evangeliseren waarom??

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

@kitty (of andere mod)
zou je dit topic kunnen afsplitsen? Een topic over evangeliseren vond ik wel interessant, maar het is nu voornamelijk over Samante's geloof (met alle respect natuurlijk).

On topic:
Misschien (dit is slechts een theorie) krijgen sommige gelovigen wel een kick uit het evangeliseren. Als iemand door hun bekeert wordt, dan zal dat als een overwinning gezien worden. En tegelijkertijd een bevestiging van de juistheid van de eigen overtuiging. En hoe meer iemand op zoek is naar zulke bevestiging - hoe meer zo iemand wordt aangezet tot evangeliseren.

Misschien hebben gelovigen geen andere manier om deze bevestigingszucht te bedwingen. :?:
1009
Geregelde verschijning

Bericht door 1009 »

Balzer schreef: On topic:
Misschien (dit is slechts een theorie) krijgen sommige gelovigen wel een kick uit het evangeliseren. Als iemand door hun bekeert wordt, dan zal dat als een overwinning gezien worden. En tegelijkertijd een bevestiging van de juistheid van de eigen overtuiging. En hoe meer iemand op zoek is naar zulke bevestiging - hoe meer zo iemand wordt aangezet tot evangeliseren.

Misschien hebben gelovigen geen andere manier om deze bevestigingszucht te bedwingen. :?:
Evangeliseren dwingt iemand om de eigen overtuiging goed te omschrijven. Als de prediker daarin slaagt, resulteert dat inderdaad in een bevestiging van de eigen overtuiging.

Maar iemand die nog op zoek is naar zulke bevestiging, zal waarschijnlijk nog niet overtuigd genoeg zijn om met evangeliseren te beginnen. Het is ten slotte een hele drempel die iemand de eerste keer over moet. Zonder een sterke motivatie zal deze evangelieprediker het niet lang volhouden.

Verder komt het maar zelden voor dat iemand 'bekeert' wordt. Onder de West-Europese Jehovah's Getuigen is de laatste jaren vrijwel geen groei.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Alle postings over het pantheïsme zijn afgesplitst en de discussie daarover kan verder hier gevoerd worden.

Hier verder on topic over het waarom van evangeliseren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

1009 schreef:Verder komt het maar zelden voor dat iemand 'bekeert' wordt. Onder de West-Europese Jehovah's Getuigen is de laatste jaren vrijwel geen groei.
Ik kan me ook heel slecht voorstellen dat iemand 'aan de deur' door die wachttorenpushers kan worden overtuigd. Zou het misschien niet meer de juiste methode zijn om zieltjes te winnen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Zou het misschien niet meer de juiste methode zijn om zieltjes te winnen?
Totally agree (gebeurt niet vaak ;)).

Ik denk dat de beste methode die van Jezus is, namelijk het evangelie verkondigen en de zieken genezen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Geloof, buiten het feit dat ik nog een paar antwoorden van je hoop te krijgen op de door mij gestelde vragen op Do Jun 21, 2007 1:58 pm Onderwerp: christendom en Judaisme, ben jij m.i. één van de personen bij uitstek, die mij kan vertellen waarom het zo belangrijk is om te evangeliseren, dus vertel eens waarom het zo belangrijk om zieltjes te winnen? :?
1009
Geregelde verschijning

Bericht door 1009 »

Kitty schreef:
1009 schreef:Verder komt het maar zelden voor dat iemand 'bekeert' wordt. Onder de West-Europese Jehovah's Getuigen is de laatste jaren vrijwel geen groei.
Ik kan me ook heel slecht voorstellen dat iemand 'aan de deur' door die wachttorenpushers kan worden overtuigd. Zou het misschien niet meer de juiste methode zijn om zieltjes te winnen?
Wat modernere methoden zouden wellicht niet misstaan. Maar door persoonlijk elk huishouden te benaderen, worden meer mensen bereikt dan alleen diegenen met een mate van religieuze belangstelling.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

1009 schreef:
Balzer schreef: On topic:

Evangeliseren dwingt iemand om de eigen overtuiging goed te omschrijven. Als de prediker daarin slaagt, resulteert dat inderdaad in een bevestiging van de eigen overtuiging.

Maar iemand die nog op zoek is naar zulke bevestiging, zal waarschijnlijk nog niet overtuigd genoeg zijn om met evangeliseren te beginnen. Het is ten slotte een hele drempel die iemand de eerste keer over moet. Zonder een sterke motivatie zal deze evangelieprediker het niet lang volhouden.
Dat is waar ja. Maar het krijgen van bevestiging zal iig. niet demotiverend werken voor de evangelist.
Nou je moet er wel rekening mee houden dat er ook jaarlijks een flink aantal mensen van dat geloof afvallen, en dat wordt toch gecompenseert. (gister plaatste iemand een link op dit forum naar dat soort informatie, ik kan het nu niet meer vinden jammer genoeg :roll: )
1009
Geregelde verschijning

Bericht door 1009 »

