Nederland land zonder rechten kind

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Nederland is geen volmaakt paradijs, en er valt ongetwijfeld een heleboel te verbeteren, maar...
biajas schreef: Kijk eens in de krant, hoe vaak er tegenwoordigertijd een artikel te vinden is over een gezinsdrama. Kijk eens in de krant, hoe vaak er artikelen te vinden zijn over het falen van: jeugdzorg, voogden, de kinderbescherming en het AMK? ........................
Je leest wel eens over een gezinsdrama, maar hoeveel gezinsdrama's spelen zich af in Tetsjenië, in Irak, in Somalië, Rusland, Sudan, Iran, Saoedi Arabië, Congo, zelfs de Verenigde Staten. Zet Nederland eens naast de rest van de wereld om het één en ander in de juiste proporties te zien. Ik denk dat er heel, echt héél weinig landen zijn op de wereld waar kinderen het beter hebben. En was het hier in Nederland vroeger écht veel beter?
verder heb ik veel met VMBO-leerlingen gewerkt.
Ik kon daarbij geen enkele leerling die geen problemen had thuis.
Pubers hebben bijna altijd problemen thuis. Ik had vroeger ook problemen thuis. In de jaren 50 hadden veel pubers ook problemen thuis. Er was ook alcoholisme en kindermishandeling. Incest was er ook, net zo goed als nu, maar als een meisje aangifte wilde doen, dan werd ze soms gewoon weggestuurd door de politie, en niet serieus genomen. Vroeger was het echt niet zoveel beter hoor. Daar geloof ik niets van.
Daarnaast moet je oppassen om eigen ervaringen met VMBO leerlingen te projecteren naar het hele VMBO onderwijs. Er zijn waarschijnlijk andere VMBO scholen waar de meerderheid van de kinderen wel gelukkig is.
Ik werk dagelijks met allochtonen. Een aanzienlijk deel van die mensen bestaat uit leeglopers, die de hele dag een beetje blowen of zuipen, of ze hangen de hele dag voor de TV, anderen zijn loverboys, pooiers of maken zich schuldig aan andere vormen van criminaliteit. Het is mens eigen om dan je eigen ervaring te projecteren op de maatschappij, terwijl die eigen ervaring slechts een relatief kleine groep mensen betreft.
Ik wil beslist niet alles wat je zegt bagatelliseren, en je hebt volkomen gelijk als je stelt dat er heel veel moet veranderen en verbeterd moet worden, maar je moet denk ik de zaken eerst even weer in de juiste proporties zien.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Marinus schreef:Ik denk dat de rechten van het kind in nederland zeer goed geregeld zijn; het kan altijd beter natuurlijk maar als je het vergelijkt met de rest van de wereld zitten we hier wel aardig in de goede richting. Dat screenen van ouders vind ik gevaarlijk. Want wie bepaald wat goed is voor een kind? En is het zo vreselijk als een kind een beetje een tik meekrijgt van de opvoeding? Ik bedoel dus dat alle ouders fouten maken en dat is echt niet desastreus of zo. Ik kreeg vroeger ook wel eens een draai om mijn oren. Erg fout van mijn ouders, maar heel erg zit ik er niet mee.
Als je in aanmerking wilt komen voor een adoptiekind dan wordt je ook getest/gescreend en terecht. Mocht je daarentegen er zelf 1 willen maken, dan mag dat zonder voorwaarde.

Onder "mishandeling" wordt te vaak alleen/te vroeg uitgegaan van lichamelijke mishandeling.
Psychische mishandeling is een grotere boosdoener. Verder worden veel kinderen verwaarloosd en aan hun lot overgelaten. Op de scholen waar ik op heb gezeten stierf het van kinderen met de mooiste en duurste kleding maar aan hun gedrag en mentaliteit te merken miste ze het enige belangrijke en dat was aandacht en liefde van de ouders. Psychische en emotionele verwaarlozing dus! Een tik zo nu en dan stelt hierbij totaal niets voor.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Vraag is inderdaad of fysieke mishandeling erger of minder erg is als psychische mishandeling. Het is moeilijker vast te stellen, dat is zeker. Echter, om dan te veronderstellen dat het minder erg zou zijn, daar heb ik mijn twijfels bij. Aandacht is enorm belangrijk in de opvoeding omdat het leert kinderen tot evenwichtige en doordachte keuzes te komen. Ook zorgt het voor de nodige zelfvertrouwen. Als het aan aandacht ontbreekt, moet het kind zelf tot die keuzes komen en als dat niet lukt, is er weinig om op terug te vallen, immers er is van huis uit geen aandacht voor.
Fysieke mishandeling is ook verschrikkelijk maar in sommige gevallen makkelijker te onderkennen door het letsel wat zichbaar is. Daarmee is het niet gebagatelliseerd maar kan je wel het sneller signaleren.
Persoonlijk denk ik dat op dit moment de hulpverlening in Nederland heel erg versnipperd is en dat men zich veel beter kan verenigen in een klein aantal (max 3) organisaties die wellicht uit verschillende onderdelen bestaan maar waarbij er tenminste één aanspreekpunt is waardoor er ook één actiepunt is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

@ Primaat

Sorry hoor maar ik vind je een beetje vooringenomen. Hoe kun je in Darwinsnaam testen of een ouder goed genoeg is. En wat wil je dan gaan meten aan die ouders in spe? Het klinkt allemaal leuk maar het is niet haalbaar en riekt bovendien eugenetisch. En wat te doen met de godsdienstige medemens? ook maar gelijk een voortplantingsverbod?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Nou Marinus, van sommigen zou je dat inderdaad af en toe wensen. Het zou wel het probleem van de meest ondemocratische partijvan Nederland oplossen denk ik :P
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sararje schreef:Nou Marinus, van sommigen zou je dat inderdaad af en toe wensen. Het zou wel het probleem van de meest ondemocratische partijvan Nederland oplossen denk ik :P
Begrijp me niet verkeerd hoor; ik zou veel mensen ook het liefst onvruchtbaar zien , maar het is mi niet aan de mens om dat te bepalen. Misschien dat het ooit zou kunnen maar nu zeker nog niet. En als je eraan begint waar hou je dan op?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Marinus: had ik er cynism tags bij moeten zetten of is deze opmerking ook voldoende?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Sararje schreef:Marinus: had ik er cynism tags bij moeten zetten of is deze opmerking ook voldoende?
nou ik vatte hem wel hoor. min of meer... :oops:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als je in aanmerking wilt komen voor een adoptiekind dan wordt je ook getest/gescreend en terecht. Mocht je daarentegen er zelf 1 willen maken, dan mag dat zonder voorwaarde.
Het gaat niet om een kwestie van 'mogen' maar om het feit dat je mensen moelijk kan verbieden zwanger te raken en zich voort te planten. Op welk moment zou je trouwens die 'controle' voor goed ouderschap willen doen? En indien een meisje dat nog niet onder deze 'controle' valt en toch zwanger raakt, hoe ga je het dan oplossen? Abortus? Dwingen tot afstaan van het kind? Het is leuk hoor als je dingen bedenkt, maar zaken bedenken die op geen enkele manier reëel uit te voeren of te handhaven zijn, lijkt me nogal onzinnig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Devious schreef: Pubers hebben bijna altijd problemen thuis. Ik had vroeger ook problemen thuis. In de jaren 50 hadden veel pubers ook problemen thuis.
uiteraard, de puberteit is tenslotte de periode dat ouders om een of andere reden altijd verschrikkelijk moeilijk en lastig moeten doen.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Kitty schreef:
Het gaat niet om een kwestie van 'mogen' maar om het feit dat je mensen moelijk kan verbieden zwanger te raken en zich voort te planten. Op welk moment zou je trouwens die 'controle' voor goed ouderschap willen doen? En indien een meisje dat nog niet onder deze 'controle' valt en toch zwanger raakt, hoe ga je het dan oplossen? Abortus? Dwingen tot afstaan van het kind? Het is leuk hoor als je dingen bedenkt, maar zaken bedenken die op geen enkele manier reëel uit te voeren of te handhaven zijn, lijkt me nogal onzinnig.
Mijn zus is(/was) cocaïne (en misschien nog wat andere middelen) verslaafd en werdt zwanger. Tijdens de opname net voor de geboorte van mijn nichtje, vertelde de dokter haar dat ze eigenlijk de kinderbescherming hadden moeten bellen omdat ze tijdens de zwangerschap ook gebruikte ( ongelofelijk hoe dat niet is opgemerkt in een vroeg stadium). Hopelijk kun je begrijpen dat drugs tijdens de ontwikkeling niet voor goede kinderen zorgt en daarnaast is de mentale staat van verslaafde ouders beneden peil om een kind voldoende mee op te kunnen voeden. Wie is de dupe? Moeten we gedupeerden niet beschermen VOORDAT ze gedupeerd kunnen worden?
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Wat stel eigenlijk voor ? Dat ze verslaafde vrouwen onder dwang maar moeten steriliseren ?
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je bereikt ook al die verslaafde vrouwen niet Primaat, verder vertellen ze zelf ook niet altijd dat ze zwanger zijn of willen worden. Het is best zo dat ik graag zou zien dat er bij niet geschikte ouders geen kinderen meer geboren gaan worden, maar zoiets is gewoon niet voor elkaar te krijgen. Hoe zoek je ze op al ten eerste, en wat doe je dan?

En dat ook nog in een land waarbij je als je zélf om hulp roept bij jeugdzorg op een wachtlijst van acht maanden wordt gezet, zoals een kennis van me overkwam? En jij wil dan nog voordat hulp nodig is gaan ingrijpen bij potentiële ouders die geen bordje om de nek hebben hangen met: ik ben een slechte ouder. Of je wil grootscheeps alle verslaafden gaan steriliseren?

Kom dan eens met een concreet realistisch plan dat utivoerbaar is, waarbij men kan voorkomen dat ongeschikte ouders nog kinderen krijgen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Kitty schreef:Dat er zeker misstanden zijn en kinderen zijn die verkeren in moeilijke omstandigheden ben ik natuurlijk met je eens, maar ik denk dat dit niet altijd het gevolg is van slechte ouders, maar wellicht meer van slechte omstandigheden waar ook ouders zelf slachtoffer van kunnen zijn.
Het lijkt nu wel zo te zijn dat het meer onderkent wordt en dat er meer aandacht lijkt te komen voor problemen waar kinderen de dupe van worden. Allereerst de bureaucratie oplossen en de wachtlijsten terugdringen zodat indien er hulp nodig is, die ook op het moment van de nood gegeven kan worden. Nog steeds kom je bij jeugdzorg maanden op een wachtlijst te staan als je aan de bel trekt. Wil je urgent zijn dan moet er eerst een compleet onhoudbare situatie zijn, die bij eerdere ingrepen voorkomen had kunnen worden. Dus ja, er moet nog heel wat bijgeschaafd worden aan goede en adequate hulpverlening. Het voorkomen, is weer een ander probleem, daar heeft de minister van jeugdzaken ook zo zijn ideeën over. Wat daaruit gaat komen en of het werkt moeten we nog afwachten.

