Ik had het niet over bezetting ChaimNimsky dat is wat jij er van hebt gemaakt en dat mag je doen wanneer jij daar baat bij hebt. Of met andere woorden of je e.e.a nu wel of niet van me aanneemt doet niks af aan wat wij hebben meegemaakt met onze ouders en dat wat wij weten en ik hier van heb getuigd.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:09Je claim dat het Israelische leger je ouders toen van hun boerderij in de Westbank bij Hebron verdreef, kan eenvoudig worden weerlegd. Er was in die tijd geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank. In de jaren '50 was de Westbank namelijk onder Jordaanse controle.Mus schreef: ↑03 mei 2025 18:57Tja, het probleem is dat het wel kon kennelijk. Ik ben er persoonlijk niet bij geweest maar ik geloof mijn ouders en dat zij de waarheid hebben laten zien. En wanneer ik naar het gedrag van de huidige staat kijk acht ik mijn ouders geloofwaardiger dan jij, met uw welnemen.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 17:39
Probleem is dat het niet kan; dat het onmogelijk is: het is onmogelijk dat je ouders in de jaren '50 of daarvoor door Israelische soldaten van hun boerderij op de Westbank bij Hebron werden verjaagd, aangezien er toen nog helemaal geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank was en het gebied onder Jordaanse controle stond.
Israel bezette de Westbank pas na de Zesdaagse Oorlog van 1967. Het is historisch onmogelijk dat het Israelische leger je ouders van hun boerderij in Hebron verdreef in de jaren '50, zoals je claimt.
Je hebt een claim en beschuldiging geponeerd die aantoonbaar in strijd is met de geschiedenis.
Ad hominem discussie in Midden Oosten Topic
Moderator: Moderators
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oostenl
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Je reactie ontwijkt de kern van de kwestie en verschuift de discussie van een concrete historische bewering naar subjectieve ervaring. Jij stelde expliciet dat het Israelische leger jouw ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven. Dat is een feitelijke claim die historisch aantoonbaar onjuist is. Israel had toen geen enkele militaire aanwezigheid op de Westbank. Dat gebied stond volledig onder Jordaanse controle, bestuurd en beveiligd door Jordaanse troepen.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:30Ik had het niet over bezetting ChaimNimsky dat is wat jij er van hebt gemaakt en dat mag je doen wanneer jij daar baat bij hebt. Of met andere woorden of je e.e.a nu wel of niet van me aanneemt doet niks af aan wat wij hebben meegemaakt met onze ouders en dat wat wij weten en ik hier van heb getuigd.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:09Je claim dat het Israelische leger je ouders toen van hun boerderij in de Westbank bij Hebron verdreef, kan eenvoudig worden weerlegd. Er was in die tijd geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank. In de jaren '50 was de Westbank namelijk onder Jordaanse controle.Mus schreef: ↑03 mei 2025 18:57 Tja, het probleem is dat het wel kon kennelijk. Ik ben er persoonlijk niet bij geweest maar ik geloof mijn ouders en dat zij de waarheid hebben laten zien. En wanneer ik naar het gedrag van de huidige staat kijk acht ik mijn ouders geloofwaardiger dan jij, met uw welnemen.
Israel bezette de Westbank pas na de Zesdaagse Oorlog van 1967. Het is historisch onmogelijk dat het Israelische leger je ouders van hun boerderij in Hebron verdreef in de jaren '50, zoals je claimt.
Je hebt een claim en beschuldiging geponeerd die aantoonbaar in strijd is met de geschiedenis.
Je hebt een claim geponeerd die aantoonbaar in strijd is met de geschiedenis.
