Heropvoedingscursus voor volwassenen

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Heropvoedingscursus voor volwassenen

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 11:16
HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:10
dikkemick schreef: 04 mar 2024 17:34Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
:shock:
Durfde jij zulks niet op die leeftijd?
Mijn beste, ik had nog respect voor oudere mensen.
Durfde jij vanuit jouw respect voor oudere mensen jouw juf of meester niet op hun fouten te wijzen? Was je dan bang voor de gevolgen? Is uit angst iets niet doen volgens jou hetzelfde als respect hebben voor iemand? Iemand op diens fouten wijzen kan toch heel respectvol gebeuren?

Ik geef meteen toe dat ik veel klappen heb gehad op de lagere school en als de herinnering aan de pijn van die klappen sneller was dan mijn mondje waar ik mijn hartje op het puntje van mijn tong droeg, ik er lijdzaam voor koos om te zwijgen, maar zulks had weinig te maken met respect!

Ik heb respect voor mensen, jong EN oud, behalve als ik merk dat die zulks niet verdienen en maak daarbij niet bij voorbaat verschil vanwege de veronderstelde leeftijd en heb zulks ook nooit gedaan. Welke rationele reden kun jij geven dat jij wel bijvoorbaat respect hebt
voor oudere mensen maar niet voor jeugdige mensen?

dikkemick schreef:En wil dat zeggen dat je altijd onvoorwaardelijk respect moet hebben voor ouderen en dat zij geen fouten maken?
Nee, maar enige beleefdheidsvormen kunnen m.i. ook vandaag de dag door de jeugd best gehanteerd worden.
En.....jong geleerd is oud gedaan.
AHA! Dus jij ervaart beleefdheid als respectvol, en een juf/meester/oudere op diens fouten wijzen
en/of tegenspreken als onbeleefd en daarom als disrespect? Dan snap ik het ... een beetje.
dikkemick schreef:Kijk naar Amerika met de leus: "America first". DE leus/HET motto van de egoïstische Amerikaan. Ikke-ikke-ikke.
En zoals alles, nemen we ook dat hier over.
Weer dat 'we'. Ik niet, mijn zoon ook niet en jij ook niet volgens mij.
Maar die mentaliteit staat toch los van leeftijd en heeft toch veel meer te maken met de 'zeitgeist', de ZZP tendens tot marktwerking, de 'ik'BV?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:17
dikkemick schreef: 05 mar 2024 10:59 Dan verschillen we hierin diametraal van mening. Ga eens wandelen in Amsterdam en je ziet allemaal Joost Kleinen lopen. Van die exorbitant extravagante schijt -aan-alles-en-iedereen figuren. Je MOET je afzetten tegen de mainstream en je MOET vooral laten zien dat je NIET hetero bent. Want o wee!
Maar dit gaat weer off topic. Ik denk dat we vrije schaamteloze volwassenen creëren op die manier, want de jeugd smult ervan
Ik snap het al, het ligt niet aan de jeugd:
Ja, dat ook.

Ander voorbeeld.
Ouderen zijn 98 van de 100 x op tijd op hun afspraak in het ziekenhuis.
Jongelui, tot een jaar of 30 komt steevast EXACT op de afgesproken tijd, liefst net iets hier overheen.
(Te druk met de telefoon denk ik)
https://www.ad.nl/binnenland/scholen-zi ... ~a626e6df/
Laatst gewijzigd door dikkemick op 05 mar 2024 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:55 Maar die mentaliteit staat toch los van leeftijd en heeft toch veel meer te maken met de 'zeitgeist', de ZZP tendens tot marktwerking, de 'ik'BV?
Is dat niet wat ik schrijf? De ikke-ikke-ikke - ZZP - tendens? Het met brede schouders heeeeeeel zelfverzekerd overal door-en overheen walsen?
Jongelui voelen zich volkomen gelijkwaardig aan ouderen terwijl ze dat in sommige opzichten gewoon niet zijn.
De jong volwassen generatie (en dan mn de alfa mannetjes) meent te kunnen onderdrukken met hun bravoure.
Maar goed, dat is van alle tijden. Alfa mannetjes met grote bek. De carrière tijgers die leven voor succes en aanzien.

