Ik buig mij nederig in het stof en schaam mij diep.Huh? pardon? Dat is nu juist wat agnosten wel aanvaarden. Het is de basis van het agnosticisme.
Ik beweer dus ook niet dat de waarheid subjectief is maar iedere waarneming van de waarheid wel, ik ken dè waarheid ook niet in die zin daar zijn we het wel over eens maar de vraag (en het antwoord) was kun je God ervaren en binnen de begrenzing van subjectieve waarneming zeg ik dus ja en jij nee. Dè waarheid of je God kunt ervaren is niet te bewijzen want al zal ieder mens op deze wereld God zien dan nog zullen er mensen zijn die hun ogen letterlijk niet zullen geloven en voor hen zal Hij dan nog steeds niet bestaan.De Waarheid kan dus wat mij betreft nooit subjectief zijn. Iik moet echter toegeven dat ik de Waarheid niet ken.
Met welk zintuig neem jij liefde waar? Met welk zintuig neem je vreugde/verdriet waar? Als dat geen zintuig is maar een gevoel wat is gevoel dan? Waar zetelt dat en waar komt dat vandaan? Een simpele optelsom van chemische processen en instinctieve behoeftes?
Sceptik blijft terug komen op die zintuigen waar hij zo op wil vertrouwen, als ik "het" niet kan zien, horen, ruiken voelen dan bestaat het niet maar mijn hond ruikt 400 x beter dan ik, wiens wereld is dè waarheid? Die waarin ik een paar geuren waarneem of die van mijn hond die ruikt waar een egeltje over het gras heeft gelopen en daar wild enthousiast achteraan gaat?
De zintuigen zijn de meest onbetrouwbare bron in het bepalen van wat dè realiteit is. Als je blind bent dan zou dus alles wat je niet kunt horen, voelen of ruiken niet bestaan?! Nee omdat we iets niet waarnemen betekend het niet dat het niet bestaat, het bestaat niet voor degene die niet waarneemt, een verschillende realiteit en dus een verschillende waarheid. Voor mij bestaat dat spoor van het egeltje niet op het gras maar voor mijn hond wel. De zintuigen zijn ook subjectief omdat we waarneming koppelen aan emotie, zo kunnen geuren herinneringen oproepen maar ook afkeer, angst en agressie. Beelden beinvloeden ons op allerlei niveau en onze stemming bepaald of we een beeld positief of negatief ervaren/benoemen. Wie op zijn zintuigen vertrouwd moet ook weten hoe hij/zij gevoelsmatig en elkaar zit, wat de stemming van de dag/het moment is voor je een beetje waarde aan je zintuigelijke waarnemening kunt geven.Of ik in het vakje rationalist pas weet ik eigenlijk niet, maar de realiteit is voor mij datgene wat ik met mijn zintuigen kan waarnemen, (ook ik moet uiteraard ergens vanuit gaan) en dat is dacht ik niet subjectief
Wetenschap zelf misschien niet maar dat geld ook voor de leerstellingen van Jezus Christus het zijn de mensen die deze leerstellingen volgen die star kunnen zijn. Er zijn zat heel starre wetenschapsmensen die vast zitten in hun geloof in de techniek en in de al verkregen wetenschappelijke kennis, moet je eens in de medische wereld kijken hoe moeizaam nieuwe gedachten over ziektes ed worden aangenomen door de meerderheid. Dr Atkins werd verguisd om zijn theorie en zijn bewering dat het cholestrol gehalte daalt van zijn dieet en nu blijkt dat de man postuum toch gelijk zal krijgen, want er mag dan genoeg aan te merken zijn op zijn dieet, de bewering dat het (slecht) cholestrol gehalte wel degelijk daalt wordt steeds meer bewezen geacht.Het is niet star en onbuigzaam en dat is juist wat een onwrikbaar geloof meestal wel is. In die zin is het m.i. wel degelijk beter als een geloof in één of andere godheid die meestal ook nog onvoorwaardelijke gehoorzaamheid verlangt, met alle gevolgen van dien.
Ikzou aannenemen dat het voor mijn kind een realiteit is, het hoeft niet voor mij meetbaar, bewijsbaar realiteit te zijn. Ik aanvaard ook jouw godloze realiteit als jouw realiteit zoals ik mijn realiteit met God aanvaard.Het kind ervaart het vriendje als een realiteit, zou jij het geloven als het kind het aan jou zou vertellen?
Ik denk niet dat er veel mensen geneigd zijn in iets te geloven waar ze zich hoogst ongemakkelijk bij voelen he, dus dat vind ik een nonargument hoor. Dat gaat namelijk op voor alles en iedereen en is niet voorbehouden aan die mensen die in een god geloven. Jij hebt jouw manier van met de onzekerheden in het leven omgaan gevonden door te rationaliseren en daar is mi niets mis mee maar het is ook geen betere methode dan de mijne en ik vind het jammer dat jij dat wel zo ziet.Als we een geloof aan gaan nemen, waar we ons behaagelijk bij voelen, kan dat leiden tot starheid omdat we dan niet meer de drang hebben om verder te zoeken, we hebben de waarheid immers al gevonden.
Jij zegt dat de mens zekerheden wil, omdat het leven met al zijn onzekerheden anders ondragelijk is. En ik geloof dat dat voor veel mensen het geval is. Die mensen moeten vooral niet van hun geloof afwijken, daar ze anders in de problemen komen.
Je zegt immers;
Jij koppelt het geloven in God aan een bepaalde levenshouding en lijkt niet te zien dat mensen heel wat meer op elkaar lijken dan op het oog schijnt. Starre, onbuigzame, van hun eigen gelijk overtuigde mensen die zich vanuit hun overtuigingen boven anderen plaatsen omdat zij menen "het" beter te weten,het gelijk aan hun kant te hebben, die heb je overal. Ik ben ze overal in de maatschappij tegen gekomen, van onontwikkeld tot zeer erudiet, van kantoorpikkie tot coffeeshophouder en van manager tot schoonmaakster, er is èèn ding wat ik heel zeker weet, mensen, zijn mensen, zijn mensen, zijn mensen. Er is geen betere soort/groep/religie/ras/ nationaliteit/leeftijdsgroep/sociale klasse/milieu of wat je niog bedenken kan aan groep. Overal vind je hetzelfde, dezelfde groepsmechanismes en God zij dank ook de uitzonderingen, de andersdenkenden, de buitenbeentjes die allen tezamen zoals ik dat noem de onderstroom vormen.In die zin is het m.i. wel degelijk beter als een geloof in één of andere godheid
Gelukkig vind ik die hier op dit forum dan ook weer en ik zie in jou ook een "vrije geest" net zoals ik mezelf als een vrije geest beschouw.
Groet Enigma.