Maria schreef: ↑18 jul 2025 12:02
Allereerst heb ik alle begrip voor het uiten van je verhaal en gevoelens.
En de meeste van je argumenten snijden hout.
Echter: Het systematisch "Israel" noemen als "de terroristenstaat die zich Israël noemt" al vanaf
eind juni, is daar geen toegift in.
Enkele eerste malen geeft het aan wat je bedoelt.
Israel heet voor de hele wereld al sinds 1948 gewoon Israel.
Of je het er mee eens bent of niet.
Het is niet verboden je protest daarin te tonen, maar het steeds weer dat te moeten lezen ipv. alleen gewoon "Israel" roept mi. alleen irritatie op en mogelijk verkeerd begrip.
Dank voor je reaktie Maria,
Je raakt hier een kern die belangrijk is, namelijk: irritatie.
Verandering gebeurt niet wanneer je lui achterover kan blijven zitten. Veranderen ontstaat juist wanneer iets irriteert, wanneer er iets wringt en niet langer genegeerd kan worden. Ik besef dat mijn woorden irritatie, boosheid, of zelfs verongelijking, cq e.e.a. als een belediging ervaren. Het is niet zomaar bedoeld om te kwetsen
Het doel is een opening te creëren - een moment van bewustwording - waardoor mensen gaan voelen wat een ander voelt en ervaart. Want die verbinding, dat begrip, ontbreekt soms helemaal bij mensen.
Door de irritatie, e.d. hoop ik een dialoog op gang te brengen waar erkenning mogelijk wordt en we niet langer langs elkaar heen praten maar men daadwerkelijk luistert naar wat de ander wil zeggen.
Toevoegend is dit ook de reden dat ik voor de titel van de feedback-topic heb gekozen.
Vraag eerst, in plaats van gelijk op je eigen stokpaardje te gaan zitten.. Dat zou al zoveel schelen.
Het is pijnlijk uitgemaakt te worden voor de evil person, vooral wanneer je dat niet bent, of zelfs het slachtoffer bent. Toch is dat wat er steeds gebeurd.
Het is een gegeven dat de staat die zich Israël noemt een terroristische staat is, zelfs al voor 1948 toen de Nakba plaats vond. En de zionisten vervolgens feest vierden - en vieren tot op de dag feest op de graven van mijn voorouders. Zelfs op dit forum gebeurd dat onder mijn ogen, waar ik als Palestijnse, dag in, dag uit rouw vanwege mijn geliefde volk. Hoe wreed is dat? De terreur die deze staat dag in dag uit uitoefent is niet altijd even zichtbaar voor de westerse mens die niet in de schoenen van de Palestijnen staat; wij leven het elke dag.
De Palestijnen, slachtoffers van deze zionistische entiteit die zich Israël noemt, worden dagelijks tot terroristen bestempeld. Wij zijn volgens hen minder dan zoogdieren - ongedierte dat je zonder enig pardon, ik zeg het nog maar een keer, mag verdrijven van huis en haard om in hun huizen te gaan wonen, wanneer je ze niet afbreekt omdat er volgens hen “een beest” in heeft gewoond, hen mag martelen tot de dood er op volgt, voor de pure lol kinderen mag vermoorden en daarna belachelijk maken: het gebeurd omdat we een plek innemen die we niet mogen hebben volgens deze mensen. Heb je enige vorm van herkenning met een bepaald regime en hoe dat uit de hand is gelopen? Of zijn we dat vergeten misschien?
Dan zeg ik:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zij doen iets waarvan zij niet willen dat hun dat hun geschied - sterker nog, het is hun geschied, maar ze zijn het kennelijk vergeten wanneer we eens gaan kijken naar wat zij al decennialang mijn geliefde volk aandoet, een veelvoud van 5 jaren om precies te zijn, niet om het één of ander - en verwachten dat de ander dat zomaar zal pikken. Dat zomaar pikken gebeurd dus niet, ook niet door mij.
Ik ben het niet vergeten die holocaust, wij plukken er de vruchten van, elke dag. Er zijn maar enkelen die het herkennen, en erkennen. Het merendeel, volgt echter, blind, de propaganda van deze, in mijn ogen, terroristische staat. Er wordt niet eens beseft dat ze gemanipuleerd en bang gemaakt worden door die zelfde terroristen die het slachtoffer, al decennialang , tot terroristen maakt
De staat die zich Israël noemt is een terroristische staat. Je kan het vervelend vinden dat ik dat zo noem, het kan je zelfs irriteren, maar dat is nog kattenpis vergeleken bij wat ik en de mijnen dag in dag uit al jaren ervaren.
Wist je al dat ik niet terug kan naar de geboortegrond van mijn ouders omdat mijn leven dan in gevaar is? Begrijp je de urgentie maria? Terwijl jij klaagt dat iets irritant voor je wordt, vraag je eigenlijk van mij dat ik me aanpas aan jou ongemak en mezelf daarmee verloochen? Want dat is wat je van me vraagt.
Dus vergeef me, maar ik vind mijn ervaring en pijn even wat zwaarder wegen dan jouw - of andermans - irritatie en/of ongemak over een woord dat voor mij een diepe, emotionele betekenis heeft. Voor mij is Israël niet zomaar Israël, zo als voor de rest van de wereld; het is voor mij, zoals gezegd: een terroristenstaat die zich Israël noemt.
Maar goed Maria, ik kan dit allemaal zeggen - uiteindelijk ben jij ook één van de genen die het hier voor het zeggen heeft. Dus staat het je, in die hoedanigheid, vrij om mij te verplichten mezelf te verloochenen vanwege een persoonlijk verlies in irritatie - boosheid, verongelijktheid, en/of zich beledigd voelen - vanwege mijn woorden. Dat is dan zo, er zullen er genoeg op dit forum zijn die daar dan een feestje op zullen bouwen - op weer een overwinning erbij.
Introspectie.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.