Islamofiel FOK-modje voelt zich op zijn pik getrapt.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Topic had wel/geen discussie waarde

Ja
6
67%
Nee
3
33%
Geen mening
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Skel schreef:
wahlers schreef:Nee! Ik ben van mening dat dit geweldig is!

Nu kunnen we eindelijk eens visioenen gaan meten op betrouwbaarheid!
Maar het moet dan wel de waarde ontstijgen van vage mededelingen zoals bijvoorbeeld:
"Ik zag in een visioen dat er volgend jaar een politieke verschuiving plaats vindt!"

...dat 'visioen' heb ik namelijk ook al een tijdje!

Maar het zou fijn zijn om een concrete visioen te analyseren, zoals bijvoorbeeld:
"Ik voorspel dat op 25 januari 2007 te 23.17u, in plaats X, persoon Y persoon Z vermoord!"
...o.i.d.

En als dit op 26 januari 2007 inderdaad waar blijkt te zijn dan hebben we, om te beginnen één aanwijzing dat visioenen misschien mogelijk een waarheidsgehalte hebben.

Als soortgelijke duidelijke visioenen vervolgens meerdere keren herhaald uit blijken te komen dan heeft de visioenen theorie een solide basis...gestaafd met verifieerbare feiten.

Ik vrees echter dat ik teleurgesteld zal worden...ALWEER!!!! :cry:

MvG, Wim.

Het probleem met visioenen is dat zodra ze bekend zijn bij meerdere personen hun waarde verliezen. Dit omdat er dan mensen zijn die bewust/onderbewust mee/tegen werken aan het al dan niet uitkomen van dat visioen.

Als je echter dat visioen geheim houdt, en nadat het gebeurt is zegt zie je wel dat heb ik hier en hier opgeschreven, gelooft ook niemand je.

Zo'n reeks visioenen uit laten komen is het probleem niet denk ik. Iedereen kan een verhaal verzinnen en vervolgens dat verhaal ten uitvoer brengen.
Geen probleem!
Ik accepteer ook verzegelde enveloppen bewaard door weternschapsinstellingen waar vooraf kennis in staat die achteraf waar blijkt te zijn!
In wetenschappelijke termen heet dit de blind proef of dubbel blind proef als je de 'voorspelling' versleuteld door een controleerbare tweede partij met b.v. een onkraakbare 16K bits code en de sleutel apart bij een onafhankelijke en controleerbare, derde, partij bewaard!
En na een bepaalde datum de informatie door een wetenschapscommisie laat ontsleutelen!

Er zijn nog wel andere, waarschijnlijk nog betrouwbaarder, concepten te bedenken!

Hoe dan ook, voor degene die 'visioenen' heeft is altijd wel een wetenschappelijk verantwoorde test te bedenken met, binnen wetenschappelijke marges, een redelijk betrouwbare meting.

Ik nodig alle 'visioenairs' uit hier hun medewerking aan te geven!
En voor degene die slagen voor een wetenschappelijk verantwoorde test GARANDEER IK PERSOONLIJK een honorarium van ÉÉN MILJOEN DOLLAR!
(zie Randi stichting)

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot »

wahlers schreef:[Geen probleem!
Ik accepteer ook verzegelde enveloppen bewaard door weternschapsinstellingen waar vooraf kennis in staat die achteraf waar blijkt te zijn!
[betreffende visioenen a la "ik voorspel"]

De verzegelde enveloppen waarin dingen staan die niet uitgekomen zijn belanden natuurlijk direkt in de papierversnipperaar :lol:
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Samante

