Ichtus schreef:reddish schreef:Als je je bijbel goed gelezen hebt (oude testament) hoor je te weten dat jouw God niet exclusief een God van liefde is.
Ja, ik heb het Oude-Testament gelezen. En ja, ik weet dat er daar een ander beeld wordt getoond dan enkel die van een liefdevolle God.
Maar ik weet ook dat het komt omdat de mens verkeerd heeft gedaan. Dus nogmaals draai de rollen niet om, de mens wordt gestrafd voor wat we zelf verkeerd doen.
Nogmaals, graag hoor ik van je wat het kind in de foto van de eerste post in deze thread verkeerd heeft gedaan.
Ja ik weet het er zijn veel mensen die 'onschuldig' zijn en erg veel leed moeten doorstaan:
Ik denk om te beginnen dat niemand onschuldig is.
Nogmaals, graag hoor ik van je wat het kind in de foto van de eerste post in deze thread verkeerd heeft gedaan.
Maar los daarvan denk ik dat we ook naar onszelf moeten kijken.
...Ik zal het je nog sterker vertellen: ik vind dat we
alleen naar onszelf moeten kijken. Zolang we onszelf in slaap sussen met de gedachte dat de rechtvaardiging wel kan wachten tot het Hiernamaals, tolereren we de gruwelijke misstanden in het nu.
Er is genoeg op de wereld, als we maar zouden delen.
Tuurlijk ik geloof best dat je zo af en toe wat aan een goed doel geeft enzo maar als je echt alles moet delen.... Als we echt alles zouden delen, dan zou er gelijkheid kunnen zijn.
Maar we zijn niet van plan om onze lekkere stoel, dat biefstukje of wat dan ook op te geven. Dus ja, we zijn wel zelf verantwoordelijk, en we kunnen wel zelf voor verandering zorgen!
Daar ben ik het in grote lijnen mee eens.
1009 schreef:Ga dus niet zitten zeuren op God, die in het begin alles goed heeft gemaakt.
Ik geloof niet in God, en Kalebas ook niet. Zijn stelling - die ik onderschrijf - is dat
áls God zou bestaan, hij tenminste mede- (en waarschijnlijk hoofd-)verantwoordelijk is voor alle shit in de wereld.
(Op dezelfde manier zou jij kunnen zeggen: "als God niet bestaat eet ik mijn schoen op!")
En één misstap?? Er wordt dagelijks gemoord, er zijn dagelijks mensen die dingen verkeerd doen. Het gaat hier niet over één misstap, we doen dagelijks dingen verkeerd.
Ik bedoel uiteraard de zondeval (Genesis 3).
Waarom moet
ik of
jij boeten voor misstappen die door anderen worden begaan? Dat is niet in rechtvaardig. Verklaar s.v.p. hoe jij dit rijmt met een rechtvaardige God.
Last but not least: God IS een God van liefde, kijk naar het Nieuwe Testament. Daar staat dat Hij Zijn enig geboren Zoon naar de aarde heeft gestuurd, waar Hij is gekruisigd: VOOR ONZE ZONDEN!
Ik geloof daar niet in. Je moet weten: ik zie religie als een groteske vorm van zelfbedrog. Ik schud mijn hoofd bij de gedachte dat veelal aardige, lieve mensen zichzelf en elkaar zo massaal voor de gek houden met een door traditie ingesleten waandenkbeeld.
Hierdoor mogen we eeuwig leven bij God, dan is er geen oorlog, honger, ongelijkheid meer.
En ja, ook jullie mogen hier bij zijn, graag zelfs....
Joepie de poepie.
Gr., Sidney