Wat is Halloween??

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Kevin schreef:Er woonden toch geen romeinen in de Germaanse streek?

(EDIT: Point being, in de Germaanse streek kan geen saturnaliën zijn vervangen door kerst, omdat daar Yule gevierd werd en geen saturnaliën, want er waren daar geen romeinen... :? .....)
Oh nee ? ga eens in maastricht kijken ?
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven schreef:
Sararje schreef:Ik kan al 25 jaar uitstekend lezen Raven, dank je dat je maar daar nog eens op attendeert. Schijnbaar lees jij minder goed. Ik kan namelijk geen antwoord vinden op mijn vraag. Namelijk dat men specifiek Yule heeft vervangen en niet een van de andere feesten die rond de zonnewende werden gevierd. Hoe weet jij dat men Yule heeft vervangen en niet bijvoorbeeld de Saturnalien? Met een wikipedialink van de Saturnalien kan ik namelijk ook aantonen dat die ongeveer gelijk vielen en het lijkt mij waarschijnlijker dat kerst een vervanging is van de Saturnalien aangezien die in het vroege verspreidingsgebied van het Christendom werden gevierd in tegenstelling tot Yule.
met yule bedoel ik dus idd het zonnewende feest .. (van de winter solstice welteverstaan) als ze dat feest ergens anders een andere naam geven en in een andere vorm vieren is het nog wel het zelfde feest.
Neen, dat ben ik geheel niet met je eens. De Yule gebruiken lijken niet in de verste verte op bijvoorbeeld de Satunalienfeesten. Als ze hetzelfde waren geweest, hadden de gebruiiken en rituelen ook gelijk moeten zijn. Maar wil je mijn vraag nogmaals beantwoorden.
ik wist trouwens niet dat saturnus ook een rooie was:
De periode onder koning Saturnus werd “Gouden Jaren” genoemd. Sociale differentiatie bestond er niet, integendeel iedereen was gelijk en mensen hadden geen privébezit.

om duidelijk te zijn .. men heeft het winter zonnewende feest vervangen door kerstmis.. alleen IK noem dat feest yule maar idd de terugkeer van de lichte periode in het jaar wordt op veel plaatsen gevierd..
Ja jij, noemt dat om arbitraire redenen Yule, mij nog steeds niet duidelijk op basis waarvan. Ik wil daar nog steeds een antwoord op. Overigens kan mij het niets schelen of Saturnus een rooie rakker was. Communisme is al ouder dan 160 jaar. Komt nog bij dat bijvooreeld het midwinterfeest der Joden (Chanoeka) in principe weinig met terugkeer van de lichte periode te maken heeft.
Ik dacht trouwens dat jij zei dat yule ook maar een uit de lucht gegrepen feest was.. hiermee BEWIJS je dus zelf dat dat niet waar is. immers de wintersolstice wordt blijkbaar ook door andere volken geviert ;)
overigens .. dat de dagen langer worden is een feit en niet iets dat door iemand verzonnen is
Ten eerste heb ik dat niet zo gezegd. Ik heb gezegd dat de redenen waarom jij Yule viert arbitrair zijn. Jij wil een germaans verkleedpartijtje vieren, prima, maar op basis waarvan? Waarom zou je van de talloze midwinterfeesten die allerlei culturen hebben gevierd uitgerekend Yule vieren. Immers, niet elk midwinterfeest is een kopie van Yule en niet elk midwinterfeest gedenkt de terugkeer van het lichte.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

het is heel simpel .. als je de zonnewende viert dan vier je de zonnewende.
hier heet dat yule

Een heks heet in italie stregone (als het een man betreft tenminste, anders strega) daarom is het nog wel een heks ...

As above, so below
Theoloog

Bericht door Theoloog »

'tuurlijk Raven, en een vastenmaand is een vastenmaand, en de daarbij horende feestdag is de daarbij horende feestdag.

