meningsuiting

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

skeptic schreef:http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=204
Hier een voorbeeld van een utspraak die dan ook niet meer kan, als dit geen discriminatie is?
En het is toch op z'n minst wel erg beledigend voor de ongelovigen.
Ja dat is zeker zo.

Er wordt alleen wel een beetje met twee maten gemeten in dit land.
Roept iemand (die ene imam, weet niet meer hoe hij heet) dat homo's varkens zijn dan wordt hij gedwongen excuus te maken, (Paul Cliteur maakte daar inderdaad een goede opmerking over) roept een ander dat moslims geitenneukers zijn dan is er niets aan de hand.

Je kunt niet aan de ene kant roepen dat het vrije woord onaantastbaar is, dat het niet gehinderd moet zijn door moreel besef en respect voor elkaar, en aan de andere kant vinden dat dat niet voor iedereen geldt. Mag er ongestrafd beledigd worden in Nederland, prima, dan mag je ook iederéén beledigen. Tegen de tijd dat je moslims en christenen rustig aan de schandpaal mag nagelen maar op je tenen moet lopen als het gaat om homo's en Joden is er iets grondig mis.

Overigens ben ik er voorstander van dat vrijheid van meningsuiting in zoverre beperkt is dat het binnen de grenzen van basaal fatsoen blijft. Dus medemensen noch varkens, noch geitenneukers noemen. Maar ja, hoe moet het dan met Hans Teeuwen?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bumblebee schreef: Roept iemand (die ene imam, weet niet meer hoe hij heet) dat homo's varkens zijn dan wordt hij gedwongen excuus te maken, (Paul Cliteur maakte daar inderdaad een goede opmerking over) roept een ander dat moslims geitenneukers zijn dan is er niets aan de hand.
Informeer je iets beter zou ik zeggen. Meneer El Moumni is vrijgesproken.
Je kunt niet aan de ene kant roepen dat het vrije woord onaantastbaar is, dat het niet gehinderd moet zijn door moreel besef en respect voor elkaar, en aan de andere kant vinden dat dat niet voor iedereen geldt. Mag er ongestrafd beledigd worden in Nederland, prima, dan mag je ook iederéén beledigen. Tegen de tijd dat je moslims en christenen rustig aan de schandpaal mag nagelen maar op je tenen moet lopen als het gaat om homo's en Joden is er iets grondig mis.
Pardon, Mag je moslims aan de schandpaal nagelen? Als je dat doet krijg je de doodstraf. Volledig in overeenstemming met het heilige boeksken overigens. Het spijt me voor de moslims, maar zij moeten er maar aan wennen aan beledigingen, of zullen zij akkoord gaan met een verbod op het heilige boeksken welke één grote belediging is. Of krijgen gelovigen het alleenrecht op beledigen.
Overigens ben ik er voorstander van dat vrijheid van meningsuiting in zoverre beperkt is dat het binnen de grenzen van basaal fatsoen blijft. Dus medemensen noch varkens, noch geitenneukers noemen. Maar ja, hoe moet het dan met Hans Teeuwen?
Maar hoe moet dat dan met het bijbelke en het boeksken van den islamiet? Als Hans Teeuwen zijn mondje moet houden, dan moeten duizenden dominees, pastoors en imams onmiddelijk een spreekverbod krijgen als het gaat om het citeren uit de bijbel of koran.

ciao... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

Devious schreef:
Bumblebee schreef: Roept iemand (die ene imam, weet niet meer hoe hij heet) dat homo's varkens zijn dan wordt hij gedwongen excuus te maken, (Paul Cliteur maakte daar inderdaad een goede opmerking over) roept een ander dat moslims geitenneukers zijn dan is er niets aan de hand.
Informeer je iets beter zou ik zeggen. Meneer El Moumni is vrijgesproken.
Ja, dat weet ik, maar hij moest wel zijn excuses maken.
Ik zeg toch ook niet dat hij is gestraft of zo?
Devious schreef:
Pardon, Mag je moslims aan de schandpaal nagelen? Als je dat doet krijg je de doodstraf. Volledig in overeenstemming met het heilige boeksken overigens. Het spijt me voor de moslims, maar zij moeten er maar aan wennen aan beledigingen, of zullen zij akkoord gaan met een verbod op het heilige boeksken welke één grote belediging is. Of krijgen gelovigen het alleenrecht op beledigen.
Eh... nee... dat schrijf ik helemaal niet, ik zeg alleen dat je niet met twee maten moet meten. Als je moslims mag beledigen (bv. Van Gogh) mag je ook homo's beledigen. Mag je homo's NIET beledigen (of je moet excuus maken) dan mag je ook moslims niet beledigen. Of christenen, of joden. Dan heeft Van Gogh (en bv. Hans Teeuwen) heel wat te verexcuseren.

