Paus hekelt atheïsme in encycliek

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Atheist_1984 schreef:Ik had al een vermoeden, de paus heeft een IQ van 0

Trouwens, lekker tolerant weer

:cry: :cry:
Hoe bedoel je? Waar slaat dit op ?????????????????????????????????????????
Ratzi heeft misschien wel IQ 150-160
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Met zulke uitspraken? dan mag je toch wel meer onderzoek doen ipv zomaar iets te blaten.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Atheist_1984 schreef:Met zulke uitspraken? dan mag je toch wel meer onderzoek doen ipv zomaar iets te blaten.
OEI... Ik denk dat je de rode draad van wat er tot hiertoe over gezegd werd grondig mist.

Een encycliek is ten eerste in essentie een interne richtlijn voor al zijn (aarts)bisschoppen en priesters op deze aardbol. (De missie op Venus is voor later...) Een omzendbrief van de grote baas leg je niet ongestraft naast je neer... Betreft de KLERUS dus, ok? Niet de gelovigen.
Ten tweede wordt in zoiets (encycliek) normaliter "theologische én beleidstechnische stof" aangeboden van waaruit bisschoppen (etc) een eigen "beleid" en "prediking" kunnen distilleren. Het is dus een "werkinstrument". Geen (wetenschappelijk) onderzoek.
Ten derde zal DEZE paus niet de pater-familias toer opkunnen, omdat zijne kop dat niet uitstraalt.

En verder: IQ heeft geen uitstaans met tolerant zijn. Er bestaan ook hoogintelligente dictators en zwakzinnige dictators.
Deze paus is manager.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Dat 'Ratzinger' (oftewel de huidige paus)...slim genoeg is om ooit te ontdekken dat het fundament van zijn kerk..........uiteraard het (veronderstelde) bestaan van een god nodig heeft.....is één!
Dat de 'ratio' v.d. mens de allergrootste bedreiging kan zijn voor dat 'fundament'....is twéé Want was er niet al eerder ooit geconstateerd in het O.T. dat niet een god?...... maar een duivel... het appeltje dat kennis(Ratio sic) zou brengen aan de mens.... deed pakken door die mens!
En gestraft werd,......die eerste Atheist, omdat diens 'Ratio' hem over de lijn had gebracht die 'god' getrokken had tussen hem......en die verboden vrucht!

"Waarom zou ik überhaupt niet mogen herinneren aan die goddelijke straf die god reserveerde voor die eerste mens die de euvele moed had om Atheist te worden"??,......moet deze paus gedacht hebben,......... en schreef zijn tweede encykliek!

Een bijkomende reden om zich tegen het atheisme te richten,....... kan het door hem (of zijn adviseurs?) geconstateerde feit zijn,........dat atheisten.......als homogene groep (met uitgezette lijnen van wetten en regels binnen die groep!).............niet bestaan!

Ze zijn te divers,.......verschillen van mening over zowat alles, waar het politiek betreft b.v............... en daardoor als verspreid stof met stoffer en blik zonder veel moeite te verwijderen, uit de samenleving........ door groepen die aaneengekit zitten met regels en wetten, die gebaseerd zijn op te bereiken idealen ....of het geloof in een god?.... die het ideaal bracht?
Met voor iedere partij de 'juiste' god uiteraard?

De allerjuiste is die..........met de meeste fanaten, en/of.... centen (geinvesteerd in wapentechnologie en/of olie (en dáárvan nam de paus iets teveel op zijn lepel, de vorige keer met dat citaat van die Byzanthijnse keizer!)
Hij kreeg toen van twee kanten "Koest Ratsi" te horen en poogde zijn keel te smeren om de aandeelhouders met geoliede stem......enz!