Ergo: Suikerfeest = Carnaval. :har:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Raven schreef:het is heel simpel .. als je de zonnewende viert dan vier je de zonnewende.
hier heet dat yule
Nee, jij neemt arbitrair de Germaanse cultus over en ik vraag al tijden op welke gronden je dat doet. Nederlanders zijn van oorsprong vrijwel allemaal geen Germanen maar een kruising tussen Batavieren, Friezen, Saksen enz. Allemaal vierden ze een ander midwinterfeest en jij kiest uitgerekend de Germaanse uit om te vieren. Nogmaals de vraag waarop je dat baseert en inderdaad heeft Theoloog exact mijn punt door: Carnaval en Suikerfeest zijn ook niet hetzelfde.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Raven schreef:
Kevin schreef:Er woonden toch geen romeinen in de Germaanse streek?

(EDIT: Point being, in de Germaanse streek kan geen saturnaliën zijn vervangen door kerst, omdat daar Yule gevierd werd en geen saturnaliën, want er waren daar geen romeinen... :? .....)
Oh nee ? ga eens in maastricht kijken ?
Het ging niet over maastricht. Dus... Dat was niet het punt.

EDIT: Voor het geval je het punt van mijn opmerking niet snapt: Maastricht op zichzelf is geen representatie voor wat algemeen als 'Germaans gebied' wordt beschouwd.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Theoloog schreef:'tuurlijk Raven, en een vastenmaand is een vastenmaand, en de daarbij horende feestdag is de daarbij horende feestdag.

carnaval wordt VOOR de vasten periode geviert suikerfeest erNA

As above, so below
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Raven schreef:
Theoloog schreef:'tuurlijk Raven, en een vastenmaand is een vastenmaand, en de daarbij horende feestdag is de daarbij horende feestdag.

carnaval wordt VOOR de vasten periode geviert suikerfeest erNA
Dat weet ik ook wel, Raven. Maar dat was het punt niet, en dat snap jij ook, hoop ik. Waar het om gaat is dat allerlei feesten en gebruiken wel overeenkomsten hebben, maar toch niet precies hetzelfde zijn.

Hier is een lijstje met feestgebruiken overal ter wereld van de zonnewende. En dan voor jou nogmaals de vraag waarom je die van de Germanen als voorbeeld wil nemen, en niet die van de Finnen, Zoroastriers of Japanners.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Overigens vind ik 31 oktober wel erg ver van een zonnewende afzitten
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Raven schreef:het is heel simpel .. als je de zonnewende viert dan vier je de zonnewende.
hier heet dat yule
En sinds wanneer ligt Limbricht in Engeland? :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Als je die link wat beter leest, zie je dat het inderdaad NIET engels is. :evil3:
collegavanerik
Superposter

Kevin schreef:Als je die link wat beter leest, zie je dat het inderdaad NIET engels is. :evil3:
yule is engels, joel is nederlands (en overigens tijdens midwinter en niet in de herfst) 8)
Afbeelding Hebr 6:
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Sararje schreef:Nederlanders zijn van oorsprong vrijwel allemaal geen Germanen maar een kruising tussen Batavieren, Friezen, Saksen enz.
Je bazelt Sararje. Batavieren, Friezen, Saksen zijn allemaal Germanen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ali schreef:
Sararje schreef:Nederlanders zijn van oorsprong vrijwel allemaal geen Germanen maar een kruising tussen Batavieren, Friezen, Saksen enz.
Je bazelt Sararje. Batavieren, Friezen, Saksen zijn allemaal Germanen.
Me dunkt van niet. De Germanen kwamen van het huidige Duitsland, Friezen van westelijker regionen en Saksen van wat nu ongeveer Noord-Oost NL is. Ze spraken andere talen, hadden andere culturele uitingen enz.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

@ Sararje

Afbeelding

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Germanen

Germaan heeft dezelfde overkoepelende betekenis als "Kelt". Er is niet één soort Kelt maar meerdere volkeren die bepaalde kenmerken deelde.

@ Collegavanerik:

De oorsprong van het woord Yule is dat niet.
The term has been linked to and may originate from the Old Norse Jōl, which refers to a Germanic pagan feast lasting 12 days that was later Christianized into Christmas.[4]
Bron: Jou link. Even uit et blote bolletje zou dit het feest van de walkuren zijn geweest?? Ik ben er weeral een tijdje uit. In ieder geval is Yule niet traditioneel Engels, maar dat ligt ook aan je definitie van "traditioneel". Engeland behoorde tot de Keltische volkeren en niet tot de Germaanse.
Plaats reactie