Europese Commissie wijst motie van commissie gelijkheid over Kerst af.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Europese Commissie wijst motie van commissie gelijkheid over Kerst af.

Bericht door Berjan »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 dec 2023 15:28
Berjan schreef: 06 dec 2023 14:57 Ik denk dat je je nogal vergist. In veel kerken word nog steeds beweerd dat tijdens kerst Jezus geboren is.

En je moet eens aan jehova's vragen hoe andere christelijke groepen zich gedragen als jehova's beweren dat kerstmis een heidens feest was ooit.
Ik vind beide nogal verwonderlijk.
Kerstmis werd oorspronkelijk op een andere tijd van het jaar gevierd, totdat de een of andere Keizer het naar het einde van het jaar verplaatste.
De rede laat zich natuurlijk rade,
Ben je nu serieus?

Kerstmis is ooit op een andere tijd van het jaar gevierd? Bedoel je hiermee niet "de geboorte van Jezus"?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis# ... n%20waarom.

Kerstmis is nooit op een andere tijd gevierd dan die we nu hebben (en zeker niet in een andere tijd van het jaar). Misschien dat er een paar dagen tussen zat.
Keizers krijgen in de huidige tijd wel vaker de schuld dat zij van alles hebben aangepast, maar vaker onterecht dan terecht (zo word een bepaalde keizer verweten de zondag te hebben ingesteld in plaats van de sabbat etc).

De "heidenen" hebben ook hun vieringen in deze tijd, dat het licht wint van de duisternis. Dus wat dat aangaande is dat een leuk en goed feest. Moeten we erin houden. Ook als we ooit eens afkomen van het idee dat Jezus toen geboren is.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Berjan schreef: 06 dec 2023 15:59
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 dec 2023 15:28
Berjan schreef: 06 dec 2023 14:57 Ik denk dat je je nogal vergist. In veel kerken word nog steeds beweerd dat tijdens kerst Jezus geboren is.

En je moet eens aan jehova's vragen hoe andere christelijke groepen zich gedragen als jehova's beweren dat kerstmis een heidens feest was ooit.
Ik vind beide nogal verwonderlijk.
Kerstmis werd oorspronkelijk op een andere tijd van het jaar gevierd, totdat de een of andere Keizer het naar het einde van het jaar verplaatste.
De rede laat zich natuurlijk rade,
Ben je nu serieus?

Kerstmis is ooit op een andere tijd van het jaar gevierd? Bedoel je hiermee niet "de geboorte van Jezus"?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis# ... n%20waarom.

Kerstmis is nooit op een andere tijd gevierd dan die we nu hebben (en zeker niet in een andere tijd van het jaar). Misschien dat er een paar dagen tussen zat.
Keizers krijgen in de huidige tijd wel vaker de schuld dat zij van alles hebben aangepast, maar vaker onterecht dan terecht (zo word een bepaalde keizer verweten de zondag te hebben ingesteld in plaats van de sabbat etc).

De "heidenen" hebben ook hun vieringen in deze tijd, dat het licht wint van de duisternis. Dus wat dat aangaande is dat een leuk en goed feest. Moeten we erin houden. Ook als we ooit eens afkomen van het idee dat Jezus toen geboren is.
Ik bedoel de geboorte van Jezus.
Nu je het zegt ben ik me er niet zeker van of het toen al Kerstmis heette.
Zal eens opzoeken waar de naam vandaan komt.

Het feest dat inluidde dat de dagen weer langer werden heette wel overal anders, dat biedt dus weinig houvast.

Dat terugkomst van het licht sloot nu juist aan bij de Jezus cultus want die bracht ook het licht in duistere tijden.
Daarnaast hoefden men dan het Heidense feest niet echt op te geven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@TIBERIUS CLAUDIUS
https://www.vertaalbureau-perfect.nl/bl ... aar%201274.
Kerstmis betekent letterlijk de mis van Christus (afgeleid van het Oud-Engelse woord Christes maesse). Het woord mis vindt zijn oorsprong vermoedelijk in de woorden Ite, ecclesia missa est dat ‘heengaan’ betekent. De eerste keer dat het woord ‘kersmisse’ geschreven werd teruggevonden was in het jaar 1274.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 06 dec 2023 16:33 @TIBERIUS CLAUDIUS
https://www.vertaalbureau-perfect.nl/bl ... aar%201274.
Kerstmis betekent letterlijk de mis van Christus (afgeleid van het Oud-Engelse woord Christes maesse). Het woord mis vindt zijn oorsprong vermoedelijk in de woorden Ite, ecclesia missa est dat ‘heengaan’ betekent. De eerste keer dat het woord ‘kersmisse’ geschreven werd teruggevonden was in het jaar 1274.
Ha bedankt voor het opzoeken.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Berjan schreef: 06 dec 2023 14:57
gerard_m schreef: 05 dec 2023 23:10 Dat klopt inderdaad, en direct daarna maak je zelf die fout als het hebt over " Christenen" :
Juist niet. Enkel als ik het woordje "DE" ervoor zou zetten, dan zou ik die fout maken.. Maar als er maar twee christenen zijn die zich gekwetst gaan voelen dan heb ik niet gelogen :D
Je stelt toch duidelijk dat moslims niet gekwetst worden door kerst en christenen wel door de oorsprong ervan.