Ik ben voor recht op vrije meningsuiting, maar dan wel zo dat iedereen in gelijke mate mag beledigen en beledigd mag worden.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bumblebee schreef: Eh... nee... dat schrijf ik helemaal niet, ik zeg alleen dat je niet met twee maten moet meten. Als je moslims mag beledigen (bv. Van Gogh) mag je ook homo's beledigen. Mag je homo's NIET beledigen (of je moet excuus maken) dan mag je ook moslims niet beledigen. Of christenen, of joden. Dan heeft Van Gogh (en bv. Hans Teeuwen) heel wat te verexcuseren.

Ik ben voor recht op vrije meningsuiting, maar dan wel zo dat iedereen in gelijke mate mag beledigen en beledigd mag worden.
Nou, gefeliciteerd, in die maatschappij leven we tot nu toe. In iedere boekhandel liggen bijbels. Deze staan vol met beledigingen, en er is tot nu toe nog geen atheïst geweest die een rechtzaak heeft aangespannen met als doel dit boek te verbieden. (misschien is het een idee om dit te proberen, al was het alleen maar om een statement te maken :wink: ).
Veel christelijke boekhandels verkopen boekjes van amerikaanse fundamentalisten die vol staan met homofobie en haat, 20 jaar geleden en nu nog steeds.
Islamitische boekhandels verkopen de pseudowetenschappelijke creationistische prutswerkjes van Harun Yahya; een geslepen demagoog die haat zaait en leugens verkondigd over atheïsten. Geen probleem.
Abou Yahya, een verdervelijk persoon, mag hatelijke dingen zeggen over joden, belgen en nederlanders, en bovenal natuurlijk weer de ongelovigen. Ja, daar komt natuurlijk (en terecht) wel weer wat ophef over, maar Abou Yahya woont nog steeds in de benelux, hij zit nog niet in de gevangenis en hij leeft ook nog.

Ja gelijke monniken gelijke kappen.
Van Van Gogh is ook al vaak verlangt dat hij excuses zou maken. Soms deed hij dit, maar ook heel vaak niet. En dat heeft zijn consequenties gehad. Op een gegeven moment wilden de meeste tijdschriften zijn stukken niet meer plaatsen, tot hij alleen nog maar terecht kon op zijn eigen website. Dat alles van Van Gogh maar kritiekloos geaccepteerd werd is dus onzin.

Maar ik ben het met je eens. Of alles mag, en dan voor iedereen (dit is nu reeds het geval) of alles verbieden, inclusief bijbel en koran, de moeders aller beledigingen.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Jutter schreef:
Ruby schreef:I don't question your existence - God
We don't expect you to take our existence on faith - Mankind.
Geweldige uitspraak, heel mooi, misschien moet ik die er maar bij zetten.
Fenomeen schreef:Als ik die profeet een perverse psychoot noem, ik dan doe ik dat en als ik Jezus een homoseksuele rebelse psychoot wil noemen doe ik dat ook.
Wat men ermee doet is niet mijn probleem.
Het feit dat je redelijk fel reageert, zet mij te denken dat je het wel als een probleem ziet. Of heb ik dat juist fout?
FonsV schreef:
Fenomeen schreef:Ik heb helemaal geen respect voor lui die dergelijke aanslagen plegen, ook niet voor lui die hierachter staan en hun verderfelijke gedachtegoed. Waarom zou ik? Gewoon opzouten.
Voor 100% mee eens. Nog liever: oprotten!!!
Maar is dat niet met twee maten meten? We moeten alles en iedereen voor weet ik wat niet kunnen uitmaken, maar als je zegt dat je het goed vindt dat Theo v. Gogh is vermoord, dan mag dat niet. Ik zie bij sommige uitspraken niet waarom het 1 verwerpelijker is dan het ander. Maar wellicht ligt dat wel aan mij?
FonsV schreef: "Chirac is een boerenlul, paus Johannes zus en zoveel is een demente klootzak, Beatrix is een trut , Hirsi Ali is een k*t, van Gaal is brulaap en…" zo zou ik met wat moeite nog een tijdje kunnen doorgaan.
En waarom schrijf je hier niet gewoon kut maar k*t? Toch een grens bereikt in wat wel en niet te zeggen?
Devious schreef:
Bumblebee schreef:Eh... nee... dat schrijf ik helemaal niet, ik zeg alleen dat je niet met twee maten moet meten. Als je moslims mag beledigen (bv. Van Gogh) mag je ook homo's beledigen. Mag je homo's NIET beledigen (of je moet excuus maken) dan mag je ook moslims niet beledigen. Of christenen, of joden. Dan heeft Van Gogh (en bv. Hans Teeuwen) heel wat te verexcuseren.

