De rehabilitatie van Jezus.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

FonsV schreef: En… denk nog eens na over de betekenis van de term 'weten'. B.v. kun je spreken van 'iemand vertrouwen' als je de bewijzen hebt dat hij/zij te vertrouwen is? En… hoe herstel je een eenmaal geschonden vertrouwen?
Ik zei dat ik meer vertrouwen heb in wetenschap dan in religies. Ik heb niet gezegd dat dit vertrouwen absoluut is.
Hier gaan onze wegen uit elkaar. Ik ben een realist. Wat ik als bestaand waarneem bestaat dus voor mij. Daar ga ik verder niet 'moeilijk over doen'. :)

Nou ik doe daar ook niet moeilijk over. Maar als men mij hier in een discussie mee confronteert, dan zal ik meteen toegeven. Ik kan het tegendeel niet bewijzen.
Devious schreef:Das een goeie ja, die ga ik onthouden. Het bewijst tevens dat zoiets als almacht niet bestaat.

Dat laatste gaat volgens mij niet op. Ons menselijk verstand is namelijk in staat te beoordelen of iets mogelijk is. De natuurlijke logica leert een paar zaken:
Wat dacht je dan van deze (Ik meende dat Donnie Darko deze ook al een keer naar voren bracht, maar ik wist hem al voor die tijd): 'Kan God een steen scheppen die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan tillen?'
Ziezo, dat is dan eindelijk een einde aan het fabeltje van de 'almacht'.. Of niet? ben benieuwd.
Devious schreef: Als ik heel en heel diep ga, weet ik echt heel, heel weinig.
Nou én? Hoe meer ik 'weet' des te meer ik 'besef' hoe weinig ik 'weet' omdat ik voortdurend ontdek ('besef') dat er nog zoveel meer te 'weten' is, dat ik nog niet 'weet'.
Ja en? dat is precies wat ik bedoel.
Fons schreef:Om het anders te zeggen: aangenomen dat het waar is dat al dat is een verschijningsvorm is van één en dezelfde energie, dan is de mens meer dan alleen de energie van zijn lichaamscellen'.
Devious schreef:Aangenomen dat dit waar is ja, maar op welke grond neem je zoiets aan?
Maar - zo zegt de moderne fysica - elk van die moleculaire onderdeeltjes is niets anders dan een energieveldje, een uiterst klein plaatsje waar energie is.
Ja ja, ok. In ieder geval geen hocus pocus.

ciao..
Laatst gewijzigd door Devious op 18 okt 2004 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Devious,

De vraag ''Kan God een steen scheppen die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan tillen?' is net zo 'slim' als: 'Kan God een ontilbare steen optillen'? of: 'Kan God een vierkante cirkel scheppen'?

God is, heb ik me laten vertellen, niet zo 'tilachtig'. Hij jongleert liever met de planeten. :)

* Iets wat zeldzaam is, is duur.
* Welnu: Een Rolls Royce van de dubbeltje is zeldzaam.
* Dus: Een Rolls Royce van een dubbeltje is duur.

'Logisch'. Tóch? :)

Groeten.

Fons.
Plaats reactie