Goedwillenden en beestmensen, prooi- en roofdieren.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Goedwillenden en beestmensen, prooi- en roofdieren.

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 15 aug 2023 12:14:scissors:
Je logica schiet tekort. Indien de mens per definitie een dier is - zoals je toegeeft - dan is het onmogelijk de mens van de dieren te scheiden. Je kunt tafels niet van materie scheiden, omdat tafels deel uitmaken van materie. Dat man en vrouw kunnen scheiden, is omdat de ene geen deel uitmaakt van de andere. Je kunt een man of een vrouw niet van de mensheid scheiden, aaangezien ze er deel van uitmaken.
Je wil een soort van wiskundige benadering inbrengen met als gegeven dat de verzameling dieren de verzameling mensen omvat? Zoiets? Prima daar ben ik het mee eensch!

Waar het echter om ging was de stelling/reactie:
dikkemick schreef: 13 aug 2023 15:28Probleem blijft dat je mens en dier meent te kunnen scheiden.
naar aanleiding van:
HierEnNu schreef: 13 aug 2023 12:54:scissors:
Het gaat mj om die zwart-wit verdeling van de mensheid in roofdieren en prooidieren, Ja, er zijn veel roofdieren onder de mensen en ik vermoed zomaar dat er zich nog veel meer prooidieren onder de mensheid bevinden.

Toch lukt het diezelfde mensheid met al diens intrinsiek verschillende culturen bij tijd en wijle ook om enigszins vreedzaam te coëxisteren en zelfs globaal gezamelijke projecten op te zetten zoals bijvoorbeeld ISS (ruimtestation).

Ik heb veel gereisd en me daarbij over het algemeen gemingeld met de locale bevolking in plaats van gebruik te maken van de luxere toeristische mogelijkheden en één van de dingen die me telkens opnieuw op is gevallen is dat ['gewone'] mensen over het algemeen niet in te delen zijn bij óf de roofdieren óf de prooidieren, maar eerder streven naar gezamelijkheid en samenwerking.
en daarmee is het toch klip en klaar dat mensen zich wel degelijk onderscheiden van andere dieren? Hoe ik zulks volgens 'DE[?] Logica' op een correct logische wijze kan/moet omschrijven weet ik niet. Jij wel?

Of ben je het inhoudelijk niet eens met wat ik beweer,
los van of 'DE[?] Logica' klopt?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu, er zullen ongetwijfeld uitzonderingen op de regel zijn, maar als ik om me heen kijk zie ik geen Ghandi's
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 15 aug 2023 13:04 HierEnNu, er zullen ongetwijfeld uitzonderingen op de regel zijn, maar als ik om me heen kijk zie ik geen Ghandi's
OK! Maar als ik om me heen kijk zie ik heel veel ['gewone'] mensen die wegkijken en aan hun eigen hachie denken als de 'roofdieren' toeslaan! Wat is er eigenlijk verwerpelijker, je eigen aard als 'roofdier' volgen of dat massale wegkijken door veel ['gewone'] mensen?
Vandaar ook mijn vraag:
  • Wat zou er zoal kunnen gebeuren als voldoende ['gewone'] mensen
    zich wel politiek/militair zouden engageren?

Buffalos stampede & throw lions into the air to save buffalo bull:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 15 aug 2023 13:04 HierEnNu, er zullen ongetwijfeld uitzonderingen op de regel zijn, maar als ik om me heen kijk zie ik geen Ghandi's
Als de nood aan de man komt, is niemand een Gandhi indien men moet kiezen tussen de naaste familie en de vreemdeling veraf. En helaas komt voor een groeiende groep Europeanen de nood steeds meer aande man. Niemand pakt de 0,001% aan die reeds meer dan de helft van de wereldeconomie in hun zakken heeft, terwijl de rest het met steeds minder moet doen. Vrijwel al mijn vrienden en kennissen hebben een links gedachtengoed, maar links wil graag meer geld voor minderheden en die luxe hebben velen niet meer. Dan maar rechts dat de broodnodige centjes nog van andere minderheden bijeen weet te sprokkelen; alas, alas! De rest stemt voor het grootste alternatief (hier de VVD) omdat ze tegen rechts zijn. Ieder van hen is links, geen van hen stemt links -- ook ik niet meer.

