Is Israel een apartheidsstaat

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Je kunt geen grond kopen tenzij men het aan je wil verkopen dat is punt 1, dat men dan er "af gepest" werd is een veralgemenisering die de geschiedenis geen recht doet.
Die grond werd verkocht door rijke Arabieren, die heemaal niet dachten aan de mensen die afhankelijk waren van dat land.
Als jouw familie eeuwenlang op een stuk grond woonde dat je levenslang kon pachten van een rijke grootgrondbezitter. En dat land wordt plotseling verkocht aan ideologisch gedreven zionisten, die een JOODS land wilden stichten dan wordt leven op zo'n stuk grond voor een islamiet/Arabier niet aangenamer. Helemaal niet als de kopers er eigenlijk alleen landbouwgrond voor de JOODSE staat willen aanleggen.

Ik denk dat Enigma zelf ook eens geschiedenisboeken van verschillende historici zou moeten lezen. Het westen is ZEER eenzijdig ingelicht over de stichting van de staat Israel.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Ik weet niet wat voor achterlijke geschiedenislessen jij hebt gehad maar je l*lt uit je nek man,

Ik weet dat dit een gevoelig onderwerp is, maar ik ben van mening dat dit soort krachttermen beter achterwege kunnen worden gelaten. Ik zou zeggen, haal de geschiedkundige feiten naar boven, vermeld er duidelijke bronnen bij, en bewijs op deze manier of And3s ongelijk heeft.
daarnaast al zou het waar zijn wat dan nog? Het recht van de sterkste en de macht van het grootkapitaal is een oud en wereldwijd normaal gedrag behalve als het om Joden gaat And3sej dan leg jij geloof ik andere maatstaven aan of ben je gewoon zo onwetend dat je echt geloofd in de onzin die je hier verkondigd?
Deze indruk heb ik niet gekregen van An3sdej. Ik zie dat hij zowel kritiek levert op Israel als op de palestijnen.
Je bedoeld dat de Joden helemaal geen reden hadden om Europa en Amerika te verlaten naar een land waar ze eindelijk veilig zouden kunnen zijn omdat het hùn land was en ze niet langer afhankelijk van vreemde overheden zouden zijn om zichzelf te beschermen tegen het wereldwijd levende antisemitisme??? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock
:
Helaas zijn ze in dat nieuwe land niet veilig. Ik denk eerder van de regen in de drup. Er zijn veel joden die nu wegvluchten uit Israel omdat ze de stress niet meer aankunnen. Voor de veiligheid is het voor joden beter om in Europa te wonen is mijn indruk. Extreem rechts bemoeit zich amper meer met joden. Vele extreemrechtsen kiezen zelfs de kant van Israel omdat ze de islam als grootste bedreiging zien.
Bovendien heb ik al te vaak ervaren dat aan de pro-Palestina verklaring een al dan niet latent, dan wel openlijk anti-semitisme ten grondslag ligt, dus daar heb ik geen boodschap aan.
Ik geloof niet dat iemand hier 100% anti Israel is. Er is hier veel kritiek geuit op de palestijnen.

ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Naar schatting 300.000 palestijnse moslims en christenen zijn na de stichting van de staat Israel uit hun huizen gevlucht of verjaagd. Ca 400 dorpen werden vernietigd en de rest werd geconfisqueerd voor de Joodse immigranten. Sommige oude palestijnen koesteren nog de sleutel van hun oude huis.
Alle volkeren op de aarde hebben hun donkere vlekken in de geschiedenis. Nederland, Amerika, Duitsland, Arabische landen etc.. etc.. Ook Israel heeft een schaduwzijde. Schaduwzijden moeten bespreekbaar zijn, zelfs in het geval van Israel.

ciao.. 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Het is een beetje het David en Goliathverhaal:
Vroeger was er het zielige kleine Israel dat bedreigd werd door allemaal boze Arabische buurstaten en dat is geworden tot het vreselijke Israel dat zielige Palestijntjes lastig valt.