Balzer schreef:Maar het krijgen van bevestiging zal iig. niet demotiverend werken voor de evangelist.
Klopt.
Balzer schreef:
Nou je moet er wel rekening mee houden dat er ook jaarlijks een flink aantal mensen van dat geloof afvallen, en dat wordt toch gecompenseert.
In 2005 waren er in Nederland gemiddeld 29.438 Jehovah's Getuigen actief. Jaarlijks overlijdt ongeveer 0,8% van de bevolking, dat zijn zo'n 235 JG. Er zouden in 2006 583 nieuwe JG zijn bijgekomen. 29.438 - 235 + 583 = 29.786. Maar in 2006 waren er uiteindelijk gemiddeld 29.357 JG, dus blijkbaar zijn er zo'n 429 personen inactief geworden. Dat is inderdaad een flink aantal, iets meer dan het cijfer van 10% wat ik eerder wel eens heb gehoord, maar het cijfer zal wat schommelen.

Overigens bestaat die groep van 583 nieuwelingen misschien wel voor 50% uit jongeren die als JG zijn opgegroeid, dus zeg dat er zo'n 300 nieuwe 'bekeerlingen' zijn. Dat betekent dat maar 1 op de 100 JG 'succesvol' is geweest. Of, vanuit een ander perspectief: die ruim 29 duizend Nederlandse JG hebben gedurende 2006 zo'n 4 miljoen (!) uur besteed aan het evangeliseren. Oftewel: het kost gemiddeld zo'n 13.000 uur om 1 nieuwe 'bekeerling' te vinden.

Dat lijkt niet erg effectief. Maar vergeet echter niet dat het niet ons doel is om zoveel mogelijk mensen te 'bekeren' (een woord wat wij trouwens zelf niet gebruiken, vandaar dat ik het tussen aanhalingstekens plaats). Het is ons doel om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van de beloften die in de Bijbel staan, of zij daar gevolg aan geven is hun eigen beslissing. Hoewel er dus vrijwel geen groei is, is het wel zo dat iedereen JG kent en tot op zekere hoogte weet wat wij verkondigen. Vanuit die invalshoek kun je zeggen dat JG toch wel succesvol zijn geweest.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Balzer schreef: (gister plaatste iemand een link op dit forum naar dat soort informatie, ik kan het nu niet meer vinden jammer genoeg :roll: )

Deze bedoel je denk ik:
http://www.jehovah-info.nl/

Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Ik dacht trouwens dat het topic evangelisatie was? We hebben het steeds over Jehova's getuigen nu. Sorry, maar dat noem ik geen evangelisatie. Als je nog eens een keer een Jehova's getuige aan de deur hebt, vraag dan maar eens twee dingen:

1) Wat betekent Jezus persoonlijk voor u?

2) Hoe weet ik dat u de waarheid spreekt? De apostelen en discipelen van Jezus worden bijgestaan door tekenen en wonderen, geen van twee zie ik bij u, hoe weet u dan zo zeker dat u namens God mag spreken?

Dat geeft altijd leuke gesprekstof ;)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Geloof schreef:Ik dacht trouwens dat het topic evangelisatie was? We hebben het steeds over Jehova's getuigen nu. Sorry, maar dat noem ik geen evangelisatie. Als je nog eens een keer een Jehova's getuige aan de deur hebt, vraag dan maar eens twee dingen:

1) Wat betekent Jezus persoonlijk voor u?

2) Hoe weet ik dat u de waarheid spreekt? De apostelen en discipelen van Jezus worden bijgestaan door tekenen en wonderen, geen van twee zie ik bij u, hoe weet u dan zo zeker dat u namens God mag spreken?

Dat geeft altijd leuke gesprekstof ;)
De christologie van de JG vind ik behoorlijk bijbels :twisted:
Ik zie heel wat wonderen in de RK kerk.

ieder ketter heeft zijn letter.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

De christologie van de JG vind ik behoorlijk bijbels
Ken je de bijbel dan? JG's ontkennen namelijk de godheid van Jezus Christus, ze verdraaien hiervoor bijbelteksten waarin ze het woord verwekken veranderen in geschapen en daarnaast geloven ze dat de Heilige Geest niets anders is dan een onpersoonlijke kracht.

Kan dat echt niet uit de bijbel halen...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik vind het knap dat je het feit dat Jezus God is uit de Bijbel kan halen. Volgens mij is de Godheid van Jezus een besluit dat genomen is in het Concilie van Nicea ergens rond 324 na Chr.

Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof »

Ik vind het knap dat je het feit dat Jezus God is uit de Bijbel kan halen. Volgens mij is de Godheid van Jezus een besluit dat genomen is in het Concilie van Nicea ergens rond 324 na Chr.
Hier dan enkele bijbelteksten (allemaal uit de NBV)

"De Joden zeiden: ‘U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’ ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen"

"Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, en de Vader en ik zijn één.Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!"

"Jezus had luid en duidelijk gezegd: ‘Wie in mij gelooft, gelooft niet in mij, maar in hem die mij gezonden heeft, en wie mij ziet, ziet hem die mij gezonden heeft. Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in mij gelooft niet meer in de duisternis is"

"Ik ben het brood dat leven geeft, zei Jezus. Wie bij Mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in Mij gelooft zal nooit meer dorst hebben"
Plaats reactie