Als je er eigenlijk mee bedoelt dat er vast wel 2 christenen zijn die gekwetst kunnen worden, had je dat gewoon kunnen schrijven- maar dan zijn er vast ook wel 2 moslims gekwetst door het onislamitische kerstfeest.

De wortels van Kerstmis zijn algemeen bekend en staan nergens ter discussie, ook niet bij christenen.
Laat staan dat ze zich gekwetst zouden voelen.
Ik denk dat je je nogal vergist. In veel kerken word nog steeds beweerd dat tijdens kerst Jezus geboren is.[/quote]

Nee hoor, de kerk heeft er gewoon voor gekozen op die dag een voor hen belangrijke gebeurtenis te herdenken, meer niet.
Overigens zullen weinigen ooit beginnen over de pre-islamitische wortels van bijvoorbeeld de ramadan.
Misschien wel in Islamitische landen?
Daar hoor je niets over, en dat heeft een reden.
Juist in de islamitische wereld is elk onderzoek naar een oorspronkelijk niet-islamitisch onderdeel van de religie een (wellicht letterlijke) doodzonde.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

gerard_m schreef: 06 dec 2023 20:47 Nee hoor, de kerk heeft er gewoon voor gekozen op die dag een voor hen belangrijke gebeurtenis te herdenken, meer niet.
De Kerk bestaat niet, al vinden veel Gelovigen dat hun kerk De Kerk is.
Die kerken denken er niet allemaal het zelfde over.
(De hoofdstroming heeft natuurlijk die gedachte al heel lang verlaten als ze er al was)

Los daarvan:
Er wordt denk ik bedoeld, dat er nog veel Gelovigen zijn die dit voor waar aannemen.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

gerard_m schreef: 06 dec 2023 20:47 Je stelt toch duidelijk dat moslims niet gekwetst worden door kerst en christenen wel door de oorsprong ervan.

Als je er eigenlijk mee bedoelt dat er vast wel 2 christenen zijn die gekwetst kunnen worden, had je dat gewoon kunnen schrijven- maar dan zijn er vast ook wel 2 moslims gekwetst door het onislamitische kerstfeest.
Waarom zouden moslims in vredesnaam gekwetst worden door kerst? In de koran komen zowel Jezus als Maria ook voor. Dat is het probleem niet.
Toevallig ken ik moslims en die vieren net zo goed kerst als anderen.. En ze hebben hun eigen feest.

Het lijkt me wel kwetsend als mensen zeggen dat Jezus niet toen en toen is geboren, of dat we feitelijk niks weten van diens geboorte.

Nee hoor, de kerk heeft er gewoon voor gekozen op die dag een voor hen belangrijke gebeurtenis te herdenken, meer niet.
Ben jij gelovig geweest? Of heb je gelovige familie/vrienden?

Ik weet dat in de protestantse kringen dit nogal gewichtig is. En dat heel veel mensen geloven dat Jezus in December geboren is.

Daar hoor je niets over, en dat heeft een reden.
Juist in de islamitische wereld is elk onderzoek naar een oorspronkelijk niet-islamitisch onderdeel van de religie een (wellicht letterlijke) doodzonde.
Misschien dat mensen zich eens daarin werkelijk moeten verdiepen in plaats van een mythe blijven herhalen..
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 07 dec 2023 11:16
gerard_m schreef: 06 dec 2023 20:47 Nee hoor, de kerk heeft er gewoon voor gekozen op die dag een voor hen belangrijke gebeurtenis te herdenken, meer niet.
De Kerk bestaat niet, al vinden veel Gelovigen dat hun kerk De Kerk is.
Die kerken denken er niet allemaal het zelfde over.
(De hoofdstroming heeft natuurlijk die gedachte al heel lang verlaten als ze er al was)

Los daarvan:
Er wordt denk ik bedoeld, dat er nog veel Gelovigen zijn die dit voor waar aannemen.
Precies..Maar dat weet je pas als je er nog middenin zit..
Voor de rest lijkt christendom wel heel vooruitstrevend en openminded, maar als je er middenin zit weet je dat het zo zwart-wit niet is..
Plaats reactie