Vuurwerkverbod

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Vuurwerkverbod

Bericht door dikkemick »

Twee jongens (12 en 13 jaar) zijn opgepakt op verdenking van het afsteken van vuurwerk en brandstichting met dodelijke afloop in Arnhem, bevestigt de politie aan NU.nl na berichtgeving van de NOS.

Op meerdere plekken in het land zijn hulpverleners belaagd en bekogeld met vuurwerk, ook vonden er autobranden en verkeersongelukken plaats
.

Volgens Alarmeringen.nl waren er in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam meer branden dan bij de vorige jaarwisseling.

Het Oogziekenhuis Rotterdam heeft een stijging gezien in het aantal patiënten met letsel aan de ogen: dit jaar waren het er achttien in vergelijking met acht vorig jaar.

Enkele berichten op Nu.nl
Zou wel graag willen weten:

A: Voor hoeveel miljard er de lucht in is gegaan.
B: Hoeveel fijnstof en zware metalen er vrijgekomen zijn (wereldwijd)
C: Hoeveel financiële schade er dit jaar weer berokkend is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hopper schreef: 01 jan 2020 09:42
Nee, angst voor vuurwerk bij dieren is afhankelijk van de voorgeschiedenis. Honden kun je trainen op het geluid van harde knallen. Daarvoor gebruikten we vroeger bij honden trainingen een alarmpistool. Belangrijk is dat het baasje onbewogen blijft. De hond kijkt naar het baasje (de leider!) wat voor gedrag er vertoont moet worden. Je stelt de hond dus ook niet gerust, er is immers niks aan de hand. Mijn hond interesseert zich ook niet voor het geknal. Hij blijft rustig slapen. Je moet alleen uitkijken met het uitlaten van de hond. Er kan soms een bedreigende sfeer hangen op straat, dan kan onwillekeurig je eigen gedrag over gaan op de hond. Dus liever niet op plaatsen komen met de hond waar mensen samen scholen.
Klinkt plausibel.
Ik wens u alle goeds
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Ik ben niet helemaal overtuigd om het af te schaffen.
Ergens vind ik van wel, ergens ook niet.

Maar loopt mijn vergelijking dan fout als ik zeg ineens de voetbal ook maar af te schaffen ?
Hoeveel politie is er elk weekend niet op de been?
er wordt hier en daar ook wel wat vernietigd, elk weekend dus ...

de rally's op de openbare weg , ook dan maar afschaffen ?

ik ben hier niet aan het pleiten voor een pro of contra hoor.
ik vraag me gewoon maar af waar het allemaal eindigt als we teveel beginnen afschaffen.

spontaan denk ik nu aan het hele zwarte pieten gedoe (ik weet wel dat het een hele manke vergelijking is).

nu ik eraan denk, offeren van dieren (al dan niet verdoofd) is toch veel drastischer dan de angst die de dieren hebben op de 31ste december .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat voetballen betreft. Zero tolerance beleid! Zij die de boel verstieren een volledig stadionverbod geven.
Want ja, ook in de voetbalwereld gaan onnodige euro's wat betreft preventie/beveiliging/vernieling etc. om.
Maar als ik het vergelijk mag doortrekken: Wat nu met vuurwerk gebeurt....is zo nu en dan met een stinger naar de wedstrijd gaan om zo
af en toe een raket af te schieten op de keeper van de tegenpartij. Schade blijft immers beperkt (zoals in de kranten doorgaans wordt vermeld m.b.t. vuurwerk) tot 1 van de 23 per maand op het veld.
Wat vuurwerk betreft wegen de voordelen (zijn die er?) niet meer op tegen de nadelen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