Maar de jeugd? Die moet m.i pas op de plaats maken en pas alfa gedrag vertonen op middelbare leeftijd (als ze daar dan nog steeds behoefte aan hebben...)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 11:56
HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:17
dikkemick schreef: 05 mar 2024 10:59 Dan verschillen we hierin diametraal van mening. Ga eens wandelen in Amsterdam en je ziet allemaal Joost Kleinen lopen. Van die exorbitant extravagante schijt -aan-alles-en-iedereen figuren. Je MOET je afzetten tegen de mainstream en je MOET vooral laten zien dat je NIET hetero bent. Want o wee!
Maar dit gaat weer off topic. Ik denk dat we vrije schaamteloze volwassenen creëren op die manier, want de jeugd smult ervan
Ik snap het al, het ligt niet aan de jeugd:
Ja, dat ook.

Ander voorbeeld.
Ouderen zijn 98 van de 100 x op tijd op hun afspraak in het ziekenhuis.
Jongelui, tot een jaar of 30 komt steevast EXACT op de afgesproken tijd, liefst net iets hier overheen.
(Te druk met de telefoon denk ik)
Serieus? Dat zou ik inderdaad een teken van disrespect vinden, niet alleen jegens degene waarmee de 'laatkomer' een afspraak heeft, maar ook jegens al die onbekenden die door schuld van de 'laatkomer' onnodig tijd 'kwijtraken'.

Waar baseer je die bewering op?

Ik meende dat die betreffende afspraak dan als 'onafgemeld gemist' wordt beschouwd en men die uit eigen zak moet betalen en men dan een nieuwe afspraak moet maken. Werkt dat zo niet in de praktijk? Ik weet het niet want ik ben zelf altijd op tijd en mijn zoon is zo opgevoed dat hij net als ik van mening is dat op tijd zijn betekent dat je mikt op minimaal vijf minuten vóór de afgesproken tijd aanwezig zijn en dat "EXACT op de afgesproken tijd" arriveren 'te laat zijn' is.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ik ben zelf altijd op tijd en mijn zoon is zo opgevoed dat hij net als ik van mening is dat op tijd zijn betekent dat je mikt op minimaal vijf minuten vóór de afgesproken tijd aanwezig zijn en dat "EXACT op de afgesproken tijd" arriveren 'te laat zijn' is.
=D>

En zo heurt het! Maar heeft je zoon niet zoiets van: "Pa, relax....het loopt toch altijd uit" "Nog ff een peukie, dan gaan we"
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 12:23
ik ben zelf altijd op tijd en mijn zoon is zo opgevoed dat hij net als ik van mening is dat op tijd zijn betekent dat je mikt op minimaal vijf minuten vóór de afgesproken tijd aanwezig zijn en dat "EXACT op de afgesproken tijd" arriveren 'te laat zijn' is.
=D>

En zo heurt het! Maar heeft je zoon niet zoiets van: "Pa, relax....het loopt toch altijd uit" "Nog ff een peukie, dan gaan we"
Als ik over iets, wat dan ook, ga 'preken' dan straalt hij uit dat hij mij een ouwe zeur vindt, maar zal verbaal niet snel recalcitrant worden. Mede vanwege zijn ASS [autisme] kan hij slecht omgaan met veranderingen, dus waarschijnlijk zou hem alleen al de gedachte dat hij te laat komt veel stress opleveren. Voor alle zekerheid tien minuten eerder vertrekken als hij toch niets te doen heeft zal die ook niet doen, dan verkiest hij in een mentaal 'stationaire' toestand
in zijn stoel te blijven zitten tot het 'juiste' tijdstip.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 13:00
dikkemick schreef: 05 mar 2024 12:23
=D>

