VseslavBotkin schreef: ↑01 mei 2025 16:50Amerauder schreef: ↑24 apr 2025 14:42
Dat gaat allemaal niet zo heel snel inderdaad, maar dat mensen zich schamen uit Limburg te komen zie ik wel als een teken in die richting. Daar begint het mee.
Met het Nederlands zie je natuurlijk nog veel meer van dat soort tekenen. Neem bijvoorbeeld hoe, als Nederlanders een YouTube kanaal beginnen, ze dat vaak in het Engels doen. Terwijl het Nederlands online toch best goed vertegenwoordigd is. Zie bijvoorbeeld: 2.185.106 Nederlandse Wikipedia artikelen, tegenover 2.674.000 Franse, als dat een indicatie mag zijn, en veel meer dan in menig andere taal.
Het lijkt dus méér te zijn dan een puur rationele afweging ten opzichte van de grootte van het publiek, dat hier de keuze tégen het Nederlands ondersteunt. Wellicht ook een stukje schaamte voor het kleine onbeduidende sullige landje waar niemand bang voor is?
Daarnaast denk ik ook dat je juist vanuit het perspectief dat het weg zou kunnen gaan pas goed kunt zien hoe waardevol iets eigenlijk is. Als je er mee opgescheept zit dan lijkt het zo normaal en vanzelfsprekend en kun je het als gevolg daarvan soms niet volledig naar waarde schatten.
Ja, absoluut. Je ziet ook de universiteiten ver-Engelsen natuurlijk, niet alleen qua taal maar ook qua ideologie. En genoeg studenten die daar vrede mee hebben of het zelfs verwelkomen. Allerlei Amerikaanse thema's en obsessies die plots een rol spelen.
Zeker. Dat is de voornaamste wijze waarop Nederland langzaam maar zeker wordt afgeschaft. Dat zal zeker niet door moslims gebeuren. Dat gaat tot aan de naam van deze site aan toe. En ook tot aan de houding, die je soms tegenkomt, dat iets als waarheid erkend wordt als en enkel als het in een Engelstalige wetenschappelijk publicatie vermeld staat van maximaal één jaar oud.
VseslavBotkin schreef: ↑01 mei 2025 16:50Amerauder schreef: ↑24 apr 2025 14:42
Nationalisme bijvoorbeeld vind ik helemaal niets, maar in de kern is het gewoon die liefde voor een cultuur die men voor onheil zou willen bewaren. Waar dan eigenlijk op een verkeerde manier mee om wordt gegaan, dat wel, maar die liefde zelf is iets moois. Dat moet je goed weten te scheiden, vind ik, en niet, zoals helaas vaak gebeurt, de liefde voor het eigene verwarren met de haat tegen het vreemde, of doen alsof die er het gevolg van zou zijn.
Klopt. Ik heb dat overigens lang gedacht, dat het één het gevolg van het ander was. Dat heeft denk ik ook te maken met het collectieve trauma van de Tweede Wereldoorlog. Ik denk inmiddels dat dat veel te kort door de bocht is.
Mijn geschiedenisleraar op de middelbare school onderwees dat ook letterlijk zo: houden van je eigen volk, dat is alleen maar voorwerk voor nazisme.
Inmiddels ben ik iets dat meer lijkt op het tegendeel komen te geloven: alleen onder mensen die zichzelf ontzettend haten kan zoiets als het nazisme opkomen. Liefde voor het eigene is juist een eerste voorwaarde om je daar tegen te kunnen beschermen. En zulke bescherming is hard nodig, vooral nu.
VseslavBotkin schreef: ↑01 mei 2025 16:50Is zelfs een film over, "Zondebokken", grotendeels Limburgstalig gesproken. Heb hem op m'n PC staan en moet hem nog kijken. Het doet wat goedkoop aan als ik de trailer zie, en de reviews zijn matig, maar wel leuk dat ze het rond hebben kunnen krijgen.Amerauder schreef: ↑24 apr 2025 14:42
Klopt en ook de boeken gelezen. Ik weet niet meer wat eerst kwam. Heel interessant concept wel, de bokkenrijders, een soort Limburgse Robin Hoods. De vraag is voor mij met name of de mythe eromheen een product is van iets dat lijkt op heksenprocessen, en dus met name een stukje fictie van de handhavers om hun martelingen recht te spreken, of dat er inderdaad rovers waren die hiermee bijvoorbeeld extra intimiderend over trachtten te komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bokkenrijders
Mooi stukje Limburgs cultureel erfgoed.
Ik wacht eerst even jouw oordeel af!
VseslavBotkin schreef: ↑01 mei 2025 16:50Oh ja, dat is een leuke metafoor,, het Limburgs als familie! Ik moet nog steeds eens beginnen aan Wittgenstein 2, heb de Onderzoekingen hier liggen (je uitleg doet me daar aan denken).Amerauder schreef: ↑24 apr 2025 14:42
Maar ook dat laatste is in meer of mindere mate eigen aan alle woorden.
Ik snap wat je bedoelt natuurlijk maar voor mij is het eerder andersom, en leert het Limburgs en het gebrek aan eenheid dat daar eigen aan is, juist hoe de vork eigenlijk in de steel zit. Dat wil zeggen: hoe het in feite gesteld is met de andere zaken waarbij die eenheid wél een gegeven lijkt te zijn. Familiegelijkenissen is het woord voor dit type verbanden waar de groep uit ontstaat.
Ja, dat is het ook, hij heeft dat woord als filosofisch begrip gepopulariseerd natuurlijk. Maar het gaat dieper dan dat, het zit ook al in Nietzsches gebruik van het woord genealogie, in Spenglers morfologische geschiedsopvatting, en meer.
VseslavBotkin schreef: ↑01 mei 2025 17:40
De "taal die als zingen klinkt" (Maastrichts volkslied) leent zich natuurlijk uitstekend voor muziek. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel Limburgse muziek luister, vooral omdat ik er eerlijk gezegd niet zo bekend mee ben. Ton Engels heeft wel mooie nummers, hierboven heb ik Sjpegel Kieke (Spiegel kijken) vertaald naar het Nederlands (ingebakken) en Engels (in CC). Kal toch Plat, Bezemwaege, en Eindelijk Lente zijn ook mooi. De eerste regel van Eindelijk Lente kan zowel in het Limburgs
Mooi nummer!