Taboe: zwarten dommer dan blanken

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Sararje schreef:
Secularizer schreef:Afrikanen zijn gemiddeld lager opgeleid, dus meetbaar 'dommer' dan wij.
Over de erfelijkheid van deze achterstand is daarmee nog niets vastgesteld.
Even hoor maar is opleidingsniveau en intelligentie aan elkaar gerelateerd?
Sararje, in een grotere groep is dat vrij sterk aan elkaar gerelateerd heb ik begrepen.
Wat men meet in een intelligentietest ligt nogal op één lijn met onderwijsdoelen in hoger onderwijs.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het zou goed zijn om die tendens in het algemeen te weerleggen, omdat wetenschap gebruikt wordt om op een simplistische manier eenvoudige stereotiepe ideeën die ook zonder de wetenschap al bestonden opnieuw te introduceren, nu methodisch onderbouwd maar zonder al te moeilijk te doen, want dan snapt niemand het meer.
Inderdaad ....
Deze up-date van het Genetisch determinisme door watson , is dus waarschijnlijk een overduidelijke toepassing van het zich steeds maar meer uitbreidende gebied van de
JUNK WETENSCHAP
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Er zitten twee hoofdaspecten aan dit topic, en twee subaspecten. Het ene aspect is die IQ-kwestie. Wat ik ervan meegenomen heb is dat de zaken die meestal als 'feiten' aangenomen worden (dat Aziaten een hoger IQ hebben dan blanken bijv.) zo zeker nog niet zijn.

Een subaspect hiervan is de vraag of IQ de doorslaggevende intelligentie is.
Een ander subaspect is de politieke gevolgtrekkingen die er uit worden gemaakt. Wat men vergeet is dat Afrika geheel is veranderd door de kolonisatie en industrialisatie. Het appèl aan het IQ als doorslaggevende factor voor het falen van Afrikaanse naties lijkt me een afleidingsmanoeuvre voor 'witte schuld' aan het debacle. Het is vergelijkbaar met de negatieve beoordeling van Arabieren als wilde fanatici. We kwamen hen democratie brengen in Irak en kijk wat ze ervan maken: they blew it (waarbij men maar even over het hoofd ziet dat het gehele bestuurlijk apparaat van buitenaf is ontmanteld en het dus logisch is dat er chaos en machtsstrijd uitbreekt).

Aan de andere kant is er het aspect van de taboehandhaving. Zodra iemand waagt te zeggen dat blanken in het algemeen een hoger IQ hebben dan zwarten, rijst er een koor op om hem/haar het zwijgen op te leggen. Dat vind ik een verkeerde gang van zaken.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ach
Westafrikanen uit Senegal ,Guinee , Nigeria , Burkino faso, Ivoorkust , Togo ( vooral de zogenaamde popo's of evoluées en lagere beambten ), Liberia ( Notabene amerikaanse bevrijde slaven met een westerse godsdienst die eventjes de oorspronkelijke gwe - bevolking van hun beloofde land als minderwaardige heidenen hebben beschouwd en onderdrukt ) bekijken de kongo's ( centraal afrika / angola ) ook als de allerdomste beesten ...
Idem dito de soedan negers dat doen met de Niloten , en vice versa ....Dat zijn vooroordelen die in alle culturen worden doorgegeven ....
Wat de Pygmeeen en de I'Kung betreft die worden diep geminacht door de bantoes en de zoeloes
Het komt er allemaal alleen op neer om de anderen " dommerikken " te noemen, die nauwelijks het dierlijke niveau zijn ontgroeid ...