Als ik over iets, wat dan ook, ga 'preken' dan straalt hij uit dat hij mij een ouwe zeur vindt, maar zal verbaal niet snel recalcitrant worden. Mede vanwege zijn ASS [autisme] kan hij slecht omgaan met veranderingen, dus waarschijnlijk zou hem alleen al de gedachte dat hij te laat komt veel stress opleveren. Voor alle zekerheid tien minuten eerder vertrekken als hij toch niets te doen heeft zal die ook niet doen, dan verkiest hij in een mentaal 'stationaire' toestand
Dat is de generatie van nu. Allemaal een stoornis in het autistisch spectrum. Tel daarbij op gender-afkortingen-differentiatie en we krijgen een depri-generatie die afhankelijk wordt van pillen.
Maar goed, papa wordt ouder en misschien zie ik spoken.
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 08:40
Maria schreef: 04 mar 2024 12:56 Medewerkers mediasector krijgen online cursus over respectvol samenwerken
Het is de bedoeling dat het voltooien van de online cursus ook een standaard onderdeel wordt in het aannamebeleid.
Vroeger kreeg je gewoon ontslag bij (vaak) ongewenst gedrag.
Wanneer was dat dan, dat je gewoon ontslag kreeg bij ongewenst gedrag? Mijn werkzame leven begon op mijn 15e in 1972, maar ik kan me zulks niet herinneren.
Mijns inziens kan men tegenwoordig juist makkelijker ontslagen worden.
Misschien was er in jouw leefmilieu minder ongewenst gedrag.
Maria schreef:In de jaren 80 van de 20e eeuw werd de vrije opvoeding gepropageerd.
Mijns inzien werd 'de vrije opvoeding' gepropageerd door verschillende pedagogen en denkers door de geschiedenis heen, in ieder geval al veel eerder dan pas in de jaren 80 van de 20e eeuw.
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • Jean Piaget
  • Maria Montessori
  • Rudolf Steiner
  • A.S. Neill
Je bent wsl. in de war met de leermethodes in oa. "De Vrijeschool" en daaraan gerelateerde opvoeding.
Gegoogled op vrije opvoeding.
Met deze opvoedstijl doen ouders precies het tegenovergestelde van autoritaire ouders. Ze zijn totaal niet streng en hanteren nauwelijks regels. Ze laten heel veel toe en er worden geen grenzen gesteld.
Maria schreef:Iedereen moest kunnen zeggen wat hij/zij dacht.
Kon je dat niet hebben? Jouw probleem.
Ook kinderen.
Kinderen moest uitgelegd worden waarom ze de ander niet mochten slaan.
Schelden moest maar worden genegeerd.
Negatieve consequenties van hun gedrag zou dat niet verbeteren.
Ook op scholen moesten de kinderen vrijer zijn in hun uitingen.
Waar baseer je op dat
  • "Schelden moest maar worden genegeerd."?
Net als dat schelden 'klinkt' ook de rest van het bovenstaande ...
  • waarvan ik niets herken als onderdeel van 'vrije opvoeding'
... alsof je zulks als negatief beoordeeld, klopt mijn indruk?
Zo ja, waarom beschouw je zulks als negatief?
Zie de uitdrukking: "Schelden doet geen zeer."

Vrijer in het uiten van wat jezelf denkt en vindt.
Heel goed en wsl, in scholen beter dan in mijn beleving van vroeger.
Daar hoort schelden op de ander niet bij.
Zelfs hier op FT hebben we hier een regel moeten instellen.
Maria schreef:Na 2000, eenmaal volwassen geworden, begon je de gevolgen ervan te zien.
Ook bij de volgende generatie.
"Moe kunne" werd een vleugelwoord.
Welke gevolgen bedoel je concreet?
Wat moest allemaal kunnen wat volgens jou niet door de beugel kan?
Je schrijft het al: allemaal.
Dat is te uitgebreid om dat hier allemaal uit de doeken te doen.
Een enkel voorbeeld geven zou nog niet voldoen.
Het zou een eindeloze opsomming worden van anekdoten
Dit topic is geen opvoedings cursus.
Maria schreef:Is het niet ten hemel schreiend,
dat volwassen mensen heropvoedingscursussen zouden moeten krijgen?
Dat zulks kennelijk nodig is vind ik ook ten Hemel schreiend, maar poneer je daarmee dat zulks voor 2000 niet nodig was, alsof volwassen mensen een dergelijke heropvoedingscursus toen niet nodig hadden, dat de volwassenen zich op gebied van [seksueel] grensoverschrijdend gedrag 'vroegâh toen alles beter was' zich voorbeeldig gedroegen?
De nu vanaf 2024 te geven cursus en de bijval hierin zeggen genoeg.
Maria schreef:En dat normen zo vervaagd lijken te zijn, dat ze opnieuw scherper moeten worden gesteld?
Zijn die normen en waarden wel vervaagd, of zijn ze slechts veranderd en is er misschien bij jou en vele anderen een tendens aan het ontstaan naar een nostalgisch verlangen naar hoe het vroeger was?
Goeie vraag, zoals ik die zelf al stelde.
Ik geloof niet dat de essentie van die normen zoveel is veranderd.
Wel dat er veel aan de laars gelapt wordt.
Vooral als het gaat om het respecteren van je medemens en het wederzijds goedvinden als het tot daden komt,
Maria schreef:Of is dit alleen een probleem van mijn generatie en een teken dat ik oud begin te worden?
Dat weet ik niet, maar ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd.

Welk 'Ethisch Dilemma' stel je eigenlijk ter discussie? Ik krijg namelijk de indruk dat je o.a. de 'Vrijheid Van Meningsuiting' ter discussie stelt, maar dat is dan diametraal in tegenstelling met mijn indruk dat jij juist groot voorstander bent van Vrije Meningsuiting.
Zie hierboven in vet/cursief.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:10
dikkemick schreef: 04 mar 2024 17:34Maar ze durven wel juf of meester op hun fouten te wijzen
:shock:
Durfde jij zulks niet op die leeftijd?
Een paar maal een antwoord horen als: "Studeer maar hard en wordt ook leraar, dan kun je je mening zeggen."
Voortaan hield je dan je mond.
HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:17 Ik snap het al, het ligt niet aan de jeugd:
Dit gaat alleen over het lichamelijk ouder worden. :wink:
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 13:34
HierEnNu schreef: 05 mar 2024 13:00 Als ik over iets, wat dan ook, ga 'preken' dan straalt hij uit dat hij mij een ouwe zeur vindt, maar zal verbaal niet snel recalcitrant worden. Mede vanwege zijn ASS [autisme] kan hij slecht omgaan met veranderingen, dus waarschijnlijk zou hem alleen al de gedachte dat hij te laat komt veel stress opleveren. Voor alle zekerheid tien minuten eerder vertrekken als hij toch niets te doen heeft zal die ook niet doen, dan verkiest hij in een mentaal 'stationaire' toestand
Dat is de generatie van nu. Allemaal een stoornis in het autistisch spectrum. Tel daarbij op gender-afkortingen-differentiatie en we krijgen een depri-generatie die afhankelijk wordt van pillen.
Ik zou dat niet zo willen stellen als antwoord op de beschrijving van de zoon van HierEnNu.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 05 mar 2024 14:06
dikkemick schreef: 05 mar 2024 13:34
HierEnNu schreef: 05 mar 2024 13:00 Als ik over iets, wat dan ook, ga 'preken' dan straalt hij uit dat hij mij een ouwe zeur vindt, maar zal verbaal niet snel recalcitrant worden. Mede vanwege zijn ASS [autisme] kan hij slecht omgaan met veranderingen, dus waarschijnlijk zou hem alleen al de gedachte dat hij te laat komt veel stress opleveren. Voor alle zekerheid tien minuten eerder vertrekken als hij toch niets te doen heeft zal die ook niet doen, dan verkiest hij in een mentaal 'stationaire' toestand
Ik zou dat niet zo willen stellen als antwoord op de beschrijving van de zoon van HierEnNu.
Het was dan ook een veralgemenisering.
Maar het aantal kinderen met een autistische stoornis neemt schrikbarend toe.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 05 mar 2024 13:47Je bent wsl. in de war met de leermethodes in oa. "De Vrijeschool" en daaraan gerelateerde opvoeding.
Gegoogled op vrije opvoeding.
Met deze opvoedstijl doen ouders precies het tegenovergestelde van autoritaire ouders. Ze zijn totaal niet streng en hanteren nauwelijks regels. Ze laten heel veel toe en er worden geen grenzen gesteld.
AHA! Jij had het over anti-autoritaire opvoeding.
Sorry dat ik dat niet doorhad.
Bij 'vrije opvoeding' denk ik meer aan:
Roosbloeit januari 22, 2024 schreef:
Wat is vrije opvoeding?

