Ivar schreef: ↑16 mei 2021 20:08
De jongens in die video komen niet over als scootertuig.
Klopt. Ik heb nog nooit gehoord van "scootertuig". We noemen ze gewoon tieners (of eigenlijk mopojonnet = brommerpieten) en lachen erom zolang ze in leven blijven.
Men is op dit moment wel bezig een nieuwe wetgeving te maken waar bepalingen in staan dat als een jongen op (15-)16-jarige leeftijd zijn brommerpasje afgenomen wordt, vanwege een grove overtreding, hij zijn recht om het jaar daarop zijn autorijbewijs te halen verliest, en langer moet wachten om dat te behalen.
Van de video waar je probeert te laten zien wat je bedoelt word ik niet wijzer. Ik zie auto's van achteren motoristen aanrijden. Dat is misdadig gedrag van automobilisten. Hoe je dat een "feel good" filmpje kan noemen is een volkomen raadsel voor mij.
Je geeft ook een voorbeeld van "tasjesroven". Die vorm van misdaad kan men inderdaad "scootertuig" noemen. Ik ben dat echter in 1975 al tegengekomen toen ik op vakantie was in Parijs. Ik herinner het me zo goed omdat het voor mijn ogen gebeurde en het nogal indruk op mij maakte. Het is dus niet van tegenwoordig. Het lijkt me ook sterk dat het toegenomen zou zijn, aangezien tegenwoordig niemand meer met geld of iets waardevollers dan een mobieltje dat al verouderd is zodra je het tasje opendoet, in tasjes rondloopt. Ik heb ook al jaren niet meer gehoord van "stelen van autostereoinstallaties", wat vroeger veel gedaan werd door drugsgebruikers die geld nodig hadden en waarvan mijn eigen auto in Finland ooit het slachtoffer is geweest. Sinds het internet op de mobiele telefoon is heeft denk ik vrijwel niemand meer interesse in autostereo's. Mijn eigen autoradio mag mij letterlijk gestolen worden.
mullog schreef:Ach, Rereformed, met pensioen, wonend in een land waar dat zo ongeveer op de 16e of 17e plaats in de misdaad statistieken van Europa staat. Dan is een te snel rijdende scooter op een verlaten landweg al snel een sensatie

Dat klopt ook exact!
Heel leuk om af en toe iets te zien wat je nooit zou doen omdat het levensgevaarlijk is. Finnen hebben een eigenschap dat zoiets hen altijd aantrekt.
Op één school waar ik lesgaf hielden ze in de pauze altijd wedstrijden wie het langst in een mierenhoop van rode bosmieren kan zitten:
https://www.youtube.com/watch?v=UXPEmi6AnHM Toen ik het voor het eerst zag kon ik mijn ogen niet geloven. Het was sensationeel om te zien hoe een jongetje van een jaar of tien dat durft. De meisjes stonden er meestal naast om de tijd te meten.
De professionals gaan er bloot in zitten. De jongen in deze video zit ze nog veel te veel weg te vegen. Om indruk te maken moet je alles gelaten over je heen laten komen. Alleen wanneer ze in je ogen komen mag je een gebaar maken om ze weg te vegen.
In de Finse krant gaat ook geen week voorbij of er staat een smeuiïg verhaal in hoe iemand ergens (meestal op de motor snelweg waar het eigenlijk helemaal geen kwaad kan) 180 km/h (ofzo) reed, waarna de politie hem (het is altijd een man die een beetje teveel gedronken heeft) ergens staat op te wachten, waarna de rijder als een dolleman er nog een schepje bovenop doet en aan de politie probeert te ontsnappen. Men slaat dan snel af van de snelweg om de kleine zijweggetjes te vinden, tot aan de bosweggetjes toe. Er volgt altijd een ontknoping, waarbij de alternatieven zijn dat de rijder zich doodrijdt, of tot stilstand komt nadat de politie ergens een spijkermat op de weg heeft gelegd.
Het grootste probleem van dit moment is dat de Finse representanten die hun liedje donderdag in de beschaafde wereld (Rotterdam) ten gehore gaan brengen (Eurovisie) niet hun originele versie mogen uitvoeren, waartoe het opsteken van de middelvinger behoort. Ze zitten zich nu suf te piekeren hoe het dan wel moet.
Peter van Velzen schreef:Ik krijg de indruk dat er niets mis is met de jeugd van tegenwoordig.dat niet ook al mis was met de jeugd van vroeger. Onervarenheid zullen we het maar noemen. Natuurlijk zitten er altijd extreme voorbeelden tussen.
Dat lijkt me ook.
In Finland staat op dit moment in het nieuws dat het aantal misdaden dat door minderjarigen wordt uitgevoerd nooit zo laag is geweest als nu, maar het aantal
ernstige misdaden uitgevoerd door minderjarigen opgelopen is van 9 tot 15 procent. Onlangs zijn twee gevallen van doodslag voorgekomen.