Ook bespeur ik flink wat pessismisme in dit topic wat betreft een oplossing voor het MO-probleem, wat ik op zich niet vreemd vind.
Zelf hou ik me nooit zo bezig met exclusiviteitsclaims van religies, grenzen van jaren geleden enz.
Ik probeer het van de realo-kant te bekijken; welke maatregelen zijn er nodig om de druk van de ketel te halen daar? (een voor alle partijen bevredigende oplossing zal er toch nooit komen)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Lanier schreef .Quote:
Israel is gesticht na de 2e WO en Europa stemde daar al snel mee in;alleen al omdat West-Europa werd bevrijd door de Amerikanen.

Op deze wijze aan geven wat de grond en de reden was om het Joodse volk het land te geven is zo kort door de bocht dat het gewoon een leugen verword. Een nogal tendentieuse leugen ook nog. Ik weet dat de meeste jongeren bijzonder slecht geinformeerd zijn over de recente geschiedenis van zo een 50 jaar geleden laat staan wat daar aan vooraf ging maar dit is dus gewoon gel*l.
Feit is dat Israel is gesticht na de 2e WO. Vooral in 1942 vertrokken veel Joden naar Palestina om te ontkomen aan de Nazi's. Van 1920 tot 1948 waren de Britten de baas in Palestina. Gelijk na het ontstaan van de staat Israel vielen de buurlanden de staat binnen, maar Israel wist zich toch te verdedigen.In 1938 studeert een commissie onder leiding van John Woodhead op de verdeling van Palestina tussen joden en Palestijnen. De commissie stelt voor het joodse gebied terug te brengen tot het gebied rond Tel Aviv. Daar tekende zich het meest duidelijk een joodse meerderheid af. Dit is voor de joden niet aanvaardbaar -het gebied is te klein-, maar ook de Palestijnen willen hier niet mee instemmen. Zij willen geen joodse staat. Onder druk van de Palestijnen verklaren de Britten in 1939 dat er geen verdeling van Palestina zal plaats vinden en dat er geen joodse staat zal worden gesticht. Er zouden nog maar 75.000 joodse immigranten worden toegelaten en er zou een verbod komen op de verkoop van land aan joden.
Velen voelen zich door de Britten verraden en er ontstaan verzetsgroepen die een guerrillaoorlog tegen het Britse bewind voeren.
Na de oorlog eisen de joodse groeperingen dat joden zonder restricties naar Palestina kunnen migreren. Vooral in Amerika vinden deze groeperingen veel gehoor. Onder druk van de Amerikanen stemmen de Britten in met een conferentie. Uiteindelijk leidt dit tot de beslissing van de Verenigde Naties dat het gebied moet worden gedeeld in twee staten. Het joodse gebied zou ongeveer 54% van Palestina beslaan. Te weinig naar de zin van de joden, maar aanvaardbaar, maar te veel naar de zin van de Palestijnen en de Arabische staten. De strijd die volgt, wordt een overwinning voor de Israëli's. Beide groeperingen begaan wreedheden, maar de aanval van zionistische troepen op 9 april 1948 op het dorp Deir Yasin waarbij 240 Palestijnen sneuvelen, krijgt veel publiciteit. Het gevolg is dat grote groepen Palestijnen de regio ontvluchten. Hierdoor lukt het de joden niet alleen de controle over het hun toegewezen gebied te krijgen, maar het zelfs uit te breiden. Op 14 mei 1948 wordt de staat Israël uitgeroepen.

Ik ben trouwens geen jongere meer en wel degelijk geinformeerd over de geschiedenis.

West-Europa besteedde direct na de 2e WO weinig aandacht aan de buitenlandse politiek. Prioriteit was het opbouwen van het eigen land. Grote landen als Duitsland en Frankrijk hadden genoeg eigen problemen en de Engelsen zwichtten onder de druk van de VS en de VN. Ook was het in Duitsland 'not done' om een Jood van wat dan ook maar te beschuldigen, vanwege het oorlogsleed.
Je kunt geen grond kopen tenzij men het aan je wil verkopen dat is punt 1, dat men dan er "af gepest" werd is een veralgemenisering die de geschiedenis geen recht doet. Voor vele Joden is het door de praktijkervaringen noodzakelijk gebleken zeker in die begin tijd hun Arabische buren op afstand te houden daar deze hen naar het leven stonden.
Ook Rusland stelde na de 2e WO een buffer in, namelijk Oost-Duitsland, Polen en Hongarije. In een oorlogsgebied is het 'normaal' om een buffer in te stellen tussen het eigen thuisland en de vijandige buren. Immers een vijand moet eerst dat grondgebied overbruggen voordat het daadwerkelijk hun vijand kan aanvallen. BIj directe buren is het 'normaal' om een mijnenveld of muur aan te leggen.