Of hij daarmee zijn hoge IQ op alle fronten goed invulde? (of dacht hij op een langere termijn,.........wanneer de olie [uiteindelijk] uit de fles is?....de islamisten alvast een vóór-waarschuwing te geven?)
Ik heb het idee,.......dat zijn denken......verbanden leggen, .....een flinke veer heeft moeten laten ten bate van zijn geheugen, om zijn belezenheid in te herbergen! (en dan valt het IQ vies tegen,haha)
Bruikbaar als encyclopedie? ....(gevaarlijke lectuur, ....maar dode monniken cs getuigen gelukkig nooit!..............Eerlijk?........of toch niet zó belezen dat hij atheisten verwijt wat hij op zijn eigen schouders hoort te laten? )

Overigens:
Welk rationeel denkend mens heeft ooit het idee gehad een volmaakte maatschappij te kunnen bouwen met onvolmaakte stenen die mensen nou eenmaal zijn?
Of slechts een fatsoenlijke maatschappij als er geen consensus te bereiken valt over de vorm en de inhoud van 'waarden' die het fatsoen moeten bouwen?

'Overbruggen',........van conflicten.........dáár zijn we meesters in........totdat de eroderende werking van het gekrioel,......... de brug in elkaar laten donderen.
Wat dan volgt is weinig verheffend, maar uiteindelijk komen eruit de stofwolken een paar figuren het ravijn uitgeklauterd die,..........enz.
De plannen,.....de tekeningen,....de verdieners etc. beginnen weer te greinzen, de consensus-molen stort zijn eerste consensus.....opnieuw groeiende stofwolkjes.....wéér een brug. (enz. enz.)
SOIT
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

@fbs33: zou je dit misschien even opnieuw kunnen schrijven, maar dan leesbaar?
Vooral het overdadige gebruik van ... is erg storend.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Paus hekelt atheïsme in encycliek

Bericht door Devious »

lanier schreef: Het atheisme heeft geleid tot de ergste vormen van wreedheden en schending van de rechtvaardigheid? En dat zegt de vertegenwoordiger van de RK-kerk?
De Paus heeft een enorme balk in zijn ogen; ter grote van een spoorbiels. De hypocriet!
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Niet dat ik me er echt zo druk over maak. Ben ik toch maar even vast gaan zoeken naar een leesbare versie van deze nieuwe encycliek. Via de wiki pagina kan je doorklikken naar de volgende site. Het is wel een fundie site maar het geeft al een korte samenvatting, in het nederlands, wat hij o.a. schrijft over het atheisme.

Eerst enige korte quotes uit deze samenvatting.
Het atheïsme verwijt God verantwoordelijk te zijn voor het onrecht in de wereld.
Dacht dat atheisme in de eerste plaats het afwijzen van goden was. Wel goed dat hij zich bewust is dat veel atheisten daardoor indirekt ook de religie verantwoordelijk houden voor een hoop van datzelfde onrecht. Echter het kan nooit al het onrecht zijn al zullen er zeker atheisten zijn die dat wel vinden.
Mensen die een en al leugen zijn geworden; mensen die voor niets anders dan voor de haat hebben geleefd en die in zichzelf de liefde hebben stuk getrapt. Het is een verschrikkelijk vooruitzicht, maar sommige personages uit onze geschiedenis geven op een afgrijselijke manier blijk van dat soort profiel. Aan dergelijke individuen zou niets nog te verhelpen zijn en de vernietiging van het goede zou onherroepelijk zijn: dat is het wat men bedoelt met het woord ‘hel’.
Wat is dan de volgende stap. Het afschaffen van die hel. Dacht dat de hel pas na dit leven kwam (voor gelovigen tenminste). Niet gelovig betekent dat men niet kan zondigen dus ook niet in een hel kan komen voor die zogenaamde zonden. Geen zonden = geen hel.
http://www.rkdocumenten.nl/index.php?docid=2067

Onderaan die pagina staan nog twee links. Er is een Duitse en Engelse vertaling van de encycliek. Mischien handig voor hen die het hele dokument willen lezen. De links gaan naar de site van het Vaticaan.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Theoloog schreef: Overigens was Johannes Paulus II veel meer een media-manipulator dan Benedictus XVI is.
Wat bedoel je hiermee? Ik vond Johannes Paulus II erg simpatiek alltijd, maar mischien werd ik gemanipuleert :-)

Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Een paar dagen geleden las ik ook al iets over de Paus, maar ik dacht, daar begint Lanier vast wel over.
Yep, ik ben er altijd snel bij als er nieuws is over de Paus. :wink:
Wat Benedictus zegt is dat het verlaten van de hoop dat God de wereld zal verbeteren leidt tot de hoop dat de mens zelf het paradijs zal vinden, een utopie die tot tirannie leidt.
Ik denk dat veel gelovigen denken dat de mens niet zonder een God kan functioneren, dat de mens niet in staat is op het rechte pad te blijven omdat ze geen verantwoordelijkheid hoeven af te leggen. Dat is natuurlijk klinklare onzin! Ik ben mijn gehele leven niet gelovig geweest en toch beschouw ik mezelf als een rechtvaardig, eerlijk en normaal mens. En dat is niet te danken aan wel of niet geloven, maar aan mijn opvoeding en dat ik bewuste afwegingen maak die niet leiden tot crimineel gedrag.
Het niet geloven in een God betekent niet dat je maar kunt doen en laten wat je wilt; het leidt niet tot tirannie en/of anarchie.

De Paus heeft zijn excuses aangeboden voor het 'hardhandig bekeren' van mensen in Zuid-Amerika. Wat eigenlijk een zwakke poging was om mensen te weerhouden van het kiezen voor de Pinkstergemeente ipv de RK-kerk.
Wanneer biedt de Paus zijn excuses aan voor het leegroven van de Maya en Inca tempels; verreweg het meeste goud en zilver in de RK-kerken is geroofd uit Zuid-Amerika.
Wanneer biedt de Paus zijn excuses aan voor het vastbinden van 'heksen' achter paarden en vervolgens opjagen van het paard over de steppe tot de heksen dood waren tijdens de kerstening in Midden- en Oost-Europa? De heksen waren priesteressen die tot de 10e-12e eeuw zeer belangrijk waren in de mythologie en door de kerk als boodschappers werden gezien van de duivel. Met de kerstening werden mannen belangrijker geacht dan vrouwen, iets wat voor die tijd andersom was trouwens.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

lanier schreef: De heksen waren priesteressen die tot de 10e-12e eeuw zeer belangrijk waren in de mythologie en door de kerk als boodschappers werden gezien van de duivel. Met de kerstening werden mannen belangrijker geacht dan vrouwen, iets wat voor die tijd andersom was trouwens.
Dat is interessant. Ik heb altijd vernomen dat vrouwen in de Paganistische Europese kringen als minderwaardig werden gezien, zoals dat was bij de Grieken en Romeinen. De Neo-Paganisten en Wiccans van vandaag de dag proberen Humanistische ideeën toe te schrijven aan het oude Paganisme, maar ik heb hen, tot heden, nooit met bewijs zien aankomen. Wat is uw bewijs voor de, door u, boven genoemde stelling? (Ik heb het over de stelling dat vrouwen belangrijker werden geacht dan mannen in die dagen)

Be well,
Lex-Legis
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

edit: Oeps verkeerd gelezen of begrepen.
Fuck met alles.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat is uw bewijs voor de, door u, boven genoemde stelling? (Ik heb het over de stelling dat vrouwen belangrijker werden geacht dan mannen in die dagen)
Ik heb een boek gekocht over mythologieën van over de gehele wereld.
Van de bijbel, Kelten, Egyptenaren, Romeinen, Grieken, Chinezen, etc. tot de Germanen en Slavische volkeren. Vanavond zal ik even de exacte tekst opzoeken en uiteraard vermelden om welk boek het gaat.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

lanier schreef:
Wat is uw bewijs voor de, door u, boven genoemde stelling? (Ik heb het over de stelling dat vrouwen belangrijker werden geacht dan mannen in die dagen)
Van de bijbel, Kelten, Egyptenaren, Romeinen, Grieken, Chinezen, etc. tot de Germanen en Slavische volkeren. Vanavond zal ik even de exacte tekst opzoeken en uiteraard vermelden om welk boek het gaat.
Okee, bedankt!

Lex-Legis
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan Prophet;Als antwoord op je verzoek wil ik dat wel inwilligen, hoor!
In geresumeerde vorm dan. :)
De paus bezit in ieder geval de algemene boeren-slimheid om als tegenstander de kleinste v.h. stel uit te zoeken, dwz. "Het Atheisme" (als ultiem uitvloeisel v.d. 'Ratio' !)