Daarnaast gaat het gelukkig bij heel erg veel gezinnen nog gewoon goed met de kinderen.
verder heb ik veel met VMBO-leerlingen gewerkt.
Ik kon daarbij geen enkele leerling die geen problemen had thuis.
En veelal kwamen ouders niet opdagen tijdens de ouderavonden.
Goh, ik werkte ook (tot twee jaar terug) jaren op een VMBO school en daar waren ook problemen, maar ook heel veel leerlingen die gewoon een stabiel gezin hadden. En ouderavonden werden druk bezocht, alleen stukken minder door de allochtone ouders dat is een feit. In die hoek zaten ook wat vaker problemen, ook leerproblemen of gebrek aan motivatie bij vooral jongens uit allochtone gezinnen. Heb je het soms vooral over die groep?
De autochtone ouders met hoge functie die kinderen hebben op een VMBO, komen veelal niet opdagen. Indien jij je afvraagt waarom?
Ik denk dat de ouders teleurgesteld zijn in hun kind, die het niet hoger redt dan VMBO-kader of basisberoepsgericht.

Of alleenstaande moeders die zoveel werken dat hun kind een groot percentage van de dag alleen thuiszitten.

Het gaat in vele gezinnen goed, dat klopt ja, maar in heel veel gezinnen ook niet, en ouders zijn verantwoordelijk voor hun gezin. De ouders die het niet aankunnen vanwege de situatie waarin zij zich bevinden, zijn daar grotendeels zelf verantwoordelijk voor.

Het gaat goed in Nederland met kinderen, maar in vele situaties gaat het niet goed, en wie zorgt er dan voor het kind? Dat deze bespaard mag blijven voor alle narigheid?
liberal schreef:biajas,
wat moet er volgens jou gebeuren om het schip te keren?
Dokter Who heeft al eens een aantal suggesties gedaan. Bij bepaalde mensen zouden bij voorbaat zeker verplichte sterilisatie moeten plaatsvinden. Om te beginnen al bij pedofiel-geaarde mensen. Dit om bij voorbaat al één of meerdere toekomstige kinderen erg veel leed te besparen.

Daarnaast zouden ouders die aan de verdovende middelen zitten bij voorbaat al uit het ouderlijk gezag moeten worden gezet. En kinderen van deze verslaafden, zij het softdrugs of hard drugs in een pleeggezin plaatsen.

Een ouder zou verantwoordelijk moeten zijn en deze moet zorg dragen voor een stabiele thuis-situatie. Een ouder die onder invloed is van verdovende middelen is daartoe al niet in staat.

Daarnaast zie je de R's wederom terugkeren: Rust, Regelmaat, Reinheid en Respect. Deze zijn essentieel voor een goede opvoeding. Een kind moet zich ten alle tijden veilig voelen en weten wanneer hij of zij aan toe is. Een ouder die zich niet aan de R's kan houden, pleegt al een vorm van kindermishandeling. Want dit gat ten kosten van de balans waar een kind zoveel behoefte aan heeft.

Ouders die falen? moeten bij voorbaat harder aangepakt worden. Tegenwoordig streeft jeugdzorg ervoor dat het kind en de ouder omgang blijven houden, voor het welzijn van het kind. Toch is het veelal niet in het voordeel van het kind dat deze omgang plaats vindt.

Eigenlijk zal de wet verandert moeten worden: nu is het recht van het kind ondergeschikt aan het recht van de ouder. Het recht van de ouder zoals omgangsrecht zou ondergeschikt moeten zijn aan het recht van het kind. Wanneer het niet in het belang is om..... voor het kind, dan gebeurt dat ook niet.

Dat scheelt jaarlijks een hele hoop geld uit aan zieleknijpers en maatschappelijk werkers.

De bron moet worden aangepakt n niet worden geheeld, want littekens blijven altijd achter!

Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Over jeugdzorg. Hoe om te gaan met acht maanden op een wachtlijst indien men hulp inroept?

Kan iemand mij hier nu eens uitleggen, waarom wachtlijsten puur Nederlands zijn en daar in het buitenland, België incluis, geen sprake van is?

Als men dit niet eerst oplost, dan is hulp op het moment dat dit nodig is gewoon niet mogelijk. Ingrijpen vooraf al helemaal niet.

Plaats reactie