[/quote]Het (dogmatische) beeld dat je blijkbaar wilt schetsen is wat onschuldige kinderen tegenover een overmatig geweld alleen waren die kinderen niet zo heel erg jong maar veelal tieners en dus niet hoofzakelijk lieve basisschoolleeftijd maar getrainde strijders die je kunt vergelijken met de voormalige Hitlerjugend aan het front wat betreft indoctrinatie en fanatisme, die stenen met katapults afeschoten die met gemak een mens konden doden.

De Hitlerjugend waren zwaar bewapend en het was het laatste redmiddel van Hitler. Tegen beter weten in werden deze kinderen de dood ingejaagd. Dit allemaal onder druk van de dictatuur en de chaos in Duitsland. Daarnaast verdedigden deze kinderen hun Fuhrer en vielen ze niet aan. Het enige wat ze wouden was de vijand op afstand houden. Zij waren de enigen die nog geloofden in hun leider, door hun kinderlijke onschuld. Dit alles kun je niet vergelijken met de Palestijnse kinderen. Zij voeren acties in de bezette gebieden en niet op het grondgebied van Israel. Israel had het gebied moeten afsluiten en de kinderen ontwapenen. Een militair met een kogelvrij vest en een helm op wordt niet zo gauw vermoord door een steen uit een katapult. Met een tank een granaat afvuren op deze kinderen kan gewoonweg niet.

Waarom schieten de Israeli's vanuit helicopters op vluchtelingenkampen in bijvoorbeeld Libanon waar voornamelijk vrouwen en kinderen wonen? Hier maak je internationaal geen vrienden mee.

De meeste Joden hebben zich pas laat na 1948 gevestigd in Israel en ook velen pas na 1973. Je weet dus af van de problemen die er zijn met de buurlanden en dat het een bepaald risico inhoud om daar te gaan wonen. Je kunt gewoonweg niet zeggen van: hier ben ik en nu stoppen met dat geweld. Je kunt alleen maar proberen bij te dragen aan een oplossing van het probleem. De Joden en Palestijnen zullen tot een oplossing moeten komen; de VN lijkt me daartoe niet in staat.

Ik ben niet anti Israel of anti Palestina. Ik zou graag een oplossing zien, maar zoals ik al eerder heb gezegd zal die er wel nooit komen.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Ik heb mijn reactie gegeven en daar laat ik het bij, jammer dat Lanier niet de moeite neemt mijn reactie goed te lezen dan had hij zich een hoop typewerk kunnen besparen.

Je visie is beperkt en eenzijdig en dat bewijs je opnieuw als je suggereerd dat de Hitlerjugend alleen maar dat doel heeft gediend dat jij omschrijft. Toch geen erg goede geschiedenisboeken die je gelezen hebt blijkbaar.

Je behoefte de feiten eenzijdig nog eens weer te geven bewijst tevens dat je mijn bijdrage niet goed gelezen hebt of mischien net zo goed al je geschiednisboekjes. De behoefte te verwijzen naar het niet kritisch zijn van Europa richting Israel vanwege het Joodse oorlogsleed zegt mij wel weer genoeg. Ik heb te vaak dit type discussie voorbij zien gaan en te vaak debaters gehad die maar met moeite hun ware aard konden verbergen om er nog veel energie in te willen steken.

Ik ben heel duidelijk geweest en het gevolg is helder, hoera voor de nieuwe openheid waar een oude mentalitiet en gedachtengoed weer op kan binnen komen. :evil:
Schaduwzijden moeten bespreekbaar zijn, zelfs in het geval van Israel.
Maar zoals gezegd de kritiek op de Palestijnen waarvan jij denkt dat die in deze trhead zo te vinden is moet je met een lantaarntje zoeken terwijl de kritiek op Israel wel heel duidelijk en in overvloed word aan gevoerd. And3sj vind het zelfs nodig om in hoofdletters te gaan schrijven als het om het woord Jood of Joods gaat alsof het anders
niet begrepen word wat hij bedoeld, mijn bijdrage was zeker te lang om goed te lezen?