https://www.trouw.nl/binnenland/wat-ik- ... ~b0921ea5/
Na een gevaarlijke nachtdienst tijdens Oud en Nieuw slaakte politieagent Mark Achterbergh-Copier een hartekreet. Mensen kunnen ‘legaal oorlogje voeren’, zei hij in een bericht op zijn Facebook en Twitter, en dat kan zo niet langer. Achterbergh-Copier is niet alleen politieman, maar ook raadslid in de gemeente Haarlemmermeer, voor de VVD. Volgens die partij moet vuurwerkgebruik niet worden verboden, maar moet de politie de orde handhaven. “Dat is niet meer realistisch”, vindt het raadslid, “Handhaving is lastig, zo niet onmogelijk.”
Zelfs de politie geeft toe wat de burger al tientallen jaren ziet. Handhaving is onmogelijk. Verbieden heeft alleen zin als er gehandhaafd kan worden.
Wat in een halve eeuw is scheef gegroeid kan niet zomaar met een wetje weer ongedaan gemaakt worden.

Natuurlijk zou ik ook graag zien dat er nooit meer vuurwerk wordt afgestoken in Nederland en de rest van de wereld.
Maar het is niet realistisch. Ieder einde van het jaar veranderen mensen in Duindorpers. Met veel leed als gevolg.
Het is niet anders.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik zag nieuwjaarsdag een hele rij auto's bij de wasstraat. Auto's worden vies van het vuurwerk. Dat bracht me op een idee. Als de vuurwerkbranch nu eens de opruimkosten en schade gaat betalen. Dus een week gratis auto's wassen, opruimploegen door de straten, en de verzekeringsmaatschappijen verhalen de schade tgv vuurwerk gewoon op de branche. Die mogen het verrekenen in de verkoopprijs.
En als we nu ook iets ontwikkelen dat iedere Nederlander een euro krijgt voor elke boem die die hoort buiten de toegestane tijden, dan wordt het leven voor iedereen een stuk aangenamer.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vind ook dat wanneer iemand vuurwerk afsteekt hij ervoor verantwoordelijk is dat omstanders geen gevaar lopen. Dus hij moet zorgen voor voldoende afstand of voor veiligheidsbrillen.
Indien een omstanders met oogletsel naar het ziekenhuis moet, moet de afsteker verantwoordelijk gehouden worden.

Indien er geen verbod komt moeten de regels rond vuurwerk nog veel strenger.

Wat te denken van inleverplekken voor vuurwerkrotzooi, waar je een bedrag per kilo of liter krijgt. Tegenwoordig moet ik betalen voor mijn afval dus dit lijkt me redelijk.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mag ik deze link plaatsen? https://petities.nl/petitions/vuurwerkverbod