Zionist
Je kan dat tot in het oneindige blijven herhalen ChaimNimsky. Ik geloof mijn ouders boven jou, en daar zul het toch echt mee moeten doen.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:35Je reactie ontwijkt de kern van de kwestie en verschuift de discussie van een concrete historische bewering naar subjectieve ervaring. Jij stelde expliciet dat het Israelische leger jouw ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven. Dat is een feitelijke claim die historisch aantoonbaar onjuist is, omdat Israel in die periode geen militaire aanwezigheid had op de Westbank – dat was toen Jordanees grondgebied onder het Jordaanse koninkrijk, met Jordaanse militairen en politie die het gebied beheersten.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:30Ik had het niet over bezetting ChaimNimsky dat is wat jij er van hebt gemaakt en dat mag je doen wanneer jij daar baat bij hebt. Of met andere woorden of je e.e.a nu wel of niet van me aanneemt doet niks af aan wat wij hebben meegemaakt met onze ouders en dat wat wij weten en ik hier van heb getuigd.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:09
Je claim dat het Israelische leger je ouders toen van hun boerderij in de Westbank bij Hebron verdreef, kan eenvoudig worden weerlegd. Er was in die tijd geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank. In de jaren '50 was de Westbank namelijk onder Jordaanse controle.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Het gaat niet om geloof maar om aantoonbare feiten.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:38Je kan dat tot in het oneindige blijven herhalen ChaimNimsky. Ik geloof mijn ouders boven jou, en daar zul het toch echt mee moeten doen.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:35Je reactie ontwijkt de kern van de kwestie en verschuift de discussie van een concrete historische bewering naar subjectieve ervaring. Jij stelde expliciet dat het Israelische leger jouw ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven. Dat is een feitelijke claim die historisch aantoonbaar onjuist is, omdat Israel in die periode geen militaire aanwezigheid had op de Westbank – dat was toen Jordanees grondgebied onder het Jordaanse koninkrijk, met Jordaanse militairen en politie die het gebied beheersten.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:30
Ik had het niet over bezetting ChaimNimsky dat is wat jij er van hebt gemaakt en dat mag je doen wanneer jij daar baat bij hebt. Of met andere woorden of je e.e.a nu wel of niet van me aanneemt doet niks af aan wat wij hebben meegemaakt met onze ouders en dat wat wij weten en ik hier van heb getuigd.
Wie een publieke claim doet over een historische gebeurtenis - zoals jij hebt gedaan - moet rekening houden met historische feiten. Geloof is geen vervanging voor feiten. Je stelde dat het Israelische leger je ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron verdreef. Dat is geen persoonlijke herinnering, maar een feitelijke bewering over een tijd, plaats en dader, en die is historisch aantoonbaar onjuist. In de jaren '50 had Israel geen enkele militaire aanwezigheid op de Westbank. Die stond volledig onder Jordaanse controle. Wat jij claimt, is historisch onmogelijk.
Als je echt recht wil doen aan de geschiedenis, behandel die dan met zorg. Het verleden eren begint met de waarheid.
Zionist
Wat jij wil.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:43Het gaat niet om geloof maar om aantoonbare feiten.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:38Je kan dat tot in het oneindige blijven herhalen ChaimNimsky. Ik geloof mijn ouders boven jou, en daar zul het toch echt mee moeten doen.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:35 Je reactie ontwijkt de kern van de kwestie en verschuift de discussie van een concrete historische bewering naar subjectieve ervaring. Jij stelde expliciet dat het Israelische leger jouw ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron hebben verdreven. Dat is een feitelijke claim die historisch aantoonbaar onjuist is, omdat Israel in die periode geen militaire aanwezigheid had op de Westbank – dat was toen Jordanees grondgebied onder het Jordaanse koninkrijk, met Jordaanse militairen en politie die het gebied beheersten.
Wie een publieke claim doet over een historische gebeurtenis - zoals jij hebt gedaan - moet rekening houden met historische feiten. Geloof is geen vervanging voor feiten. Je stelde dat het Israelische leger je ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron verdreef. Dat is geen persoonlijke herinnering, maar een feitelijke bewering over een tijd, plaats en dader, en die is historisch aantoonbaar onjuist. In de jaren '50 had Israel geen enkele aanwezigheid op de Westbank. Die stond volledig onder Jordaanse controle. Wat jij claimt, is historisch onmogelijk.
Als je echt recht wil doen aan je familiegeschiedenis, behandel die dan met zorg. Het verleden eren begint met de waarheid.
Ik denk dat mijn ouders beter weten wat hen is overkomen en op welke plek dan jij. Dat jij dat in twijfel wenst te trekken laat ik dan ook geheel en al bij jouw. Ik getuig slecht van hun verhaal, dat is mijn taak en meer niet.
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Feiten trekken zich niets aan van geloof. De historische gegevens zijn aantoonbaar: in de jaren '50 was er geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank in en nabij Hebron. De Westbank stond onder Jordaanse controle. Wat je hebt beweerd is dus simpelweg historisch onjuist.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:48Wat jij wil.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:43Het gaat niet om geloof maar om aantoonbare feiten.