Bericht door Samante »

wahlers schreef: Ik nodig alle 'visioenairs' uit hier hun medewerking aan te geven!
En voor degene die slagen voor een wetenschappelijk verantwoorde test GARANDEER IK PERSOONLIJK een honorarium van ÉÉN MILJOEN DOLLAR!
(zie Randi stichting)
Maakt het ook nog uit wat voor soort visioen het betreft? In welke orde of in welke grootte? Ik bedoel, ik kan een visioen hebben over bijvoorbeeld een moord op de een of andere persoon of ik kan een visioen hebben over een wereldschokkende gebeurtenis. Wat zijn de maatstaven voor het visioen dat in aanmerking kan komen voor dat miljoen dollar?
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Samante schreef:
wahlers schreef: Ik nodig alle 'visioenairs' uit hier hun medewerking aan te geven!
(zie Randi stichting)
Maakt het ook nog uit wat voor soort visioen het betreft? In welke orde of in welke grootte? Ik bedoel, ik kan een visioen hebben over bijvoorbeeld een moord op de een of andere persoon of ik kan een visioen hebben over een wereldschokkende gebeurtenis. Wat zijn de maatstaven voor het visioen dat in aanmerking kan komen voor dat miljoen dollar?
Maakt niet uit!
Alles wat verifieerbaar is en niet verklaard kan worden met de huidige wetenschap!

Dus hierin heb je een enorme vrijheid!

Maar nogmaals...het moet wel iets meer zijn als die half blinde vrouw in een TV commercial die plotseling haar visioenaire gave kwijt raakte nadat haar een pearl bril was aangemeten!

Een goed voorbeeld hoe het niet moet is het TV medium fenomeen: Char Margolis!
Deze valt namelijk al op de TV door de mand met haar vage, suggestieve en gedirigeerde 'visioenen' van het hiernamaals!
Zie o.a.: http://www.randi.org/jr/121704no.html#4

MvG, Wim.
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Ehhh...ik heb het idee dat visioenen en voorspellingen door elkaar worden gehaald.
Een visioen heeft niet noodzakelijk voorspellende beelden.
Paulus zag enkel Yeshua die een vraag stelde ("Waarom vervolg je Mij") en hem een opdracht gaf. ( "Sta op en ga in de stad, en daar zal je gezegd worden wat je moet doen")
Daarmee veranderde Paulus van een moordenaar in een rondreizende prediker.
Lijkt mij een goede zaak.

Ik vraag mij ook af of het mogelijk is dat mensen eenmalig een temporaalkwabepilepsieaanval kunnen hebben. In die tijd kende men tenslotte geen anti-epileptica. Ik heb daarvoor al eens meer zitten googelen, maar kan t.n.t. niets zinnigs vinden.
Wie weet daar meer over?
Over Mohammed doe ik geen uitspraken, uit het boek van Karen Armstrong (Islam) heb ik begrepen dat Mohammed veel vaker openbaringen kreeg.

Verder vond ik het wel een mooie vraag: wat zou ik met mijn kind doen bij dit soort dingen.
Ik geloof dat ik rustig zou afwachten, kijken hoe het zich zou ontwikkelen en welke ' vruchten' het zou voortbrengen.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Cathy
Ik vraag mij ook af of het mogelijk is dat mensen eenmalig een temporaalkwabepilepsieaanval kunnen hebben. In die tijd kende men tenslotte geen anti-epileptica. Ik heb daarvoor al eens meer zitten googelen, maar kan t.n.t. niets zinnigs vinden.
Wie weet daar meer over?
Over Mohammed doe ik geen uitspraken, uit het boek van Karen Armstrong (Islam) heb ik begrepen dat Mohammed veel vaker openbaringen kreeg.

Wellicht is dit mogelijk bij bijvoorbeeld een TIA
TIA staat voor Transcient Ischemic Attack, ofwel een voorbijgaande beroerte. Iemand spreekt plotseling wartaal, heeft last van dubbelzien of blindheid aan één oog of krachtsverlies/verlamming van één arm of been, dan wel last van hevige draaiduizelingen

Epilepsie kan ontstaan door een groot aantal verschillende aandoeningen. In ruim de helft van de gevallen kan (nog) geen oorzaak worden gevonden. De epilepsie noemt men dan idiopathisch.
Epilepsie wordt symptomatisch genoemd als een hersenbeschadiging de oorzaak is. De aanleiding van de hersenbeschadiging kan heel divers zijn: een hersenbloeding, een zware hersenschudding, een hersentumor of een hersenontsteking. In veel gevallen kan de hersenbeschadiging niet eens aangetoond worden. Als dat het geval is, maar de epilepsie is waarschijnlijk wel symptomatisch, dan spreken we van cryptogene epilepsie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Cathy schreef:Ehhh...ik heb het idee dat visioenen en voorspellingen door elkaar worden gehaald.
Een visioen heeft niet noodzakelijk voorspellende beelden.
Cathy,

