Wat fijn dat me gevraagd is waarom ik terroristenstaat israel zeg.

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Wat fijn dat me gevraagd is waarom ik terroristenstaat israel zeg.

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 jul 2025 07:53
We hebben het hier niet over die landen, je opmerking is dus niet relevant.
Ik begrijp je reactie niet. Mus heeft het ook over een land, namelijk het land Israel.

PS.
Het Zionistische bewind (speerpunt van het Westen) werd altijd afgeschilderd als een Oase van: Democratie , Vrijheid , Gerechtigheid , etc.....
Blij dat je inziet dat ze net zo erge zijn en gemiddeld zelfs een stuk erger.
Ik heb Israel nooit gezien als oase van gerechtigheid en altijd kritiek gehad op haar beleid. Al ga ik niet mee in jouw conclusie dat Israel een stuk erger is dan in bijv. de theocratieen waar je wordt opgehangen als je atheist wilt worden of homoseksueel bent. Gaza is afschuwelijk, de massale burgerdoden in Soedan of Syrie en de verdrijving van miljoenen mensen uit Pakistan zijn dat ook.
Maar laten we niet off topic gaan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 18 jul 2025 12:02
Allereerst heb ik alle begrip voor het uiten van je verhaal en gevoelens.
En de meeste van je argumenten snijden hout.

Echter: Het systematisch "Israel" noemen als "de terroristenstaat die zich Israël noemt" al vanaf eind juni, is daar geen toegift in.
Enkele eerste malen geeft het aan wat je bedoelt.

Israel heet voor de hele wereld al sinds 1948 gewoon Israel.
Of je het er mee eens bent of niet.
Het is niet verboden je protest daarin te tonen, maar het steeds weer dat te moeten lezen ipv. alleen gewoon "Israel" roept mi. alleen irritatie op en mogelijk verkeerd begrip.
Dank voor je reaktie Maria,

Je raakt hier een kern die belangrijk is, namelijk: irritatie.

Verandering gebeurt niet wanneer je lui achterover kan blijven zitten. Veranderen ontstaat juist wanneer iets irriteert, wanneer er iets wringt en niet langer genegeerd kan worden. Ik besef dat mijn woorden irritatie, boosheid, of zelfs verongelijking, cq e.e.a. als een belediging ervaren. Het is niet zomaar bedoeld om te kwetsen

Het doel is een opening te creëren - een moment van bewustwording - waardoor mensen gaan voelen wat een ander voelt en ervaart. Want die verbinding, dat begrip, ontbreekt soms helemaal bij mensen.

Door de irritatie, e.d. hoop ik een dialoog op gang te brengen waar erkenning mogelijk wordt en we niet langer langs elkaar heen praten maar men daadwerkelijk luistert naar wat de ander wil zeggen.
Toevoegend is dit ook de reden dat ik voor de titel van de feedback-topic heb gekozen. Vraag eerst, in plaats van gelijk op je eigen stokpaardje te gaan zitten.. Dat zou al zoveel schelen.

Het is pijnlijk uitgemaakt te worden voor de evil person, vooral wanneer je dat niet bent, of zelfs het slachtoffer bent. Toch is dat wat er steeds gebeurd.

Het is een gegeven dat de staat die zich Israël noemt een terroristische staat is, zelfs al voor 1948 toen de Nakba plaats vond. En de zionisten vervolgens feest vierden - en vieren tot op de dag feest op de graven van mijn voorouders. Zelfs op dit forum gebeurd dat onder mijn ogen, waar ik als Palestijnse, dag in, dag uit rouw vanwege mijn geliefde volk. Hoe wreed is dat? De terreur die deze staat dag in dag uit uitoefent is niet altijd even zichtbaar voor de westerse mens die niet in de schoenen van de Palestijnen staat; wij leven het elke dag.

De Palestijnen, slachtoffers van deze zionistische entiteit die zich Israël noemt, worden dagelijks tot terroristen bestempeld. Wij zijn volgens hen minder dan zoogdieren - ongedierte dat je zonder enig pardon, ik zeg het nog maar een keer, mag verdrijven van huis en haard om in hun huizen te gaan wonen, wanneer je ze niet afbreekt omdat er volgens hen “een beest” in heeft gewoond, hen mag martelen tot de dood er op volgt, voor de pure lol kinderen mag vermoorden en daarna belachelijk maken: het gebeurd omdat we een plek innemen die we niet mogen hebben volgens deze mensen. Heb je enige vorm van herkenning met een bepaald regime en hoe dat uit de hand is gelopen? Of zijn we dat vergeten misschien?

Dan zeg ik:

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Zij doen iets waarvan zij niet willen dat hun dat hun geschied - sterker nog, het is hun geschied, maar ze zijn het kennelijk vergeten wanneer we eens gaan kijken naar wat zij al decennialang mijn geliefde volk aandoet, een veelvoud van 5 jaren om precies te zijn, niet om het één of ander - en verwachten dat de ander dat zomaar zal pikken. Dat zomaar pikken gebeurd dus niet, ook niet door mij.

Ik ben het niet vergeten die holocaust, wij plukken er de vruchten van, elke dag. Er zijn maar enkelen die het herkennen, en erkennen. Het merendeel, volgt echter, blind, de propaganda van deze, in mijn ogen, terroristische staat. Er wordt niet eens beseft dat ze gemanipuleerd en bang gemaakt worden door die zelfde terroristen die het slachtoffer, al decennialang , tot terroristen maakt

De staat die zich Israël noemt is een terroristische staat. Je kan het vervelend vinden dat ik dat zo noem, het kan je zelfs irriteren, maar dat is nog kattenpis vergeleken bij wat ik en de mijnen dag in dag uit al jaren ervaren.

Wist je al dat ik niet terug kan naar de geboortegrond van mijn ouders omdat mijn leven dan in gevaar is? Begrijp je de urgentie maria? Terwijl jij klaagt dat iets irritant voor je wordt, vraag je eigenlijk van mij dat ik me aanpas aan jou ongemak en mezelf daarmee verloochen? Want dat is wat je van me vraagt.

Dus vergeef me, maar ik vind mijn ervaring en pijn even wat zwaarder wegen dan jouw - of andermans - irritatie en/of ongemak over een woord dat voor mij een diepe, emotionele betekenis heeft. Voor mij is Israël niet zomaar Israël, zo als voor de rest van de wereld; het is voor mij, zoals gezegd: een terroristenstaat die zich Israël noemt.

Maar goed Maria, ik kan dit allemaal zeggen - uiteindelijk ben jij ook één van de genen die het hier voor het zeggen heeft. Dus staat het je, in die hoedanigheid, vrij om mij te verplichten mezelf te verloochenen vanwege een persoonlijk verlies in irritatie - boosheid, verongelijktheid, en/of zich beledigd voelen - vanwege mijn woorden. Dat is dan zo, er zullen er genoeg op dit forum zijn die daar dan een feestje op zullen bouwen - op weer een overwinning erbij.

Introspectie.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 17 jul 2025 21:13
Mus schreef: 17 jul 2025 11:59
Omdat deze staat:
1. soevereiniteit uitoefent over de Palestijnen zonder hen als gelijken te erkennen,
2. het systematisch angst inzet als middel van controle
3. het geweld gebruikt om politieke doelen te bereiken.
4. en dit alles niet incidenteel maar als onderdeel van een langdurig systeem van onderdrukking en overheersing.
Ik snap je uitleg, maar heb er wel een vraagje bij.

Deze kenmerken gelden voor een groot aantal landen in het middenoosten (waarbij het 1e punt op zich niets met terrorisme te maken heeft)
Vervang bijvoorbeeld " Palestijnen" door " religieuze minderheden" en het rijtje klopt voor Saoedi Arabie, Pakistan, Soedan, etc.
Zouden we bijvoorbeeld het woord " Iran" eigenlijk ook moeten vervangen door " De terroristische staat die zich Iran noemt"?

Dit overigens met alle begrip voor jouw persoonlijke gevoelens bij wat het Palestijnse volk wordt aangedaan.
Natuurlijk, vragen staat vrij. Echter, wat je hier doet, gerard_m, is de aandacht afleiden, dat mag natuurlijk, naar zaken waar het hier niet om gaat. Om toch iets te zeggen; Ik ben Palestijns, dat lijkt me genoeg te zeggen in deze.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Mus schreef: 18 jul 2025 15:03
Verandering gebeurt niet wanneer je lui achterover kan blijven zitten. Veranderen ontstaat juist wanneer iets irriteert, wanneer er iets wringt en niet langer genegeerd kan worden. Ik besef dat mijn woorden irritatie, boosheid, of zelfs verongelijking, cq e.e.a. als een belediging ervaren. Het is niet zomaar bedoeld om te kwetsen

Introspectie.
Ps: in het algemeen, toevoeging, suggestie, mss ten overvloede.

In plaats van te gaan hangen in gevoelens als irritatie, boosheid, verongelijking of je beledigd voelen door wat ik schrijf bestaat.
Er nog een andere mogelijkheid.

En die mogelijkheid is: jezelf afvragen wat nu precies in je geraakt wordt waar je niet naar evt. niet naar durft te kijken in jezelf. Waarom wil je dat ongemak bezweren door schijnbare bron buiten je het zwijgen op te leggen. Daar kom je verder mee dan wat de ander in je aanraakt af te wijzen.

Degene buiten je is niet de oorzaak van jouw onlustgevoelens.
Degene buiten je raakt iets in je aan wat
lastig is onder ogen te komen.

Je hoeft natuurlijk niet meteen met me eens te zijn. Maar misschien kun je, als het schuurt, eerst eens stil zijn en je afvragen: wat in mij wordt hier eigenlijk geraakt? En waarom wil ik dat zo snel wegduwen?

Groet, mus.
Laatst gewijzigd door Mus op 18 jul 2025 17:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 18 jul 2025 15:03 Het doel is een opening te creëren - een moment van bewustwording - waardoor mensen gaan voelen wat een ander voelt en ervaart. Want die verbinding, dat begrip, ontbreekt soms helemaal bij mensen.
Die opening is er al zolang je hier schrijft.
Dat is bij veel lezers aangeslagen.
Velen hebben je leren begrijpen.

Bij anderen, die bewust of onbewust oogkleppen ophebben vanwege hun eigen privéleven en omstandigheden en relaties binnen Israel, zal zich dat op deze manier slechts verharden.
Door steeds herhalingen van irritatie opwekkende uitspraken zullen je reacties nog slechts in vogelvlucht gelezen worden of in hun geheel overgeslagen.
En daardoor zul je het paard achter de wagen spannen.
Dat moet je niet willen.
Zeker als ze geen toegift zijn binnen je verhaal.

Dat is wat blijvende irritatie doet met mensen.
Zeker als het gaat over dingen waar ze machteloos in staan.
Ook bij mensen, die eerst welwillend staan tov. van jouw kant van het verhaal.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 18 jul 2025 17:39 Die opening is er al zolang je hier schrijft.

Bij anderen, die bewust of onbewust oogkleppen ophebben vanwege hun eigen privéleven en omstandigheden en relaties binnen Israel, zal zich dat op deze manier slechts verharden.
Door steeds herhalingen van irritatie opwekkende uitspraken zullen je reacties nog slechts in vogelvlucht gelezen worden of in hun geheel overgeslagen.
Dat moet je niet willen.
Zeker als ze geen toegift zijn binnen je verhaal.

Maria, zie toevoeging boven jou post.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mus schreef: 18 jul 2025 17:30 En die mogelijkheid is: jezelf afvragen wat nu precies in je geraakt wordt waar je niet naar evt. niet naar durft te kijken in jezelf. Waarom wil je dat ongemak bezweren door schijnbare bron buiten je het zwijgen op te leggen. Degene buiten je is niet de oorzaak van jouw onlustgevoelens. Degene buiten je raakt iets in je aan wat
Misschien hebben je lezers hier helemaal geen zin in.
Of misschien doen ze dat al jaren.

Voor de meesten hier is het hemd nader als de rok.
Dat geldt voor jou en ook voor ChaimNimski en ook voor Lanfy, die vrienden heeft in Israel.
Misschien mis ik nog wat lezers.

Voor anderen is het alleen buitenlands nieuws.
Je kunt er met elkaar over van gedachten wisselen en aandacht geven aan hen, die hier onder lijden.
Maar overdaad schaadt wordt er gezegd en zeker geldt dat voor negatieve gedachten.
Dat klinkt hard, maar is wel de realiteit.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 18 jul 2025 17:52
Mus schreef: 18 jul 2025 17:30 En die mogelijkheid is: jezelf afvragen wat nu precies in je geraakt wordt waar je niet naar evt. niet naar durft te kijken in jezelf. Waarom wil je dat ongemak bezweren door schijnbare bron buiten je het zwijgen op te leggen. Degene buiten je is niet de oorzaak van jouw onlustgevoelens. Degene buiten je raakt iets in je aan wat
Misschien hebben je lezers hier helemaal geen zin in.
Of misschien doen ze dat al jaren.

Voor de meesten hier is het hemd nader als de rok.
Dat geldt voor jou en ook voor ChaimNimski en ook voor Lanfy, die vrienden heeft in Israel.
Misschien mis ik nog wat lezers.

Voor anderen is het alleen buitenlands nieuws.
Je kunt er met elkaar over van gedachten wisselen en aandacht geven aan hen, die hier onder lijden.
Maar overdaad schaadt wordt er gezegd en zeker geldt dat voor negatieve gedachten.
Dat klinkt hard, maar is wel de realiteit.
Nee, voor mij is, in tegenstelling tot wat je mogelijk zou denken, het hemd niet nader dan de rok. Ik zie veel meer dan ik hier op dit forum laat blijken en ik ben voorzichtiger dan het lijkt. Ik voel de ander namelijk, wie die is, waar hij/zij staat. Dat is geen arrogantie maar een gevolg van jarenlang bikkelhard zelfonderzoek als gevolg van mijn verleden.

En, ja het klopt, ik zal niet bij iedereen gehoor krijgen voor waar ik heen wil. Dat is ook niet het doel. Het doel zijn de mensen die wel open zijn, de mensen die wel willen kijken naar wat geraakt is. Wanneer jij daar op dit moment niet bij hoort is dat prima.

Ik ben alleen niet van plan me te laten leiden door persoonlijke gevoelens van irritatie.

Verder weet ik precies tot waar ik al dan niet kan gaan en wanneer ik dat niet weet trek ik daar mijn conclusies uit, Maria want ik proef je negatieve afwijzing die nu in je is op afstand, maar ook dat is oké, het maakt voor mij de zaken niet anders.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Maria schreef: 18 jul 2025 17:39
Die opening is er al zolang je hier schrijft.
Of het velen zijn Maria, dat weet ik niet. Maar ik ga er vanuit dat jij me hebt leren begrijpen cq waarderen, waarvoor dank.
Bij anderen, die bewust of onbewust oogkleppen ophebben vanwege hun eigen privéleven en omstandigheden en realties binnen Israel, zal zich dat op deze manier slechts verharden.
Dat weet je niet en is een niet bewijsbare aanname
Onderschat de kracht van de herhaling niet. Ik krijg een spijker ook niet in de muur met één klap.

Wat wel het geval is bij herhaling van een boodschap die niet zo geliefd is is dat er allerlei afweermechanismen in aktie worden gezet. O.a. die van het wegkijken vanwege irritatie bv, alsof dat wegkijken echt helpt.
Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee, met geen enkel afweermechanisme overigens.
Ik weet uit ervaring dat bv het wegkijken of elk ander afweermechanisme dan ook slecht een tijdelijke pleister op de wonde is die de wonde niet wegneemt of als een sigaret die even de pijn van verslaving weg moet nemen maar de verslaving laat bestaan.
Dat is weer een niet bewijsbare aanname.
Dat moet je niet willen.
Dat is zeker niet wat ik wil, het is echter niet aan mij te bepalen of een paard voor of achter de kar staat. Ik doe wat ik doe en bij de één zal het paard dan achter de kar terecht komen en bij de ander niet.
Ik zie dat anders. Het is wat irritatie mogelijk bij jou doet.
In mijn idee en ervaring maken mensen zichzelf machteloos, niemand is echter echt machteloos.
Door te beweren dat mensen machteloos staan maak je ze machteloos waar ze het niet zijn. Met andere woorden je uiterlijke omstandigheden kun je misschien niet veranderen, maar de manier waarop je er mee omgaat wel. Daar heb je een keuze in.
Dan hebben ze het niet begrepen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 18 jul 2025 16:16
Deze kenmerken gelden voor een groot aantal landen in het middenoosten (waarbij het 1e punt op zich niets met terrorisme te maken heeft)
Vervang bijvoorbeeld " Palestijnen" door " religieuze minderheden" en het rijtje klopt voor Saoedi Arabie, Pakistan, Soedan, etc.
Zouden we bijvoorbeeld het woord " Iran" eigenlijk ook moeten vervangen door " De terroristische staat die zich Iran noemt"?

