Allemaal aanname neem ik aan? Dat zijn slechts vermoedens vermoed ik?lanier schreef:Derek krijgt vele brieven en zal vaak mensen uitnodigen om naar zijn show te komen. Hij kent al de details uit de brieven en vanwege de vele details blijft er maar één persoon over. Ook kan hij mensen vrijkaarten geven voor een show op een bepaalde datum zodat hij zeker weet dat die persoon aanwezig is. Of het kunnen zelfs medewerkers zijn, maar zo ver wil ik niet gaan.
Ja ik heb met een van de personen gesproken, ze zat een paar plaatsen verwijderd van mij.Heb je met deze persoon gesproken?
Ze liep langs me heen om een sigaret te roken in de pauze, ze was op van de zenuwen en stond nog te trillen. Ik vroeg haar of het echt allemaal waar was en klopte. Zij bevestigde dat aan me.
Als mensen details in brieven zouden noemen, betreffen dit geen lichamelijke kenmerken of kwaaltjes denk ik. Ze vertellen bijvoorbeeld niet een detail zoals een litteken rond de vagina, een opvallende moedervlek naast hun ruggewervel, een vlindertatoeage op hun schouder waarvan de kleur blauw niet egaal is maar beschadigd.
In tegenstelling tot Char(latan) is Derek niet aan het gissen middels cold reading. Hij spreekt soms een volledige naam of namen uit. Vrijdag vroeg hij het publiek of iemand zich herkende in de namen Nanny-Nancy. Een meisje in het publiek vertelde dat zij zelf Nancy heet maar dat haar overleden oma Nanny heette.
Ik heb op rtlgemist alle uitzendingen van Derek bekeken en had mijn vraagtekens. Die probeer ik weg te nemen door een optreden ook echt bij te wonen. In de hoop natuurlijk dat ik me herken in de details die hij noemt, want dan ben ik benieuwd waar hij verder mee komt. Nu moet ik het doen met het peilen van de reacties van de mensen en hoe zo'n reading van begin tot eind (zonder knipwerk zoals op tv) verloopt.
Ik kan wel afgaan op de kritieken van een 'Ogilviekenner' (zoals de blogger die PietV wil uitnodigen) die daarover geschreven heeft, Ogilvie van dichtbij meemaken heeft bij mij dan toch de voorkeur.