Integratie?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

lost and not found yet! schreef:
Kitty schreef:
lost and not found yet! schreef:Wat ik niet begrijp is dit: waarom lukt het de ene groep mensen uit het ene werelddeel/land wel en een andere niet? Ik bedoel, heeft er hier wel eens iemand van Vietnamese of Chinese hangjongeren gehoord?
Zou het toch aan de religie liggen?
Mijn eerste gedachte was ja, dan moet het daar wel aan liggen. Maar kun je inderdaad een religie verantwoordelijk houden voor het niet intregeren van bepaalde bevolkingsgroepen? Een religie op zich kan zich hier niet aan aanpassen en helemaal het christendom en de Islam niet.
Religie is een stel wetten en regels die op hun merites onderzocht kunnen worden en eventueel verworpen op rationeel menselijke gronden.
(Ratio=door god aan de mensen geschonken en verleent hem zijn uitblinkende uniciteit!) :D
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

The Prophet schreef:
Kitty schreef:Zou het toch aan de religie liggen?
Hoe verklaar je dan dat Turken beter integreren dan Marokkanen?
En dat onder de Marokkanen juist de berbers minder goed integreren?

Het ligt niet aan de religie, het ligt aan de cultuur. Religie is daar een
onderdeel van, zeker. Maar het is wel erg gemakkelijk om het maar
meteen weer op het geloof te gooien.
Ik geloof niet dat het aan de cultuur ligt. Is juist cultuur niet gebaseerd op religie? En cultuur gaat een beetje een eigen (nieuw) leven leiden als mensen hun religie langzamerhand op een andere (lichtere) manier gaan intrepeteren. Maar misschien zit ik ernaast.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

En cultuur gaat een beetje een eigen (nieuw) leven leiden als mensen hun religie langzamerhand op een andere (lichtere) manier gaan intrepeteren.

Eerst komt het vreten .....
Cultuur gaat vooral een eigen( nieuw ) leven leiden wanneer de aanwezige religie stopt met het op-soeperen van alle overlevingskapitalen van de gemeenschap waarin ze zich oorsponkelijk wortelde...Cultuur ( en religie )staat of valt met de "materieele cultuur en haar overschotten "
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
lost and not found yet!
Bevlogen

Tsjok45 schreef:
En cultuur gaat een beetje een eigen (nieuw) leven leiden als mensen hun religie langzamerhand op een andere (lichtere) manier gaan intrepeteren.

Eerst komt het vreten .....
Cultuur gaat vooral een eigen( nieuw ) leven leiden wanneer de aanwezige religie stopt met het op-soeperen van alle overlevingskapitalen van de gemeenschap waarin ze zich oorsponkelijk wortelde...
Nee Tsjok dat is niet wat ik bedoel! Ik heb je bijdrages hier altijd ontzettend gewaardeerd en nog steeds, maar jij treed nu in details en ik bedoel het algemeen. Simpel voorbeeld: 30 jaar geleden zag je bij geen enkele christen een kerstboom met de kerst. Dit werd met heidenen(niet gelovigen) geassocieerd! En kijk tegenwoordig met kerst om je heen, bijna elke christen heeft een kerstboom met kerst! Dus opsouperen van ALLE overlevingskapitalen gaar hier niet op (hoe graag jij dat ook zou willen!). En ondertussen "geloven" ze nog steeds hetzelfde!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Cultuur is mijns inziens voor een groot deel gebaseerd op religie, dus dit kun je niet los van elkaar zien. Het prinsjesgevoel van jonge marokkanen is gebaseerd op het Islamitisch principe dat de man, al heel jong, de baas is over de vrouw. Dat maakt ze bijna onopvoedbaar voor de moeder.
Waarom zijn het vooral de jongens die de problemen veroorzaken en zelden de meisjes? Cultuur komt onder andere voort uit door op religie gebaseerde gewoontes. En hoe strenger in het geloof een gemeenschap is, zoals de berbers, de plantelandsreligieuze, door hun eigen volk al als barbaren bestempeld, hoe meer deze cultuurkenmerken tot uiting komen. Zelfs wanneer religie zelf geen rol meer speelt, blijven de cultuurgedragingen heel lang onderdeel van een gemeenschap.
Verder is opleiding, of liever gezegd het gebrek hieraan een probleem. Het in eigen kringetje verkeren werkt ook al niet mee tot verandering in denken. Ook het verschil in aanpak van criminaliteit met het thuisland laat vooral jongeren vaak ontsporen. Het gevoel van: hier mag alles, hier kan alles.

Chinezen wonen hier niet allemaal bij elkaar in chinatown, dat scheelt een heel stuk. Buiten hun verschil in mentaliteit met moslims. Moslims wonen hier vaak in moslimtown, hoe kun je ooit uit je eigen manier van denken stappen als je omringt bent met mensen die er hetzelfde gedachtegoed op nahouden als jij. Ook als je niet-gelovigen of andersdenkenden of het westen tot je vijand beschouwt, is het ook ontzettend moeilijk om een stap in de richting van die vijand te doen. Dan ga je je afzetten en wijs je alles van die andere cultuur af.

