axxyanus schreef: ↑04 dec 2023 15:07
MaartenV schreef: ↑04 dec 2023 11:13
Dat probleem wordt opgelost door die materie van de hersenen zelf ook als een (subjectieve) ervaring te beschouwen, in dat geval van de neuroloog. Er is voor de idealist immers geen verschil tussen de subjectieve hallucinatie van een stel hersenen en de ervaring door de neuroloog van hersenen in zijn of haar laboratorium. Het enige verschil is dat tussen een individuele ervaring (de hallucinatie) en een gedeelde ervaring. (de hersenen die de neuroloog ervaart in zijn labo).
Maar op dezelfde manier is er geen neuroloog. Er is enkel jouw ervaring, die je op een of andere reden het idee van een neuroloog en hersenen heeft ingeplant.
Er zijn geen andere mensen. Er is geen gedeelde ervaring. Er zijn enkel jouw ervaringen die gewoon deel uitmaken van je droom. Jij denkt dat je via een computer communiceert met anderen maar dat maakt gewoon allemaal deel uit van jouw droom.
Ga gewoon voor solipsisme, dat is de oplossing voor alles, want alles is gewoon terug te voeren tot de droom/ervaring die je hebt.
Een gedeelde droom hebben, is geen solipsisme, Axxyanus.
Solipsisme is denken dat alles alleen in jouw mind zich afspeelt en dat er eigenlijk geen anderen zijn, enkel jij.
Terwijl monistisch idealisme zegt dat er een gedeelde droom is, en daarnaast zijn er idiosyncratische waarheden, of individuele ervaringen, die niet gedeeld worden door anderen. (wat materialisten hallucinaties, delusies of wanen noemen). Maar allen zijn mentale verschijningsvormen in gedissocieerde minds, zowel de gedeelde droom als de individuele ervaringen.
De neuroloog is een van Mind@Large gedissocieerde mind die er voor mij als uitziet als mens met een brein, in mijn ervaring. Zijn lichaam veroorzaak zijn bewustzijn niet, zoals materialisten zonder bewijs claimen. Nee, zijn bewustzijn ziet er voor mij uit als een neuroloog. En mijn gedissocieerd bewustzijn zie er voor hem uit als een lichaam met hersenen. De hersenen en dat lichaam veroorzaken geen bewustzijn, maar zijn de verschijningsvorm, de avatar, van een mind in de perceptie van een gedissocieerd bewustzijn.