marc aka controle schreef:Ik geloof in determinisme in de natuur in de zin dat natuurwetten altijd voorspelbaar zijn (given dat de relevante info beschikbaar is) en daardoor als perfect logisch verondersteld kunnen worden.
Dat was ook de bedoeling erachter toen de mensen deze natuur "wetten" begonnen te beschrijven. Zonder dit gegeven zou wetenschap het meest zinlose zijn ooit bedacht.
Dat zegt natuurlijk nog niets over een eventueel doel van deze natuurwetten opzich.
Zoals jij het stelt niet nee, maar als je het als mesnelijke beschrijving ziet dan heeft wel een doel, voor ons begrijpelijk maken en instrumenten kunnen ontwikkelen e.d.
Dan kom je immers met de bron van deze natuurwetten in aanraking en ons logisch denken laat ons geen bron vinden.
De bron van de naturwetten is een werkzame omschrijving te leveren van de wereld om ons heen. Logischer kan niet.
Als we gewoon naar de beschikbare info voor ons kijken, zou ik zeggen dat toch gesteld kan worden dat de natuur leven wilt voortbrengen en bewaren.
Dan moet je de premisse hard maken dat "de natuur" sowieso een "wil" heeft, en ja ik denk dat we meer punten tegen vinden als voor.
Zegt misschien niets over het doel van natuurwetten op een hoger niveau (constant) maar wel wat over de natuur op dna niveau (niet constant).
Natuurwetten op hoger niveau, leg eens uit?