Ik heb het hier niet over alle moslims maar over die moslms die de problemen veroorzaken. Die hun religie of cultuur gebruiken om zich af te zetten. Die neerkijken op ons en zichzelf en hun religie als superieur zien.
En ik heb zelf het idee dat het hier vooral jongere moslims betreft, waar ook de oudere generatie geen grip meer op heeft. En het lijkt me vooral een probleem van Marokkanen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lost and not found yet!
Bevlogen

Dus, maw, deze stelling snijdt hout: het ligt niet aan de cultuur want deze is gebaseerd op religie.
We will dance again!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

lost and not found yet! schreef:Dus, maw, deze stelling snijdt hout: het ligt niet aan de cultuur want deze is gebaseerd op religie.
Nee, het ligt ook nog steeds aan de cultuur, waar die dan op gebaseerd is, doet dan niet ter zake. Cultuur en religie zijn verweven met elkaar en kun je niet los van elkaar zien. Hoe kun je nu zeggen dit is cultuur en dat is religie. Cultuur is toch altijd een totale mix van het een en het ander? Dus kun je niet zeggen het ligt niet aan de cultuur maar puur aan de religie, net zo min kun je stellen het ligt aan de religie en niet aan de cultuur. Aangezien religie een sterke factor is bij moslims wordt mede daardoor dus hun cultuur bepaald.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

lost and not found yet! schreef: Simpel voorbeeld: 30 jaar geleden zag je bij geen enkele christen een kerstboom met de kerst. Dit werd met heidenen(niet gelovigen) geassocieerd!
Ik weet niet wanneer jij bent opgegroeid, maar volgens mij ben ik 35 jaar, en mijn ouders (en alle mensen die ik kende) hadden wel degelijk een kerstboom in huis. En van oude mensen hoor ik nog wel eens dat men vroeger kaarsjes in de boom had. Al die mensen waren christenen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Kitty schreef:Nee, het ligt ook nog steeds aan de cultuur, waar die dan op gebaseerd is, doet dan niet ter zake. Cultuur en religie zijn verweven met elkaar en kun je niet los van elkaar zien.
Dat lijkt me helemaal juist. Maar daarom moet je juist oppassen alles aan het geloof toe te wijzen. Moslims uit verschillende delen van de wereld gedragen zich anders en hebben andere opvattingen. Er is geen sprake van 1 moslimcultuur.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

lost and not found yet! schreef:Dus, maw, deze stelling snijdt hout: het ligt niet aan de cultuur want deze is gebaseerd op religie.
Religie legt een cultuur vast, - - -maar bepaalt hem niet!
Er is ten alle tijden éérst een cultuur ontstaan, waarna de e.o.a. 'god' zijn intrede doet om er maatschappelijk gezag aan te verlenen! (tenzij van buiten die cultuur door een overwinnaar wreed opgelegd!) Misschien dat dát de verschillen tussen Marokkanen onderling verklaart? (Berber is oerautochtoon?)
lost and not found yet!
Bevlogen

Devious schreef:
lost and not found yet! schreef: Simpel voorbeeld: 30 jaar geleden zag je bij geen enkele christen een kerstboom met de kerst. Dit werd met heidenen(niet gelovigen) geassocieerd!
Ik weet niet wanneer jij bent opgegroeid, maar volgens mij ben ik 35 jaar, en mijn ouders (en alle mensen die ik kende) hadden wel degelijk een kerstboom in huis. En van oude mensen hoor ik nog wel eens dat men vroeger kaarsjes in de boom had. Al die mensen waren christenen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je hebt christenen in verschillende gradaties. De extremen en degenen die met alle winden meewaaien, en alles wat daar tussen in zit. En inderdaad ja, opgegroeid in een christelijk dorp op de veluwe waar zelfs tegenwoordig nog 1300 man zondag's in 1 kerk zit en dat 2 keer per zondag en als het even meezit doordeweeks ook nog een keer! Ja ja, het bestaat nog! :o
We will dance again!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Er bestaan inderdaad nog groepen christenen aan de rechter kant van de christelijke kerk die nog steeds geen kerstboom hebben vanwege de heidense achtergrond. Je ziet dit bij de Gereformeerde Bond en de Gereformeerde Gemeente en wellicht nog meer richtingen. En dat is tegenwoordig ook nog steeds het geval. Maar je moet dus ook echt in die kringen verkeerd hebben als je stelt dat er 30 jaar geleden nog nauwelijks een kerstboom te bekennen was, want bij de gereformeerden en hervormden stonden die er al heel erg lang. En ook bij de katholieken heb ik nooit een kerstboom gemist.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Aan A.U.;
De kneep zit hem vermoedelijk in het zichzelf kunnen bedruipen en het betalen van datgene wat ze bezetten.
Daar moet hard voor gewerkt worden langs maatstaven die over de hele wereld als menselijk fatsoenlijk beoordeeld worden.
'Rechten' moeten verdiend worden door plichten te vervullen, en niet door met pampers die 'plichten' te laten overbruggen.

M.a.w. zij bewijzen hun superioriteit!
Andere allochtoonse individuen die dat óók doen, lopen niet op straat te klieren, maar er zijn er meerderen die dat niet kunnen op die fatsoenlijke geaccepteerde manier en dan al dan niet verwrongen uitlaatkleppen zoeken en vinden om afwijking van maatschappelijk gangbaar fatsoen te rechtvaardigen.
En op basis dáárvan hun superioriteit menen te bewijzen.
Dat de houding v.d. autoriteiten daaraan mee hebben bijgedragen in de laatste decennia, behoeft geen betoog.
Het is m.i. een feit!
lost and not found yet!
Bevlogen

Dat de houding v.d. autoriteiten daaraan mee hebben bijgedragen in de laatste decennia, behoeft geen betoog.
Het is m.i. een feit!
Waarom hebben ze bij de ene bevolkingsgroep wel bijgedragen en bij de andere niet?? Ik bedoel te vragen: waarom bij de Chinezen wel, en bij de Marokkanen niet?
We will dance again!
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Devious schreef:
Echte kaarsen+een emmer water erbij
Gemonteerd in een soort grote dassenklemmen (rond de tak)met kaarsenhoudertje (voor de kaars)
Een levendiger en mooier gezicht dan met de huidige verlichting bereikt kan worden!
Maar ja het optuigen was moeilijker en het gevaar groter, ergo?
Plaats reactie