De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie
Moderator: Moderators
Re: De Oranjes, 'onze' Koninklijke Familie
Historicus Gerard Aalders over het twijfelachtige nut van staatsbezoek, aan de hand van een 'case study' van her onlangs afgelegde staatsbezoek aan Griekenland: https://www.gerardaalders.nl/geen-categ ... sbezoeken/
En ook Aalders over het verdwenen BVD-dossier van Bernhardhttps://www.gerardaalders.nl/geen-categorie/en- ... hard-zoek/
Geld kost t allemaal en corruptie komt ook overal voor (EU....).
Dus een koning of president, dat maakt niet veel uit. Enige grote nadeel van een koning is het erfrecht. Er zijn al een aantal malloten de revue gepasseerd.
Dus een koning of president, dat maakt niet veel uit. Enige grote nadeel van een koning is het erfrecht. Er zijn al een aantal malloten de revue gepasseerd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Waarom ga je als de relatie al goed is? Aalders komt zeer zeker niet uit het bedrijfsleven, anders had hij het antwoord zelf wel geweten.B.S. schreef: ↑13 feb 2023 16:20 Historicus Gerard Aalders over het twijfelachtige nut van staatsbezoek, aan de hand van een 'case study' van her onlangs afgelegde staatsbezoek aan Griekenland: https://www.gerardaalders.nl/geen-categ ... sbezoeken/
Hij schrijft ook dat er voor dit bezoek geen aparte delegatie van het bedrijfsleven mee was.
'Klein' smetje op het Oranje blazoen is 'onze' prins Bernhard.
Nee, nee, ik bedoel niet die ouwe prins Bernhard, de man van koningin Juliana, nee, ook al deugde die ook helemaal van geen kanten, nee, die ouwe prins Bernhard is dood en begraven en over de dode niets dan goeds, maar ik weet over hem niets goeds, dus zwijg ik verder over die ouwe prins Bernhard!
Ik bedoel het kleinkind van die ouwe prins Bernhard, Bernhard Van Vollenhoven, de volle neef van 'ons' staatshoofd en zoon van prinses Margriet der Nederlanden en Pieter van Vollenhoven.
Met 'klein' smetje op het Oranje blazoen bedoel ik met name het ongegeneerd profiteren van de huidige woningnood in Nederland. Ik bedoel, als nationaal symbool van het grote graaien straalt zulks toch wel negatief af op de mentaliteit van de andere Oranjes. Kan zulks in de genen zitten? Wellicht zou een grondig onderoek naar hoe de Oranjes hun rijkdom in het [verre?] verleden hebben verworven daar licht op kunnen doen schijnen?
Dan zwijg ik verder ook over deze 'pandjes' Prins!
Om misverstanden te voorkomen, het gaat om die prins Bernhard:

Nee, nee, ik bedoel niet die ouwe prins Bernhard, de man van koningin Juliana, nee, ook al deugde die ook helemaal van geen kanten, nee, die ouwe prins Bernhard is dood en begraven en over de dode niets dan goeds, maar ik weet over hem niets goeds, dus zwijg ik verder over die ouwe prins Bernhard!
Ik bedoel het kleinkind van die ouwe prins Bernhard, Bernhard Van Vollenhoven, de volle neef van 'ons' staatshoofd en zoon van prinses Margriet der Nederlanden en Pieter van Vollenhoven.
Met 'klein' smetje op het Oranje blazoen bedoel ik met name het ongegeneerd profiteren van de huidige woningnood in Nederland. Ik bedoel, als nationaal symbool van het grote graaien straalt zulks toch wel negatief af op de mentaliteit van de andere Oranjes. Kan zulks in de genen zitten? Wellicht zou een grondig onderoek naar hoe de Oranjes hun rijkdom in het [verre?] verleden hebben verworven daar licht op kunnen doen schijnen?
Geïnspireerd door zijn grootvader Bernhard sr? Oooo, dat zegt genoeg!De Groene Amsterdammer 7 april 2021 schreef:
Bernhard van Oranje, prins in zaken
Nationaal symbool van het grote graaien
Vanaf 2017 komt Bernhard in een mediastorm terecht, als Het Parool ontdekt dat de prins en drie zakenpartners samen 102 Amsterdamse woningen bezitten. Later blijken het er nog meer te zijn, via een projectontwikkelingsbedrijf waar de prins bij betrokken is. Pijnlijk is bovendien dat Bernhard bij de verhuur van de panden de regels overtreedt. In zijn huizen wonen te veel huurders, die zich niet kunnen registreren. Deze zogenaamde spookhuurders hebben nauwelijks rechten. Het helpt niet dat de prins en zijn zakenpartners aanvankelijk de schouders ophalen over de situatie. Pas als de gemeente een last onder dwangsom oplegt, volgt verbetering. In korte tijd wordt Bernhard het gezicht van de overspannen woningmarkt.
