Beste Axxyanus,
Ik ga even terug naar de vraag van Tiberius Claudius, die ik trachtte te beantwoorden.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 feb 2024 11:48
Blijft een probleem wat is dan wel goed.
In het verleden zijn tal van zaken gebeurd die we nu als puur misdadig zien terwijl de verantwoordelijken vonden dat ze het goede deden.
Ik vrees dat er geen bevredigend antwoord op is.
Dat wij gedrag goed vinden heeft verschillende oorzaken.
De simpelst is gedrag dat het eigen leven verlengt, of veraangenaamd.
Maar bij dieren waarvan de kinderen langdurige zorg van de ouders nodig hebben, dient het gedrag van die ouders ook het welzijn van de kinderen en logischerwijs ook het welzijn van de partner die daar een rol in speelt.
Bij dieren die in een grotere familiegroep leven dient het gedrag ook het welzijn van die familieleden.
Bij sociale dieren die in grotere(groter dan een familie) groepen leven dient het gedrag ook het welzijn van die groep.
Bij mensen dient het gedrag bovendien het welzijn van de moraal.
Of je het nu leuk vindt of niet, sommige van deze zaken worden sterk beïnvloed door het feit dat wij informatiedragers zoals genen en memen hebben. En hun overleven is vaak belangrijker dan het lot van het individu.
Dat beiden vooral hun eigen voortbestaan bevorderen, neemt niet weg, dat wat wij als "goed" aanvaarden, juist het voortbestaan van - niet alleen onzelf - maar ook van anderen (de leden van het gezin, de familieleden, de groepsleden) bevordert.
Ik kan dat slechts onderbouwen, met behulp van de evolutie. Of het nu om genen of om memen(NB Moraal is een memencomplex) gaat, Dat diezelfde evolutie ook immoreel gedrag kan bevorderen, neemt niet weg dat ik er zonder die evolutie helemaal geen verklaring weet, voor wat wij als "goed" beschouwen.
Je kunt overigens zonder dat je dat kunt verklaren wel duiden wat je goed vindt en wat niet. Maar ik wilde echter niet zozeer de uitkomst geven van het probleem, maar aangeven hoe we tot een uitkomst komen.
Als jij een betere manier weet om de vraag te beantwoorden, lees ik dat graag.