Rereformed schreef: ↑10 mar 2023 12:33
Omdat tegen de stroom in zwemmen in zekere zin altijd vrijmaking vereist is er misschien nog wel wat te zeggen voor voortgang van de term "vrijdenker". Maar het probleem waar ik tegenwoordig tegenaan bots is dat de betekenis van het begrip "kritisch" en "argwaan" hard op weg is om van een deugd in een ondeugd te veranderen. Alle aanhangers van conspiracy theories zijn bij uitstek kritisch, bij alle religieuze fundamentalisten en fanaten en Grenswetenschappelijk en Alternatief behandelen staat "kritisch" en "argwaan" bovenaan in het vaandel!
Maar wanneer de "reguliere wetenschap" het jezusmythicisme, waar ik toevallig in geïnteresseerd ben en me op ingelezen heb, met minachting afdoet op dezelfde manier als wanneer ik reageer op Grenswetenschappelijk en Alternatief behandelen, dan voel ik opeens dat het niet eerlijk is!Kortom, het moderne leven is inmiddels veel en veel te ingewikkeld om wat betreft talloze zaken een zinnig en redelijk standpunt in te nemen.
Absoluut. Dat is het grote probleem van deze tijd. Er is sprake van een arbeidsdeling in het denken die maakt dat experts enkel nog expert zijn in hun eigen al te kleine hoekje. Levert dit hoekje geen geld op, dan zijn die experts dus ook nog eens hobbyisten, hetgeen wantrouwen oplevert bij het grote publiek.
Zo’n expert weet het dan op dat vlak beter dan wat in het algemeen voor waar wordt gehouden, en zal daar ook naar handelen, maar ondertussen is dat gedrag voor buitenstaanders maar moeilijk te onderscheiden van dat van iemand die totaal geen moeite heeft gedaan om zich in het onderwerp te verdiepen, en dus maar wat roept, en als zodanig juist minder weet dan wat in het algemeen voor waar wordt gehouden, hetgeen nog veel vaker voorkomt.
De expert wordt veel te gemakkelijk voor een complotdenker gehouden, en de complotdenker veel te gemakkelijk voor een expert, al naargelang wat ‘goed voelt.’ Die twee problemen gaan hand in hand, en tekenen de tijd waarin we leven.
Alleen over dat wat net in ons eigen straatje past kunnen we eerlijk en adequaat oordelen, en zelfs dat is al moeilijk, maar de meeste kwesties die er echt toe doen strekken veel breder dan dat, en de onoverzichtelijkheid heerst.
Men mag al blij zijn een denker genoemd te worden. Dat maakt de term vrijdenker dubbel moeilijk.
Zo hoorde ik iemand zich eens verdedigen tegen de beschuldiging dat hij een complotdenker zou zijn, op een wijze waar ik wel om kon lachen: “Nou, dan ben ik in ieder geval nog een denker,” zei hij, “hetgeen lang niet van iedereen gezegd kan worden!”
Overigens staat die Nietzsche ook hier weer klaar met zijn woordje. In zijn Zarathoestra (IV.18) laat hij horen dat de mens het klaarspeelt in een mum van tijd weer een nieuwe god te fabriceren en waarschuwt hij ervoor: "Dood is bij goden altijd enkel een vooroordeel" en ergens anders denkt hij dat de schaduw van de overleden God wel 1000 jaar nodig heeft om te verdwijnen.
Het geniale aan Nietzsche is dat hij zich altijd zo radicaal laat interpreteren als je maar wilt, maar daar altijd ook wel weer de hoogstnodige nuance bij aanbrengt, wat door sommigen die dit niet voldoende begrijpen als ‘tegenstrijdig’ wordt opgevat. Zoals ik het laatst uiterst treffend verwoord aantrof: Nietzsche bevat behalve het gif ook altijd tevens het tegengif!
Een voorbeeld daarvan in Zarathoestra:
En roep ik: “Vervloek alle laffe duivels die in jullie zijn, die graag zouden kermen, de handen vouwen en bidden”: dan roepen ze: “Zarathoestra is goddeloos.”
...
Welaan! Dit is mijn preek voor hun oren: ik ben Zarathoestra, de goddeloze, die spreekt: “Wie is goddelozer nog dan ik, dat ik me kan verheugen in zijn onderricht?”
Op het eerste gezicht, of als je enkel naar de laatste zin kijkt, lijkt hier te staan: hoe goddelozer, hoe beter. Weg met alle religie, en wie dat wenst te lezen, die kan er mee aan de haal gaan. Maar nader beschouwd blijkt deze boodschap enkel en alleen gericht aan de aanstellers die hem een goddeloze noemen! Alleen aan hen is deze boodschap gericht, want juist zij zijn het die ontmaskerd moeten worden – degenen die lafheid gelijkstellen aan vroomheid.
Het moderne leven is vrij uniek in vergelijking tot het verleden: mensen van het verleden leefden first and foremost vanuit het verleden (tradities, overgeleverde godsdienst), oftewel hun gedachten waren geënt op het verleden en het eren van het verleden. En zo is het millennia lang gegaan! Terwijl de huidige mens first and foremost leeft vanuit denken aan de toekomst. Ons hele denken cirkelt om waar we heen moeten en waar niet. En voorzover men nog aan het verleden denkt kan men tegenwoordig niets anders doen dan het maar in alle toonaarden af te wijzen. Dát is nog de enige funktie die het verleden heeft!
En dit op de toekomst geënte leven is weer een merkwaardige mengeling van enerzijds een reikhalzend uitzien naar alle nieuwe mogelijkheden in de toekomst en anderzijds met spanning wachten op het angstaanjagende, wereldwijde doem en verderf dat de toekomst brengt.
Interessant!
Je behandelt het progressieve denken, om het zo maar even te noemen, als een voldongen feit. Wat ik niet zozeer zou willen tegenspreken, want het is inderdaad zeer nadrukkelijk aanwezig, maar het is ook vandaag de dag toch nog prima mogelijk om respect voor traditie en verleden op te brengen?
Ja, het is problematisch, en het wat conservatievere denken, om het zo maar even te noemen, staat er uiterst treurig en onbeholpen bij, voor zover het al niet lachwekkend is. Toch zou ik niet zeggen dat het verdwenen of uitgestorven is.
Wat dat betreft voel ik wel wat voor het beeld dat Frank Herbert schetst in Dune, waarin het feodale stelsel in de verre toekomst zijn herintrede doet, omdat het – zo laat dit zich interpreteren – nu eenmaal bij de natuur van de mens hoort.
Of, zoals Tolkien schrijft:
Much that once was is lost,
For none now live who remember it.
Much, ja, maar niet alles!