Dat links zou slinken terwijl rechts en het grootste alternatief op zouden komen zetten, wist ik al twintig jaar geleden toen de politiek de lobbyende multi's met de produktiebanen de voordeur uit liet lopen naar lage lonen-landen waar ze mensen voor een hongerloontje konden laten werken.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@Tiberius Claudius
Je beweert "Ghandi is in Engelse Krijgsdienst geweest en diende vooral in Afrika.
Daar ging het er geregeld gewoon wreed aan toe en Ghandi was een van de hoofddaders."

Hierover is bij het moderatorteam een melding gedaan vanwege smadelijk laster, tenzij je kan aantonen dat dit inderdaad het geval is geweest. Op dit forum moeten zaken zoals je weet onderbouwd worden. Ik begrijp eigenlijk niet waarom iemand die zo lang heeft meegedraaid op dit forum dat niet doet.

Ik heb er even zelf op gegoogled en kom te weten dat hij inderdaad in dienst van het Britse leger in Afrika is geweest, maar tweemaal als oprichter van een ambulance corps, waarin hijzelf dienst deed als sergeant-major, hetgeen niet lijkt te stroken met jouw claim.

https://timesofindia.indiatimes.com/ind ... 124189.cms

Gelieve jouw betere informatie aan te geven.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rereformed schreef: 15 aug 2023 14:32 @Tiberius Claudius
Je beweert "Ghandi is in Engelse Krijgsdienst geweest en diende vooral in Afrika.
Daar ging het er geregeld gewoon wreed aan toe en Ghandi was een van de hoofddaders."

Hierover is bij het moderatorteam een melding gedaan vanwege smadelijk laster, tenzij je kan aantonen dat dit inderdaad het geval is geweest. Op dit forum moeten zaken zoals je weet onderbouwd worden. Ik begrijp eigenlijk niet waarom iemand die zo lang heeft meegedraaid op dit forum dat niet doet.

Ik heb er even zelf op gegoogled en kom te weten dat hij inderdaad in dienst van het Britse leger in Afrika is geweest, maar tweemaal als oprichter van een ambulance corps, waarin hijzelf dienst deed als sergeant-major, hetgeen niet lijkt te stroken met jouw claim.

Deze informatie kwam van de VPRO uitzending maar is al weer wat jaartjes geleden.
Toen was de VPRO nog een omroep die tegen heilige huisjes schopte, nu zullen ze dat niet mer uitzenden.

Het zat in een serie, waar ook de daden Colijn werden belicht.

PS.
Een echte pacifist gaat natuurlijk nooit in het leger.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hier over Gandhi's tijd in Zuid-Afrika https://www.sahistory.org.za/people/moh ... and-gandhi
Tijdens de (Tweede) Boerenoorlog diende hij in het Britse leger in een ambulance-dienst, hij vocht niet. Hij kwam hiertoe omdat hij toen vond dat zijn activisme om de positie van de Indiase gemeenschap in Zuid-Afrika te verbeteren en hen volwaardig burgerschap in Brits-Zuid-Afrika te geven de consequentie had dat dit ook steun voor Britse oorlogen inhield. Ook al lag zijn sympathie eerder bij de Boeren in het conflict.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 aug 2023 16:21
Rereformed schreef: 15 aug 2023 14:32 @Tiberius Claudius

Deze informatie kwam van de VPRO uitzending maar is al weer wat jaartjes geleden.
Toen was de VPRO nog een omroep die tegen heilige huisjes schopte, nu zullen ze dat niet mer uitzenden.

Het zat in een serie, waar ook de daden Colijn werden belicht.

PS.
Een echte pacifist gaat natuurlijk nooit in het leger.
Sorry, maar dit is echt geen onderbouwing.
Ik concludeer dat de melding terecht was.
Je krijgt een officiële waarschuwing voor overtreden van regel E5.

