ik was de link vergeten ;Je kan zelfs een eigen wervende "religie" stichten

http://www.wikihow.com/Create-Your-Own-Religion
Moderator: Moderators
ik was de link vergeten ;Je kan zelfs een eigen wervende "religie" stichten
Inderdaad, atheisten accepteren geen geestelijke leiding, dus is het ook verdomd moeilijk om ze te organiserenAtheists Unite schreef: Vanwaar de twijfel? Is mijn naam niet duidelijk genoeg? Die naam is overigens voortgevloeid uit het feit dat ik teleurgesteld ben dat atheïsten wereldwijd lang niet zo bekwaam zijn in het politiek organiseren van hun groep als gelovigen (met name christenen) Dat komt omdat ze ieder voor zichzelf denken (freethinkers zijn), individualistischer zijn en geen behoefte hebben aan hiërarchische structuur zoals in de katholieke organisatie.
Dat is een spitsvondigheid: het verhaal heeft zijn eigen tempo, en daarin is geen plaats voor miljoenen jaren. Er wordt een situatie geschetst, om vervolgens met de actie te beginnen. Dat is alles.dingo schreef:Genesis begint anders met de zinsnede "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." Er is geen enkele indicatie van hoe lang dit geduurd heeft. Ook de periode dat Adam en Eva in het paradijs geleefd hebben is niet bekend. Al in al is er vanuit de bijbel geen enkele aanwijzing over hoe oud of de aarde is.
Maar volgens die redenering is de aarde wel ouder dan de rest van de hemellichamen: die werden pas op de 4e scheppingsdag geschapen..dingo schreef:Genesis begint anders met de zinsnede "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." Er is geen enkele indicatie van hoe lang dit geduurd heeft. Ook de periode dat Adam en Eva in het paradijs geleefd hebben is niet bekend. Al in al is er vanuit de bijbel geen enkele aanwijzing over hoe oud of de aarde is.
Zelfs dat niet want er is wel licht op de 1e dag maar kennelijk krijgen de hemellichamen wel hun huidige plek op de 4e scheppingsdag. Maar er blijft dus alle ruimte voor welke wetenschappelijke theorie dan ook. Blijft natuurlijk dat je zo'n oud document als de bijbel niet kunt lezen als een wetenschappelijk verantwoord 21e eeuws geschiedenisboek.Socratoteles schreef:Maar volgens die redenering is de aarde wel ouder dan de rest van de hemellichamen: die werden pas op de 4e scheppingsdag geschapen..dingo schreef:Genesis begint anders met de zinsnede "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." Er is geen enkele indicatie van hoe lang dit geduurd heeft. Ook de periode dat Adam en Eva in het paradijs geleefd hebben is niet bekend. Al in al is er vanuit de bijbel geen enkele aanwijzing over hoe oud of de aarde is.
Op zorgvuldig lezen, Wild. Om te beginnen: waar staan die miljoenen jaren vermeld in Genesis 1 en in Genesis 2? Want ik zie ze niet.Wild schreef:Waar baseer je dat op theoloog? Gewoon even nieuwsgierig
Er staat geen enkele tijdsaanduiding dus ook geen miljoenen jarenTheoloog schreef: Op zorgvuldig lezen, Wild. Om te beginnen: waar staan die miljoenen jaren vermeld in Genesis 1 en in Genesis 2? Want ik zie ze niet.
Het door jou geciteerde deel is een samenvatting van de eerdere hoofdstukken waarin wel meer details niet genoemd worden: Zoals het gegeven dat Eva later geschapen is dan Adam en de geboorte van Kaïn en Abel.Als je al een tijdsaanduiding zou willen nemen, dan zou je moeten afgaan op Genesis 5:1-4
"Dit is de genealogie van Adam.
Op de dag dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis van God.
Man en vrouw schiep Hij hen.
en Hij zegende hen en noemde hen "mens", op de dag dat zij geschapen werden.
Toen Adam honderddertig jaar geleefd had, verwekte hij iemand naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set.
En de dagen van Adam waren, na het verwekken van Set, achthonderd jaar."
Merk op dat de schrijver niet begint te vertellen vanaf de uitdrijving uit het paradijs (die hij niet eens noemt), maar vanaf de dag dat de mens geschapen werd. De schrijver laat dus de episode in de tuin van Eden (Genesis 2) en de zesde dag van Genesis 1 samenvallen.
Er is volgens de bijbel dus helemaal geen plaats voor duizenden of honderdduizenden jaren in de tuin. Vanaf zijn schepping tot zijn dood leefde Adam 930 jaar (Gen. 5:5).
Het heelal is toch niet meer aan verandering onderhevig in de betekenis van dat het niet een nieuw scheppingsfeit is als een ster ontploft of een planeet gevormd wordt? Dat is toch iets wat al sinds jaar en dag plaatsvindt?Atheists Unite schreef:Maar dingo, even afgezien van de vraag of je wel of niet kunt inschatten hoe oud de aarde is volgens de bijbel: hoe verklaar je dat er op dit moment in het heelal nog steeds sterren ontploffen en nieuwe gevormd worden, evenals nieuwe planeten, kometen enzovoorts. Ik dacht toch dat God klaar was op die zevende dag, is ie nog steeds bezig dan?
Dat is al onjuist:dingo schreef:Er staat geen enkele tijdsaanduiding dus ook geen miljoenen jarenTheoloog schreef: Op zorgvuldig lezen, Wild. Om te beginnen: waar staan die miljoenen jaren vermeld in Genesis 1 en in Genesis 2? Want ik zie ze niet.
Dat doet er niet toe. De beschrijving die Genesis 5:1-5 geeft van Adams leven is een gesloten tijdspanne die loopt van zijn schepping (in Gen. 1:27) tot aan zijn dood 930 jaar later. Daar is geen speld, en zeker geen honderdduizenden jaren tussen te krijgen door die in het paradijs te situeren.Het door jou geciteerde deel is een samenvatting van de eerdere hoofdstukken waarin wel meer details niet genoemd worden: Zoals het gegeven dat Eva later geschapen is dan Adam en de geboorte van Kaïn en Abel.
Inderdaad, maar waarom is de aarde dan wel zo'n speciaal scheppingsfeit en 'door God gecreëerd'? Waarom zie je het niet in een groter geheel? De aarde is een van biljoenen planeten die gevormd is, waarom geef je haar als christen zo'n speciale rol dan?dingo schreef:Het heelal is toch niet meer aan verandering onderhevig in de betekenis van dat het niet een nieuw scheppingsfeit is als een ster ontploft of een planeet gevormd wordt? Dat is toch iets wat al sinds jaar en dag plaatsvindt?Atheists Unite schreef:Maar dingo, even afgezien van de vraag of je wel of niet kunt inschatten hoe oud de aarde is volgens de bijbel: hoe verklaar je dat er op dit moment in het heelal nog steeds sterren ontploffen en nieuwe gevormd worden, evenals nieuwe planeten, kometen enzovoorts. Ik dacht toch dat God klaar was op die zevende dag, is ie nog steeds bezig dan?