Belangrijke punten:
  • Vrije opvoeding draait om het bieden van autonomie aan je kind en het stimuleren van zelfontdekking en zelfexpressie.
  • Vrije opvoeding is niet hetzelfde als een gebrek aan regels en structuur. Een goede balans vinden tussen vrijheid en structuur is essentieel.
  • Open communicatie is belangrijk in vrije opvoeding. Het betrekken van je kind bij besluitvorming en het bieden van keuzemogelijkheden binnen kaders kan bijdragen aan een positieve ontwikkeling van je kind.
  • Vrije opvoeding kan bijdragen aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, creativiteit en probleemoplossend vermogen.
  • Het vinden van een goede balans in vrije opvoeding is cruciaal omdat kinderen ook behoefte hebben aan structuur en begeleiding.
Er zat ook een test in bovenstaande link:
  • kennelijk heb ik een 'Democratische opvoedingsstijl' ...
    ... ik wist niet eens dat zulks bestaat! :angel12:
Maar OK, wat ouders bezield om hun kids een anti-autiritaire opvoeding te geven heb ik ook nooit begrepen en eigenlijk beschouw ook ik zulks als gebrek aan opvoeding. Nou begrijp ik ook dat andere wat je schreef, zulks kan inderdaad veroorzaakt worden door een anti-autiritaire opvoeding.

Ik weet niet in welke regio jij woont, maar is het mogelijk dat er een groot verschil is wat deze materie betreft tussen LimLand waar ik woon en de Randstad? Ik heb weliswaar veel vrije tijd doorgebracht in de Randstad, maar dat is uiteraard heel iets anders dan daar wonen ...
.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 11:08
Mullog schreef: 04 mar 2024 17:44
  • Ik heb ooit, ergens begin deze eeuw een discussie gehad met een werkende moeder tijdens de lunch. Als haar peuter aan de stereo zat werd er een discussie gestart. Geen verbod of corrigerende tik op de vingers. Als er een knopje afbrak werd een popje van het kind gepakt en van een armpje ontdaan om het kind te laten voelen wat je als ouder voelde als de arm van je platenspeler gerukt was
Vooral dat laatste puntje heeft mijn zorg voor Nederland in de toekomst doen toenemen. Dat gesprek heeft echt plaatsgevonden!!! En als je nu de roddels over Omtzigt hoort (en waar rook is, is vuur) zit het in alle regionen van de Nederlandse samenleving.

