Wat hebben Nazisme en Fascisme daadwerkelijk voor de arbeiders, de armen, en de machtelozen gedaan?Amerauder schreef: ↑13 mar 2025 12:02 Akkoord, maar nazisme en het fascisme bijvoorbeeld komen ook op voor de rechten van de armen en de arbeiders. In die zin zijn ze dus “links”, terwijl ze op andere vlakken “rechts” te noemen zijn. Dus dan wordt het een kwestie van: op welk van deze vlakken ga ik me focussen, en dat heeft iets arbitrairs.
Onder de "minderheden" vallen ook vrouwen, die zijn getalsmatig ook meestal een meerderheid. Het probleem is vooral een gevolg van het feit dat men het tegenwoordige gebruik van woorden, verward met de oorspronkelijke betekenis er van e.Dit spreekt zichzelf keihard tegen: “de armen en de minderheden” tegenover “de rijken en de meerheid”. De rijken zijn nu juist per definitie in de minderheid, anders zouden ze niet rijk zijn, en de armen per definitie in de meerderheid, anders zouden ze niet arm zijn.
Het is altijd de rijke minderheid en de arme meerderheid. Dus voor wie neemt zo’n beweging het nu op? Het kan niet allebei tegelijkertijd zijn, of anders gaat er daar op zijn minst iets mis.
Minderheden slaat net zo min op mindere aantallen, als antisemitisme op bezwaren tegen semitische talen slaat. Het gaat dus om de machtigen versus de machtelozen.
Aangezien links/rechts van origine slechts op de plaats in het parlement ten opzichte van de spreekstoel gaat. Is het waar dat de termen "links" en rechts beter zouden kunnen worden vervangen door twee andere woorden. Wellicht "menslievend" versus "machtlievend". Als je je dan afvraagt waar de nazi's thuis horen, dan is dat overduidelijk.
alhoewel ik van mening blijf dat de indeling "links/rechts" niet geheel betekenisloos is, ben ik wel van mening dat ze onduidelijkheid kunnen scheppen over de vraag of men met name de machthebbers steunt, of juist alle mensen.