Gearabiseerde afrikanen die het zuiden van het domme animistische Soedan uitmoorden
Ik heb al Turkse jongeren misprijzend horen praten over de "baloeba's "

Arabieren en andere "blanke " of indo-europese moslim's hebben ook nogal vlug de neiging zich superieur te wanen .... Want daar komt het op neer ; superioriteit ( dat in het westen ook wordt gelijkgesteld met een soort van prestige en status verhogende "intelligentie " .... en dat achteraf altijd wordt toegeschreven aan maatschappelijk geslaagden ... )
Het lijkt een universele trek die " dom en slim" etiketjes -plakkerij
Ni dieu , Ni maitre
Plons
Bevlogen

Re: Taboe: zwarten dommer dan blanken

Bericht door Plons »

dat het beleid van het Westen ten opzichte van Afrika verkeerd is gebaseerd op de veronderstelling dat zwarten even slim zijn als blanken, terwijl testen dit tegenspreken.
En dan ? wat wilt hij nou ? een nieuw beleid verzinnen "aangepast" aan het IQ van de zwarten ?, en wat doen we met de (vele) domme blanken ?
Fuck met alles.
janviet
Forum fan

Bericht door janviet »

Theoloog schreef:Aan de andere kant is er het aspect van de taboehandhaving. Zodra iemand waagt te zeggen dat blanken in het algemeen een hoger IQ hebben dan zwarten, rijst er een koor op om hem/haar het zwijgen op te leggen. Dat vind ik een verkeerde gang van zaken.
Inderdaad. Ik geloof dat ik daar van de hand van Steven Pinker iets aardigs over heb gelezen. Hij gaf geloof ik aan dat aan de basis van dit taboe de volgende gedachte ligt: je verdient alleen een gelijke behandeling als je ook gelijk bent. Als je dat denkt, en je wilt dat iedereen gelijk behandeld wordt, dan kom je in de problemen als groepen gemiddeld niet aan elkaar gelijk blijken te zijn.

Dit hangt samen met de nurture gedachte: we worden allemaal als blank slates geboren en volledig door opvoeding gevormd. Aangeboren verschillen worden eenvoudig ontkend, of doen er niet toe. Dit zag je enkele tientallen jaren geleden in Nederland (en misschien daarbuiten ook wel) heel sterk. Zelfs de verschillen tussen mannen en vrouwen werden ontkend. Alsof mannen en vrouwen gelijk moeten zijn om een gelijke behandeling te verdienen.

Er is een eenvoudige uitweg: beoordeel een ieder op zijn of haar individuele kwaliteiten. Het maakt geen moer uit wat de gemiddelde kwaliteiten zijn van de groep waar je toe wordt gerekend (en welke groep moet je daarvoor trouwens kiezen; ik behoor tot de groep mannen, maar ook tot de groep brildragers, en tot de groep met mijn lengte, ...).
Not without my chocolate
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Voor zover ik weet blijft de genetische aanleg tot gemeten "intelligentie" een zeer complex (en cultureel ingevuld) begrip dat ( voorlopig ) niet tot
bepaalde genen(combinaties) alleen ( indien al ooit ) valt terug te leiden.

De Morgen /vandaag
" Een ongefundeerde, grove en lang achterhaalde stelling," reageren collega's op de uitspraken van Watson , die overigens een reputatie heeft in het
uiten van grove en beledigende vooroordelen.
In 1990 schreef het vermaarde wetenschappelijke blad Science al dat
"velen in de wetenschappelijke wereld Watson allang beschouwden als een bruut en dat zijn collega's collectief hun adem lijken in te houden als
hij weer eens zijn boekje te buiten gaat".

Vermaarde onderzoekers naar genetica en intelligentie, zoals de Brit Robert Plomin, schreven in Nature (<weliswaar in verband met de "bell curve"
controverse )te betreuren dat :
de objectieve kennis over de erfelijkheid van intelligentie steevast wordt overschaduwd door het racisme
( nota van mij : dat is blijkbaar een aansturing van gedrag dat bij de mens evolutionair is ingebouwd en ooit een functie moet hebben vervuld ? )

Plomin
"... Over intelligentie en genetica bestaat wél een consensus.
nml dat ;
Verschillen in intelligentie tussen mensen hangen gemiddeld even sterk af van genetische als van omgevingsfactoren.
Het is een subtiel samenspel van aanleg en opvoeding.
Data uit het menselijke genoomproject hebben overigens al aangetoond dat de genetische verschillen binnen één ras groter zijn dan die tussen
verschillende rassen."