<<< knip >>>
Bernhards eerste bedrijf Ritzen Koeriers, opgericht tijdens zijn studententijd in Groningen, betaalt te weinig belasting, en een schikking kan een strafzaak ternauwernood voorkomen.
<<< knip >>>
Dat zijn IT-bedrijf Levi9 werk verplaatst naar lagelonenlanden in het Oostblok is volgens sommige critici weinig sjiek, en de Grand Prix die Bernhard naar zijn circuit in Zandvoort haalt is ook al omstreden.
Soms is de controverse serieuzer. Een investering in 2012 in een radiostation draait uit op een faillissement waarin bedrijfsonderdelen worden weggesluisd en waarvoor de curator Bernhards investeringsbedrijf aansprakelijk stelt
<<< knip >>>
Dat nooit, denkt Bernhard. Hij wil, geïnspireerd door zijn grootvader Bernhard sr., zijn eigen leven vormgeven.
Dan zwijg ik verder ook over deze 'pandjes' Prins!
Om misverstanden te voorkomen, het gaat om die prins Bernhard:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu- Dan gaan we hier verder waar het bij het sperma-item niet meer kan - er is biologische afstamming en het overerveren van een geslachtsnaam. Adelijke geslachten stierven aan de lopende band uit, vooral doordat er geen mannelijke erfgenaam was on de naam van een geslacht voort te zetten.
De laatste 'echte' Oranje was stadhouder-koning Willem III. Bij zijn dood vermaakte hij de titel prins van Oranje over aan zijn neef (in de derde graad) Johan Willem Friso, van de Friese Nassau's. (Die erfenis werd meteen aangevochten door het Pruisische koning, een zoon van een dochter van stadhouder Frederik Hendrik. Na decennia kwam er pas een regeling, waarbij de Hohenzollerns zich ook prins van Oranje mochten gaan noemen.)
Johan Willem Friso is voor alle praktische doeleinden het enige draadje dat Willem van Oranje (De Zwijger) met de huidige Willem-Alexander verbindt. Hij was de kleinzoon van een dochter van Frederik Hendrik, Albertina Agnes, die met de Friese Nassau en stadhouder Willem-Frederik trouwde.
En er wordt gefluisterd dat stadhouder Willem V geen natuurlijke zoon van zijn vader stadhouder Willem IV zou zijn geweest...
Maar met roddel en achterklap kunnen we niks hè...
En u zelf Oranje verven, waarom niet, het is carnaval...
Net als dynastieke verwikkelingen nu zouden moeten zijn...
De laatste 'echte' Oranje was stadhouder-koning Willem III. Bij zijn dood vermaakte hij de titel prins van Oranje over aan zijn neef (in de derde graad) Johan Willem Friso, van de Friese Nassau's. (Die erfenis werd meteen aangevochten door het Pruisische koning, een zoon van een dochter van stadhouder Frederik Hendrik. Na decennia kwam er pas een regeling, waarbij de Hohenzollerns zich ook prins van Oranje mochten gaan noemen.)
Johan Willem Friso is voor alle praktische doeleinden het enige draadje dat Willem van Oranje (De Zwijger) met de huidige Willem-Alexander verbindt. Hij was de kleinzoon van een dochter van Frederik Hendrik, Albertina Agnes, die met de Friese Nassau en stadhouder Willem-Frederik trouwde.
En er wordt gefluisterd dat stadhouder Willem V geen natuurlijke zoon van zijn vader stadhouder Willem IV zou zijn geweest...
Maar met roddel en achterklap kunnen we niks hè...
En u zelf Oranje verven, waarom niet, het is carnaval...
Dat Willem III 1650-1702 geen kinderen had maakt hem niet de laatste echte Oranje!
Frederik Hendrik 1584-1647 was de grootvader van Willem III 1650-1702 en
Frederik Hendrik 1584-1647 was de zoon van Willem I van Oranje 1533-1584 en
Frederik Hendrik 1584-1647 was de overgrootvader van Johan Willem Friso 1687-1711
dus Johan Willem Friso 1687-1711 is een rechtstreekse afstammeling van Willem I van Oranje 1533-1584
en dat
maakt 'onze' Koning Willem dus ook een rechtstreekse afstammeling van Willem I van Oranje 1533-1584
Please, correct me if I am wrong?
Eensch met beide!B.S. schreef:En u zelf Oranje verven, waarom niet, het is carnaval...
Dat mezelf Oranje verven doe ik overigens echt als 'ons' Oranje Elftal meedoet aan grote toernooien zoals EK en WK. Mijn hele hoofd en ook de paar haartjes op mijn hoofd verf ik dan geheel knal oranje en ook het oranjeshirt met nummer 14 op de rug trek ik dan aan.