Nou, gefeliciteerd, in die maatschappij leven we tot nu toe.
Volgens mij doelde Bumblebee erop dat dat juist niet het geval is. We leven niet in zo'n maatschappij, dat haal ik tenminste uit eerdere opmerkingen.
Devious schreef:Maar ik ben het met je eens. Of alles mag, en dan voor iedereen (dit is nu reeds het geval) of alles verbieden, inclusief bijbel en koran, de moeders aller beledigingen.
En ik hoop toch dat we grenzen kunnen aangeven. De Bijbel/Koran mag, maar het aanzetten tot bv. haat niet. En er zijn maar weinig (als ze er al zijn) gemeenschappen hier die dit doen met de Bijbel in de hand. Maar durven we zoals Enigma al eerder stelde, straks nog wel iets te zeggen als alles verboden wordt?
Niet alles verbieden ook niet de Bijbel of Koran, maar alsjeblieft ook niet alle remmen los laten. Ik begin me toch steeds ongemakkelijker te voelen als alles maar gezegd mag worden. Nu kan ik nog een keer de tv uitzetten als Hans Theeuwen er op is, maar straks praat iedereen zo (ik merk nu al een ommekeer op dit forum), daar heb ik geen zin in.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Ruby,
Fenomeen schreef:Ik heb helemaal geen respect voor lui die dergelijke aanslagen plegen, ook niet voor lui die hierachter staan en hun verderfelijke gedachtegoed. Waarom zou ik? Gewoon opzouten.
Fons schreef:Voor 100% mee eens. Nog liever: oprotten!!!
Ruby schreef:Maar is dat niet met twee maten meten? We moeten alles en iedereen voor weet ik wat niet kunnen uitmaken, maar als je zegt dat je het goed vindt dat Theo v. Gogh is vermoord, dan mag dat niet. Ik zie bij sommige uitspraken niet waarom het 1 verwerpelijker is dan het ander. Maar wellicht ligt dat wel aan mij?
Ik vraag me af of de uitdrukking 'met twee maten meten' niet wat verwarrend werkt. Ik kan een koe wegen en daarna een geit: twee verschillende gewichten. Die geit kan ik vervoeren in een kruiwagen, de koe… :)

Wat is 'erger': iemand voor boerenl*l uitschelden of hem de keel doorsnijden? Ik ga er vanuit dat je voor het laatste kiest. Wat is dan erger: degene die scheldt toejuichen of degene die de keel doorsnijdt? Ik kies voor het laatste. Dat vind ik meer 'ontaard'. Hetzelfde geldt voor de keuze tussen: iemand die aanzet tot schelden en iemand die aanzet tot keel doorsnijden. De laatste vind het meest 'ontaard'.
Ruby schreef:En waarom schrijf je hier niet gewoon kut maar k*t? Toch een grens bereikt in wat wel en niet te zeggen?
Ik schrijf 'l*l' min of meer uit macht der gewoonte. Er zijn fora waar ze een 'vieze woordjes filter' hebben. Als ik daar 'lul' schrijf, verschijnt er ###. Kijken wat hier gebeurt. :)
Ruby schreef:En ik hoop toch dat we grenzen kunnen aangeven.
En dat hoop ik met jou. Variant op: 'In der Beschränkung zeigt sich der Meister'. :)
Ruby schreef:De Bijbel/Koran mag, maar het aanzetten tot bv. haat niet. En er zijn maar weinig (als ze er al zijn) gemeenschappen hier die dit doen met de Bijbel in de hand. Maar durven we zoals Enigma al eerder stelde, straks nog wel iets te zeggen als alles verboden wordt?
Vanmorgen las ik in mijn lijfblad:

WEG MET DE OVERTOLERANTIE IN KABOUTERSTAAT.
Dit is het einde van kabouterstaat.
Het einde van de naïviteit.
Het einde van het tolereren van potentiële terroristen.
Het einde van het tolereren van verbale terroristen.
Het einde van de vormfouten.
Het einde van het prevaleren van de privacybescherming boven de misdaadbestrijding.
Het einde van onzinnige taakstraffen.
Het einde van het gedogen.
Het einde van Hamas, Hamas, de Joden aan het gas.
Het einde van het straffeloos kunnen kwetsen, beledigen, schofferen en vernederen.
Het einde van heilig verklaarde religieuze scholen.
Het einde van het vervolgens van een schietende soldaat in oorlogstijd.
Het einde van het deelnemen aan een onzinnige, uitzichtloze oorlog van een ander, met alle gevolgen van dien.
Dit is het einde van Nederland zoals we het kennen.
Waarom vindt deze moord in Nederland plaats en niet in Duitsland, Frankrijk of Engeland?
Omdat wij zijn doorgeslagen. Overtolerantie naar alle kanten. Alles kon en mocht hier, met alle gevolgen van dien.
In Engeland wonen honderdmaal meer moslims als in Nederland. Waarom gebeurt het dar dan niet? En Engeland gaan mensen veel beleefder en voorkomender met elkaar om. Moslims eindeloos voor geitenneukers uitmaken is daar onbestaanbaar.
En aan de andere kant wordt er veel harder en rücksichtslos opgetreden tegen potentiële fundamentalisten en terroristen.
Daarom: het roer in Nederland moet nu om, nu het (misschien) nog niet te laat is. Stop de verloedering.

Ben ik het 100% eens met deze tekst? Ik ben een Nederlander, dus zéééér kritisch en dus: NEE! Ik ben slim genoeg om een slak(je) te vinden om daar wat zout op te leggen! :)
Is het niets anders dan klinkklare nonsens wat de schrijver beweert? Dat óók weer niet.

En dat laatste oordeel lijkt me een goede basis voor een vruchtbare gedachtewisseling om zo 'de boel bij elkaar te houden', zoals Cohen zei. :)

Groeten.

Fons.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ruby schreef:
Fenomeen schreef:Als ik die profeet een perverse psychoot noem, ik dan doe ik dat en als ik Jezus een homoseksuele rebelse psychoot wil noemen doe ik dat ook.
Wat men ermee doet is niet mijn probleem.
Het feit dat je redelijk fel reageert, zet mij te denken dat je het wel als een probleem ziet. Of heb ik dat juist fout?
Ik geloof dat ik eea moet toelichten, het gaat weer een heel eigen leven leiden. ;-)
Ik heb slechts 2 voorbeelden genomen, het is niet mijn mening. (die is uiteraard erg 'Fonzig' als het over 'the real Jesus' gaat, over Mohammed weet ik aanmerkelijk minder en wat ik ervan weet vind ik 'ietsje minder' qua niveau dan Jezus)
Waar ik naartoe wil is dat men wel boeken ed heilig kan vinden waardoor ik dan elke vorm van kritiek achterwege zou moeten laten, maar ik die boeken simpelweg niet erken.
Het probleem leg ik dan ook bij het godsbeeld van de ander.
Vergelijk het maar met bloot als reclame-uiting.
Dat men hier aanstoot aan neemt omdat de desbetreffende godheid 'hier niet blij van wordt' is voor eigen rekening.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: meningsuiting

Bericht door skeptic »

Vincent schreef:in hoeverre vind u de vrijheid van meningsuiting tellen, zit daar een grens aan, wanneer is dat te grof, als uw vrienden geschoffeerd worden of u zelf, maw wanneer gaan woorden zeer doen en wilt u dat als freethinker beperken?