Het geheel geeft een scheef beeld maar blijbkaar voelt alleen de semiet dat en is het anti voor de rest niet zo duidelijk, en weet je Devious het is nog nooit anders geweest. Geen Nederlander heeft gevoeld waar het op uit ging draaien in 1940 maar onder de Joden waren er wel die het gevaar zagen, het is maar wat je zien en horen wilt.

Zowel And3sej als Lanier het is me wel duidelijk met wie/wat ik van doen heb. Ik ken die mentaliteit wel die met genoegen vergeet of weigerd in te zien dat de situatie in Israel niet van vandaag of gisteren is ontstaan maar dat er een zeer lange geschiedenis aan vooraf is gegaan en niet pas vanaf zo een 50 jaar geleden. Het systematisch ontkennen en/of volkomen negeren van die geschiedenis om maar "kritiek" op Israel te kunnen leveren zoals jullie doen is me alte vertrouwd.

Overal zijn verliezers in het MO conflict maar dat kritiek op de politiek van Israel al gauw overgaat in latent anti Joodse geluiden door een eenzijdig gekleurd beeld te schetsen van de slechte wrede Jood tegenover de machteloze zielige niet-Jood moge duidelijk zijn voor een ieder die deze thread leest.

Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Enigma schreef: Ik ben heel duidelijk geweest en het gevolg is helder, hoera voor de nieuwe openheid waar een oude mentalitiet en gedachtengoed weer op kan binnen komen. :evil:
Gaat het nog? :P
Maar zoals gezegd de kritiek op de Palestijnen waarvan jij denkt dat die in deze trhead zo te vinden is moet je met een lantaarntje zoeken terwijl de kritiek op Israel wel heel duidelijk en in overvloed word aan gevoerd.
Kwestie van selectieve perceptie?
Zo kwam het op mij ook over hoor, ook in eerdere Israeldiscussies meende ik al een verdacht hoog gehalte aan 'Pro-Palestijns 'gelik en gelebber met La Halsema-kenmerken' te bespeuren.
Het valt echter best mee, als het zo nog eens doorlees.
Zowel And3sej als Lanier het is me wel duidelijk met wie/wat ik van doen heb. [knip] Het systematisch ontkennen en/of volkomen negeren van die geschiedenis om maar "kritiek" op Israel te kunnen leveren zoals jullie doen is me alte vertrouwd.
Lanier ken ik niet, maarre, ahum, lieve schat, Andries wordt op zowat elk 'islamforum' in de westelijke wereld gebanned cq voor Zionist uitgemaakt... ;-)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Ik ben heel duidelijk geweest en het gevolg is helder, hoera voor de nieuwe openheid waar een oude mentalitiet en gedachtengoed weer op kan binnen komen.
Enigma ik vind jouw uitlatingen langzamerhand erg insinuerend worden, als zou iemand die tegen het politieke handelen en ontstaan van Israël zijn anti-semiet is.

Voor mij is de staat Israel een gegeven, en daar sta ik ook achter. Elke Israeliër is een wereldburger als mij, met dezelfde rechten. Echter de Israelische regering behoort zich te houden aan het rechtstatelijke beginsel dat ze medeondertekent heeft, en ook als rechtstaat gezien wil worden.

Datzelfde geldt ook voor Palestijnen/Arabieren. En zoals Fenomeen al vertelde, ik wordt met mijn mening van joods.nl afgeflikkert, en van elk islamitisch forum.
De (vastgeroeste) meningen door beide zijden ontwikkeld, liggen zo vast dat enige kritiek en of afkeuring je meteen plaatst in het kamp van de tegenstander.

