Godsdienst lessen op school.
Moderator: Moderators
Re: Godsdienst lessen op school.
Lucretius had over atomen https://humanistischecanon.nl/venster/h ... de-dingen/
Lucianus van Samosata bedreef literaire satire.
Maar, wat moet deze bijna vijf jaar oude reactie van één leerling (?) eigenlijk hier zeggen? En over godsdienstlessen op school?
Lucianus van Samosata bedreef literaire satire.
Maar, wat moet deze bijna vijf jaar oude reactie van één leerling (?) eigenlijk hier zeggen? En over godsdienstlessen op school?
Niets.
Hij, David, had het overigens niet over atomen maar over een lichaam dat uit elkaar valt, wat gelijk staat aan het ontbinden van dat lichaam na de dood. Zijn vraag lijkt me te zijn hoe het mogelijk is dat een lichaam duizenden jaren geleden ontbonden cq vergaan is na het wederkeren van de Christus het weer tot leven gewekt kan worden het is er immers niet meer. Maar goed dat is zoals ik David lees.
Hij, David, had het overigens niet over atomen maar over een lichaam dat uit elkaar valt, wat gelijk staat aan het ontbinden van dat lichaam na de dood. Zijn vraag lijkt me te zijn hoe het mogelijk is dat een lichaam duizenden jaren geleden ontbonden cq vergaan is na het wederkeren van de Christus het weer tot leven gewekt kan worden het is er immers niet meer. Maar goed dat is zoals ik David lees.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Waar het om draait. We hebben nu eenmaal te dealen met godsdienst onderwijs op scholen zolang artikel 23 in Nederland bestaat.
Natuurlijk zou het fijn zijn als levensbeschouwing/filosofie /maatschappij een onderdeel van het curriculum zou zijn maar zover is het nog niet en blijven we te maken hebben met Davids.
Ook zou er meer aandacht aan klimaat gegeven moeten worden en/of aan bestuursvormen. Politiek onderwijs. Teveel om op te noemen en te combineren met de reguliere vakken.
Wat te denken van ethiek? Telefoon en sociale media gebruik? Teveel om op te noemen!
Natuurlijk zou het fijn zijn als levensbeschouwing/filosofie /maatschappij een onderdeel van het curriculum zou zijn maar zover is het nog niet en blijven we te maken hebben met Davids.
Ook zou er meer aandacht aan klimaat gegeven moeten worden en/of aan bestuursvormen. Politiek onderwijs. Teveel om op te noemen en te combineren met de reguliere vakken.
Wat te denken van ethiek? Telefoon en sociale media gebruik? Teveel om op te noemen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Als ze nu eerst eens gaan zorgen dat de basisvakken weer goed worden gegeven en de kinderen wordt bijgebracht.dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 16:18 Waar het om draait. We hebben nu eenmaal te dealen met godsdienst onderwijs op scholen zolang artikel 23 in Nederland bestaat.
Dan kan er gekeken worden wat er nog bij zou kunnen en of dat wenselijk is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Basisvakken als taal (talen), rekenen, geschiedenis ? Of mis ik nog biologie? Aardrijkskunde? Want het zou een druk curriculum worden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 16:24Als ze nu eerst eens gaan zorgen dat de basisvakken weer goed worden gegeven en de kinderen wordt bijgebracht.dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 16:18 Waar het om draait. We hebben nu eenmaal te dealen met godsdienst onderwijs op scholen zolang artikel 23 in Nederland bestaat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik hadals kind:dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 16:56Basisvakken als taal (talen), rekenen, geschiedenis ? Of mis ik nog biologie? Aardrijkskunde? Want het zou een druk curriculum worden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 16:24Als ze nu eerst eens gaan zorgen dat de basisvakken weer goed worden gegeven en de kinderen wordt bijgebracht.dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 16:18 Waar het om draait. We hebben nu eenmaal te dealen met godsdienst onderwijs op scholen zolang artikel 23 in Nederland bestaat.
Ned-Taal , Rekenen , Vaderlandse-Geschiedenis , Aardrijkskunde-Wereldwijd , Bijbelse Geschiedenis . Biologie.
Toch was er nog tijd over voor zaken als: Tekenen , zingen , Gymnastiek.
Alles nagenoeg zonder huiswerk.
Nee druk was het zeker niet.
Maar daar komen dan bij:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:16
Ik hadals kind:
Ned-Taal , Rekenen , Vaderlandse-Geschiedenis , Aardrijkskunde-Wereldwijd , Bijbelse Geschiedenis . Biologie.
klimaat, bestuursvormen. Politiek onderwijs, ethiek, Telefoon en sociale media gebruik, omgangsvormen/kunde en al datgene ik nu nog vergeet.
Maar genZ: https://www.volkskrant.nl/binnenland/li ... ~bf625b94/
Na decennia van ontkerkelijking lijkt het aandeel Nederlanders dat zichzelf als religieus beschouwt te stabiliseren, en mogelijk zelfs iets te stijgen. In 2024 gaf 44 procent van de bevolking aan bij een kerk, moskee of synagoge te horen, tegenover 42 procent het jaar ervoor.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik zie geen rede waarom die vakken in het basisschool pakket zouden moeten.dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 17:30Maar daar komen dan bij:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:16
Ik hadals kind:
klimaat, bestuursvormen. Politiek onderwijs, ethiek, Telefoon en sociale media gebruik, omgangsvormen/kunde en al datgene ik nu nog vergeet.
