Je moet niet oordelen voordat je iets van hem gelezen hebt. Juist Nietzsche pleit voor het bekijken vanuit diverse perspectieven hetgeen hem ook doet concluderen dat dé waarheid niet bestaat. Dus je verwijt de sneeuwitte pot dat hij net zo zwart ziet als dogmatische christendom.Atli schreef:Ik krijg hier tochg een raar bijsmaakje van, christenen zeggen ook dat je de hoofdlijnen van het geloof moet kennen voordat je de bijbel in z'n juiste context kan plaatsen. Er is ook nog een ander trapje, die van kritische wederhoor en relativatie van het aangebodene.
FRIEDRICH NIETZSCHE - MAX STIRNER
Moderator: Moderators
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Dat soe ik in deze ook niet.Gerard schreef:[e moet niet oordelen voordat je iets van hem gelezen hebt.
Nee, Nietzsche vind dat de waarheid bestaat in de "wille zum macht".Juist Nietzsche pleit voor het bekijken vanuit diverse perspectieven hetgeen hem ook doet concluderen dat dé waarheid niet bestaat.
Het gedweep omtrent dit persoon roept bij mij associaties op met het christedom.Dus je verwijt de sneeuwitte pot dat hij net zo zwart ziet als dogmatische christendom.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het gedweep met deze persoon komt geheel op rekening van de dweper, en op geen enkele manier op rekening van Nietzsche. Nietzsche laat zelfs herhaaldelijk weten dat hij er zich net als jij zeer aan ergert.Atli schreef:Het gedweep omtrent dit persoon roept bij mij associaties op met het christendom.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Beste Theoloog,Theoloog schreef:Ik heb hier "Die Frohliche Wissenschaft" op de plank staan, en "Also Sprach Zarathustra" (beiden in één band), maar ik loop een beetje tegen hetzelfde aan als CvE.
Misschien kun je een outline geven van die werken. Dat zou het lezen aanzienlijk vergemakkelijken.
Nu kan het zijn dat je Duits leest zoals je moedertaal, maar om met Nietzsche te beginnen zou ik een moderne nederlandse vertaling aanraden van zijn boeken (bijvoorbeeld Aldus sprak Zarathoestra, vertaald door Wilfred Oranje, uitgeverij Boom).
Wat de outline betreft van zijn denken heb ik daar mijn best op gedaan die te geven:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=30
En ook hier: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&start=90