P.S. Er is je een jaar geleden op gewezen dat "onderbouwing van een bewering" nooit kan betekenen "tappen uit het geheugen". Doe het beter.
viewtopic.php?p=602847#p602847
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 15 aug 2023 13:31
OK! Maar als ik om me heen kijk zie ik heel veel ['gewone'] mensen die wegkijken en aan hun eigen hachie denken als de 'roofdieren' toeslaan! Wat is er eigenlijk verwerpelijker, je eigen aard als 'roofdier' volgen of dat massale wegkijken door veel ['gewone'] mensen?
Vandaar ook mijn vraag:
  • Wat zou er zoal kunnen gebeuren als voldoende ['gewone'] mensen
    zich wel politiek/militair zouden engageren?

Buffalos stampede & throw lions into the air to save buffalo bull:

Enige dat ik beweer is dat we het beest in onszelf nog niet kwijt zijn. Kijk naar landsgrenzen (territoria), kijk naar al die landen die conflicten hebben. We zijn geen haar beter (slechter misschien wel) dan menig dier!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 15 aug 2023 18:44Enige dat ik beweer is dat we het beest in onszelf nog niet kwijt zijn. Kijk naar landsgrenzen (territoria), kijk naar al die landen die conflicten hebben. We zijn geen haar beter (slechter misschien wel) dan menig dier!
Waarom zouden we het beest in onszelf kwijt willen? Ik vind het voldoende dat mijn menselijkheid inmiddels zover ontwikkeld is dat mijn menszijn dat beest in mezelf onder controle heeft en dat ik dat beest eventueel los kan laten als roofdieren me aan zouden vallen. Onnodig geweld gebruiken verafschuw ik, maar lafheid haat ik!

Volgens mij deugen de meeste mensen wel degelijk,
maar zijn velen vooral bang!

• "De mens is een beest, zeiden de koningen.
    Een zondaar, zeiden de priesters.
    Een egoïst, zeiden de boekhouders.

Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Maar wat als we het al die tijd mis hadden?

In dit boek verweeft Rutger Bregman de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het goede of het kwade?

Adembenemend, weids en revolutionair – De meeste mensen deugen herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst."

BRON: De meeste mensen deugen
Warm aanbevolen, speciaal voor Dikkemick!
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Heb het boek en ook gelezen en was verbaasd! Verbaasd als ik om me heen kijk naar de afgrond waar we steeds maar weer op lijken te leven.
Natuurlijk zijn er heel zeer vele goede mensen met de beste bedoelingen maar er zitten ook zo enorm veel rotte appels tussen.
Ik ben er nog niet uit wat beter is. Een wereld met of zonder mensen. Wat sympathie betreft staan we, juist door ons verstand, met 1-0 achter tov het overig dierenrijk
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Wat gedachten op Quora over of dieren ook slecht kunnen zijn https://www.quora.com/Can-animals-be-morally-evil
Die discussie wordt te weinig gevoerd misschien..

Dikkemick, een wereld zonder mensen is ook een wereld zonder gelach, humor misschien...
Ook echt of helemaal een zinloze wereld, waar niets hem beschrijft...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

B.S. schreef: 20 aug 2023 18:26 Wat gedachten op Quora over of dieren ook slecht kunnen zijn https://www.quora.com/Can-animals-be-morally-evil
Die discussie wordt te weinig gevoerd misschien..

Dikkemick, een wereld zonder mensen is ook een wereld zonder gelach, humor misschien...
Ook echt of helemaal een zinloze wereld, waar niets hem beschrijft...
So what? Ligt de wereld of het dierenrijk daar wakker van? Ik denk echt dat de mens de grootste fout van God is geweest. Wil niet zeggen dat ik blij ben dat ik daarover na kan denken
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nou, ik dacht dat God niet bestond voor de meesten hier. U kunt net zo goed christen worden Dikkemick, want de christelijke God is het helemaal met u eens...🤔
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Is een havik die op een mooie zonnige herfst-zondag met souplesse het schedeltje van een gevangen koolmeesje openbikkelt "slecht"? of (nog moralistischer) "kwaadaardig"?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie