Respect voor god(en)/godheden

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Het gaat in de verste verte niet om belediging van 'God', het is ook helemaal niet leuk om 'God' op de kast te jagen.

Een gelovige vindt, volgens mij, dat het feit dat hij gelooft geen enkele rol speelt in het vermogen om iets rationeel te kunnen beoordelen.

Op een moment dat een ander die manier van redeneren in het belachelijke trekt, de spiegel voorhoudt, houdt ie zich voor dat de ander hem discrimineert/afwijst vanwege zijn God.
Dat is gemakkelijker dan elke keer opnieuw te moeten constateren dat de ander eigenlijk twijfelt aan zijn ratio.
C'est le ton qui fait la musique
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Oh, er zijn gelovigen die ontzettend goed rationeel kunnen denken. Er zijn zeer goede gelovige natuurkundigen, wiskundigen, economen, maar zodra zij over hun geloof praten dan is de ratio even ver te zoeken, en dat komt omdat geloof een gevoelskwestie is.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef: Geen voorkeursbehandeling voor welke andersdenkende ook.
Precies, gelijke monniken gelijke kappen. Als goden niet meer beledigd mogen worden, dan wil ik als ongelovige niet meer beledigd worden door de smerigheid en vunzigheid van de Koran en de Bijbel. Weg met die troep uit het openbare leven!
Wil men hier niet naar toe, dan moet men ook niet zeuren over godslastering.

grtz.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het gaat er natuurlijk ook om dat we hier op een discussieforum zitten. En als je als gelovige op een discussieforum komt, dan moet je niet gaan zeuren dat er respect moet getoond worden voor je God of je geloof. Wat doe je hier dan? Wil je omzichtig behandeld worden? Waarom kom je dan hier voor discussie?

In het dagelijks leven zal ik zonder aanleiding ook geen discussie over het geloof aangaan met een gelovige. Tenzij hij of zij hier zelf de opening heel duidelijk voor geeft. Het is dus niet zo dat ik elke gelovige in elke situatie en overal en ongevraagd kritisch tegemoet treed. Als ze mij dan ook maar met rust laten wat dit item betreft.

Maar dus wel op een discussieforum als dit waar een gelovige geheel vrijwillig zijn gedachtegoed neer kan schrijven en waar dan ook logischer wijs geheel terecht op wordt gereageerd, kritisch en wel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie