HierEnNu schreef: ↑23 jul 2024 18:27
China trok zich weinig aan van de lichamelijke integriteit en was met diens
'Éénkindpolitiek' dermate succesvol dat ze dat inmiddels volledig hebben losgelaten vanwege de onbetaalbaar wordende vergrijzing. Waar een wil is, is een weg!
Ja, en daarom zit men daar nu zowel met een mannenoverschot, als een demografisch probleem qua leeftijd.
Zo'n bevolkingspolitiek, als je die op grond van de mensenrechten al wil, kent zo zijn eigen problemen, ook in alledaagse, praktische zin.
Een scherpe achteruitgang in bevolking is geen zachte landing, en werkt bovendien economies of scale tegen. (Alles wordt dan lastiger te produceren, want minder werkende mensen, waardoor producten schaars worden, en prijzen nog maar eens extra stijgen.)
Afschaffing van kinderbijslag en die vervangen door progressieve kinderbelasting vanaf het tweede kind lijkt me een meer legale rem op het vruchtbaarheidscijfer. Ongewenst gedrag bestraffen helpt echter minder dan gewenst gedrag belonen, dus waarom niet vrijwillige sterilisatie financieel stimuleren? Voorbehoedsmiddelen gratis ter beschikking stellen? Als ik op mijn 18e nog niet rookte zouden mijn ouders mijn rijbewijs betalen: stel mensen die op hun 40e nog geen kids hebben een mooie premie in het vooruitzicht! Oops, ik was 44 toen ik voor het eerst [officieel] vader werd ...
Ik denk dat dat eerste tegenvalt, want de kosten voor het krijgen van een kind zijn een stuk hoger dan wat je aan kinderbijslag ontvangt.
Dat doet me vermoeden dat financiële motieven geen grote rol spelen bij de beslissing om wel of geen kind op de wereld te zetten.
En zelfs mensen met een karige uitkering krijgen nog kinderen.
Voorbehoedsmiddelen zouden sowieso beschikbaar moeten zijn, en er moet ook veel meer vaart worden gezet achter de ontwikkeling van een "mannenpil". Het kan niet zo zijn dat de vrouw als primair verantwoordelijke partij wordt gezien in deze.
Bij sterilisatie betwijfel ik overigens evenzeer of financiële motieven een sterke rol spelen.
Ik heb geen kinderen, wil ze niet, maar heb ook niet veel trek in sterilisatie.