gerard_m schreef: ↑14 mei 2024 19:46
Peter van Velzen schreef: ↑14 mei 2024 03:48
Het centrale punt
Maar dat is niet het centrale punt. Wat centraal staat is dat de kieslijst door een
politieke partij moet worden ingediend. Ik wil alleen iets dat tot februari 2006 vanzelfsprekend was, op democratische wijze vastleggen - namelijk: wat een politieke partij is - in de regels waaraan de kiesraad zich moet houden.
Peter, mij is nog niet duidelijk wat precies je punt is. Waarom moet een politieke partij perse een vereniging zijn?
Of andersom: waarom staat een partij die geen vereniging is de democratie in de weg?
Werkt een vereniging democratischer omdat een heel klein deel van de kiezers er ook lid van is, en zo op een andere manier inspraak heeft (voor zover dat daadwerkelijk echt het geval is... zie de post van B.S. ? ).
Voor de kiezer maakt dat niet uit: hij stemt op een persoon of een programma, niet op de manier waarop het programma tot stand is gekomen.
En voor zover een kiezer dat wel belangrijk vindt, kan hij genoeg andere partijen kiezen die het anders doen.
De kiezer stemt helemaal niet op een programma. Hij stemt op een kieslijst en binnen die kieslijst op een specifiek persoon op die kieslijst, en als die persoon minder dan een kwart van de kiesdeler haalt, komt in plaats van die persoon eventueel (als de lijst voldoende stemmen daartoe heeft verzameld, een andere persoon in de kamer die hoger op die lijst stond. Het aantal personen dat op zo'n hoger geplaatste persoon heeft gestemd is irrelevant (mag ook nul zijn). Wie het ook wordt, hoeft zich helemaal niet aan een programma te houden. Er hoeft zelfs geen programma te zijn. Ik vindt dat op zich niet goed en heb dan ook een
voorstel bedacht waarin de keuze van de individuele kiezer meer impact heeft, maar zolang de kamerleden lid zijn van een vereniging die de kieslijst heeft ingediend, gaat dat in de praktijk meestal vrij goed.
Ook gedragen de kamerleden van Geerts kieslijst zich over het algemeen misschien nog wel trouwer dan zij die wel lid zijn van een (échte) vereniging die hen kandidaat stelt. De problemen komen pas later, zoals
hier wordt beschreven. Toen Pim Fortuyn werd vermoord, viel de lPF in de praktijk uiteen in elkaar bestrijdende individuen, maar het duurde tot 2008 voordat de ledenvergadering haar ophief. Als Geert overlijdt, dan is er praktisch gesproken geen PVV meer, maar bij gebrek aan leden lijkt tevens niet mogelijk om haar op te heffen. (tenzij er in de statuten van de stichting Groep Wilders daartoe een voorziening is aangebracht).
Het is mogelijk dat de partij geen rechtmatige vereniging is, maar het is volgens de
deze uitspraak van de raad van Staten niet een taak van de kiesraad om hier tegen op te treden. Volgens de regels waaraan zij zich dient te houden, moest zij de kieslijst gewoon goedkeuren. Ik acht het echter op de lange duur in het belang van de aanhang van Wilders om wel een échte partij te vormen.
Ik moet mijn eigen vraag daarom waarschijnlijk met néé beantwoorden. Misschien moet de constructie wél verboden worden, maar een kieslijst verbieden, die niet door een échte vereniging is ingediend, is waarschijnlijk niet bevorderlijk voor de maatschappij als geheel.