Visioenen, voorspellingen, geesten, ESP, whatever...Boeit niet! Ik accepteer alles!
Als het maar meetbaar is en geen wetenschappelijk logisch verklaarbare oorzaak heeft!

MvG, Wim.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Cathy schreef: uit het boek van Karen Armstrong (Islam) heb ik begrepen dat Mohammed veel vaker openbaringen kreeg.

.
Vreemd. Ik dacht dat Karen Armstrong alleen maar een christelijke islamofiel was. Maar als je zelf gelooft dat Mohammed meerdere "openbaringen" kreeg, geloof je dus zelf dat mohammed een "profeet" was en ben je dus Mohammedaan.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

doctorwho schreef:. In ruim de helft van de gevallen kan (nog) geen oorzaak worden gevonden. De epilepsie noemt men dan idiopathisch.
.
Heh, volgens de redenatie van de Fok mods moet je eerst aan kunnen tonen dat een "openbaring" door een ziekte veroorzaakt wordt. Aangezien dat dat in de helf van de gevallen (nog) niet kan zouden we de helft van de temporaalkwab epilepsie aanvallen dus van goddelijke oorsprong moeten zien.

Of geldt dat alleen voor de epilepsie aanvallen van Paulus en Mohammed, en met name van Mohammed natuurlijk. :?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Heh, volgens de redenatie van de Fok mods moet je eerst aan kunnen tonen dat een "openbaring" door een ziekte veroorzaakt wordt.
Ik zoek in navolging van Ockham altijd de meest waarschijnlijke verklaring. Tot nu toe is een stoornis van al dan niet eenmalige of recidiverende aard een waarschijnlijker verklaring dan goddelijke inspiratie.

Op gesloten afdelingen van psychiatrische ziekenhuizen lopen trouwens ook veel mensen die stemmen horen en denken dat ze jezus, napoleon, beatrix of hitler zijn.
Het horen van stemmen an sich hoeft overigens niet te duiden op een psychische stoornis.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Cathy,
Visioenen, voorspellingen, geesten, ESP, whatever...Boeit niet! Ik accepteer alles!
Als het maar meetbaar is en geen wetenschappelijk logisch verklaarbare oorzaak heeft!
MvG, Wim.
:D Ze hadden op dit forum ooit een filmpje van Jomanda in discussie met Jack Spijkerman.
In dat filmpje zei Jomanda tegen Jack dat het getal 'tien' voor hem van bijzondere betekenis zou worden. Voordat Talpa definitief Talpa werd heette deze omroep "Tien'. Die omroep was in de tijd dat het filmpje was opgenomen nog niet aan de orde.
Het is me blijven fascineren, vooral het gebrek aan reacties hier :D maar kan het niet meer terug vinden. Iemand anders?
doctorwho schreef:Wellicht is dit mogelijk bij bijvoorbeeld een TIA
Je bedoelt dan een eenmalige aanval als gevolg van een Tia? Want een Tia zelf levert geen karakterverandering op.
Een eenmalige cryptogene of idiopatische epilepsieaanval dan. Eigenlijk geloof ik dat ook niet. Lukas heeft Handelingen geschreven en was zelf arts. Hij schreef er duidelijk bij dat anderen het ook merkten. (Hoorden/ zagen; dit hoort voor mij nog bij de contradicties :wink: )
Mmm, eigenlijk heb ik voor dit soort epilepsieverklaringen m.b.t. Paulus nog veel meer m'n fantasie nodig dan wanneer ik het als een interventie van G.d zie. Maar ik ga nog eens verder zoeken.
Akkersloot schreef:Vreemd. Ik dacht dat Karen Armstrong alleen maar een christelijke islamofiel was.
Is ze ook; dat boek heet 'Islam; geschiedenis van een wereldgodsdienst.'
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Skel schreef:
Zo'n reeks visioenen uit laten komen is het probleem niet denk ik. Iedereen kan een verhaal verzinnen en vervolgens dat verhaal ten uitvoer brengen.
Valt het begrip self-fulfilling prophecy binnen dit begrip. Enkele christelijke vandalen wilden in het jaar 2000 een bom plaatsen in de al aqsa-moskee. Om zo enkele prehistorische visioenen uit te laten komen. Als je trouwens weet dat de joden een bevrijdingsfiguur verwachten. Kun je hier ook een leuk verhaal over lanceren. De mond op mond-theologie doet de rest.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Cathy schreef: Lukas heeft Handelingen geschreven en was zelf arts. Hij schreef er duidelijk bij dat anderen het ook merkten. (Hoorden/ zagen; dit hoort voor mij nog bij de contradicties :wink: )
Zoek ook even verder naar de persoon Lucas. Wie was deze Lucus, heette hij echt zo. Is hij ooit in Palestina geweest.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Cathy schreef:
Cathy,
MvG, Wim.
:D Ze hadden op dit forum ooit een filmpje van Jomanda in discussie met Jack Spijkerman.
In dat filmpje zei Jomanda tegen Jack dat het getal 'tien' voor hem van bijzondere betekenis zou worden. Voordat Talpa definitief Talpa werd heette deze omroep "Tien'. Die omroep was in de tijd dat het filmpje was opgenomen nog niet aan de orde.
Het is me blijven fascineren, vooral het gebrek aan reacties hier :D maar kan het niet meer terug vinden. Iemand anders?
Ik he zojuist een visioen!