Ik kan niet wachten tot we weer voor de eerste keer Wereld Kampioen worden!
Ik ben nog altijd boos op 'onze' Maxima omdat ze op 25 juni 1978 als 7 jarig meisje stond te juichen en feest te vieren omdat 'ons' Oranje Elftal de finale van het WK 1978 had verloren. Zulks doe je toch niet als toekomstig Koninginnetje van Nederland?
Nee, onvergeeflijk:
- alleen al om die reden had Maxima nooit Koninging mogen worden!

Het gaat erom dat familienamen in de mannelijke lijn overerfden. Dat Johan Willem Friso de achterkleinzoon van Willem van Oranje (De Zwijger) was maakt hem wel tot een nakomeling van deze, maar niet automatisch de drager van de familienaam. Dat de toekenning van de titel aan hem door Willem III meteen werd betwist door de Pruisdische koning (Frederik I - ook een verhaal apart trouwens), ook een achterkleinzoon van Willem de Zwijger, geeft aan hoe complex de Oranje-erfenis lag.
Oooo.
Zover ik weet is de Nederlandse Koninklijke familie niet verplicht om een achternaam te voeren en heeft de Nederlandse Koning geen eigenlijke familienaam. Zij maken gebruik van hun dynastieke naam Oranje, of eigenlijk officieel: het "Huis van Oranje-Nassau".
Dat is allemaal nieuwlichterij. Historisch overerfden geslachtsnamen in de mannelijke lijn.
Wat een klucht trouwens als we huidige 'Oranjes' niet eens meer Oranjes hoeven te noemen. Deze zgn. familie ontleent zijn status in dit land aan het feit dat verre voorouder(?) Willem van Oranje en zijn twee zonen het land hebben helpen stichten. Niet aan dynastieke rechten. Afschaffen anders...
Wat een klucht trouwens als we huidige 'Oranjes' niet eens meer Oranjes hoeven te noemen. Deze zgn. familie ontleent zijn status in dit land aan het feit dat verre voorouder(?) Willem van Oranje en zijn twee zonen het land hebben helpen stichten. Niet aan dynastieke rechten. Afschaffen anders...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat staat nog:B.S. schreef: ↑23 feb 2023 05:03 Dat is allemaal nieuwlichterij. Historisch overerfden geslachtsnamen in de mannelijke lijn.
Wat een klucht trouwens als we huidige 'Oranjes' niet eens meer Oranjes hoeven te noemen. Deze zgn. familie ontleent zijn status in dit land aan het feit dat verre voorouder(?) Willem van Oranje en zijn twee zonen het land hebben helpen stichten. Niet aan dynastieke rechten. Afschaffen anders...![]()
Spillelenen zijn bijna net zo oud al zwaardlenen.
Holland was oorspronkelijk een zwaardleen maar om een keer een vrouw te laten opvolgen past de Keizer een trucje toe.
Dus doorgeven over de vrouwelijke lijn was niet abnormaal.
Luxemburg was oudsher een zwaardleen zoals dat hoort bij een Hertogdom, daardoor kon Willemina daar niet opvolgen.
PS.
Willem de Zwijger was een opportunistische huichelaar en het volk interesseerde hem geen barst.
Het Zwijger is verbasterd Duits en betekend eerst Huichelaar.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Huichelaar?
Hier een heel vertoog over de bijnaam “de Zwijger”.
Geen zweem van verbasterd vertalen:
https://dutchrevolt.leiden.edu/dutch/sp ... ijger.aspx
Roeland
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu: het gaat om overerven van geslachtsnamen. Dat vrouwen konden opvolgen in vorstendommen en heerlijkheden staat daar los van. Als een vrouw opvolgde in een leen e.d. veranderde de familienaam in die van de eventuele echtgenoot; toen Maria (De Rijke) van Bourgondië in 1477 de erfgename van haar vader Karel (De Stoute) werd, dongen vele vorsten(zonen) naar haar hand, de gelukkige werd Maximiliaan van Oostenrijk ('Habsburg') en dat werd de naam van dit geslacht in de 'Bourgondische Erflanden', dat illustere heersers als Karel V en Filips II zou voortbrengen.
Over Willem van Oranje is er nu de fraaie biografie van René van Stipriaan https://www.singeluitgeverijen.nl/queri ... e-zwijger/
waarover u vast al gehoord hebt...
Over Willem van Oranje is er nu de fraaie biografie van René van Stipriaan https://www.singeluitgeverijen.nl/queri ... e-zwijger/
waarover u vast al gehoord hebt...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het was oorspronkelijk Der Verschwiegene en was een scheldnaam.heeck schreef: ↑23 feb 2023 12:14 Huichelaar?
Roeland
PS.
Een zwijger was hij allerminst, hij kletste de oren van je kop af.
Maar hij zei dan inderdaad niet veel.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?