Vreemde "tussendoortjes" bij de publieke omroep
Moderator: Moderators
Ah... Ja ik snap wat je bedoeld. Dat liedje is idd heel opvallend christelijk getint (ik heb het niet eens geluisterd, de tekst die gequote werd in de draad zei genoeg). Maar dat vind ik nauwlijks "subtiel/geniepig" :P ik dacht aan andere dingen... zoals bijv om de 71 miliseconden even snel een plaatje van een bijbel tijdens een film ofzo ^^
Misschien voor jou niet, maar voor anderen wel. Subtiel genoeg dat ze het niet door hebben en voordat je het weet zit je 'gloria haleluja' te zingen.Kevin schreef:Ah... Ja ik snap wat je bedoeld. Dat liedje is idd heel opvallend christelijk getint (ik heb het niet eens geluisterd, de tekst die gequote werd in de draad zei genoeg). Maar dat vind ik nauwlijks "subtiel/geniepig" :
Fuck met alles.
Kevin schreef ;
http://www.teleac.nl/jota/aflevering.jsp?aflnr=38044
en
Vind je dat concept nog geloofwaardig of reeds voldoende aangetoond ?
Bedoel je sublimale boodschappen ?ik dacht aan andere dingen... zoals bijv om de 71 miliseconden even snel een plaatje van een bijbel tijdens een film ofzo
en
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Nee :P Na deze enkele site ben ik helemaal van mn geloof af!Tsjok45 schreef:Kevin schreef ;Bedoel je sublimale boodschappen ?ik dacht aan andere dingen... zoals bijv om de 71 miliseconden even snel een plaatje van een bijbel tijdens een film ofzo
en
Ik denk wel dat het effect heeft... Ligt ook aan de persoon.
Tsja ...Nee Na deze enkele site ben ik helemaal van mn geloof af!
scroll naar bericht 6 van
conditionering
Sublimaal ?
Onbewust verleiden wel degelijk mogelijk
Een van de meeste onderzochte psychologische mechanismen is priming: het al dan niet bewust activeren van een representatie in het geheugen met directe en voorspelbare uitwerkingen op latere handelingen.
Naar blijkt, kun je mensen op diverse wijzen 'op scherp zetten' om in een gegeven situatie een bepaald gedrag te vertonen of keuze te maken - zonder dat die mensen dat zelf door hebben.
In dat licht is het vreemd dat er relatief weinig onderzoek is gedaan naar de mogelijkheid om mensen via priming meer van een bepaald product te laten consumeren.
Er was natuurlijk dat befaamde, gefakete, onderzoek naar subliminale boodschappen in films uit de jaren vijftig. Maar echt onderzoek daarnaar leverde steeds negatieve resultaten op: je kon mensen wel dorstiger maken, maar je kon ze geen merken opdringen.
Nu claimen onderzoekers van de Universiteit van Nijmegen ( voorjaar /2006 ) dat ze er in geslaagd zijn hun proefpersonen langs onbewuste weg aan te zetten tot een voorkeur voor een bepaald merk frisdrank. Mits de boodschap aansluit bij de doelstellingen van de persoon kan priming wel degelijk werken, zo vermoeden de onderzoekers
(er is heilaas alleen ( relatief gemakkelijk) een engels verslag te vinden op het internet )
http://www.newscientist.com/article/mg1 ... r-all.html
Mijn poging tot vertaling van dit artikel vind je
hier
De " memen" van R Dawkins en Dennettvoordat je het weet zit je 'gloria haleluja' te zingen.
http://groups.msn.com/anti-creato/memetica.msnw
GroetWat bedoelt Dawkins concreet met memen ?
: "Dawkins in zijn boek, zijn 'The Selfish Gene' boek, gaat nogal expliciet in op het vb. van het geloof. Het geloof in een leven na de dood. En hij zegt : 'Dat is een zeer succesrijk mem, een zeer succesrijke idee waar geen bewijs voor bestaat, maar die zo succesrijk is dat die algemeen verspreid wordt bij de mensen.'
Andere voorbeelden zijn liedjes die heel populair worden of een modeverschijnsel dat plotseling opspringt en over de hele wereld zich verspreidt. Ik zat zo op de trein gisteren. Ik zag allerlei jongelui met gel in hun haar. Dat is duidelijk een nieuw mem dat op dit ogenblik aan het ontstaan is bij een bepaalde leeftijdsgroep."
Ni dieu , Ni maitre
Heel interessant Tsjok. Genoeg stof om over na te denken. Religie heeft zich iid diep geworteld in veel mensen en vele culturen, is het diep genoeg dat je kan spreken van een "ziekte" of een virus, en is het besmettelijk ??
