Wie zijn 'ons'?Scotfan schreef:
Nee, ze staan onder invloed van ons!
Islam vs Blackmetal
Moderator: Moderators
Gefeliciteerd jongens!
Als de band "Cradle of Filth" (de naam alleen al!) in Nederland een concert gaf, en ik had een 16 jarige zoon die erheen wilde, dan gebeurde dat zeker niet. Niet omdat ik bang ben dat hij de volgende dag zijn klasgenootjes overhoop gaat schieten of ziets, wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Michael Moore. Maar wel omdat ik vind dat een band die zich Cradle of Filth noemt, of andere Black Metal bands waar ik wel wat teksten en muziek van ken, een wereldbeeld en levensopvatting presenteren waar ik mijn kind niet aan bloot zou willen stellen. De duisternis, wanhoop, bloed en ellende spatten er soms af.
Soms ook niet, dat weet ik, maar de algehele uitstraling van een dergelijke band en een dergelijk concert vind ik gewoon een slechte invloed hebben.
Concert van Bodycount: "This looks like a fucking Bon Jovi Concert! Let's see how many injuries we can make!"
Enfin, het feit dat ik mijn kind zou verbieden naar dat soort bands te gaan, zouden sommigen misschien belachelijk vinden, fascistisch, onderdrukkend of fundamentalistisch, ik noem het opvoeden.
Nu terug naar de Maleisische overheid. In dat land heeft de overheid een veel autoritairdere rol dan bij ons het geval is. Welke situatie de beste is, is de vraag natuurlijk, maar de situatie is daar nou eenmaal zo. Dat moet je meenemen in je oordeel. Ik heb het gevoel dat de overheid daar ook aan het "opvoeden" is.
In mijn geval zou dit opvoeden ophouden bij het punt dat mijn zoon volwassen wordt of het huis uit gaat. Dan is het zijn verantwoording.
Daar maakt de Maleisische overheid volgens mij de fout: ze voelt zich in te grote mate verantwoordelijk voor haar onderdanen. Ik denk dat het uiteindelijk hun bedoeling is om het volk voor deze ellende te behoeden en het daarom verbieden, maar ze gaan daarin VEEL te ver en mensen opsluiten en "hersenspoelen" is werkelijk buiten alle proporties.
Het principe om als overheid je mensen tegen zichzelf beschermen vind ik overigens beslist niet slecht: in Nederland is het dragen van gordels verplicht en het gebruiken van heroine verboden. Ik sta daar achter!
En nog even over Engeland: ik kan het zelf enorm irritant vinden als ik in de trein gedwongen wordt om naar andermans repeterende beats te luisteren omdat hij/zij een discman nogal luid heeft aanstaan. Dat is geen discriminatie, dat is mensen duidelijk maken dat ze rekening met elkaar dienen te houden!
Dus, hoewel ik vind dat de Maleisische overheid hiermee ontzettend slecht bezig is, zijn er wel weer meerdere kanten aan de zaak.
Macht (over onderdanen, kinderen of wat dan ook) geeft ook verantwoordelijkheid om diegenen die onder jou staan te behoeden voor het kwade.
Ik begrijp wel dat blackmetalbands er voor buitenstaanders erg gevaarlijk uitzien. En het is de vraag of je een 16jarige jongen kunt tegenhouden, of kunt weerhouden om van een bepaalde muziekstijl te houden. Je creeert hierdoor een enorme generatiekloof die vaak niet meer is te dichten. Ik heb vroeger veel leeftijdsgenoten uit streng religieuze gezinnen zien ontsporen omdat ze in het gezin werden afgeknepen. Blackmetal is een een vrij onschuldig verschijnsel. Alle blackmetalfans die ik ken, en dat zijn er aardig wat, zijn stuk voor stuk zachtaardige mensen.Bumblebee schreef: :Als de band "Cradle of Filth" (de naam alleen al!) in Nederland een concert gaf, en ik had een 16 jarige zoon die erheen wilde, dan gebeurde dat zeker niet. Niet omdat ik bang ben dat hij de volgende dag zijn klasgenootjes overhoop gaat schieten of ziets, wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Michael Moore. Maar wel omdat ik vind dat een band die zich Cradle of Filth noemt, of andere Black Metal bands waar ik wel wat teksten en muziek van ken, een wereldbeeld en levensopvatting presenteren waar ik mijn kind niet aan bloot zou willen stellen. De duisternis, wanhoop, bloed en ellende spatten er soms af.
Hoe uit zich die invloed dan? Ik ben vaak naar metalconcerten geweest. Ik zie die slechte invloed niet zo.Soms ook niet, dat weet ik, maar de algehele uitstraling van een dergelijke band en een dergelijk concert vind ik gewoon een slechte invloed hebben.
Ik ben daar niet bij geweest en heb het ook nooit op tv gezien, en kan daarom daar niet veel op zeggen. Maar volgens mij is Bodycount geen blackmetal.Concert van Bodycount: "This looks like a fucking Bon Jovi Concert! Let's see how many injuries we can make!"Ik noem dat aanzetten tot geweld en het resultaat was er dan ook wel naar: de heren kregen keurig hun zin.
Voor welke ellende behoeden? Welke ellende wordt veroorzaakt door blackmetal?In mijn geval zou dit opvoeden ophouden bij het punt dat mijn zoon volwassen wordt of het huis uit gaat. Dan is het zijn verantwoording.
