Don Diego schreef:Maar ben je dan altijd tevreden met iets dat niet helemaal kan worden verklaard?
Het is
altijd naar beste weten en kunnen geweest. Opeens een antwoord verlangen is dus tamelijk onzinnig---dat heeft charlatans er niet van weerhouden een succesvol systeem op te stellen dat de mensheid al tienduizenden jaren in z'n greep heeft. Wetenschap heeft in de tijd dat het serieus wordt beoefend meer voor elkaar gekregen dan alle religies bij elkaar en als er een menselijke activiteit is die een reëel kansje maakt om een glimp op te vangen van hoe het allemaal
echt in elkaar steekt, is het die tak van sport wel. We zijn ermee bezig, kom over een paar eeuwen nog maar eens terug.
Is het vervelend dat ik nooit het antwoord zal weten voor ik doodga? Misschien. Ik kan me er niet meer over opwinden: er zijn nog tal van andere problemen die
wel goed onderzoekbaar zijn en nog steeds op een verklaring wachten.
Ik zelf ga dan verder en probeer te ontrafelen waarom er slechts een verzameling atomen in de vorm van een biologisch geheel met verstand bestaat zonder dat daar enige verdere betekenis aan kan worden gegeven. Niets in dit heelal is zonder betekenis denk ik dan. Het moet toch ergens goed voor zijn.
Waarom? En zou je genoegen kunnen nemen met een onzinnig antwoord, zoals bijvoorbeeld Douglas Adams' beroemde 42? Of, ik noem maar wat, 'pimpelpaars met gele stippen'? Volgens mij niet: mensen die zoeken naar de doel van dit alles, willen een hoogdravend filosofisch verantwoord antwoord, en niet een antwoord dat zo vreemd is als de genoemde mogelijkheden.
Het is zo niets om alles maar als niets te zien.
Lieve help---waar maak je dat uit op? Onvermogen tot begrip van het standpunt van een ander ligt toch echt aan jezelf, hoor. Ik heb er geen moeite dat er vragen zijn waar geen antwoord op zal komen: in plaats daarvan kijk ik naar vragen waar ik op basis van mijn eigen inzicht
wel binnen een redelijke termijn een antwoord kan verzinnen. En sommigen hebben zo'n enorme visie dat hun denkbeelden nog na hun dood doorgaan. Ik heb een dergelijke wijsheid niet in me, en ga het ook niet proberen.
Het is pas 'niets' als je niet in staat bent om op eigen kracht er het beste van te maken. Maar dat deed je altijd al, want geloof en spiritualiteit komen ook uit jezelf voort. Die dingen zijn net als de wonderpil die je altijd in cartoons ziet om een schuchter personage meer zelfvertrouwen te geven.