Na decennia van ontkerkelijking lijkt het aandeel Nederlanders dat zichzelf als religieus beschouwt te stabiliseren, en mogelijk zelfs iets te stijgen. In 2024 gaf 44 procent van de bevolking aan bij een kerk, moskee of synagoge te horen, tegenover 42 procent het jaar ervoor.
Ook is het maar de vraag of die kinderen aan die vakken toe zijn.
Voor je het weet, weten die kinderen van heel zaken slechts een piep klein beetje.
PS.
Ik heb elders een bericht gelezen dat de islam hard aan het oprukken is.
Ze zouden snel net zo groot kunnen worden als de christelijke kinderen.
Maar dit soort onderzoeken zijn vaak heel onbetrouwbaar.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Nogmaals het onderwerp was niet noodzakelijkerwijs de christelijke leer, maar levensbeschouwing en filosofie, Misschien was het wel een les over dit onderwerp En was jouw one-liner wel helemaal naast de kwestie.
.
Ik wens u alle goeds
Tsja, wanneer beginnen ouders met indoctrineren? Hoe snel moet je beginnen kinderen te leren dat we met elkaar op de wereld zijn? Het belang van gezond eten en drinken? Dat telefoon gebruik! Ga de natuur in met de kinderen en vertel!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:57Ik zie geen rede waarom die vakken in het basisschool pakket zouden moeten.dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 17:30Maar daar komen dan bij:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:16
Ik hadals kind:
Voor je het weet, weten die kinderen van heel zaken slechts een piep klein beetje.
PS.
Ik heb elders een bericht gelezen dat de islam hard aan het oprukken is.
Ze zouden snel net zo groot kunnen worden als de christelijke kinderen.
Maar dit soort onderzoeken zijn vaak heel onbetrouwbaar.
Natuurlijk met mate en verder uitdiepen naarmate ze ouder worden maar het draait inmiddels niet slechts meer om rekenen en taal.
Ik lees nu dat gen Z voor het eerst geloviger is dan de generatie voor hen: de millennials. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de gen Z'ers gelovig is. Bij de millennials is dat 22 procent. Ze trekken vooral richting het protestantisme. In de CBS-cijfers is te zien dat de jongste twee leeftijdsgroepen momenteel religieuzer zijn dan de jongeren van tien jaar geleden. Twintigers en dertigers zijn nog steeds minder religieus dan oudere generaties.
Wat me meer zorgen baart is de reden!
De religieuze opleving lijkt te passen in een bredere hang naar traditie en een omarming van conservatiever gedachtegoed. Jongeren hebben vaker een conservatieve houding ten opzichte van thema's als lhbti-rechten, abortus, migranten en het Nederlandse slavernijverleden.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ben je overgegaan van middelbare school, waar dit topic over gaat, naar de basisschool?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:57Ik zie geen rede waarom die vakken in het basisschool pakket zouden moeten.dikkemick schreef: ↑18 apr 2025 17:30Maar daar komen dan bij:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:16
Ik hadals kind:
Zie voor vakken, waar middelbare scholieren een aantal kunnen kiezen, onder de kop:
School & Studie
Juist door de keuzevakken met de onderverdelingen, weten leerlingen veel meer, dan zij aangeboden kregen voor de Mammoetwet.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑18 apr 2025 17:57Voor je het weet, weten die kinderen van heel zaken slechts een piep klein beetje.
En sinds het begin daarvan ook veel meer relevante vakken als voorbereiding op verdere algemene ontwikkeling en eventuele studiekeuze.
Rijksoverheid Vakken voor basisschool
Welke vakken krijgt mijn kind op de basisschool?
Elke leerling op de basisschool krijgt vakken die wettelijk verplicht zijn. Zoals taal en rekenen. Daarnaast krijgen leerlingen niet-verplichte vakken, zoals godsdienstles.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Brrrrr, wat ik lees "vakken voor basisschool rijksoverheid"
Op basisscholen in Fryslân is de Friese taal een verplicht vak.
Zonde van de tijd! Hebben de Friezen dit afgedwongen?
Maar godsdienst staat er ook tussen maar dit lijkt me geen veralgemenisering. Dan zou het vak 'religie' of 'zingeving' hebben geheten.
Op basisscholen in Fryslân is de Friese taal een verplicht vak.
Zonde van de tijd! Hebben de Friezen dit afgedwongen?
Maar godsdienst staat er ook tussen maar dit lijkt me geen veralgemenisering. Dan zou het vak 'religie' of 'zingeving' hebben geheten.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het verbaast mij ook dat het als verplicht aangeduid wordt. Ook al is het alleen in het friestalige deel van Friesland.
Godsdienst staat er bij als niet verplicht.Maar godsdienst staat er ook tussen maar dit lijkt me geen veralgemenisering. Dan zou het vak 'religie' of 'zingeving' hebben geheten.
Ik hoorde wel eens dat het nu anders wordt genoemd, zoals levensbeschouwing.
Bijzondere scholen kunnen dat dus inhoudelijk zelf bepalen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Het zal vrijheid van onderwijs zijn en misschien is dat zelfs een groot goed?
Maar onderwijs lijkt me niet bedoeld om persoonlijke voorkeuren en/of overtuigingen door de strotjes te duwen.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het was vroeger ook niet verplicht.
Maar als je niet mee deed kon je een rotte vertaling naar het Frans gaan zitten maken.