Professor Steven Rose, lid van de Society for Social Responsibility in Science zei :
"Dit is Watson op zijn grofst. Als hij de literatuur daarover zou kennen, zou hij weten dat hij wetenschappelijk zwaar over de schreef gaat,
laat staan op sociaal en politiek vlak."

"Er is geen genetische grond voor de uitspraken van Watson",
reageert ook professor en geneticus Jean-Jacques Cassiman (KU Leuven).
"Afhankelijk van wie en wat je test met intelligentietesten zul je een ander resultaat bekomen.
Als je tests die specifiek ontwikkeld zijn voor de westerse bevolking toepast bij Afrikanen die een sociaaleconomische achterstand hebben en minder
onderwijs hebben genoten, is het logisch dat ze minder sterk uit die testen komen.
Dat heeft niets te maken met een mindere aanleg.
Het enige wat zulke testen bevestigen, is dat er een sociaaleconomisch probleem is in Afrika."

"Het gaat in essentie over het samenspel tussen omgeving en erfelijkheid, je kunt die niet loskoppelen."
En, voegt Cassiman er aan toe,
"dat uit die testen ook blijkt dat Chinezen slimmer zijn dan blanken hoor je nooit in deze hele discussie."

Inderdaad het gaat nog steeds over dat NATURE/NURTURE debat uit de vorige eeuw ... dat ondertussen toch allang is opgelost en van de baan geschoven als een grabbelton voor ongenuanceerd radcicaliserende standpunten ( wat Watson blijkbaar nog steeds niet weet en een persoonlijk mening-" probleem" vormt dat hij blijvend heeft meegenomen uit zijn studententijd ? )

Niet alleen S.Pinker heeft het daarover ( toegankelijk ) ;gehad in het " Onbeschreven blad " maar ook
De britse wetenschappelijke vulgarisator/ schrijver MATT RIDLEY

Zelfs de verschillen tussen mannen en vrouwen werden ontkend.
Alsof mannen en vrouwen gelijk moeten zijn om een gelijke behandeling te verdienen.

Dat gebeurde bijvoorbeeld opvallend door de populaire ethnografe Magaret Mead die er niet voor terug schrok haar gegevens selectief te wieden en/of naliet haar primaire gegevens/ bronnen na te checken ....
en dat allemaal ter ondersteuning van het adagio van M Mead dat "man -of vrouw -zijn " uitsluitend een culturele invulling is ( en natuurlijk inpasbaar in de orthodoxe maxistische dialectiek van het oosten )

Commentatoren roepen nu om zijn hoofd.
Onzin natuurlijk .... Een onthoofde koning maakt gewoon plaats voor een andere koning
net zoals de franse koning uiteindelijk werd opgevolgd door een keizer napoleon ...

Er bestaan geen HEILIGE personen( of personencultus ) in de wetenschap , hoe groot ook hun verdiensten mogen zijn geweest ....
Wetenschap is namelijk geen kerk of een geloof
Maar wetenschappers zijn net krèk hetzelfde als andere mensen : behept met dezelfde hinderlijke , vervelende , subjectieve , tendentieuze en machiavellistische oogmerken ....Vandaar de absolute noodzaak dat allemaal uit te ziften en de feiten te laten spreken ipv de ( verworven en prestigieuze ) autoriteit ....