Ik refereerde aan het in de voetsporen treden van 'god' himself van deze paus, die de atheist opnieuw natrapt in navolging van zijn god die de 'Ratio' zijn Paradijs uittrapte. (met het appeltje als symbool daarvoor)

Ik refereerde aan de diversiteit onder de atheisten doordat het een vrije rationele keus biedt uit regels en wetten die de dierlijke (lichamelijke) behoeften v.d. mens regelen!
(wij zijn het bijvoorbeeld (m.i.) wel eens (min of meer) over het niet bestaan van een god als aspect, maar zitten in de linker en rechterhoek v.h. spectrum waar dat de dierlijke aspecten van het mens-zijn betreft) [Dit als voorbeeld van die genoemde diversiteit]
M.a.w. "De rationele eenheid v.atheisten" waar het een 'Niet bestaan v. god' als logische uitkomst betreft, is bedreigend voor ieder geloof, dat verteld dat het bestaan van god op waarheid berust (de moslim begrijpt dit zéér goed! bv.als hij, "Dood aan de ongelovigen" schreeuwt)
"De Diversiteit (als groep gezien!),van Atheisten" die de groep uiteen doen vallen in aparte individualististische atheisten, uiteenvallend in, 'links', 'centrum', of 'rechts' georienteerd en zó geen strijdmacht kunnen vormen van enig belang, waar paus en consorten bang voor hoeven te zijn als ze daar hun pijlen op richten!

Atheisten, in de ogen v.d. paus dus "Een reus op lemen voeten", die niet in staat is om tegenstand te bieden (en er daarom dus niet bang voor hoeft te zijn, in tegenstelling tot die moslims, de vorige keer!)

Een geloof daarentegen is voortgekomen uit die dierlijke (soms botsende) behoeften om daarmee een stel individuen, met die behoeften, in groepsverband te kunnen laten leven als 'eenheid' onder de bevestigende supervisie van het 'geloofde'.(=god)

Een 'Eenheid' die de atheisten bij zichzelf gedood hebben (m.b.v. hun Ratio!) door de supervisor als onbestaanbaar te verwerpen en zich daarmee tot diversiteit te veroordelen
Helaas, want het geeft de paus (na zijn eerdere echec) de door boerenslimheid ingegeven moed om nu die atheisten de oren te wassen!.

Ik refereerde aan de al eerder begane stommiteit van deze paus, die toen zelfs zijn 'boerenslimheid' op een laag pitje zette, en de gróótste van zijn tegenstanders te lijf ging!

Ik refereerde aan olie (als energie-drager een nijpende behoefte), alsmede aan de mensen die de oliekranen bedienen als die door deze paus 'uitgezochte' tegenstander, toen.
(met een wink naar de vele 'Multi's' waarin de opbrengsten van die olie renderen, en veronderstelde medestanders tijdelijk óók tot tegenstanders maakte.)
Beiden deel uitmakend van 'eenheden' onder 'goden'verenigd (jaweh/god/allah)

De rest (onder het kopje 'Overigens') was een antwoord op een onderdeel dat ging over een volmaakte, dan wel een fatsoenlijke maatschappij als 'streefdoel', door Theoloog gesteld.
En daar pessimistisch (realistisch?) nog even op doorgeprutteld.
tt fbs33 ( :lol: )
En dan als toegift, een zojuist ingevallen gedachte over de mogelijkle gedachtengang v.d. paus, die plotseling de ingeving kreeg,"Waarom zou ik die Atheisten niet óók bij de hoop vegen waar Irakezen, Palestijnen, Pakistani etc. etc. al bij elkaar geveegd liggen+ die 60 millioen allerhande die door gebrek aan hulp er jaarlijks sowieso bijgeveegd worden?
Want uiteindelijk moet je toch de resultaten van al dat gepropageerde 'vermenigvuldigen', op fatsoenlijke, onopvallende, stille wijze kwijt, nietwaar, god"?
En Atheisten wegvegen bevorderen de stilte, antwoordde god, (althans dat meende de paus duidelijk te horen) haha.
Laatst gewijzigd door fbs33 op 03 dec 2007 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

lanier schreef:
Joseph Campbell heeft daar heel aardige dingen over geschreven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Campbell

@fbs33: ik kan er nog steeds geen touw aan vastknopen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie