Als je te weinig middelen hebt om iedereen te redden, dan mag je die best daar gebruiken, waar ze de meeste mensen helpen. Als je meer dan genoeg hebt voor iedereen, dan geldt dat mijns inziens niet. Mijn vergelijking ging niet over het redden van mensen, maar over afkeuren van (dodelijk) geweldgebruik. Er valt best nog veel op aan te merken. Maar ik heb bewust alleen de moorden geteld waarvoor de Nazi's hun slachtoffers speciaal hadden geselecteerd, en gewoon alle Palestijnse slachtoffers bij elkaar geteld (en die waren niet allemaal even onschuldig). Ook heb ik niet de absolute aantallen vergeleken, maar de verhouding tot de bevolkingsomvang, wetende dat er tienmaal meer Duitsers waren dan Israelis. Maar ondanks dat kwam ik nog twee orden van grootte hoger uit voor de Nazi's.HierEnNu schreef: ↑25 mar 2024 11:36Dat meerdere mensen die uitspraak hebben opgevat als een algemeen Moreel beginsel van jou mag duidelijk maken dat het handiger was geweest als je deze uitspraak iets genuanceerder zou hebben geformuleerd, want als je bijvoorbeeld had geschreven:Peter van Velzen schreef: ↑23 mar 2024 02:34Ben ik een weldenkend mens of een kille computer,
als ik elk mensenleven ongeveer even belangrijk acht?had je dat misverstand voorkomen.
- "Binnen bovenstaande context acht ik elk mensenleven ongeveer even belangrijk:
maakt zulks mij een weldenkend mens of een kille computer?"
Dat jij geen kille computer bent maar een weldenkend mens is mij al lang duidelijk en ik wil bij deze ook benadrukken dat het voor een behoorlijk deel aan jou te danken is dat ik mijn Moraal inhoudelijk aan het heroverwegen ben en daarbij gooit 'jouw' Moraal op basis van rationele ethiek hoge ogen als leidraad naar verbetering, waarbij ik bij gebrek aan het bestaan van een 'Vrijdenker Moraal' me richt op de voor mij enigszins te behappen 'Humanistische Moraal',
een proces welk zich in the background reeds afspeelde.
Hetgeen leidt tot de volgende cryptische uitspraak:
Je beseft pas dat twee kwaden niet "vergelijkbaar" zijn, als je ze serieus vergeleken hebt!