Luister eens naar de mening van mensen van "een ander joods geluid". Dat zijn toch echt joodse mensen hoor.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Je visie is beperkt en eenzijdig en dat bewijs je opnieuw als je suggereerd dat de Hitlerjugend alleen maar dat doel heeft gediend dat jij omschrijft. Toch geen erg goede geschiedenisboeken die je gelezen hebt blijkbaar.
Ik heb ongeveer alle documentaires gezien over de 2e WO en daarin wordt geen eenzijdig beeld weergegeven. Zelfs veel Nazi's waren niet gelukkig met de Hitlerjugend en wouden zich het liefste overgeven, wat trouwens veel ook hebben gedaan. Het is een schande dat kinderen worden ingezet in een oorlogsgebied.
Ik ken die mentaliteit wel die met genoegen vergeet of weigerd in te zien dat de situatie in Israel niet van vandaag of gisteren is ontstaan maar dat er een zeer lange geschiedenis aan vooraf is gegaan en niet pas vanaf zo een 50 jaar geleden.
Ik heb ktitiek op de STAAT Israel en die bestaat sinds 1948. Pas toen zijn er wetten aangenomen en heeft zich daar een politieke situatie ontwikkeld. Ik heb echt NIETS tegen Joden.
Geen Nederlander heeft gevoeld waar het op uit ging draaien in 1940 maar onder de Joden waren er wel die het gevaar zagen, het is maar wat je zien en horen wilt.
Geen idee, ik was toen nog niet geboren. Ik weet wel dat in een oorlogs situatie je anders reageert. Ook was er toen geen goede informatie beschikbaar zoals nu wel het geval is. Wat kon Nederland uberhaupt doen tegen de machtige buurstaat. Ook als Duitsland ons nu zou binnenvallen zouden we snel onder de voet worden gelopen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef:Het is een beetje het David en Goliathverhaal:
Vroeger was er het zielige kleine Israel dat bedreigd werd door allemaal boze Arabische buurstaten en dat is geworden tot het vreselijke Israel dat zielige Palestijntjes lastig valt.
Het zielige kleine Israel is een beeld wat Israel graag naar buiten brengt.

Zelfs de overwinningstocht van 1948 werd gevierd als David die Goliath verslaat;

Amerikaanse en Arabische bronnen.

Zionistische milities in 1948 - plan Dalet.

Palmach (18-25) - 8150 leden
Khish - (veldleger) (18-25) - 19.250
Khim - (>25) - 32.000
Jewish settlement police - 15.410
Gidna (jeugdbrigade 14-17) - 9.000
Mishar Haam - 32.000
Irgun en Lehi -4.300
Totaal ongeveer 120.000

Dit zijn schattingen van de Amerikaanse regering.

Wat stond hier tegenover:

Plattelandstroepen 1.100
Stadsgarnizoenen 1.563
ALA 3.860
Arabische legers ingezet na 1948
Syrie 1.876
Irak 4.000
Jordanie 4.500
Egypte 2.800
Libanon 700

Totaal ongeveer 20.000. Amerikaanse bronnen spreken van 27.000

Tanks Israel 700 - Arabisch 123
Vliegtuigen 205 -Rekesh aangekocht tussen 1945 en 1948 - Arabisch 0

Waarom was er zo weinig verzet in 1948 tegen Tochnit Dalet.

Syrie (onafh 1946) bijna geen leger, troepeninzet tegen Druzen en Alawieten, veel onrust op dat moment. Irak werd geregeerd door een door de Britten gesteunde monarchie en moest op zijn koerden letten. Transjordanie werd door de Britten bestuurd, het Transjordaanse Arab Legion had zelfs een Britse opperbevelhebber Glubb Pacha. Het stuurde de grootste troepenmacht 4500 man sterk, maar die vochten alleen rond Jeruzalem. Libanon had net een leger na ontruiming van de Fransen. Rond het Suez-kanaal lagen Britse soldaten, die Egyptische steun konden minimaliseren.

Het geplande Tochnit Dalet bestond uit een aantal operaties:

Operatie Nachson, doel door midden snijden Arabische staat (mislukt) 1 april;
Harel, idem, specifiek Latrun en omgeving (mislukt) 15 april
Misparayim, verovering en verdrijving Arabische inwoners uit Haifa (gelukt) 21
april.
Chametz, verovering van Jaffa en vernietiging Arabische dorpen eromheen
(gelukt) 27 april
Yiftai, Oost-Galilea "zuiveren"van Arabieren (gelukt).

Etc.