Dit overigens met alle begrip voor jouw persoonlijke gevoelens bij wat het Palestijnse volk wordt aangedaan.
Natuurlijk, vragen staat vrij. Echter, wat je hier doet, gerard_m, is de aandacht afleiden, dat mag natuurlijk, naar zaken waar het hier niet om gaat. Om toch iets te zeggen; Ik ben Palestijns, dat lijkt me genoeg te zeggen in deze.
Nee, dat is niet de aandacht afleiden (hiermee suggereer je bovendien een negatieve intentie die er niet is) maar proberen te begrijpen waar het onderscheid zit tussen de ene en de andere misstand. Ik zou het heel goed kunnen begrijpen als je dit als Palestijn meer voelt als het je eigen volk of zelfs familie betreft.

Aan Maria zeg je echter:
Nee, voor mij is, in tegenstelling tot wat je mogelijk zou denken, het hemd niet nader dan de rok.
Dat kan ik moeilijk plaatsen bij je reactie aan mij
Ik ben Palestijns, dat lijkt me genoeg te zeggen in deze.
Objectief gezien kan ik geen onderscheid bedenken waarom Soedan minder een terroristenstaat zou zijn dan Israel.
Maar zelfs ik als Nederlander voel al meer bij onrecht tegen Syriers of Palestijnen vanwege persoonlijke redenen dan bijvoorbeeld de verdrijving en massamoord in Darfur. Volgens mij probeert Maria begrip te tonen voor de persoonlijke en hele menselijke gevoelens die jij en enkele andere forumdeelnemers hebben bij de ellende die zich afspeelt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 19 jul 2025 12:01 Volgens mij probeert Maria begrip te tonen voor de persoonlijke en hele menselijke gevoelens die jij en enkele andere forumdeelnemers hebben bij de ellende die zich afspeelt.
Persoonlijke binding heb ik met geen van beiden. Niet met Palestijnen, niet met Israëliërs.
Ik hoop daarom dat mijn visie objectief is en wordt ingegeven door berichtgeving in mijn krant en journaal van 20.00 uur.

Dan kun je uiteraard gaan beweren dat deze nieuwsvoorziening gekleurd is maar dat durf ik te betwijfelen.
Om een lang verhaal kort te maken: Israël komt er bekaaid af!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 19 jul 2025 12:01
Mus schreef: 18 jul 2025 16:16

Nee, dat is niet de aandacht afleiden (hiermee suggereer je bovendien een negatieve intentie die er niet is) maar proberen te begrijpen waar het onderscheid zit tussen de ene en de andere misstand. Ik zou het heel goed kunnen begrijpen als je dit als Palestijn meer voelt als het je eigen volk of zelfs familie betreft.

Aan Maria zeg je echter:
Nee, voor mij is, in tegenstelling tot wat je mogelijk zou denken, het hemd niet nader dan de rok.
Dat kan ik moeilijk plaatsen bij je reactie aan mij
Ik ben Palestijns, dat lijkt me genoeg te zeggen in deze.
Objectief gezien kan ik geen onderscheid bedenken waarom Soedan minder een terroristenstaat zou zijn dan Israel.
Maar zelfs ik als Nederlander voel al meer bij onrecht tegen Syriers of Palestijnen vanwege persoonlijke redenen dan bijvoorbeeld de verdrijving en massamoord in Darfur. Volgens mij probeert Maria begrip te tonen voor de persoonlijke en hele menselijke gevoelens die jij en enkele andere forumdeelnemers hebben bij de ellende die zich afspeelt.
Ik kan er kort over zijn: het enige verschil is,wat mij betreft, persoonlijke betrokkenheid, zoals je zelf ook al aangaf.

En nee, ik zie geen negatieve intentie, hooguit een nieuwsgierig, ietwat naïeve, voor mij misplaatste, intentie.

Zonder me helemaal te verliezen in uitleggen, kan je dat van de hemd en de rok zien binnen het kader van de Palestina kwestie. Waarbij ik me laat leiden door het volgende idee: heb uw vijanden lief als u zelve. Wanneer je van jezelf houdt, dan zijn er geen vijanden meer.

Het kan in binnen het kader van een groter goed zinvoller en productiever zijn de rok nader te hebben dan het hemd.

Of met andere woorden het kan binnen het grotere doel zinvoller en belangrijker zijn je eigen pijn en verdriet minder belangrijk te maken dan dat van een ander. Wat overigens, voor we daar opmerkingen over gaan krijgen, niet wil zeggen dat mijn pijn en verdriet niet tot een spiegel zou mogen zijn voor de ander.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 19 jul 2025 14:42 Ik kan er kort over zijn: het enige verschil is,wat mij betreft, persoonlijke betrokkenheid, zoals je zelf ook al aangaf.

