Ik zou zeggen dat je dat doet door naar het verleden te kijken.gerard_m schreef: ↑20 mar 2024 21:51Hoe wil je het onderscheid maken tussen goede en slechte discriminatie?
Is discriminatie prima, mits je er een goede reden voor hebt? En hoe maak je die objectief?
Stel je voor dat er een wedstrijd word gehouden. Door discriminatie vertrekken sommige deelnemers met een achterstand. Is het dan ook discriminatie als tijdens de wedstrijd beslist wordt dat de aankomstlijn voor de deelnemers die met een achterstand vertrokken naar voor geschoven wordt? Zoals ik je begrijp, is jouw benadering dat de start in het verleden ligt en dat we dat achter ons moeten laten en daar geen rekening mee moeten houden. We leggen voor ieder de lat gelijk, dus voor iedereen ligt de aankomst op de zelfde plaats en we kijken alleen naar de volgorde van aankomst daar.
Discriminatie is nu eenmaal een groepszaak. Het is over het algemeen voor specifieke gevallen niet vast te stellen of de reden dat iemand uit de boot viel, discriminatie is of gerechtigd. Discriminatie is over het algemeen pas vast te stellen doordat men zaken statistisch gaat onderzoeken. Dus de keuze lijkt me tussen op groepsnivo rechttrekken of niet rechttrekken.gerard_m schreef: ↑20 mar 2024 21:51je kunt je allereerst afvragen of je discriminatie van een groep wel moet willen " rechttrekken". Immers: ik neem aan dat uit deze groep een gedeelte alsnog gevaccineerd is (ondanks een oorspronkelijk te kleine kans) en omgekeerd uit de bevoorrechte groep een aantal mensen niet gevaccineerd zijn. Deze individuen ondervinden in de uitkomst van het vaccinatieproces geen voor- of nadelen van de eerdere groepsdsiscriminatie. Waarom zou je hen moeten compenseren? Daarnaast hebben zij niets aan het voortzetten van discriminatie in een poging het voorgaande recht te zetten.axxyanus schreef: ↑20 mar 2024 14:22 Als je dit als discriminatie ziet, hoe kan men dan de gevolgen van discriminatie enigszins rechttrekken? Want elke manier waarop men dan de nadelen die een bepaalde groep heeft ondervonden probeert recht te trekken kan dan gezien worden als een vorm van discriminatie.
Maar niet elk individu liep het zelfde risico om in deze situatie terecht te komen.gerard_m schreef: ↑20 mar 2024 21:51 je kunt ook denken vanuit de ongevaccineerden uit beide groepen. Het enige dat voor hen nu nog telt, is hun medisch risico. Niet hoeveel andere mensen uit hun bevolkingsgroep ook ongevaccineerd zijn.
Elk individu loopt een even groot risico (uitsluitend medische kenmerken bepalen waarschijnlijk het reele risico). Niet tot welke groep zij behoren.
Maar als je alle ongevaccineerden op de zelfde manier wil behandelen, hoe compenseer je dan die individuen die door discriminatie niet gevaccineerd zijn? Zoals ik je begrijp is hoe jij wi dat er gehandeld wordt, geen sprake van compensatie voor zij die door discriminatie niet gevaccineerd zijn.gerard_m schreef: ↑20 mar 2024 21:51 Juist het denken in groepen met een bepaald kenmerk in plaats van individuen is een van de kenmerken van discriminatie. Een individu heeft daar uiteindelijk niets aan. De enige manier van rechttrekken, is een benadeeld individu te compenseren en vooral: je inzetten discriminatie te beeindigen, in plaats van te institutionaliseren.
Maar is het benadeling of is het compenseren van bevoordeling? Als je in mijn analogie van een wedstrijd enkel kijkt naar de eindstreep dan is het naar voor schuiven van de aankomst voor sommigen, een benadeling voor hen wiens aankomst ter plaatste blijft. Als je kijkt naar de totale afstand die afgelegd moet worden, is het naar voor schuiven van die aankomst het compenseren van de achterstand waarmee men vertrok.
Dat is de reden waarom ik bedenkingen heb bij een argument als: "Juist het denken in groepen met een bepaald kenmerken, is een van de kenmerken van discriminatie". Het lijkt de gevolgen van discriminatie te bestendigen door de aandacht enkel te richten op de eindmeet en geen aandacht te willen geven hoe sommige groepen met een achterstand vertrokken.