Wat ik zou willen beperken is het moorden, maar daar hoor je bijna niemand over, ze praten allemaal over het overschrijden van grenzen bij het praten, alsof dat zo erg is. :cry:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

FonsV schreef: Ik schrijf 'l*l' min of meer uit macht der gewoonte. Er zijn fora waar ze een 'vieze woordjes filter' hebben. Als ik daar 'lul' schrijf, verschijnt er ###. Kijken wat hier gebeurt. :)
Hoezo vies?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Bumblebee schreef:
skeptic schreef:http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=204
Hier een voorbeeld van een utspraak die dan ook niet meer kan, als dit geen discriminatie is?
En het is toch op z'n minst wel erg beledigend voor de ongelovigen.
Ja dat is zeker zo.

Er wordt alleen wel een beetje met twee maten gemeten in dit land.
Roept iemand (die ene imam, weet niet meer hoe hij heet) dat homo's varkens zijn dan wordt hij gedwongen excuus te maken, (Paul Cliteur maakte daar inderdaad een goede opmerking over) roept een ander dat moslims geitenneukers zijn dan is er niets aan de hand.
Het schijnt zo te zijn dat dat woord geitenneukers bij hun zelf vandaan komt, dus kan het dan ook geen belediging zijn.
onderstaande quote las ik op het Pim Fortuin forum, maar had het ook al een keer op de tv gehoord.
Theo van Gogh noemt moslims geitenneukers omdat de grote ayatollah Khomeini de uitspraak heeft gedaan dat moslims als ze geil waren en hun vrouw ongesteld was , een geit moesten neuken.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Skeptic,
Skeptic schreef:Hoezo vies?
Ik schreef 'vies' tussen: ''. :) Dat is hun kwalificatie. :!:

En zo blijft het leven vermakelijk. (Tussen de bedrijven door.) :)

Groeten.

Fons.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

FonsV schreef:Wat is 'erger': iemand voor boerenl*l uitschelden of hem de keel doorsnijden?
=; dat bedoel ik niet met twee maten meten. Uitspraken doen of een moord plegen, dat zijn idd twee verschillende dingen die je niet op elkaar lijken. Maar zoals Bumblebee het stelde: een imam moest zijn excuses maken omdat hij iets over homo's had gezegd, maar vervolgens mag Hans Theeuwen en Theo van Gogh en weet ik wie nog meer allerlei dingen zeggen zonder excuses.
Nou ben ik het er wel mee eens dat de desbetreffende personen die daar aanstoot aan namen naar het gerecht konden. Maar anderzijds vind ik dat we het niet altijd zover moeten laten komen, fatsoenshalve om het zo maar te zeggen.