En nee, ik zie geen negatieve intentie, hooguit een nieuwsgierig, ietwat naïeve, voor mij misplaatste, intentie.

Zonder me helemaal te verliezen in uitleggen, kan je dat van de hemd en de rok zien binnen het kader van de Palestina kwestie. Waarbij ik me laat leiden door het volgende idee: heb uw vijanden lief als u zelve. Wanneer je van jezelf houdt, dan zijn er geen vijanden meer.

Het kan in binnen het kader van een groter goed zinvoller en productiever zijn de rok nader te hebben dan het hemd.

Of met andere woorden het kan binnen het grotere doel zinvoller en belangrijker zijn je eigen pijn en verdriet minder belangrijk te maken dan dat van een ander. Wat overigens, voor we daar opmerkingen over gaan krijgen, niet wil zeggen dat mijn pijn en verdriet niet tot een spiegel zou mogen zijn voor de ander.
De titel van dit topic nodigt uit tot het stellen van vragen.
Dank voor je antwoord.
Met het laatste stukje van je post ben ik het zeer hardgrondig eens.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Na het gesprek met Maria kwam een vraag in me op die, bij mijn weten nog niet gesteld - maar wel de moeite waard is gesteld te worden:

Waarom roept het bij veel mensen geen irritatie of verontwaardiging op dat Palestijnen al decennialang geassocieerd worden met terrorisme?

Waarom hoeft die koppeling eigenlijk niet genuanceerd te worden, niet herzien, niet elke keer weer besproken? Waarom vinden we dát blijkbaar normaal?

Waarom wekt het noemen van Israël als “terroristenstaat” wél weerstand op, maar het jarenlang bestempelen van een heel volk als terrorist nauwelijks een wenkbrauw doet fronsen?

Het is een oprechte - en naar mijn idee wezenlijke - vraag die ik wel eens graag beantwoord wil zien. Of in elk geval: een vraag die binnen het kader van dit onderwerp op zijn minst doordacht mag worden.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Nou, als niemand antwoordt dan doe ik maar een gooi>
Mus schreef: 19 jul 2025 15:45 Na het gesprek met Maria kwam een vraag in me op die, bij mijn weten nog niet gesteld - maar wel de moeite waard is gesteld te worden:

Waarom roept het bij veel mensen geen irritatie of verontwaardiging op dat Palestijnen al decennialang geassocieerd worden met terrorisme?
Omdat ze dat volk uit de Bijbel steeds aanvallen. Zie ook de Kruistochten en zo.. en hoe kolonialisme werkt.
En er is hier in het Westen ook een schuldgevoel mbt. de Joden in WO2. Kijk eens naar hoe Duitsland zich jaaaren
opstelde.. en ze hebben het er nóg moeilijk mee. Ik begrijp dat wel.
Waarom hoeft die koppeling eigenlijk niet genuanceerd te worden, niet herzien, niet elke keer weer besproken? Waarom vinden we dát blijkbaar normaal?
Iets zit in de hoofden en dát is dan de waarheid. Punt uit. Dat idee. Soms gevoed door politici...
Waarom wekt het noemen van Israël als “terroristenstaat” wél weerstand op, maar het jarenlang bestempelen van een heel volk als terrorist nauwelijks een wenkbrauw doet fronsen?
Zie boven. En verder kan je Israël een terroristenstaat vinden, maar het is een staat, gedropped in de regio door Britten.
Een staat, die zich nu elke dag 'een beetje' beestachtig gedraagt, daar waar die zich legitiem in mijn ogen 'zou mogen verdedigen'.
Het is een oprechte - en naar mijn idee wezenlijke - vraag die ik wel eens graag beantwoord wil zien. Of in elk geval: een vraag die binnen het kader van dit onderwerp op zijn minst doordacht mag worden.
Ik vind de vraag een heel logische, zeker gezien wat er nu dagelijks passeert, zeker gezien jouw achtergrond.
Maar ik (zonder die achtergrond) sta er ook elke dag met een heel akelig gevoel naar te kijken, kan ik je meedelen.
En dat geldt dus niet alleen voor mij.
** ¥ **
Gesloten