De grote levensvraag

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

robindr
Forum fan

Re: De grote levensvraag.

Bericht door robindr »

Trees schreef:de grote levensvraag en al je andere vragen zullen hier derhalve niet beantwoord worden.
Nee? Die worden hier wel zo goed mogelijk beantwoord, maar sommige mensen zijn nu eenmaal niet tevreden met een rationeel materialistisch antwoord en zoeken altijd metafysische verklaringen.

Zo kan ik het ook.

Vanaf nu geloof ik dat mijn ziel na de dood wordt geteleporteerd naar Gliese_581_c. Nu enkel nog wat brainstormen, de theorie met wat kosmologisch, astrologisch en kwantumfysisch geleuter verfijnen, een goed boek schrijven. en... That's it!

Wedden dat sommige mensen me zullen geloven?!

Samante schreef:Verder vermoed ik dat we meer zijn dan slechts een lichaam. En dat zodra het lichaam wegvalt, je jezelf overal ervaart in alle tijd. Binnen elk specifiek leven dus ook. Dus dat je jezelf ervaart als alomaanwezige God.

Met welke zintuigen zou die "ervaring" dan moeten geregistreerd worden?
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

a.r. schreef:
...het guppie in ons aquarium: niemand heeft er ooit naar omgekeken en niemand denkt er ooit meer aan.
Die is wel heeeeel cynisch!
Ik heb er als aquarist duizenden gezien, en ben een zeer goede God voor ze geweest. Zelfs zonder hun gebeden gaf ik ze hun dagelijks brood. Ik weet ook dat de mooie mannetjes maar één ding in hun kleine hoofdje hadden (je mag raden :wink: ) en de vrouwtjes dezelfde moeite hadden met baren als de mensenvrouwtjes en het soms niet overleven. En in een aquarium met wat andere soorten dat het grootste gedeelte van de nakroost al weg is voordat je de volgende morgen uit je bed komt...OK ik heb naar ze omgekeken. Voortdurend richtte ik mijn waterkoninkrijk opnieuw in, met kracht en heerlijkheid.....
Maar om nou te zeggen dat ik zoveel om ze geef dat ik ze één voor één een woning in de hemel zou gaan toebereiden, voor een eeuwig zalig guppieleven, dat de eeuwigheid van alle guppielevens in alomtegenwoordigheid zou smaken...zou wel een hele grote glimlach van me opleveren (ramp voor de vrouwtjes in ieder geval). Ik stel me zo voor dat het verschil tussen God en de mens een stuk groter is dan tussen de aquarist en zijn guppies...
Heb je de nachtmerrie van de theoloog gelezen, van Russell?
Born OK the first time
Trees
Forum fan

De grote levensvraag.

Bericht door Trees »

Hallo robindr,

Je schreef:
Vanaf nu geloof ik dat mijn ziel na de dood wordt geteleporteerd naar Gliese_581_c. Nu enkel nog wat brainstormen, de theorie met wat kosmologisch, astrologisch en kwantumfysisch geleuter verfijnen, een goed boek schrijven. en... That's it!

Vast en zeker zullen sommige mensen je geloven. Kortom, weer een religie erbij. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat er meer bij komen, maar juist dat ze verdwijnen en plaats maken voor wetenschap.

Vriendelijke groeten,

Trees.
a.r.

Bericht door a.r. »

Rereformed schreef:
a.r. schreef:
...het guppie in ons aquarium: niemand heeft er ooit naar omgekeken en niemand denkt er ooit meer aan.
Die is wel heeeeel cynisch!
Ik heb er als aquarist duizenden gezien, en ben een zeer goede God voor ze geweest. Zelfs zonder hun gebeden gaf ik ze hun dagelijks brood. Ik weet ook dat de mooie mannetjes maar één ding in hun kleine hoofdje hadden (je mag raden :wink: ) en de vrouwtjes dezelfde moeite hadden met baren als de mensenvrouwtjes en het soms niet overleven. En in een aquarium met wat andere soorten dat het grootste gedeelte van de nakroost al weg is voordat je de volgende morgen uit je bed komt...OK ik heb naar ze omgekeken. Voortdurend richtte ik mijn waterkoninkrijk opnieuw in, met kracht en heerlijkheid.....
Maar om nou te zeggen dat ik zoveel om ze geef dat ik ze één voor één een woning in de hemel zou gaan toebereiden, voor een eeuwig zalig guppieleven, dat de eeuwigheid van alle guppielevens in alomtegenwoordigheid zou smaken...zou wel een hele grote glimlach van me opleveren (ramp voor de vrouwtjes in ieder geval). Ik stel me zo voor dat het verschil tussen God en de mens een stuk groter is dan tussen de aquarist en zijn guppies...
Heb je de nachtmerrie van de theoloog gelezen, van Russell?
Op die manier dus :lol:

Nee ik heb de Nachtmerrie van Russel nog niet gelezen.......komt nog ... :wink:
Menselijk al te menselijk houdt mij even in zijn greep ....
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Mijn kat heeft net schandelijkheid met zijn moeder bedreven. Ik heb hem daarom in de buitenste duisternis geworpen (in dit geval de tuin). Ik zou wel een goede abrahamitische god zijn. :lol:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
a.r.