Handhaving is inderdaad een probleem, maar deze gezellige traditie is inmiddels behoorlijk in haar nadeel veranderd! Auto's in de fik steken hoort er nu helemaal bij! Illegale nitraatbommen is de trend. Winkelruiten laten sneuvelen: GEWELDIG!
Om het vergelijk met voetbal nog eens te maken: Een kleine groep asociale randdebielen verpest het voor de grotere groep die het wel goed bedoelt.
(Laat ik milieu even buiten beschouwing)
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een vuurwerkverbod op korte termijn komt er niet. Hoeft wat mij betreft ook niet, wel moet er veel strenger worden gestraft. Er is nu illegaal vuurwerk in omloop wat zo zwaar is dat het niet beschouwd moet worden als vuurwerk maar als verboden wapenbezit. Dat kan de politiek wel veranderen. Ik vind dat eigenlijk een aantal kamerleden (ga maar lootjes trekken) moeten worden verplicht om op oudejaarsavond mee te lopen met de politie. Dan zien ze pas welk vuurwerk er wordt gebruikt en wat voor uitwerking dit heeft op de hulpverleners. Vuurwerkverbod heeft overigens niets te maken met vernielingen, dat is al decennialang het geval. Er wordt juist minder vernield omdat de jeugd een alternatief wordt geboden in de vorm van feesten. Één van de grootste 'veldslagen' tussen politie en relschoppers tijdens oud & nieuw vond plaatst in 1960 in de Haagse Schilderswijk. Later verspreidde dit zich over het hele land. In Jubbega in Friesland gingen 200 relschoppers los terwijl er maar 2 agenten ter plekke waren. In 1997 gin het los bij de Oosterparkrellen in Groningen. Vroeger werd er meer met flessen en straatstenen (hele straten werden opengebroken) gegooid, tegenwoordig is het steeds zwaarder vuurwerk.
We zijn ook steeds minder en minder gewend geraakt aan geweld. We leven nu in Nederland 75 jaar in vrede en willen dat graag zo houden. We willen steeds meer comfort, rust en juiste oplossingen zien, hoewel daardoor de polarisatie juist toeneemt. Ook nu lijkt er geen dialoog mogelijk; je moet kennelijk voor of tegen vuurwerk zijn net als andere maatschappelijke kwesties. Omdat er veel zaken zijn waarover de nodige discussies zijn (maar geen oplossing) zal de onrust niet afnemen en komt dit tot uitbarsting tijdens oud & nieuw. Een vuurwerkverbod gaat niet helpen om die uitbarsting tegen te gaan. Opgekropte frustraties komen er dan uit, net als dat gebeurd in andere landen op 1 mei. Kennelijk heeft ‘het volk’ dat nodig. Tolereren kunnen we dat niet, we moeten streng optreden en straffen maar ook alternatieven blijven bieden. Ik vind siervuurwerk leuk en zou het zonde vinden als het zou verdwijnen. Maar wat mij betreft verdwijnt iemand 3 dagen in de cel en krijgt een strafblad bij het afsteken van heel zwaar illegaal vuurwerk, en kinderen een verplichte sociale stage. Zelf ben ik niet bang om de discussie aan te gaan met jeugd wat illegaal vuurwerk afsteekt. Dit jaar kreeg ik een nitraatbom zo’n meter voor me gegooid. Ik ben naar de groep toegelopen en heb degene die gooide flink de waarheid verteld. Was een ongelukje zei hij, hij zag me niet door de mist. Maar je moet dan wel realistisch blijven. Niet dreigen met politie bellen, maar accepteren dat het misschien inderdaad een ongelukje was en de jongen een hand gegeven en gevraagd of ze iets beter zouden willen oppassen. Om 00:00 kwam hij nog naar me toe, excuseerde zich nogmaals en we hebben even staan praten. Zand erover en klaar. Zo kan het ook, je hoeft niet op je strepen te gaan staan, je kunt ook als buurtbewoner laten weten wat acceptabel is en wat niet en samen erover praten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Tien handen verwoest met oud en nieuw
Plastisch chirurgen hebben op 31 december en 1 januari van tien handen drie of meer vingers moeten amputeren. Dat aantal heeft Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) nu geteld. In totaal behandelden de chirurgen vijftig mensen wegens divers ernstig letsel door vuurwerk. Kleine verwondingen werden niet meegerekend.

Van de vijftig ernstige letsels is 60 procent het gevolg van een ongeluk met illegaal vuurwerk.
En dan is dit slechts het verslag van plastische chirurgen, mag ik aannemen.
Als het gaat om minderjarigen, dan zijn de ouders verantwoordelijk voor het bezit van vuurwerk en afsteken door hun kinderen.
Kan dat niet vallen onder kindermishandeling?

Ik weet sinds vandaag ook persoonlijk hoe gemakkelijk het is om via internet van de andere kant van de wereld spullen te laten komen.
Kwestie van Engels kunnen schrijven en bestellen. Verzendkosten waren minder dan de gewone Nederlandse pakketpost.