Wie een publieke claim doet over een historische gebeurtenis - zoals jij hebt gedaan - moet rekening houden met historische feiten. Geloof is geen vervanging voor feiten. Je stelde dat het Israelische leger je ouders in de jaren '50 van hun boerderij bij Hebron verdreef. Dat is geen persoonlijke herinnering, maar een feitelijke bewering over een tijd, plaats en dader, en die is historisch aantoonbaar onjuist. In de jaren '50 had Israel geen enkele aanwezigheid op de Westbank. Die stond volledig onder Jordaanse controle. Wat jij claimt, is historisch onmogelijk.
Als je echt recht wil doen aan je familiegeschiedenis, behandel die dan met zorg. Het verleden eren begint met de waarheid.
Ik denk dat mijn ouders beter weten wat hen is overkomen en op welke plek dan jij. Dat jij dat in twijfel wenst te trekken laat ik dan ook geheel en al bij jouw. Ik getuig slecht van hun verhaal, dat is mijn taak en meer niet.
Zionist
Je hebt dat eerder gezegd, ik ben bekend met het feit dat de westbank onder Jordaanse controle stond. Doet verder nog altijd niks af van het verhaal van mijn ouders. Er waren Israëlische soldaten die kennelijk het nodig vonden die grens over te steken en daar wat boeren op gruwelijke wijze te intimideren. Ik weet ook niet hoe het kan maar het was zo. Kun je hoog springen of laag springen, dat is het verhaal van mijn ouders en dat is het verhaal dat ik aan hou.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 20:04Feiten trekken zich niets aan van geloof. De historische feiten zijn aantoonbaar: in de jaren '50 was er geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank in en nabij Hebron. De Westbank stond onder Jordaanse controle. Wat je hebt beweerd is dus simpelweg historisch onjuist.Mus schreef: ↑03 mei 2025 19:48Wat jij wil.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 19:43 Het gaat niet om geloof maar om aantoonbare feiten.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Feiten kunnen er niet door worden veranderd. Het blijft een feit dat Israel toen geen militaire aanwezigheid in het gebied had - laat staan Hebron, ver van de grens van het toenmalige Israel - en het geheel onder controle stond van Jordanië, met Jordaanse militaire en politieke macht over de Westbank. Wat je beweert is dus simpelweg niet in lijn met de historische realiteit.Mus schreef: ↑03 mei 2025 20:09Je hebt dat eerder gezegd, ik ben bekend met het feit dat de westbank onder Jordaanse controle stond. Doet verder nog altijd niks af van het verhaal van mijn ouders. Er waren Israëlische soldaten die kennelijk het nodig vonden die grens over te steken en daar wat boeren op gruwelijke wijze te intimideren. Ik weet ook niet hoe het kan maar het was zo. Kun je hoog springen of laag springen, dat is het verhaal van mijn ouders en dat is het verhaal dat ik aan hou.ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 20:04Feiten trekken zich niets aan van geloof. De historische feiten zijn aantoonbaar: in de jaren '50 was er geen Israelische militaire aanwezigheid op de Westbank in en nabij Hebron. De Westbank stond onder Jordaanse controle. Wat je hebt beweerd is dus simpelweg historisch onjuist.
Zionist
Nou omdat jij het bent dan, en jij weigert je hoofd te buigen. Hier wat feitjes, want je denkt toch niet dat ik niet ook zelf wat dingetjes heb opgezocht naar aanleiding van wat mijn ouders los lieten. Weet je nog dat ik schreef dat het verhaal wat houtje touwtje aan elkaar hing? Nu we moesten zelf ook wel het e.e.a. uitzoeken dus je kan maar beter stoppen met liegen. Het is gewoon voor iedereen na te zoeken op internet dat Israëlische soldaten de grens overstaken om vergeldingsacties uit te voeren. De akties waren gericht tegen tegen dorpen of doelen waarvan men meende dat er fedayeen of andere aanvallers waren gehuisvest. Mijn ouders en familie waren daar het slachtoffer van. Genoeg gehoord?ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 20:16
Feiten kunnen er niet door worden veranderd. Het blijft een feit dat Israel toen geen militaire aanwezigheid in het gebied had - laat staan Hebron, ver van de grens van het toenmalige Israel - en het geheel onder controle stond van Jordanië, met Jordaanse militaire en politieke macht over de Westbank. Wat je beweert is dus simpelweg niet in lijn met de historische realiteit.