Waar zit eigenlijk de oorsprong van de religie ? Komt het van een paar personen die hun fantasieeen opschreven ? Waren de holbewoners trouwens ook religeus ? Is er eigenlijk bewijs dat in de hersenen een zogenaamd "geloofs" knobbeltje is ??
Waar zit eigenlijk de oorsprong van de religie ? Komt het van een paar personen die hun fantasieeen opschreven ? Waren de holbewoners trouwens ook religeus ? Is er eigenlijk bewijs dat in de hersenen een zogenaamd "geloofs" knobbeltje is ??
Fuck met alles.
Misschien kunnen we daar een paar nieuwe topics over openen Plons. Lijkt me erg interessant.
Inderdaad een boel informatie om over na te denken. Sublimale boodschappen lijken toch weinig effect te hebben. Aan de nadere kant, misschien is er zo weinig stof over te vinden omdat het onderzoek ernaar achter gesloten deuren plaatsvind. Vast bij een of amerikaanse legercentrum waar ze ondermeer onderzoek deden naar de belachelijke homo-bom :P
Zo te zien kán het effect hebben, maar meer op lichamelijke toestand (dorst, honger, etc) dan op ideeën van mensen (merknamen, mensennamen, politieke partijen). Dat lijkt me ook enigzins logisch.
Dat priming is ook wel interessant...
Ik denk dat religie dan ook een soort van 'priming' is. Er zijn allerlei denkbeelden die onbewust effect hebben op de mens.
Misschien is het wel eens leuk om een soort diagram of een ander soort overzicht te maken van hoe al die verschillende ideetjes in elkaar zitten, bijv van het protestantse geloof, voor de grap, het vrijgemaakt gereformeerde deel. Dat zou al een boel overzicht geven (dan ook direct het verschil aantonen door 'de normale/geseculariseerde' ideeën naast de protestantse ideetjes te zetten.. hun effect enzo. Lijkt me interessant projectje).
EDIT: Die site die ik toen kreeg van Kitty, positief atheisme, het geestesvirus (ben even naam van schrijver kwijt) is wel een leuk beginnetje.
Wel interessant...
Daar kan je dan ook weer aan koppelen hoe die gelovigen door die reclames zouden worden beinvloed (kan dat? het is vast de bedoeling) en of dat subliem genoemt kan worden of misschien is een andere term beter?
Inderdaad een boel informatie om over na te denken. Sublimale boodschappen lijken toch weinig effect te hebben. Aan de nadere kant, misschien is er zo weinig stof over te vinden omdat het onderzoek ernaar achter gesloten deuren plaatsvind. Vast bij een of amerikaanse legercentrum waar ze ondermeer onderzoek deden naar de belachelijke homo-bom :P
Zo te zien kán het effect hebben, maar meer op lichamelijke toestand (dorst, honger, etc) dan op ideeën van mensen (merknamen, mensennamen, politieke partijen). Dat lijkt me ook enigzins logisch.
Dat priming is ook wel interessant...
Ik denk dat religie dan ook een soort van 'priming' is. Er zijn allerlei denkbeelden die onbewust effect hebben op de mens.
Misschien is het wel eens leuk om een soort diagram of een ander soort overzicht te maken van hoe al die verschillende ideetjes in elkaar zitten, bijv van het protestantse geloof, voor de grap, het vrijgemaakt gereformeerde deel. Dat zou al een boel overzicht geven (dan ook direct het verschil aantonen door 'de normale/geseculariseerde' ideeën naast de protestantse ideetjes te zetten.. hun effect enzo. Lijkt me interessant projectje).
EDIT: Die site die ik toen kreeg van Kitty, positief atheisme, het geestesvirus (ben even naam van schrijver kwijt) is wel een leuk beginnetje.
Wel interessant...
Daar kan je dan ook weer aan koppelen hoe die gelovigen door die reclames zouden worden beinvloed (kan dat? het is vast de bedoeling) en of dat subliem genoemt kan worden of misschien is een andere term beter?
Het is net als Tsjok heeft beschreven:Kevin schreef: of misschien is een andere term beter?
Hoe kan dat ? Is het besmettelijk of is het wanneer je het vaak genoeg hoort je automatisch (onbewust) dat "leuke" liedje gaat zingen ?Andere voorbeelden zijn liedjes die heel populair worden of een modeverschijnsel dat plotseling opspringt en over de hele wereld zich verspreidt.
Fuck met alles.