Begrijp mij absoluut niet verkeerd:
Moorden mag niet, het is gelukkig wettelijk verboden zodat we mensen kunnen opsluiten
FonsV schreef:Hetzelfde geldt voor de keuze tussen: iemand die aanzet tot schelden en iemand die aanzet tot keel doorsnijden. De laatste vind het meest 'ontaard'.
Dus mag ik hieruit opmaken dat jij wel wat ziet in de uitspraak van Theo van Gogh dat de advocaat van Folkert v.d. G. naar de politici (van toen) moet wijzen, omdat zij door hun uitspraken een aanzet hebben gegeven tot moord?
En toch, voelt het nog steeds dubbel aan. Je zegt enerzijds dat iemand zelf verantwoordelijk is hoe hij/zij aankijkt tegen de blote "tiet" op een reclamebord, maar als het gaat tot aanzetten van moord dan is dat niet het geval. Iemand is dan ineens niet meer alleen verantwoordelijk.
Terug denkend aan wat je hebt gezegd: Ik begrijp wel dat je aanzetten tot moord anders ziet dan het aanzetten tot het geconfronteerd worden met naaktheid. Maar hoe zit dat met tijdschriften/media die aangeven wanneer een vrouw/man te dik is? Hoe zit het met die journalist die iets schreef over het figuur van die zangeres van de Carpenters, waardoor (het zal niet alleen daardoor zijn, maar het was wel een reden) zij anorexia kreeg en het uiteindelijk met de dood moest bekopen. Is dat ook aanzetten tot moord en dus strafbaar?
En hoeveel mensen zijn er die zelfmoord plegen, doordat er mensen zijn die het nodig vinden om te schelden? 1 is teveel, maar het zijn er al meer geweest.
Fenomeen schreef:Dat men hier aanstoot aan neemt omdat de desbetreffende godheid 'hier niet blij van wordt' is voor eigen rekening.
En als iemand hier gewoon aanstoot aangeeft zonder daarbij een geloofsovertuiging te hebben (zie hierboven van ook andere voorbeelden). Moet iedereen dan zo ontzettend sterk in zijn/haar schoenen staan, dat we alles maar zelf moeten oplossen? Volgens mij verwachten we dat iedereen een zeer sterke persoonlijkheid moet hebben. Ik denk toch niet dat dit zo werkt. Ik denk niet dat iedereen dat kan en ook niet 100% van de tijd.
Skeptic schreef:Wat ik zou willen beperken is het moorden, maar daar hoor je bijna niemand over, ze praten allemaal over het overschrijden van grenzen bij het praten, alsof dat zo erg is.
Omdat moord al in ons wetboek voor komt. Daar hoeven we niet meer over te discussieren, het is al duidelijk dat Nederland ervoor kiest dat dat NIET mag.
Skeptic schreef:
FonsV schreef:Ik schrijf 'l*l' min of meer uit macht der gewoonte. Er zijn fora waar ze een 'vieze woordjes filter' hebben. Als ik daar 'lul' schrijf, verschijnt er ###. Kijken wat hier gebeurt.
Hoezo vies?
Dat hangt ervan af. Toch heren? ;-)
FonsV schreef:En zo blijft het leven vermakelijk. (Tussen de bedrijven door.)
En soms zelfs smakelijk. Ha, ha. :-D ;-)
Skeptic schreef:Het schijnt zo te zijn dat dat woord geitenneukers bij hun zelf vandaan komt, dus kan het dan ook geen belediging zijn.
Euh.... Meen je dit serieus????
De christenen lijken misschien wel moord te hebben bedacht, dus is het niet erg als je hen vermoord? Kanker wordt in Nederland niet in positieve zin naar iemand toe gebruikt, dus mag iedereen dat zomaar tegen een nederlander zeggen? Omdat "we" het zelf ook gebruiken? Wie had het er ook al weer over om niet alle moslims over 1 kam te scheren?
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hallo Ruby,

Het is maar net wat geaccepteerd is in de maatschappij. Sommige krachttermen zijn ingeburgerd wat ook het geval is in andere culturen. Omdat in het verleden geen maatschappelijke discussies op gang zijn gebracht over deze krachttermen zijn ze geaccepteerd. Theo van Gogh beledigde veelvuldig en uit het feit dat hij als columnist bijna overal moest vertrekken kun je concluderen dat het in ieder geval niet werd geaccepteerd door zijn meerderen. Het verschil tussen hem en ons is dat hij beledigde in het openbaar (columns en interviews en programma's op radio en tv). Een carbaretier als Hans Teeuwen steekt de draak met misstanden in de maatschappij en tekortkomingen van mensen. Hoe moet je definieeren wat beledigend is? Krijgen we straks een boekje met krachttermen die je wel of niet kunt uiten? Lijkt me nogal onzinnig omdat elke belediging griefend is voor een bepaalde persoon. Ook de meeste moppen en grappen zijn in zekere zin beledigend of griefend voor bepaalde personen.
Het is nu eenmaal zo dat je sterk moet zijn in deze maatschappij; het stikt van de egoisten en individualisten die alleen maar voor hun eigen hachje opkomen. Zolang het niet mijn probleem is, dan is er niks aan de hand wordt er geroepen. Het begint toch al op jonge leeftijd dat kinderen elkaar pesten en dat er altijd een zwakkere is in de groep? Ik praat het niet goed, maar het zit gewoon in de mens.Je kunt mensen opvoeden, maar hoe vertel je 16 miljoen Nederlanders wat wel en niet mag? Over het algemeen heerst de opvatting: Dat bepaal ik zelf wel. Het probleem is dat het ontbreekt aan sociale controle in deze maatschappij. Voor welke kritiek ben je het meest gevoelig? Juist van de mensen die iets voor je betekenen. Alleen zij kunnen je erop wijzen om je kritiek te matigen. Ook kunnen zij je helpen met je problemen. De meeste problemen ontstaan in de pubertijd. Door angst en onzekerheid verliezen ouders, familie en leraren grip op de jongeren waardoor ze ontsporen en vaak gewelddadig vedrag vertonen, recalcitrant worden en neigen naar provocerend gedrag. Hoe reageert die groep op wat momenteel in Nederland gebeurt? In de politiek is veel onduidelijkheid en ministers komen onder druk te staan. Waar is onze premier? Wat we missen is een sterke man/vrouw die de boel weer op de rails zet. Tot nu toe heb ik de meeste wijze woorden gehoord van de Amsterdamse wethouder Aboutaleb. Hij was o.a. te gast bij Barend en Van Dorp en ik heb een interview van hem gezien met Felix Rottenberg. Deze man gaat dagelijks om met problemen in de maatschappij en komt met goede standpunten en ideeen.

