Kitty schreef:Dat er zeker misstanden zijn en kinderen zijn die verkeren in moeilijke omstandigheden ben ik natuurlijk met je eens, maar ik denk dat dit niet altijd het gevolg is van slechte ouders, maar wellicht meer van slechte omstandigheden waar ook ouders zelf slachtoffer van kunnen zijn.
Het lijkt nu wel zo te zijn dat het meer onderkent wordt en dat er meer aandacht lijkt te komen voor problemen waar kinderen de dupe van worden. Allereerst de bureaucratie oplossen en de wachtlijsten terugdringen zodat indien er hulp nodig is, die ook op het moment van de nood gegeven kan worden. Nog steeds kom je bij jeugdzorg maanden op een wachtlijst te staan als je aan de bel trekt. Wil je urgent zijn dan moet er eerst een compleet onhoudbare situatie zijn, die bij eerdere ingrepen voorkomen had kunnen worden. Dus ja, er moet nog heel wat bijgeschaafd worden aan goede en adequate hulpverlening. Het voorkomen, is weer een ander probleem, daar heeft de minister van jeugdzaken ook zo zijn ideeën over. Wat daaruit gaat komen en of het werkt moeten we nog afwachten.
Daarnaast gaat het gelukkig bij heel erg veel gezinnen nog gewoon goed met de kinderen.
verder heb ik veel met VMBO-leerlingen gewerkt.
Ik kon daarbij geen enkele leerling die geen problemen had thuis.
En veelal kwamen ouders niet opdagen tijdens de ouderavonden.
Goh, ik werkte ook (tot twee jaar terug) jaren op een VMBO school en daar waren ook problemen, maar ook heel veel leerlingen die gewoon een stabiel gezin hadden. En ouderavonden werden druk bezocht, alleen stukken minder door de allochtone ouders dat is een feit. In die hoek zaten ook wat vaker problemen, ook leerproblemen of gebrek aan motivatie bij vooral jongens uit allochtone gezinnen. Heb je het soms vooral over die groep?
De autochtone ouders met hoge functie die kinderen hebben op een VMBO, komen veelal niet opdagen. Indien jij je afvraagt waarom?
Ik denk dat de ouders teleurgesteld zijn in hun kind, die het niet hoger redt dan VMBO-kader of basisberoepsgericht.
Of alleenstaande moeders die zoveel werken dat hun kind een groot percentage van de dag alleen thuiszitten.
Het gaat in vele gezinnen goed, dat klopt ja, maar in heel veel gezinnen ook niet, en ouders zijn verantwoordelijk voor hun gezin. De ouders die het niet aankunnen vanwege de situatie waarin zij zich bevinden, zijn daar grotendeels zelf verantwoordelijk voor.
Het gaat goed in Nederland met kinderen, maar in vele situaties gaat het niet goed, en wie zorgt er dan voor het kind? Dat deze bespaard mag blijven voor alle narigheid?
liberal schreef:biajas,
wat moet er volgens jou gebeuren om het schip te keren?
Dokter Who heeft al eens een aantal suggesties gedaan. Bij bepaalde mensen zouden bij voorbaat zeker verplichte sterilisatie moeten plaatsvinden. Om te beginnen al bij pedofiel-geaarde mensen. Dit om bij voorbaat al één of meerdere toekomstige kinderen erg veel leed te besparen.
Daarnaast zouden ouders die aan de verdovende middelen zitten bij voorbaat al uit het ouderlijk gezag moeten worden gezet. En kinderen van deze verslaafden, zij het softdrugs of hard drugs in een pleeggezin plaatsen.
Een ouder zou verantwoordelijk moeten zijn en deze moet zorg dragen voor een stabiele thuis-situatie. Een ouder die onder invloed is van verdovende middelen is daartoe al niet in staat.
Daarnaast zie je de R's wederom terugkeren: Rust, Regelmaat, Reinheid en Respect. Deze zijn essentieel voor een goede opvoeding. Een kind moet zich ten alle tijden veilig voelen en weten wanneer hij of zij aan toe is. Een ouder die zich niet aan de R's kan houden, pleegt al een vorm van kindermishandeling. Want dit gat ten kosten van de balans waar een kind zoveel behoefte aan heeft.
Ouders die falen? moeten bij voorbaat harder aangepakt worden. Tegenwoordig streeft jeugdzorg ervoor dat het kind en de ouder omgang blijven houden, voor het welzijn van het kind. Toch is het veelal niet in het voordeel van het kind dat deze omgang plaats vindt.
Eigenlijk zal de wet verandert moeten worden: nu is het recht van het kind ondergeschikt aan het recht van de ouder. Het recht van de ouder zoals omgangsrecht zou ondergeschikt moeten zijn aan het recht van het kind. Wanneer het niet in het belang is om..... voor het kind, dan gebeurt dat ook niet.
Dat scheelt jaarlijks een hele hoop geld uit aan zieleknijpers en maatschappelijk werkers.
De bron moet worden aangepakt n niet worden geheeld, want littekens blijven altijd achter!
Martha