Werd er destijds ook al netjes vooraf geflyerd?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Je had het over een boerderij bij Hebron en niet over de schermutselingen in grensdorpen nabij de wapenstilstandslijnen. Hebron lag ver van de Israelische grens en werd volledig beheerst door Jordanië. Het Israelische leger was in die periode daar niet actief, noch kon het daar actief zijn. Wat jij beschrijft past niet binnen de historische realiteit van de regio in de jaren '50. Wie de geschiedenis wil eren, moet haar niet proberen te herschrijven.Mus schreef: ↑03 mei 2025 20:30Nou omdat jij het bent dan, en jij weigert je hoofd te buigen. Hier wat feitjes, want je denkt toch niet dat ik niet ook zelf wat dingetjes heb opgezocht naar aanleiding van wat mijn ouders los lieten. Weet je nog dat ik schreef dat het verhaal wat houtje touwtje aan elkaar hing? Nu we moesten zelf ook wel het e.e.a. uitzoeken dus je kan maar beter stoppen met liegen. Het is gewoon voor iedereen na te zoeken op internet dat Israëlische soldaten de grens overstaken om vergeldingsacties uit te voeren. De akties waren gericht tegen tegen dorpen of doelen waarvan men meende dat er fedayeen of andere aanvallers waren gehuisvest. Mijn ouders en familie waren daar het slachtoffer van. Genoeg gehoord?ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 20:16
Feiten kunnen er niet door worden veranderd. Het blijft een feit dat Israel toen geen militaire aanwezigheid in het gebied had - laat staan Hebron, ver van de grens van het toenmalige Israel - en het geheel onder controle stond van Jordanië, met Jordaanse militaire en politieke macht over de Westbank. Wat je beweert is dus simpelweg niet in lijn met de historische realiteit.
Zionist
Het klopt niet wat je zegt. Deze soldaten bezochten wel degelijk ook de omgeving van Hebron. Is ook gewoon te vinden op internet en bevestigd, in tegenstelling tot wat jij ons wilt doen laten geloven, het verhaal van mijn ouders. Waarom nog langer draaien en keren wanneer het feitelijk gewoon klopt wat mijn ouders hebben aangegeven?ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 20:38
Je had het over een boerderij bij Hebron en niet over de schermutselingen in grensdorpen nabij de wapenstilstandslijnen. Hebron lag ver van de Israelische grens en werd volledig beheerst door Jordanië. Het Israelische leger was in die periode daar niet actief, noch kon het daar actief zijn. Wat jij beschrijft past niet binnen de historische realiteit van de regio in de jaren '50. Wie de geschiedenis wil eren, moet haar niet proberen te herschrijven.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Nee, ze bezochten Hebron niet. Het dichtst dat ze kwamen was Mivtza Jonatan van 1955 -- een bekende Israelische militaire actie gericht op een Jordaans politiefort bij Chirbet al Rahwa. Deze locatie lag vrij dicht bij de grens van Israel, langs de 45 kilometer lange Hebron-Be'ersjeva weg, en meer dan 25 kilometer van Hebron zelf. Het was dichter bij Be'er Sheva dan bij Hebron, en de actie was gericht op militaire doelwitten van Jordanië, zoals een militair fort, niet op burgerdoelen of boerderijen in of rond Hebron.Mus schreef: ↑03 mei 2025 20:59Het klopt niet wat je zegt. Deze soldaten bezochten wel degelijk ook de omgeving van Hebron. Is ook gewoon te vinden op internet en bevestigd, in tegenstelling tot wat jij ons wilt doen laten geloven, het verhaal van mijn ouders. Waarom nog langer draaien en keren wanneer het feitelijk gewoon klopt wat mijn ouders hebben aangegeven?ChaimNimsky schreef: ↑03 mei 2025 20:38
Je had het over een boerderij bij Hebron en niet over de schermutselingen in grensdorpen nabij de wapenstilstandslijnen. Hebron lag ver van de Israelische grens en werd volledig beheerst door Jordanië. Het Israelische leger was in die periode daar niet actief, noch kon het daar actief zijn. Wat jij beschrijft past niet binnen de historische realiteit van de regio in de jaren '50. Wie de geschiedenis wil eren, moet haar niet proberen te herschrijven.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 03 mei 2025 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Ik weet het, is geen probleem.dikkemick schreef: ↑03 mei 2025 19:53 Mus, Nimsky is dol op feiten!
https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/land ... #section-5