Daar maakt de Maleisische overheid volgens mij de fout: ze voelt zich in te grote mate verantwoordelijk voor haar onderdanen. Ik denk dat het uiteindelijk hun bedoeling is om het volk voor deze ellende te behoeden en het daarom verbieden, maar ze gaan daarin VEEL te ver en mensen opsluiten en "hersenspoelen" is werkelijk buiten alle proporties.
De blackmetalfan heeft een punt als zij/hij zegt dat godsdienst meer ellende heeft veroorzaakt. Ik vind dat veel passages uit het Oude Testament niet zo veel verschillen van de gemiddelde teksten van een blackmetalband. 'De duisternis, wanhoop, bloed en ellende spatten er soms af.'
Van heroine en het niet dragen van autogordels zijn de negatieve effecten bekend en die liggen voor de hand. Bij het beluisteren van bepaalde soorten muziek is dat niet zo. Er is wat betreft sociaal gedrag geen significant verschil tussen metalfans en andere groepen.Het principe om als overheid je mensen tegen zichzelf beschermen vind ik overigens beslist niet slecht: in Nederland is het dragen van gordels verplicht en het gebruiken van heroine verboden. Ik sta daar achter!
Ik vind het enorm irritant als ik op zondagmorgen thuis kom van een Technoparty of een avond in de kroeg en ik word wakker gehouden door van die kerkklokken. Ook vind ik het reuze-irritant als ik lekker op de bank naar een interessante docu op discoverychannel zit te kijken en er komt tijdens de commercialbreak zo'n reclame voor zo'n praise cd langs. Ik zou me ook kunnen ergeren aan de Jehova's getuigen die aan de deur komen. Al die 'Jezus redt' stickers die me toeschreeuwen vanaf de gevels van kerken en kofferdeksels van auto's. De leden van de lokale pinkstergemeente die me aanklampen als ik op zaterdagmiddag boodschappen doe. Dezelfde leden van de pinkstergemeente die op zaterdagen gospelbands inhuren die in het hele centrum te horen zijn. etc. etc. etc. etc.En nog even over Engeland: ik kan het zelf enorm irritant vinden als ik in de trein gedwongen wordt om naar andermans repeterende beats te luisteren omdat hij/zij een discman nogal luid heeft aanstaan. Dat is geen discriminatie, dat is mensen duidelijk maken dat ze rekening met elkaar dienen te houden!
Maar.....je moet een beetje tolerant zijn in deze wereld. Ik accepteer de kerkklokken, de 'Jezus redt' stickers, de praise cd reclames, de Jehova's getuigen, en de opdringerige bekerings tactieken en die vreselijke (in mijn ogen) muziek van de lokale pinkstergemeente.
En jij, en wie dan ook, zal dan moeten accepteren dat er mensen zijn die in de auto, in de trein of op feesten naar muziek luisteren met repeterende beats.
Dus, hoewel ik vind dat de Maleisische overheid hiermee ontzettend slecht bezig is, zijn er wel weer meerdere kanten aan de zaak.
Macht (over onderdanen, kinderen of wat dan ook) geeft ook verantwoordelijkheid om diegenen die onder jou staan te behoeden voor het kwade.
Wat is het kwade. Een begrip waar je alle kanten mee op kunt. Een overheid zou kunnen zeggen: 'We verbieden de Islam, Jodendom en het Christendom, want ze hebben een slechte invloed op de mens.'
Heeft dit zin? Neen! De sovjetunie heeft geprobeerd het christendom en islam uit te roeien en beide religies zijn er alleen maar sterker door geworden.
Zo zal het ook gaan met een hypothetische christelijke regering die mensen wil verbieden om naar techno of metal te luisteren.
Ik WIL! naar muziek luisteren met repeterende beats, en er is niets of niemand die mij hier vanaf kan brengen. Ik hou van deze muziek.
8) Kafir....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Misschien was mijn reactie hierboven wat heftig. Ik ben gewoon heel erg gesteld op mijn individuele vrijheid. En zolang ik daar anderen geen kwaad mee doe, dan heb ik graag dat mensen mij vrij laten. Veel christenen worden ook vervolgd zonder geldige reden en als de dreiging aanwezig was dat dit in ons land ook zou gebeuren dan zou ik dat heel erg vinden en me daar ook tegen verzetten.Bumblebee schreef:![]()
Laat ik even voorop stellen dat ik deze actie in Maleisie belachelijk vind. Dit gaat echt VEEL te ver. Houd dit in jullie achterhoofden als je het volgende leest.
Deze reactie moet je daarom niet al te persoonlijk opvatten, al begrijp het wel als dit zo op je overkomt.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ik denk ook dat het verbieden van luisteren naar dergelijke muziek, of het bezoeken van black metal concerten (geldt voor veel meer dingen trouwens) een averechts effect heeft, zodra een kind in de pubertijd komt, en er wordt haar/hem met harde hand van alles verboden, dan gaat zo'n kind in de meeste gevallen uit pure rebelsheid juist die 'verboden' dingen doen, echter dan vaak veel extremer dan wanneer het haar/hem niet was verboden. (do I still make sence?
)
Jeetje,..het is alsof ik mezelf een spiegel voor houd
N-Rico
Jeetje,..het is alsof ik mezelf een spiegel voor houd
N-Rico
* 't giet zoals 't giet *