Wat betreft de 'modeverschijnselen' in de bladen; je moet zelf beslissen wat goed voor je is. Het gaat er alleen maar om om ergens bij te horen, het gevoel dat je meetelt. Ben je te dik? Kijk op internet naar diagrammen waarin je ideale gewicht wordt bepaald aan de hand van je leeftijd en lengte. Niemand is perfect; als je neigt naar obsessief gedrag dan moet je omgeving ingrijpen, en onder extreme omstandigheden zul je moeten worden opgenomen; al dan niet gedwongen. Je kunt nooit spreken van moord tenzij je wordt gedwongen om bepaalde dingen te doen die schadelijk voor je zijn.
Binnenkort verschijnen wellicht foto's op pakjes cigaretten van o.a. mensen met keelkanker. Wat is de volgende stap? Foto's op flesjes bier van beschadigde levers of foto's op pakken hamburgers en patat van te dikke mensen? Of krijgen we posters te hangen op de ramen van kroegen van alcoholisten en posters van te dikke mensen bij Mac Donalds? Hoe zit het met mensen die teveel pijnstillers en aspirines eten?

Kort samengevat: De maatschappij moet mensen wijzen op wat fatsoenlijk is en wat niet en wat de gedragsnormen zijn. De politiek moet mensen erop wijzen wat de wetten en regels zijn van dit land en dat je elkaar moet respecteren. Je moet voor jezelf uitmaken wat goed is en wat niet, desnoods met behulp van je directe omgeving.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dab Ruby,
Fons schreef: Wat is 'erger': iemand voor boerenl*l uitschelden of hem de keel doorsnijden?
Ruby schreef: dat bedoel ik niet met twee maten meten.
Dan hebben we dat zeker. :)
Ruby schreef: Uitspraken doen of een moord plegen, dat zijn idd twee verschillende dingen die je niet op elkaar lijken.
Dan zijn we het ook daarover eens. Hèhè! :)
Ruby schreef:Maar zoals Bumblebee het stelde: een imam moest zijn excuses maken omdat hij iets over homo's had gezegd, maar vervolgens mag Hans Theeuwen en Theo van Gogh en weet ik wie nog meer allerlei dingen zeggen zonder excuses.
Het is mij jaren geleden al geleerd: als iemand iets toegeeft en dan vervolgt met: "Maar…", dan hoor je ná die 'maar' pas wat hij meent.
Wat heeft in 's hemels naam het feit dat een imam zijn excuus moest maken en Teeuwen en van Gogh niet, te maken met dat moorden erger is dan een uitspraak doen? Je geeft mij de indruk dat je iets 'goed' wilt praten of 'uitleggen'. Wat dan wel?
Ruby schreef:Nou ben ik het er wel mee eens dat de desbetreffende personen die daar aanstoot aan namen naar het gerecht konden. Maar anderzijds vind ik dat we het niet altijd zover moeten laten komen, fatsoenshalve om het zo maar te zeggen.
En nu flik je het nog een meer: "Ik ben het ermee eens dat, máár…".
Fons schreef: Hetzelfde geldt voor de keuze tussen: iemand die aanzet tot schelden en iemand die aanzet tot keel doorsnijden. De laatste vind het meest 'ontaard'.
Ruby schreef:Dus mag ik hieruit opmaken dat jij wel wat ziet in de uitspraak van Theo van Gogh dat de advocaat van Folkert v.d. G. naar de politici (van toen) moet wijzen, omdat zij door hun uitspraken een aanzet hebben gegeven tot moord?
Waar hébben we het nu over?
Ruby schreef:En toch, voelt het nog steeds dubbel aan. Je zegt enerzijds dat iemand zelf verantwoordelijk is hoe hij/zij aankijkt tegen de blote "tiet" op een reclamebord, maar als het gaat tot aanzetten van moord dan is dat niet het geval.
Waar je dát vandaan haalt is mij een volstrekt raadsel.
Ruby schreef:Hoe zit het met die journalist die iets schreef over het figuur van die zangeres van de Carpenters, waardoor (het zal niet alleen daardoor zijn, maar het was wel een reden) zij anorexia kreeg en het uiteindelijk met de dood moest bekopen. Is dat ook aanzetten tot moord en dus strafbaar?
Moet ik nóg een dozijn voorbeelden geven van mensen die 'abnormaal', 'overtrokken', 'onverwacht' etc reageerden op een ervaring?
Ruby schreef:Moet iedereen dan zo ontzettend sterk in zijn/haar schoenen staan, dat we alles maar zelf moeten oplossen? Volgens mij verwachten we dat iedereen een zeer sterke persoonlijkheid moet hebben.
Heb ik dat ergens beweerd? Dan moet je dat ook niet suggereren!!! En bij die 'we' die verwachten dat iedereen een sterke persoonlijkheid heeft, behoor ik niet.
Ruby schreef:Omdat moord al in ons wetboek voor komt. Daar hoeven we niet meer over te discussieren, het is al duidelijk dat Nederland ervoor kiest dat dat NIET mag.
Alsof je daar een wetboek voor nodig hebt!!!
Skeptic schreef: Het schijnt zo te zijn dat dat woord geitenneukers bij hun zelf vandaan komt, dus kan het dan ook geen belediging zijn.
Ruby schreef:Euh.... Meen je dit serieus????
Ik hoop het wel, want dat is zo. Ik meen dat het Khomeiny was (of Komeiny of nog iets anders) die zei: "Als je vrouw ongesteld (en dus onrein) is en je kunt je kwakkie niet inhouden, dan neem maar een geit". (Mij benieuwen hoe deze tekst er op een orthodox forum uitziet.) :)
Ruby schreef:De christenen lijken misschien wel moord te hebben bedacht, dus is het niet erg als je hen vermoord?
Dit soort problemen zijn voor mij: 'ver van mijn bed'. Ik heb geen zin om me er ook maar één moment mee bezig te houden. Sorry!
Groeten.

Fons.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ruby schreef:
Fenomeen schreef:Dat men hier aanstoot aan neemt omdat de desbetreffende godheid 'hier niet blij van wordt' is voor eigen rekening.
En als iemand hier gewoon aanstoot aangeeft zonder daarbij een geloofsovertuiging te hebben (zie hierboven van ook andere voorbeelden).
Een tijdje terug zag ik op tv dat een homostel zich gediscrimineerd voelde omdat ze niet mee mochten doen aan eoa danswedstrijd.
En gelijk hebben ze.
Nou is het zo dat ik dat zelf niet om aan te zien vind, zo'n stel zwierende Truusen, ik heb dan altijd het idee dat ik naar een sketch van Monty Python zit te kijken oid. Echt werkelijk geen gezicht.
Maar men doet maar, ik zal me daar helemaal niet mee bemoeien, dat recht heb ik helemaal niet.
Moet iedereen dan zo ontzettend sterk in zijn/haar schoenen staan, dat we alles maar zelf moeten oplossen?
Volgens mij verwachten we dat iedereen een zeer sterke persoonlijkheid moet hebben. Ik denk toch niet dat dit zo werkt. Ik denk niet dat iedereen dat kan en ook niet 100% van de tijd.
Da's een beetje de praktijk van het theoretische van hierboven, da's altijd lastiger.
Wat niet wegneemt dat ik de voorkeur geen aan 'leven en laten leven' ipv roepen om een verbod.
En dat kan soms best moeilijk zijn.
Plaats reactie