De Israelische geschiedschrijving laat het omgekeerde zien. Zij moesten zich verweren tegen een Arabische grootmacht. Er zijn mensen die de grenzen van 1948 willen herstellen. Omdat ze vinden dat de Zionisten toen al een verkeerde weg zijn ingeslagen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk zelf dat er eens moet worden gekeken naar een oplossing, in plaats van steeds maar weer te verwijzen naar het verleden. Daarom zijn steeds veel oorlogen gevoerd.
Laat het verleden rusten en kijk wat er nu moet gebeuren om samen vreedzaam te kunnen leven.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Maar zoals gezegd de kritiek op de Palestijnen waarvan jij denkt dat die in deze trhead zo te vinden is moet je met een lantaarntje zoeken terwijl de kritiek op Israel wel heel duidelijk en in overvloed word aan gevoerd.
euhhhh,, ik heb wel kritiek geuit op de palestijnen,
En An3dej heeft aangegeven dat hij het met me eens was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik vind het erg jammer dat kritiek op Israël als antisemitisme wordt beschouwd.
An3dej en Lanier zijn absoluut niet antisemitisch, Dat valt in ieder geval niet uit hun postings op te maken.

Regards..
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Als er meer aandacht wordt besteed aan "de andere kant", dan betekent dat niet noodzakelijk dat die kant belangrijker wordt gevonden. Dat kan ook zijn, omdat je beide kanten belangrijk vindt, maar ook van mening bent dat één van die twee kanten in de media niet genoeg aandacht krijgt.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Als ik de indruk heb gewekt anderen van antisemitisme te beschuldigen dan spijt mij dat. Ik wilde niet beweren dat sommigen hier antisemieten zijn en wie zich zo beschuldigd heeft gevoeld bied ik bij deze mijn excuus daarvoor aan.
Quote:
Maar zoals gezegd de kritiek op de Palestijnen waarvan jij denkt dat die in deze trhead zo te vinden is moet je met een lantaarntje zoeken terwijl de kritiek op Israel wel heel duidelijk en in overvloed word aan gevoerd.
Kwestie van selectieve perceptie?
Zo kwam het op mij ook over hoor, ook in eerdere Israeldiscussies meende ik al een verdacht hoog gehalte aan 'Pro-Palestijns 'gelik en gelebber met La Halsema-kenmerken' te bespeuren.
Het valt echter best mee, als het zo nog eens doorlees.
Kan best, ben ook maar een mens en misschien wat extra gevoelig in dit onderwerp voor dat wat niet gezegd maar mogelijk wel bedoeld word. :?
Als Tjeerdo echter zo regaeerd;
Het zielige kleine Israel is een beeld wat Israel graag naar buiten brengt.
Op de opmerking van Fenomeen dan vind ik de toon daarvan anti Israel en dus pro Palestina klinken want waar zijn de feiten die dit bewijzen? Het is allemaal beeldvorming van zowel Tjeerdo, de Palestijnen en Israel. Ik lees nooit dat Israel zich profileerd en afficheerd als een zielig klein landje, het is blijkbaar maar welk beeld je wilt zien, welk beeld past in dat wat je al had of hebt gevormd en in mijn beleving is dat op die toon dus anti Israel. Ik wwet wèl dat ànderen vroeger Israel zo beschreven en nu dat men de Palestijen zo beschrijft.

Ik pik deze er even uit omdat het zo goed verwoord wat ik bedoel;
Ik heb ktitiek op de STAAT Israel en die bestaat sinds 1948. Pas toen zijn er wetten aangenomen en heeft zich daar een politieke situatie ontwikkeld. Ik heb echt NIETS tegen Joden
. Het probleem is dat als je naar de staat Israel en hun politiek alleen maar kijkt zonder de historische context je een onvolledig en dus onjuist beeld krijgt. Je kunt Joden, Jodendom en de Joodse geschiedenis niet loskoppelen van de staat Israel, zonder die geschiedenis zonder dat Jood zijn en Jodendom was Israel nooit gesticht. Je kunt het niet over de geschiedenis van Isreal hebben vanaf de stichting alsof dat een ideetje is wat zomaar uit de lucht kwam vallen op een regenachtige zondag terwijl men zich zat te vervelen in de VN. :wink:

Lanier ik zal eens een boek of link voor je opzoeken over de Hitlerjugend want zoals jij het weergeeft lijkt het alsof je meent dat zij alleen maar kindsoldaten waren aan het eind van de oorlog, maar er ging een langdurige, heel andere geschiedenis aan vooraf.
Quote:
Geen Nederlander heeft gevoeld waar het op uit ging draaien in 1940 maar onder de Joden waren er wel die het gevaar zagen, het is maar wat je zien en horen wilt.