Ik zie in mijn visioen dat het getal 7 een belangrijk getal voor je is tussen nu en over 5 jaar!

...dit is wat ik bedoel met vaagheid!
Wat is 7!?!

7 keer verhuizen?
7 relaties?
7 auto's?
7 keer zwanger?
7 keer WAT!?!

Lees de 'wondere' krachten van Char Margolis nog eens door in de eerdere link die ik je gegeven heb!
Zie, bij deze herhaald: http://www.randi.org/jr/121704no.html#4

Bedenk ook dat elke horoscoop uit elke krant van toepassing is op elk persoon!

Horoscoop:
De komende maand komt u een oude kennis tegen...
De komende maand komt u in een situatie waarin u zich ongemakkelijk voelt...
De komende maand heeft u een emotionele ervaring in u liefdes leven...

Dit soort vaagheden zijn zo algemeen.

En inderdaad is dit gemeten en zelfs bewezen!

In onafhankelijke wetenschappelijke studies is keer op keer bewezen dat mensen de neiging hebben om deze vaagheden te projecteren op hun eigen leefomgeving.
M.a.w. ze crëeren hun eigen werkelijkheid...ongeacht de persoon of situatie.
M.a.w. deze vaagheden zijn totaal waardeloos...het is dat wat keer op keer bewezen is!

By the way...ik heb die documentaire gezien waar Jolanda het getal '10' voorspelde en achteraf zelf trots aankondigde dat deze 'voorspelling' uit gekomen was!
Ik heb er hartelijk om kunnen lachen :D

MvG, Wim.
Laatst gewijzigd door wahlers op 12 jun 2006 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Akkersloot
Banned
Contacteer:

Cathy schreef:[Lukas heeft Handelingen geschreven en was zelf arts. Hij schreef er duidelijk bij dat anderen het ook merkten. (Hoorden/ zagen; dit hoort voor mij nog bij de contradicties :wink: )
Artsen van destijds die verstand hadden over temporaalkwab epilepsie aanvallen ? LIjkt mij bovendien ook erg sterk aangezien temporaalkwabepilepsie altijd zeldzaam is geweest.

Die "openbaring" van Paulus kan natuurlijk ook gewoon verzonnen zijn of misschien een combinatie van een epileptische aanval en wat verdere verzinsels.
Plaats reactie