NEDERLAND IS VERDOEMD
Schreeuw je nou serieus uit
  • NEDERLAND IS VERDOEMD
vanwege een gesprek met een gestoorde moeder wiens pedagogische vaardigheid niet verder gaat dan het mentaal 'martelen' van haar eigen kind door een armpje van diens popje af te rukken?
...
Natuurlijk niet vanwege dat ene gesprek. Vanwege alles wat ik om me heen zie. Een eindeloze lijst van incompetentie, dommigheid, emotionele kortzichtigheid, ontkennen van problemen, focus op verkeerde en/of non problemen en stupiditeiten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 05 mar 2024 14:20Maar het aantal kinderen met een autistische stoornis neemt schrikbarend toe.
Nederlands Jeugdinstituut schreef:
Cijfers over autisme

Laatste actualisatie: 9 juni 2021

Stijging van aantal diagnoses

Studies uit de jaren zeventig kwamen op een prevalentie van autisme van 2 tot 5 personen per 10.000. Tegenwoordig wordt dus uitgegaan van een hogere prevalentie. Die stijging kan grotendeels verklaard worden door de verruiming van de diagnostische criteria en de opname van Asperger en PDD-NOS in het autismespectrum, een betere onderkenning en een toegenomen bewustwording van autisme.
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 05 mar 2024 14:52 Belangrijke punten:
  • Vrije opvoeding draait om het bieden van autonomie aan je kind en het stimuleren van zelfontdekking en zelfexpressie.
  • Vrije opvoeding is niet hetzelfde als een gebrek aan regels en structuur. Een goede balans vinden tussen vrijheid en structuur is essentieel.
  • Open communicatie is belangrijk in vrije opvoeding. Het betrekken van je kind bij besluitvorming en het bieden van keuzemogelijkheden binnen kaders kan bijdragen aan een positieve ontwikkeling van je kind.
  • Vrije opvoeding kan bijdragen aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, creativiteit en probleemoplossend vermogen.
  • Het vinden van een goede balans in vrije opvoeding is cruciaal omdat kinderen ook behoefte hebben aan structuur en begeleiding.
Er zijn steeds meer mensen met een pedagogische opleiding.
Ik heb dan steeds de gedachte, dat velen hun mening hebben gevormd door opleiding, maar niet in het minst door eigen ervaring, zowel die uit hun jeugd, als die met hun eigen gezin.
Eén van de hoofdzaken zijn mi. ook hetgeen jij groen gekleurd hebt, waarbij opgemerkt dat punt 2 eigenlijk hetzelfde zegt.
Zodat kinderen kunnen leren de eigen grenzen te stellen door ook de grenzen van anderen te herkennen en ook te respecteren en naar te handelen.
Maar OK, wat ouders bezield om hun kids een anti-autiritaire opvoeding te geven heb ik ook nooit begrepen en eigenlijk beschouw ook ik zulks als gebrek aan opvoeding. Nou begrijp ik ook dat andere wat je schreef, zulks kan inderdaad veroorzaakt worden door een anti-autiritaire opvoeding.
Zonder grenzen kun je al snel verdwalen.

Ik weet niet in welke regio jij woont, maar is het mogelijk dat er een groot verschil is wat deze materie betreft tussen LimLand waar ik woon en de Randstad? Ik heb weliswaar veel vrije tijd doorgebracht in de Randstad, maar dat is uiteraard heel iets anders dan daar wonen ...
Ik heb mijn jeugd doorgebracht in een protestantse enclave in het katholieke Brabant.
Tussen "ons soort mensen" en ook tussen kindren uit zg. "losgeslagen families", waar we van huis uit niet mee omgingen.
Ik kende de term asocialen niet.
Dat leerde ik pas toen ik naar een protestantse middelbare school ging, waar ik kinderen uit half Brabant leerde kennen.
Daar heb ik veel geleerd over mensen uit allerlei sociale milieus en het gedrag van de jeugd toentertijd.

Mijn moeder hield ons altijd voor dat alle mensen evenveel waard zijn, maar dat je keuzes maakt met wie je intensief om wil gaan.
En door tussen diverse mensen te leven, mede door mijn beroep, ben ik nu blij dat ik meestal een mens kan zien als een individu en niet als een onderdeel van een bepaalde groep.
Plaats reactie