Don Diego schreef:Waarom zie ik hier in Spanje wel eens een hoofddoekje en zeker geen geen omhullende tent met kijkgat.Er zijn best wel Marokkanen in dit land al zijn ze niet zo geliefd. Is het hele gedoe om hoofddoeken en burqas soms een provocatie in Nederland en heeft het eigenlijk weinig te maken met de eisen in de koran?
Ik vermoed eveneens dat het in Nederland eerst en vooral om scherpslijpende cultuurverbreiding gaat. De Koran heeft het immers over het bedekken van de schaamdelen. Voor zover mij bekend is dat niet iets dat het hele vrouwelijke lijf betreft.
De verzen die over de kledingsvoorschriften van de vrouw gaan zijn 24:31, 24:60 en 33:59.
"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."
Overdrijving door middel van Burka's en hoofddoeken en gezichtssluiers blijkt dus zelfs tegen de Koran in te gaan. Maar vertel dat maar eens aan mensen die vooral met kritiekloze recitatie en sentiment zijn grootgebracht. Het komt domweg niet binnen als er niet op ontwikkeld zelfkritisch vermogen een beroep gedaan kan worden.
33:53: "Jullie die geloven! Gaat de huizen van de profeet slechts binnen als aan jullie toestemming is gegeven om mee te eten maar zonder van te voren te gaan wachten tot het klaar is. Maar wanneer jullie uitgenodigd worden, gaat dan naar binnen. En wanneer jullie gegeten hebben gaat dan weer uit elkaar zonder te blijven praten; daarmee vallen jullie de profeet lastig en dan schaamt hij zich voor jullie, maar God schaamt zich niet voor de waarheid. En als jullie haar (de vrouwen van de profeet) iets om te gebruiken vraagt, vraagt haar dat dan van achter een AFSCHEIDING. Dat is reiner voor jullie harten en haar harten. Het past jullie niet Gods gezant lastig te vallen, noch dat jullie ooit na hem met zijn echtgenotes trouwt. Dat is bij God afschuwelijk."
De bovengenoemde afscheiding heeft helemaal niets met een gezichtssluier of hoofddoek van doen. Al te goedgelovigen willen echter nog wel eens onder de indruk raken van een voorganger in vervoering. Sneu als je je bedenkt dat culturele gebruiken gecombineerd met gebrek aan scherpe zin en niet relkigieuze voorschriften inburgerings- en arbeidskansen van sommige nieuwkomers in de weg zitten.
Een mens met wat innerlijke bagage weet echter dat het doorgaans geen zin heeft kinderen in hun spel en dwazen in hun overtuiging tegen te spreken en laat hen hun eigen ding doen zolang dit anderen geen schade doet. Laat echter wel duidelijk zijn dat hij daarmee zowel het kind als de dwaas niet helemaal serieus neemt.