Geen idee, ik was toen nog niet geboren. Ik weet wel dat in een oorlogs situatie je anders reageert. Ook was er toen geen goede informatie beschikbaar zoals nu wel het geval is. Wat kon Nederland uberhaupt doen tegen de machtige buurstaat. Ook als Duitsland ons nu zou binnenvallen zouden we snel onder de voet worden gelopen.
eeeeeeh misverstandje? Ik bedoelde en mijn opmerking staat ook in dat kader, dat de ene mens eerder onderliggend boodschappen wel oppikt en anderen niet. Een ieder die Mein Kampf gelezen had (uitgeven begin jaren dertig) kon weten wat er aan zat te komen en het resultaat was dat veel Joden van midden tot eind jaren dertig gevlucht zijn uit Duitsland. Andere Joodse/half Joodse families zoals die van mijn vader verspreiden zich over Duitsland heen. Naar sommigen zijn wij nog op zoek omdat het verhaal gaat dat zij na de "vrijwillige" verkoop van hun slagerij naar Zuid Amerika zijn vertrokken. (dat was toen het veboden werd voor Joden om nog een eigen zaak te hebben in '38 als ik het wel heb) Door zich te verspreiden en vaak te verhuizen in de jaren tot 1945 hebben anderen het net als mijn Grootmoeder en haar gezin het overleefd, de meesten echter zijn vroeg of laat opgepakt en vermoord.

Het risico is nu dat ik helmaal niet meer serieus word genomen in deze thread omdat ik persoonlijk betrokken ben bij de geschiedenis maar ik ben letterlijk opgegroeid met de oorlog, ik ben een deel van die geschiedenis door mijn persoonlijke familiegeschiedenis, mijn vader kocht en las àlle goede boeken die er over de oorlog uitkwamen en vandaag de dag uitkomen en ik vroeger ook. Wij keken àlle documentaires die er op tv kwamen en ik heb nog steeds de neiging om dat te doen terwijl ik in de loop der jaren (ben 47) toch wel alles zo een beetje gezien, gelezen en gehoord heb. Er zijn periodes geweest dat mijn vader weer terug was in die oorlog en met hem wij (zijn gezin) allemaal, mijn broer is leraar geschiedenis geworden, toeval? Voor mij is die Joodse geschiedenis niet een ver weg ding uit de boekjes of van de tv maar iets waar mijn jeugd ernstig door bepaald is en dus ook mijn later leven, de oorlog is een deel van mijn opvoeding geweest. Die oorlog is voor mij een deel van mijn leven en mijn Joodse afkomst maakt dat ik de staat Israel met meer belangstelling volg maar mijn visie op hun politiek beleid is meer in de lijn van "een ander Joods geluid" ook al denkt an3sej niet dat ik weet wie dat zijn :roll: Ik durf te beweren dat de kans zeer groot is dat ik meer boeken, films, documentaires heb gezien en gelezen over de oorlog, de stichting van de staat Israel, het huidige Israel, de geschiedenis van het Joodse volk, dan een van jullie. Daarnaast heb ik ook nog de getuigennissen en ervaringenuit de allereerste hand om wat het betekend om Jood dan wel vaderJood te zijn, vroeger en nu. Laat er dus geen misverstand of twijfel zijn over mijn kennis op dit gebied.

Mijn Paps is overigens een overtuigd atheïst/nihilist met een intense afschuw van religie en rigide "ïsmes" en zo heeft hij zijn kinderen ook opgevoed, weliswaar in de socialistische leer maar met een stimuleren van een zelfstandig denken en mening bepalen met resepct voor andersdenkenden, wat ik als een groot goed beschouw.

Ik blijf zeggen dat de pro- aanhang van beide zijden blind zijn maar dat het pro-Palestina zijn maar al te vaak een dekmantel voor openlijk of verborgen antisemitsme is, wat dus niets zegt over de individuele meningen/overtuigingen hier.

groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Plaats reactie