geidoliseerde profeet.
De Fiqh is de Islamitsche jurispudentie.
De Shariah is de Islamitische juridische 'regelgeving'.
Een probleem is natuurlijk dat de interpretatie van de Sunna verschilt, zelfs binnen de doctrine van de soenieten!
Hetzelfde geldt voor de hadith!
Een ander probleem is dat 'Islamitische geleerde' aangewezen zijn om de Fiqh uit te spreken.
Het probleem is dat er geen formalisme is voor de status van 'Islamitsch geleerde'.
En van wat ik gezien en gelezen heb van o.a. de, binnen Islamitische kringen zeer gewaardeerde, Al-Azhar universiteit, is dat de Islamitische wetgeving vaak primitief en barbaars is, vaak bij het lachwekkende af!
Om deze en andere redenen verschillend de Shariah ook op details van regio tot regio.
M.a.w. de Shariah is niet alleen achterlijk en barbaars maar ook nog gebouwd op drijfzand.
Een 'vrijzinnige' - lees: gematigd westerse! - Moslim erkent dan ook eigenlijk alleen maar de Koran.
Het is echter mijn ervaring - en verwarring! - dat de meeste Moslims toch het kalifaat met en Shariah wetgeving zien als het ultieme paradijs op aarde.
Dit is één van de vele verwarrende tegenstrijdigheden die je tegenkomt binnen dit geloof!
De reden zal wel zijn dat de meeste Moslims - ook de 'vrijzinnigen' - geconditioneerd zijn door de hersenspoel technieken die én beschreven staan in de Koran én gehanteerd worden in de Madrassa's.
De reden dat ik in voorgaande berichten voorzichtig was in de formulering is omdat er geen centraal geregelde doctrine is!
Ik speelde nog even met de gedachte om te vermelden dat de Islam inderdaad een basis biedt voor het concept van de eerwraak.
En dit ontken ik ook niet!
Overigens hoef je [=Els] niet te vermelden wat er in de Bijbel staat!
Onze maatschappij is immers seculair en de Bijbel, Torah, Koran, of welk 'heilig' geschrift dan ook, is niet de doorslaggevende factor in onze wetgeving.
Sterker nog, ik beweer dat onze tegenwoordige wetgeving puur gebaseerd is op humanistische grondslagen!
Immers, onze wetgeving is ondergeschikt aan de internationale rechten van de mens.
En deze internationale rechten zijn wel degelijk puur humanistisch opgesteld!
MvG, Wim.