Geplaatst: 18 dec 2006 15:34
Collegavanerik: in deze geef ik je inderdaad gelijk. Of moet ik de dhimmi opvattingen van bijv. Abu Jahjah nog even tevoorschijn toveren voor ons aller Baruch.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Osama bin Laden was een vriend van de VS.marc aka controle schreef:Amerika steunde eerst ook osama. Vijanden veranderen in de loop van de tijd...
In het geval van Israel heeft deze strategie, nl. de grotendeels (dank Sararje) seculiere nationalistische ambities van Palestijnen ondermijnen d.m.v. de nauwelijks seculiere Hamas, direct bijgedragen aan de verdere Islamisering van de voorm. bezette gebieden. Deze mogelijke consequentie werd voor lief genomen omdat onderlinge verdeeldheid scheppen goed had kunnen uitwerken voor Israel (en wellicht komt het Israel alsnog ten goede gezien de afglijding naar meer anarchie in de voorm. bezette gebieden a.g.v. de machtstrijd tussen vnl. Hamas en de Fatah).marc aka controle schreef:...en achteraf is het altijd makkelijk praten.
De Israelisch-Palestijnse problematiek reduceren tot de dhimmi opvattingen van b.v. onze Belg Abu Jahjah vind ik toch wel een beetje te ver gaan, maar goed, ieder zijn of haar kijk op de wereld.Sararje schreef:Collegavanerik: in deze geef ik je inderdaad gelijk. Of moet ik de dhimmi opvattingen van bijv. Abu Jahjah nog even tevoorschijn toveren voor ons aller Baruch.
Een argumentum ad Balkenendium?Sararje schreef:Laten we wel wezen...
Dan zie je de uitspraken die Arafat gedaan heeft refererend naar de Koran onvolvoende in perspectief. Ik zou graag de volgende studie willen aanbevelen: "Nationalizing a Universal Text: The Quran in Arafat’s Rhetoric". Een passage uit de conclusies:Sararje schreef:Ik heb ook wel wat linkjes van Fatah waarin dat verschil niet zo bijster groot is. Doel ondermeer op een toespraak van Arafat (in Durban) waarin hij conform de Koran citeert dat hij Joden het liefst zich ziet verschuilen achter een steen etc. etc.
Overigens, in het gebruik van religieuze beelden en retorica verschilt het Arabisch nationalisme niet veel van haar Joodse tegenhanger, het Zionisme."By refraining from speaking in the name of Islam, yet at the same time expressing religious sentiment and evoking religious images almost exclusively from the Islamic texts, his discourse remains true to the nationalist tradition of secular Arab leaders that religion should seem
universal. Referring to religion universally enables him to include Christian Palestinians within the bounds of the Palestinian people. Simultaneously, his emotional identification with verses from the Quran and Islamic symbols is calculated to solidify the Islamic majority struggling against a people with a distinct religion of their own.
Supporting finding that his discourse remains essentially nationalist comes from another quarter as well. None of what he quotes or evokes has any bearing on the political character of the Palestinian State, its legal norms and the actual Palestinian political system. Ironically, the style and content of the Quran, devoid of almost any programmatic reference to how one governs the polity, facilitates Arafat’s objectives. The Quran as a homiletic and evocative text is in this sense a pliable instrument in the hands of a nation-builder."
Hillel Frisch, 2005, Nationalizing a Universal Text: The Quran in Arafat’s Rhetoric. p 334. In: Journal of Middle Eastern studies. vol. 41, no3.
Hamas is een strikt religieuze beweging, Hans Jansen de theoloog schreef afgelopen zaterdag een heel leerzaam stukje in trouw over de religieuze frustraties die de aanwezigheid van een joodse staat veroorzaakt in het islamitische midden oostenBaruch schreef:De Israelisch-Palestijnse problematiek reduceren tot de dhimmi opvattingen van b.v. onze Belg Abu Jahjah vind ik toch wel een beetje te ver gaan, maar goed, ieder zijn of haar kijk op de wereld.Sararje schreef:Collegavanerik: in deze geef ik je inderdaad gelijk. Of moet ik de dhimmi opvattingen van bijv. Abu Jahjah nog even tevoorschijn toveren voor ons aller Baruch.
Groetjes,
Baruch
Ik denk dat de Israelisch-Palestijnse problematiek ook niet te reduceren is tot de Hamas; de religieuze dimensie is een van de vele aspecten. Overigens ben ik benieuwd naar het artikel van Jansen, al heb ik een vermoeden dat de conclusies naar zich laten raden. De analyses van Jansen kenmerken zich met de stelling dat antisemitisme systematisch verzwegen of gebagatelliseerd wordt en beschouwd het Palestijnse verzet tegen de Israëlische bezetting als een vorm van antisemitisme.collegavanerik schreef:Hamas is een strikt religieuze beweging,
In zijn niet zolang geleden verschenen boek, Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme, waarin hij o.m. beweert dat de Palestijnse zelfmoordacties niet zozeer een exponent zouden zijn van een strijd tegen de bezetter, en zelfs niet zozeer zouden wortelen in de traditie van de Islam, maar een exponent zou zijn van de antisemitische geschiedenis van Europa.Sararje schreef:Waar stelt Hans Jansen het laatste?
Alleen jammer dat Hans Jansen niet duidelijk het verschil wenst te maken tussen kritiek op de staat Israel enerzijds (of zelfs anti-zionisme) en jodenhaat (anti-semitisme) anderszijds. Niet verwonderlijk dat hij dan ook in 2005 een prijs heeft gekregen van de World Zionist Organization. Overigens vind ik het een uitstekend streven om alert te zijn op antisemitische.Kitty schreef:Goed artikel dat vooral de relatie tussen de stichting van de staat Israel en de aangewakkerde Jodenhaat bij de Islamitische staten bloot legt.