Gisteren stond ik stil bij de Nationale Dodenherdenking.
Wat mij betreft
één van de waardevolste tradities in Nederland,
zeker in samenhang met vandaag, de Nationale Bevrijdingsdag.
Nationalisme en daarmee samenhangend zwaaien met
'onze' vlag, daar doe ik principieel niet aan mee, maar deze twee dagen maak ik daar een uitzondering op en hing gisteren onze driekleur prominent halfstok inclusief oranje wimpel en heb ik die een paar minuten na 23:59 weer terug vol gehesen. Ja, met vlag en oranje wimpel al hoort dat eigenlijk niet: ze zitten vast aan elkaar!
Ik opende dit topic vanwege de betekenis die het voor mij heeft en ook vanwege de saamhorigheid die in mijn omgeving ontstaat rondom en tijdens deze dagen: de breed gedragen ingetogenheid en stilte die er voor mijn gevoel voor zorgt dat boven
'ons' Nederland dan ff een verbindende
'Wolk van Stilte' hangt die benadrukt dat samenleven alleen samen kan, zonder een ander uit te sluiten ...
Deze 2 dagen luister ik traditie getrouw verschillende keren naar de song
'The Sound of Silence'
De achtergrond daar van beschreef ik ooit in topic
'Mijn lijflied en wat is jouw lijflied?':
.
De serene en integere wijze hoe de Rijksoverheid deze dagen duiden raakt me:
Rijksoverheid - Samenvatting - HierEnNu schreef:
Dodenherdenking [4 mei]
Tijdens de Nationale Herdenking herdenkt Nederland allen, burgers en militairen, die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
In alle gemeenten in Nederland zijn herdenkingen bij een plaatselijk oorlogsmonument. In heel Nederland verloopt de nationale herdenking op de volgende manier:
Herdenkingen vinden plaats in alle gemeenten bij oorlogsmonumenten.
Van 18:00 uur tot zonsondergang hangt de vlag halfstok (zonder wimpel).
Tussen 20:00 en 20:02 uur is het 2 minuten stil.
Na 20:02 uur volgen vaak activiteiten zoals kransleggingen.
Inmiddels is het bevrijdingsdag.
Gewoonlijk gaat dan de knop om en wordt het FeestBeest in mij wakker. Op allerlei manieren probeer ik dan in een zelfde feeststemming te komen zoals ik die ken van beelden, filmpjes en verhalen tijdens de echte bevrijdingsdag destijds ...
... met name de anekdotes van mijn inmiddels overleden ouders die het allemaal live meebeleefden en zelf ook ontiegelijk uit hun bol gingen,
ondanks alle armoede en devastatie zongen en dansten ze ...
Vandaag gaat die knop niet om, want ik heb dit hele topic herlezen ...
Wat dat met me deed ga ik hier niet tot in detail uitsmeren. Zulks doe ik sowieso niet in situaties waar ik me niet veilig voel, dus zeker niet op een forum waar datgene wat men schrijft ter discussie gesteld en bevraagd wordt. Ik beperk me derhalve tot
één emoticonnetje:
Één statement zou ik wel graag ter discussie willen stellen
aan de hand van wat ik daar bij voel:
Bonjour schreef: 06 mei 2025 11:51
Gedenk het sneuvelen van de gedachte "Dit nooit weer".
Ik schrok van mijn eigen gevoel daarbij en dat heb ik niet vlug. Het gevoel bleef ook plakken waardoor ik telkens terugging naar dat statement om het te herlezen. Het duurde een hele tijd tot het tot me doordrong dat het niet recent was, maar vorig jaar al geschreven. Ik ben gezegend met het vermogen om vrij makkelijk in regressie te gaan. Iets wat ik me eigen heb gemaakt om zelfonderzoek te vergemakkelijken.
Ook nu hielp het, want zo kwam ik er achter dat mijn interpretatie van dat statement destijds heel anders was dan de interpretatie nu, die waar ik zo van overstuur raakte. Ik raakte dus niet overstuur van het statement zelf maar van mijn eigen interpretatie.
Een jaar geleden was ik ook in een heel andere stemming en de omstandigheden waren toen ook heel anders, het verschil in interpretatie
kán daar door worden beïnvloed natuurlijk.
Om moverende redenen ga ik hier mijn gevoel of mijn interpratie niet ter discussie stellen. Wat betreft de Vrijheid van Menings Uiting ben ik namelijk van mening dat ik mag kiezen om vrij te zijn van andermans mening in de zin van dat ik niet verplicht ben om daar naar te luisteren en ook dat ik vrij ben om mijn mening niet te uiten of zelfs ergens geen mening over te hoeven hebben, het mag maar moet niet. Zelfs een verdachte van moord of doodslag heeft zwijgrecht ...
En ik? Ik ga in StilteRetraite! Hoelang? Goede vraag!
Zodra ik dat weet vertel ik het ...