Jammer natuurlijk dat de grove en ongenuanceerde prietpraat van zulk een Nobel - icoon meteen weer de aanleiding zou kunnen zijn om een potje " genetica , evolutietheorie en biologische wetenschap " -schoppen , te beginnen ... Tot groot jolijt van alle anti-wetenschappers , wedge -strategen , pseudo's en creationistische pipo's ....
Ni dieu , Ni maitre
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Theoloog schreef: Aan de andere kant is er het aspect van de taboehandhaving. Zodra iemand waagt te zeggen dat blanken in het algemeen een hoger IQ hebben dan zwarten, rijst er een koor op om hem/haar het zwijgen op te leggen. Dat vind ik een verkeerde gang van zaken.
Zolang dat koor hem/haar het zwijgen probeert op te leggen met argumenten, en niet door het gooien met stront, is daar niets mis mee. Voor mij is het in ieder geval geen taboe.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

janviet schreef: Er is een eenvoudige uitweg: beoordeel een ieder op zijn of haar individuele kwaliteiten. Het maakt geen moer uit wat de gemiddelde kwaliteiten zijn van de groep waar je toe wordt gerekend (en welke groep moet je daarvoor trouwens kiezen; .
Zo is dat!
De pleitbezorgers van deze racistische theorie, zoals we die tot nu toe op dit forum hebben gezien, waren allen mensen met bepaalde politieke opvattingen, en de redenen waarom ze met zoveel vuur deze theorieën verkondigen, is omdat ze daar politieke en maatschappelijke doelen mee willen bewerkstelligen. Het komt uiteindelijk neer op een apartheidssysteem; en ze zeggen dit met heel bedekte termen, die echter voor iedereen die goed oplet overduidelijk zijn; wat ze zeggen is dat men dankzij deze 'feiten' rekening kan gaan houden met de specifieke raciale verschillen en kenmerken, en zodoende vooraf sturing kan geven die in overeenstemming is met de behoeften van het ras waar men toe behoort.
Bah, getver!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hier was toch ergens al een topic van
Zodra iemand waagt te zeggen dat blanken in het algemeen een hoger IQ hebben dan zwarten, rijst er een koor op om hem/haar het zwijgen op te leggen. Dat vind ik een verkeerde gang van zaken.
Zolang dat koor hem/haar het zwijgen probeert op te leggen met argumenten, en niet door het gooien met stront, is daar niets mis mee. Voor mij is het in ieder geval geen taboe.
Er is inderdaad al een topic over dit onderwerp geweest op dit forum en wegens het hoge rascistische gehalte (door mij) op slot gegooid.
Zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2848
Graag even deze draad doorlezen en beseffen wat er voor reacties er kunnen loskomen. Ik besef wel dat diegenen die nu over het onderwerp discussiëren dit op een normale manier doen zonder rascistische bedoelingen. Ik hoop dat anderen die zich in deze discussie gaan mengen ook die bedoelingen hebben.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Binnenkort zal Watson ondervraagd worden of hij racist is. Op Radio 1 vanmiddag ontkende immunoloog Hans Clevers dit, wél zou Watson een enorme ego-tripper zijn. Hij zou ook een uitspraak hebben gedaan (gebaseerd op eigen onderzoek?) dat dunne mensen ambitieuzer zijn dan dikke. Op mij komt dit over alsof Watson enigzins van vooroordelen uitgaat.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Theoloog schreef:Een subaspect hiervan is de vraag of IQ de doorslaggevende intelligentie is.
Een beetje raar Theoloog, want dit was wel de hoofdstelling van dit topic!
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Atli schreef:
Theoloog schreef:Een subaspect hiervan is de vraag of IQ de doorslaggevende intelligentie is.
Een beetje raar Theoloog, want dit was wel de hoofdstelling van dit topic!
Nee. Je leest niet met welk woord dit topic wordt ingeleid: "Taboe: .."
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Ja maar dan kan een e.v.t. vermeend verschil in intelligentie nooit het sub onderwerp zijn. Dit spits de topic toe op dit specifieke taboe. Draaien en kronkelen doet daar niets aan af.
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Over welke vorm van intelligentie praat hij -en de forumdeelnemers- eigenlijk: IQ - EQ -SQ ?
Emigreer...want er is meer tussen hemel en aarde.
Plaats reactie