Het totaal verbieden van vuurwerk zal er mi. voorlopig niet inzitten, maar wel het mensen bestoken met info-bommen zoals nu aan het gebeuren is, zodat het denk klimaat steeds verder anti-vuurwerk zal worden.
Ik heb het idee dat steeds meer mensen "om" zullen gaan.
Ik denk, dat de enige manier om dit aan banden te leggen, uiteindelijk een verbieden is van privé vuurwerk en zoals ik eerder opperde, het aanmoedigen van vuurwerk verenigingen voor het organiseren van steeds meer groots opgezette vuurwerkfeesten op evenementen terreinen.
Maar dat heeft niet aflatende waarschuwingen, tijd en een lange adem nodig.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

De kop is eraf.
Komende jaarwisseling vuurwerkverbod in heel Rotterdam
Rotterdam is komende jaarwisseling de eerste gemeente die vuurwerkvrij zal zijn. De Rotterdamse VVD-fractie stemt in met een vuurwerkverbod en daarmee is er een meerderheid in de raad voor een algeheel vuurwerkverbod bij de komende jaarwisseling.
Wie volgt?
Sinds deze week is er ook een krappe meerderheid in de Tweede Kamer die ervoor voelt om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Ook coalitiepartners D66 en ChristenUnie willen dit, terwijl de VVD en het CDA de deur tot nu toe dicht hielden. Dijkhoff zegt zich nu dus wel nog eens over het onderwerp te willen buigen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

De handhaving is haar gezag grotendeels kwijt, vuurwerkverbod of niet. Het gevaar van een vuurwerkverbod is dat de handhaving nog verder onderuit wordt gehaald als men massaal vuurwerk gaat afsteken terwijl dat verboden is.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Rotterdam is komende jaarwisseling de eerste gemeente die vuurwerkvrij zal zijn. De Rotterdamse VVD-fractie stemt in met een vuurwerkverbod en daarmee is er een meerderheid in de raad voor een algeheel vuurwerkverbod bij de komende jaarwisseling.
Het kopen en het in bezit hebben van vuurwerk is wel toegestaan, ook (straks) in Rotterdam. Dus ik ben benieuwd hoe ze die regel willen handhaven.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Zoals al velen hier vermelden, heeft dit meer te maken met het uitblijven van handhaving. Handhaven is een vorm/onderdeel van opvoeden. Als je jarenlang niet opvoedt, dan is het zeer moeilijk in een later stadium gewenst gedrag te bereiken.

Nu hebben we te maken met een grote groep mensen die in veel opzichten niet meer goed zijn "opgevoed" (ontbreken handhaving). Met een extra verbod zal deze groep zich niet beter gaan gedragen. Je kan het vergelijken met het missen van de laatste trein. De maatregelen komen te laat.

Hoe mensen op te voeden en te corrigeren die al jarenlang geen sturing meer hebben gehad? Dát is wat de vraag zou moeten zijn nu.

Het verbieden van vuurwerk is symptoombestrijding, het is niet het aanpakken van de oorzaak.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Al decennia lang is het hommeles met oud en nieuw. In de jaren 60 gooide men met straatstenen en flessen, nu met zwaar vuurwerk. Verwachten dat kinderen beter worden opgevoed lijkt me 'wishful thinking', dat gaat niet gebeuren.

https://www.nu.nl/jaarwisseling/6022413 ... -komt.html
Daaruit:
Zij vinden het raar dat vuurwerk tijdens de jaarwisseling jaarlijks leidt tot meer schade, meer gewonden en meer aanvallen op hulpverleners.
......
ok gaan zij een klacht indienen bij de Nationale ombudsman, omdat de overheid er met haar beleid niet in slaagt de burger te beschermen.
......
"De vraag of levens in acuut gevaar zijn door de Oudejaarsnacht is een vraag die nauwelijks ter discussie staat. Zonder vuurwerkverbod schendt de nationale overheid haar zorgplicht in aanzienlijke mate."

En men denkt dat dit kans van slagen heeft? Dan zouden er vervolgens talloze organisaties en instanties in de rij staan om een verbod af te dwingen op roken, alcohol, softdrugs, fietsen zonder helm, voetbalwedstrijden, etc. Lijkt me vrij kansloos dit.
Plaats reactie