Theoloog schreef:
In het boek 'Moeder en Zoon' van Gerard Reve staat de volgende passage: (Reve wil zich tot het Rooms-Katholieke geloof bekeren en moet daartoe een 'examen' afleggen bij Professor Hemelsoet:
"'Wat vindt U ...van de Bijbel?', vroeg professor Hemelsoet.
'Echt bijbelvast ben ik niet', antwoordde ik. 'Ik heb de Bijbel wel helemaal gelezen, dat wel. Ik vind altijd dat je iets moet beoordelen naar zijn hoogtepunten... Als je een schrijver beoordeelt' - 'ik bedoel, laat ik me even bij mijn eigen vak houden', laste ik bescheidelijk in - 'dan moet je die schrijver niet beoordelen naar 1 mislukt hoofdstuk, 1 mislukt boek... niet naar 1 triviale dichtregel of 1 slecht vers, maar naar zijn hoogtepunten: want daartoe heeft hij bewezen in staat te zijn geweest....'
Professor Hemelsoet knikte bijna onmerkbaar.
'En de Bijbel als geheel...' vervolgde ik: 'Ik kan mij heel goed voorstellen, dat iemand zegt dat die Gods woord is.... En waar God echt iets zegt, daar zegt Hij ook iets, waar geen mens omheen kan... Dat vind ik... Maar er staat ook een hoop gelul in de Bijbel.. Er staan ook stukken in, die ik doorstreep, of die ik het liefste er uit zou scheuren...'
Professor Hemelsoet leunde achterover, en klapte lachend in de handen.
'Geslaagd!; riep hij uit."
Hoe meer ik erover denk, des te minder ik het geslaagd vind.
"De bijbel als geheel" is als volgt:
De Bijbelklucht Aflevering 1
-Een Grote Tovenaar bekijkt de zaak en merkt op dat het overal donker en woest en ledig is. Moet nodig wat aan gedaan worden.
-Hij verwaardigt zich tot het uitspreken van één zin per dag, en ja hoor, binnen een week heeft hij alles voor elkaar.
-De Grote Tovenaar is zeer ingenomen met zichzelf, geeft zichzelf een compliment voor het goede werk en heeft daarna een welverdiend dagje rust nodig.
De Bijbelklucht Aflevering 2
-Herhaling van aflevering 1. Aangepast voor kinderen en volwassenen wier IQ aflevering 1 boven de pet ging. Tevens belangrijke aanvulling op het scheppingswerk
van de Tovenaar: het ging de Tovenaar bovenal om de man; de vrouw is slechts een
hulp voor hem.
De Bijbelklucht Aflevering 3
-Oeps, alles gaat fout.
Aangezien de Tovenaar blind is voor eigen gebreken geeft hij de schuld maar aan de mens en een slang. Hij geniet inmiddels van het uitdelen van straffen. Hij overdrijft zijn toorn een beetje, zodat hij voor eeuwig straf kan geven, vooral aan de vrouw, maar daar heeft hij tenslotte recht op. Het is tenslotte allemaal zijn eigen prutswerk.
De Bijbelklucht Aflevering 4
-De Tovenaar wil nu een echte Hollywoodfilm bekijken op de volgende rustdag. Hij vindt een voorwendsel om heel boos te worden op de gehele mensheid: ze hebben nota bene de hele tijd sex met de zonen van de goden!
-Hij vindt geen echt voorwendsel omreden waarvan hij genade heeft met één persoon, maar dat hoeft ook niet, want hij is tenslotte de eigenaar van al zijn prutswerk. Maar als formaliteit moet wel opgemerkt worden dat Noach een voobeeldige man was, natuurlijk.
De Bijbelklucht Aflevering 5
De Tovenaar laat zich van zijn beste kant horen: hij zal nooit meer zo boos worden op de mensen dat hij ze allemaal zal verdrinken. (Hè, hè, grinnekt hij in zijn baard. Zou veel te saai zijn dezelfde film weer eens af te draaien. De volgende keer verzint ik wat anders, vuur bijvoorbeeld!). Zijn uitverkoren vriendje legt meteen en als eerste een wijngaard aan en weet er goed van te genieten. Dat mag ditmaal ook: hij krijgt van de Tovenaar zelfs de opdracht veel aan sex te doen.
De Bijbelklucht Aflevering 6
De mensen zijn inmiddels bezig een toren te bouwen zó hoog dat ze kunnen zien wat de Tovenaar daar boven uitspookt. Mag niet. Tovenaar daalt af naar beneden om te zien of het waar is.
-Weer boos, mensen worden verdeeld in 6000 talen. Goeie vondst van de Tovenaar. Hij lacht zich weer dood.
De Bijbelklucht Aflevering 7
De Tovenaar verveelt zich inmiddels dood en heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan het eeuwig uit zijn hoofd leren van de stamvaders van de volgende generatie.
Na een paar duizend jaar nietsdoen, of verwoed broeden op een plan, krijgt hij eindelijk een ideetje.
De Bijbelklucht Aflevering 8
De Tovenaar krijgt weer een mensenvriendje. Hij laat hem van hot naar her lopen, duiven, koeien, geitjes, lammetjes en wat al niet offeren, en houdt hem zoet met verhaaltjes over wat hij allemaal wel niet kan.
De Bijbelklucht Aflevering 9 FOR ADULTS ONLY
(homo's door de Tovenaar met vuur verdelgd na uitvoerige vergaderingen en onderhandelingen met zijn vriendje!)
De Bijbelklucht Aflevering 10
-De Tovenaar heeft weer eens zin in een partijtje stoeien met zijn vriendje. Hij jaagt hem de schrik op het lijf, maar net op het kritieke punt zegt hij "I'm only joking!!" De aflevering wordt de populairste van alle tijden! Altijd weer vraagt men om herhalingen!
De Bijbelklucht Aflevering 11
.
.
.
.
.
.
De Bijbelklucht Aflevering 6666
-De Tovenaar belooft nog steeds van alles! Suikergoed voor wie zoet is en de Roede voor mensen die zijn afleveringen zat zijn!
een bibliotheek aan boeken, die samen een groots verhaal vormen. Het kan zich meten met de fraaiste werken uit de wereldliteratuur.
Ja, ja. er zitten inderdaad een hoop grapjes in.