Bericht door a.r. »

:lol: :lol:
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Marinus schreef:Ik zou wel een goede abrahamitische god zijn. :lol:
Ik denk het niet, want die had hem gewoon in de kachel gegooid en eeuwig laten branden.
Laatst gewijzigd door robindr op 13 nov 2007 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Nou ok: de kat is geadopteerd. Het is dus niet zijn biologische moeder. Maar toch....

Update: ik had hem weer binnen gelaten en blijkbaar heeft hij niets geleerd want 1 minuut later was hij weer zijn katerigheid aan het demonstreren.

Hoe nu verder?
A: mijn huis onder water zetten bij wijze van zondvloed
B: alle goede dieren uit het huis halen en het huis laten vergaan in een regen van vuur
C: bij wijze van vergeving mijn hond executeren in zijn plaats

dilemma's
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Samante

Bericht door Samante »

robindr schreef:
Samante schreef:Verder vermoed ik dat we meer zijn dan slechts een lichaam. En dat zodra het lichaam wegvalt, je jezelf overal ervaart in alle tijd. Binnen elk specifiek leven dus ook. Dus dat je jezelf ervaart als alomaanwezige God.

Niet met zintuigen, maar met de ziel. En inderdaad is het bestaan van een ziel nooit aangetoond.
Samante

Bericht door Samante »

Rereformed schreef:
-Nee, je schreef er niet over alsof het een verhaal was, waarvan je weet dat het onzin is, of puur fantasie, maar als iets waar je in gelooft of wil geloven, iets wat vermoedelijk waar is.
-Indien het voor dít leven niet uitmaakt of je die dromen hebt, dan zou je deze dromen hier nooit oplepelen. Ik betwijfel het dus ten zeerste.

Volgens mij is ieder religieus geloof ten diepste angst voor de dood. En de terreur en oorlog waar de openingspost over spreekt is geboren uit de grote ergernis wanneer iets wat duidelijk niet waar is, maar vanwege die angsten onderhouden moet worden als een waarheid, door ontkenners betwijfeld wordt.
Mijn spiritualiteit is volstrekt vrijblijvend, er wordt vanuit die spiritualiteit niets van mij of anderen verwacht. Dat is misschien moeilijk voor te stellen maar het is wel zo.
Dat ik er af en toe wat over oplepel doe ik alleen om een inzage te geven in mijn denken.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Samante schreef:
robindr schreef:

Niet met zintuigen, maar met de ziel. En inderdaad is het bestaan van een ziel nooit aangetoond.
Als de 'ziel' in staat is te ervaren zoals zintuigen doen, waarom dan al die heisa van die zintuigen? Dan hadden al die zenuwen en transporterstofjes toch ook niet nodig geweest? Als die balast waar dan ook nog van alles aan stuk kan gaan lijkt me bij het bestaan van een ziel die nadat al die tools om bij leven te kunnen ervaren ophouden te werken behoorlijk overbodig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

En hoe onzekerder de mens is, hoe meer fanatisme er ontstaat, met alle bekende effecten van dien. Gelovigen en niet gelovigen stellen gedragsregels op om zichzelf houvast te geven. Deze worden om de eigen onzekerheid te verbergen opgelegd aan anderen, soms te vuur en te zwaard. Daar worden veel mensen weer de dupe van. Discriminatie, haat en afschuw van de andersdenkende is het gevolg.
Waarom is er toch zoveel vaagheid over wat er plaats vindt als er iemand overlijdt?
In wiens naam spreek je hier ? :?:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ach atheistische reincarnatie heeft trouwens ook wel wat bedenk ik me ineens. bewustzijn is een bijproduct van ons lichaam. Ondertussen zal ik mischien al wel het moleculaire overschot van miljoenen mensen bevatten. En ook ik zal via de kringloop van de natuur voortleven. Niet dat ik er wat aanheb hoor maar ach het idee.....
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Trees schreef:Hallo robindr,
Je schreef:

Vast en zeker zullen sommige mensen je geloven. Kortom, weer een religie erbij. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat er meer bij komen, maar juist dat ze verdwijnen en plaats maken voor wetenschap.
I couldn't agree more, maar fyi, ik doelde niet enkel op religies maar ook alle andere verschijnselen die paranormale zaken vereisen. Zoals reïncarnatie bvb...
- Carl Sagan -
Trees
Forum fan

De grote levensvraag.

Bericht door Trees »

Hallo robindr,

Je schreef:
I couldn't agree more, maar fyi, ik doelde niet enkel op religies maar ook alle andere verschijnselen die paranormale zaken vereisen. Zoals reïncarnatie bvb...
De zekerheid die kwam dat reïncarnatie bestaat had niets met paranormaliteit te maken, maar was zo werkelijk als ik hier en nu achter mijn toetsenbord zit.

Vriendelijke groeten,

Trees.
Plaats reactie