Integratie, bestaat dat?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Een van de redenen dat ik niet in integratie geloof zijn de werken van Maslov. Hij geeft in zijn pyramide van ... aan dat er bij mensen een groepsbehoefte bestaat. Je sluit je aan bij die groep mensen waar je iets mee hebt, op macro, meso en micro level.

Daarnaast is een groep, per definitie althans, sterker dan een individu. Dit verklaart de situatie in nederland, er komen steeds meer groepen bij, die wij niet kennen. En waarom zouden wij ze leren kennen? Dat laatste bedoel ik een beetje cynisch maar ook serieus. Waarom zou ik me inspannen om de cultuur van bijv de marokkanen te leren kennen.Is toch hun pakkie aan, of niets soms???
Emigreer...want er is meer tussen hemel en aarde.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Geloof het of niet Whalers, maar intergreren is verdomd moeilijk. Uiteindelijk moet je je eigen "ik" (mentaliteit, je opvoeding) loslaten of iig op de achtergrond zetten. De eerste 5 jaar had ik vreselijke moeite daarmee, en ik botse werkelijk overal tegen aan. Dit is niet goed en dat is niet goed, hoe kan dat, dit klopt niet etc.... Maar volgens mij is het me redelijk goed gelukt, afgaande van de complimentjes die ik krijg dat ik vloeiend de taal spreek na de vraag of ik Nederlands ben.

Maar ondanks mijn inspanningen (om te integreren) blijf ik voor vele een 'buitenlander' en dat voelt aan net zoiets als een 'tweederangsburger'. Wat ik persoonlijk jammer vind en mezelf vaak afvraag: bij welke generatie ben je buitenlander af ??

Groetjes Plons.

edit: Ter verduidelijking, de gedachte die onder vele (?) burgers leeft is: buitenlanders hebben maar 'alles' te pikken (geen recht om te klagen), want vind je het niet leuk dan ga je maar terug waar je vandaan komt.
Fuck met alles.
Plaats reactie